Formação em psicologia: análise dos aspectos estruturais de um curso de graduação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1996 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/46487 |
Resumo: | On basis of previous research, the objective of the present study was to investigate the structural aspects of the Psychology Course of FFCLRP-USP. Faculty members, contracted psychologists, volunteer supervisors, 2nd to 5th year students and graduate students participated in the study, for a total of 72 subjects. Data were collected using open questions based on a set of systematized information on the curricular structure of the course and analysed by content category analysis. The results indicated 6 categories of more general consideration of the course as a whole and 16 categories that focused on specific parts of a course, and their analysis suggests that the absence of a commom project for the undergraduate course has favored a dense, but fragmented, type of training, permitting early pseudospecializations, and that this disequilibrium in training is linked to emphasis on the quantitative model as a foundation of scientific training and the clinical-diadic model as the foundation of professional training. |
id |
USP-22_a33f21c52145a750fb290725614c7fd9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/46487 |
network_acronym_str |
USP-22 |
network_name_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Formação em psicologia: análise dos aspectos estruturais de um curso de graduaçãoCurso de PsicologiaCurrículo de PsicologiaFormação em PsicologiaPsychology CoursePsychology CurriculumPsychology TrainingOn basis of previous research, the objective of the present study was to investigate the structural aspects of the Psychology Course of FFCLRP-USP. Faculty members, contracted psychologists, volunteer supervisors, 2nd to 5th year students and graduate students participated in the study, for a total of 72 subjects. Data were collected using open questions based on a set of systematized information on the curricular structure of the course and analysed by content category analysis. The results indicated 6 categories of more general consideration of the course as a whole and 16 categories that focused on specific parts of a course, and their analysis suggests that the absence of a commom project for the undergraduate course has favored a dense, but fragmented, type of training, permitting early pseudospecializations, and that this disequilibrium in training is linked to emphasis on the quantitative model as a foundation of scientific training and the clinical-diadic model as the foundation of professional training.Com base em pesquisas anteriores, o presente estudo teve por objetivo analisar os aspectos estruturais do Curso de Psicologia da FFCLRP-USP e foi realizado com docentes, psicólogos contratados, supervisores voluntários, alunos do 2º ao 5º ano e ex-alunos do curso, num total de 72 participantes. Os dados foram coletados através de questões abertas, tendo por base um conjunto de informações sistematizadas sobre a estrutura curricular do curso e foram analisados por procedimentos de análise categorial de conteúdo. Os resultados indicaram 6 categorias de apreensão mais global do curso como um todo e 16 categorias que focalizaram partes específicas do curso, e sua análise sugere que a ausência de um projeto comum para o curso de graduação tem favorecido uma formação densa, porém fragmentada, permitindo pseudo-especializações precoces; e que o desequilíbrio na formação está ligado a uma ênfase no modelo quantitativo como fundamento da formação científica, e no modelo clínico-diádico como fundamento da formação profissional.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto1996-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/4648710.1590/S0103-863X1996000100010Paidéia (Ribeirão Preto); n. 10-11 (1996); 131-148Paidéia (Ribeirão Preto); No. 10-11 (1996); 131-148Paidéia (Ribeirão Preto); Núm. 10-11 (1996); 131-1481982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/46487/50243Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessJapur, Marisa2012-10-30T17:09:26Zoai:revistas.usp.br:article/46487Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-10-30T17:09:26Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formação em psicologia: análise dos aspectos estruturais de um curso de graduação |
title |
Formação em psicologia: análise dos aspectos estruturais de um curso de graduação |
spellingShingle |
Formação em psicologia: análise dos aspectos estruturais de um curso de graduação Japur, Marisa Curso de Psicologia Currículo de Psicologia Formação em Psicologia Psychology Course Psychology Curriculum Psychology Training |
title_short |
Formação em psicologia: análise dos aspectos estruturais de um curso de graduação |
title_full |
Formação em psicologia: análise dos aspectos estruturais de um curso de graduação |
title_fullStr |
Formação em psicologia: análise dos aspectos estruturais de um curso de graduação |
title_full_unstemmed |
Formação em psicologia: análise dos aspectos estruturais de um curso de graduação |
title_sort |
Formação em psicologia: análise dos aspectos estruturais de um curso de graduação |
author |
Japur, Marisa |
author_facet |
Japur, Marisa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Japur, Marisa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Curso de Psicologia Currículo de Psicologia Formação em Psicologia Psychology Course Psychology Curriculum Psychology Training |
topic |
Curso de Psicologia Currículo de Psicologia Formação em Psicologia Psychology Course Psychology Curriculum Psychology Training |
description |
On basis of previous research, the objective of the present study was to investigate the structural aspects of the Psychology Course of FFCLRP-USP. Faculty members, contracted psychologists, volunteer supervisors, 2nd to 5th year students and graduate students participated in the study, for a total of 72 subjects. Data were collected using open questions based on a set of systematized information on the curricular structure of the course and analysed by content category analysis. The results indicated 6 categories of more general consideration of the course as a whole and 16 categories that focused on specific parts of a course, and their analysis suggests that the absence of a commom project for the undergraduate course has favored a dense, but fragmented, type of training, permitting early pseudospecializations, and that this disequilibrium in training is linked to emphasis on the quantitative model as a foundation of scientific training and the clinical-diadic model as the foundation of professional training. |
publishDate |
1996 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1996-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/46487 10.1590/S0103-863X1996000100010 |
url |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/46487 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0103-863X1996000100010 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/46487/50243 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto); n. 10-11 (1996); 131-148 Paidéia (Ribeirão Preto); No. 10-11 (1996); 131-148 Paidéia (Ribeirão Preto); Núm. 10-11 (1996); 131-148 1982-4327 0103-863X reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
collection |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||paideia@usp.br |
_version_ |
1800221833070379008 |