Desenvolvimento sociocognitivo e histórias infantis: subsídios para a prática docente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Marisa Cosenza
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Tavares, Aline Lima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7201
Resumo: This study aimed to evaluate the occurrence of mental terms in a sample of Brazilian children's books and the possibility to explore narratives through the process of the social information model. Based on international studies, 119 Brazilian books directed to preschoolers were analyzed considering four axes: (a) words and expressions denoting mental states; (b) convergence figure/mental state; (c) situational irony and false belief and (d) situations giving social tips. The results indicate a high number of references to mental states (99%), with predominance of cognitive (42%) and emotional terms (39%), high convergence figure/mental state (74%), presence of irony (21%) and false belief (13,5%), and expressive occurrence of situations involving internal and external social tips (98%). The use of children's books as a resource to promote social-cognitive development is discussed and support is presented with a view to contribute to the practice of preschool teachers.
id USP-22_9c7cd8d530b1c970249c14ce64b88f27
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/7201
network_acronym_str USP-22
network_name_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository_id_str
spelling Desenvolvimento sociocognitivo e histórias infantis: subsídios para a prática docente Social cognitive development and childhood tales: tools for teaching Desarrollo socio cognitivo e historias infantiles: subsidios para la práctica docente filosofia de la mentecognición socialeducación infantilphilosophy of mindsocial cognitionearly childhood educationfilosofia da mentecognição socialeducação infantil This study aimed to evaluate the occurrence of mental terms in a sample of Brazilian children's books and the possibility to explore narratives through the process of the social information model. Based on international studies, 119 Brazilian books directed to preschoolers were analyzed considering four axes: (a) words and expressions denoting mental states; (b) convergence figure/mental state; (c) situational irony and false belief and (d) situations giving social tips. The results indicate a high number of references to mental states (99%), with predominance of cognitive (42%) and emotional terms (39%), high convergence figure/mental state (74%), presence of irony (21%) and false belief (13,5%), and expressive occurrence of situations involving internal and external social tips (98%). The use of children's books as a resource to promote social-cognitive development is discussed and support is presented with a view to contribute to the practice of preschool teachers. El objetivo del estudio fue evaluar la incidencia de los términos mentales en una muestra de libros nacionales de cuentos infantiles, así como la posibilidad de exploración de las narrativas por los modelos de procesamiento de información social. Sobre la base de estudios internacionales 119 libros nacionales dirigidos a niños en edad preescolar fueron analizados: se consideraron cuatro ejes: (a) palabras y expresiones que denotan estados mentales (b) convergencia figura/estado mental, (c) presencia de la ironía situacional y falsa creencia (d) situaciones ofrecedoras de pistas sociales. Los resultados mostraron alto índice de referencias a estados mentales (99%), con predominio de términos cognitivos (42%) y emocionales (39%), alta convergencia figura/estado mental (74%), presencia de ironía (21%), falsa creencia (13,5%) y expresiva aparición de situaciones envolviendo pistas sociales internas y externas (98%). La viabilidad de la utilización de libros infantiles como recurso promotor del desarrollo socio cognitivo es discutida, presentando subsidios destinados a contribuir con la práctica docente en educación preescolar. Este estudo objetivou avaliar a ocorrência de termos mentais em uma amostra de livros de histórias infantis nacionais bem como a possibilidade de exploração das narrativas pelo modelo do processamento de informação social. Com base em estudos internacionais, 119 livros nacionais dirigidos a pré-escolares foram analisados, considerando-se quatro eixos: (a) palavras e expressões denotando estados mentais; (b) convergência figura/estado mental; (c) presença de ironia situacional e crença falsa; (d) situações oferecedoras de pistas sociais. Os resultados indicaram alto índice de referências a estados mentais (99%), com predominância de termos cognitivos (42%) e emocionais (39%), alta convergência figura/estado mental (74%), presença de ironia (21%), crença falsa (13,5%) e expressiva ocorrência de situações, envolvendo pistas sociais internas e externas (98%). A viabilidade da utilização dos livros infantis como recurso promotor de desenvolvimento sociocognitivo é discutida, apresentando-se subsídios que visam contribuir para a prática docente pré-escolar. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2009-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/720110.1590/S0103-863X2009000300006Paidéia (Ribeirão Preto); v. 19 n. 44 (2009); 323-331 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 No. 44 (2009); 323-331 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 Núm. 44 (2009); 323-331 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7201/8684Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Marisa CosenzaTavares, Aline Lima2012-05-03T17:29:38Zoai:revistas.usp.br:article/7201Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-05-03T17:29:38Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Desenvolvimento sociocognitivo e histórias infantis: subsídios para a prática docente
Social cognitive development and childhood tales: tools for teaching
Desarrollo socio cognitivo e historias infantiles: subsidios para la práctica docente
title Desenvolvimento sociocognitivo e histórias infantis: subsídios para a prática docente
spellingShingle Desenvolvimento sociocognitivo e histórias infantis: subsídios para a prática docente
Rodrigues, Marisa Cosenza
filosofia de la mente
cognición social
educación infantil
philosophy of mind
social cognition
early childhood education
filosofia da mente
cognição social
educação infantil
title_short Desenvolvimento sociocognitivo e histórias infantis: subsídios para a prática docente
title_full Desenvolvimento sociocognitivo e histórias infantis: subsídios para a prática docente
title_fullStr Desenvolvimento sociocognitivo e histórias infantis: subsídios para a prática docente
title_full_unstemmed Desenvolvimento sociocognitivo e histórias infantis: subsídios para a prática docente
title_sort Desenvolvimento sociocognitivo e histórias infantis: subsídios para a prática docente
author Rodrigues, Marisa Cosenza
author_facet Rodrigues, Marisa Cosenza
Tavares, Aline Lima
author_role author
author2 Tavares, Aline Lima
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Marisa Cosenza
Tavares, Aline Lima
dc.subject.por.fl_str_mv filosofia de la mente
cognición social
educación infantil
philosophy of mind
social cognition
early childhood education
filosofia da mente
cognição social
educação infantil
topic filosofia de la mente
cognición social
educación infantil
philosophy of mind
social cognition
early childhood education
filosofia da mente
cognição social
educação infantil
description This study aimed to evaluate the occurrence of mental terms in a sample of Brazilian children's books and the possibility to explore narratives through the process of the social information model. Based on international studies, 119 Brazilian books directed to preschoolers were analyzed considering four axes: (a) words and expressions denoting mental states; (b) convergence figure/mental state; (c) situational irony and false belief and (d) situations giving social tips. The results indicate a high number of references to mental states (99%), with predominance of cognitive (42%) and emotional terms (39%), high convergence figure/mental state (74%), presence of irony (21%) and false belief (13,5%), and expressive occurrence of situations involving internal and external social tips (98%). The use of children's books as a resource to promote social-cognitive development is discussed and support is presented with a view to contribute to the practice of preschool teachers.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7201
10.1590/S0103-863X2009000300006
url https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7201
identifier_str_mv 10.1590/S0103-863X2009000300006
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7201/8684
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto); v. 19 n. 44 (2009); 323-331
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 No. 44 (2009); 323-331
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 Núm. 44 (2009); 323-331
1982-4327
0103-863X
reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
collection Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository.name.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paideia@usp.br
_version_ 1800221831798456320