Formação em psicologia: análise dos aspectos estruturais de um curso de graduação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Japur, Marisa
Data de Publicação: 1996
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/46487
Resumo: On basis of previous research, the objective of the present study was to investigate the structural aspects of the Psychology Course of FFCLRP-USP. Faculty members, contracted psychologists, volunteer supervisors, 2nd to 5th year students and graduate students participated in the study, for a total of 72 subjects. Data were collected using open questions based on a set of systematized information on the curricular structure of the course and analysed by content category analysis. The results indicated 6 categories of more general consideration of the course as a whole and 16 categories that focused on specific parts of a course, and their analysis suggests that the absence of a commom project for the undergraduate course has favored a dense, but fragmented, type of training, permitting early pseudospecializations, and that this disequilibrium in training is linked to emphasis on the quantitative model as a foundation of scientific training and the clinical-diadic model as the foundation of professional training.
id USP-22_a33f21c52145a750fb290725614c7fd9
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/46487
network_acronym_str USP-22
network_name_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository_id_str
spelling Formação em psicologia: análise dos aspectos estruturais de um curso de graduaçãoCurso de PsicologiaCurrículo de PsicologiaFormação em PsicologiaPsychology CoursePsychology CurriculumPsychology TrainingOn basis of previous research, the objective of the present study was to investigate the structural aspects of the Psychology Course of FFCLRP-USP. Faculty members, contracted psychologists, volunteer supervisors, 2nd to 5th year students and graduate students participated in the study, for a total of 72 subjects. Data were collected using open questions based on a set of systematized information on the curricular structure of the course and analysed by content category analysis. The results indicated 6 categories of more general consideration of the course as a whole and 16 categories that focused on specific parts of a course, and their analysis suggests that the absence of a commom project for the undergraduate course has favored a dense, but fragmented, type of training, permitting early pseudospecializations, and that this disequilibrium in training is linked to emphasis on the quantitative model as a foundation of scientific training and the clinical-diadic model as the foundation of professional training.Com base em pesquisas anteriores, o presente estudo teve por objetivo analisar os aspectos estruturais do Curso de Psicologia da FFCLRP-USP e foi realizado com docentes, psicólogos contratados, supervisores voluntários, alunos do 2º ao 5º ano e ex-alunos do curso, num total de 72 participantes. Os dados foram coletados através de questões abertas, tendo por base um conjunto de informações sistematizadas sobre a estrutura curricular do curso e foram analisados por procedimentos de análise categorial de conteúdo. Os resultados indicaram 6 categorias de apreensão mais global do curso como um todo e 16 categorias que focalizaram partes específicas do curso, e sua análise sugere que a ausência de um projeto comum para o curso de graduação tem favorecido uma formação densa, porém fragmentada, permitindo pseudo-especializações precoces; e que o desequilíbrio na formação está ligado a uma ênfase no modelo quantitativo como fundamento da formação científica, e no modelo clínico-diádico como fundamento da formação profissional.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto1996-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/4648710.1590/S0103-863X1996000100010Paidéia (Ribeirão Preto); n. 10-11 (1996); 131-148Paidéia (Ribeirão Preto); No. 10-11 (1996); 131-148Paidéia (Ribeirão Preto); Núm. 10-11 (1996); 131-1481982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/46487/50243Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessJapur, Marisa2012-10-30T17:09:26Zoai:revistas.usp.br:article/46487Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-10-30T17:09:26Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação em psicologia: análise dos aspectos estruturais de um curso de graduação
title Formação em psicologia: análise dos aspectos estruturais de um curso de graduação
spellingShingle Formação em psicologia: análise dos aspectos estruturais de um curso de graduação
Japur, Marisa
Curso de Psicologia
Currículo de Psicologia
Formação em Psicologia
Psychology Course
Psychology Curriculum
Psychology Training
title_short Formação em psicologia: análise dos aspectos estruturais de um curso de graduação
title_full Formação em psicologia: análise dos aspectos estruturais de um curso de graduação
title_fullStr Formação em psicologia: análise dos aspectos estruturais de um curso de graduação
title_full_unstemmed Formação em psicologia: análise dos aspectos estruturais de um curso de graduação
title_sort Formação em psicologia: análise dos aspectos estruturais de um curso de graduação
author Japur, Marisa
author_facet Japur, Marisa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Japur, Marisa
dc.subject.por.fl_str_mv Curso de Psicologia
Currículo de Psicologia
Formação em Psicologia
Psychology Course
Psychology Curriculum
Psychology Training
topic Curso de Psicologia
Currículo de Psicologia
Formação em Psicologia
Psychology Course
Psychology Curriculum
Psychology Training
description On basis of previous research, the objective of the present study was to investigate the structural aspects of the Psychology Course of FFCLRP-USP. Faculty members, contracted psychologists, volunteer supervisors, 2nd to 5th year students and graduate students participated in the study, for a total of 72 subjects. Data were collected using open questions based on a set of systematized information on the curricular structure of the course and analysed by content category analysis. The results indicated 6 categories of more general consideration of the course as a whole and 16 categories that focused on specific parts of a course, and their analysis suggests that the absence of a commom project for the undergraduate course has favored a dense, but fragmented, type of training, permitting early pseudospecializations, and that this disequilibrium in training is linked to emphasis on the quantitative model as a foundation of scientific training and the clinical-diadic model as the foundation of professional training.
publishDate 1996
dc.date.none.fl_str_mv 1996-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/46487
10.1590/S0103-863X1996000100010
url https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/46487
identifier_str_mv 10.1590/S0103-863X1996000100010
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/46487/50243
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto); n. 10-11 (1996); 131-148
Paidéia (Ribeirão Preto); No. 10-11 (1996); 131-148
Paidéia (Ribeirão Preto); Núm. 10-11 (1996); 131-148
1982-4327
0103-863X
reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
collection Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository.name.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paideia@usp.br
_version_ 1800221833070379008