Effectiveness of an Intervention Program for Linguistics Skill Development
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/138190 |
Resumo: | The importance of language and its formal instruction during the initial school phase has stimulated studies that seek options to implement them successfully. From this perspective, this study aimed to verify the effects of an intervention program on the language skills assessed. The participants were sixth-grade elementary school students evaluated in reading comprehension, spelling, word recognition and metatextual awareness. The intervention program was performed with 103 students, divided into experimental (EG) and control groups (CG). The experimental group attended 10 sessions, which included the use of gradual Cloze technique in texts of various textual genres, which were intended to develop the reading comprehension and the development of metatextual awareness. Analyses indicated the superiority of EG over the CG in the post-test. New studies are needed to permit the generalization of the results. |
id |
USP-22_a5ea792ce78612bae04b9a81fb456820 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/138190 |
network_acronym_str |
USP-22 |
network_name_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Effectiveness of an Intervention Program for Linguistics Skill DevelopmentEficacia de un Programa de Intervención para el Desarrollo de Habilidades LingüísticasEficácia de um Programa de Intervenção para o Desenvolvimento de Habilidades Linguísticasteste de Clozecompreensão da leiturareconhecimento de palavrasmetalinguagemtest de Clozecomprensión de lecturareconocimiento de palabrasmetalenguajeCloze testreading comprehensionword recognitionmetalanguage The importance of language and its formal instruction during the initial school phase has stimulated studies that seek options to implement them successfully. From this perspective, this study aimed to verify the effects of an intervention program on the language skills assessed. The participants were sixth-grade elementary school students evaluated in reading comprehension, spelling, word recognition and metatextual awareness. The intervention program was performed with 103 students, divided into experimental (EG) and control groups (CG). The experimental group attended 10 sessions, which included the use of gradual Cloze technique in texts of various textual genres, which were intended to develop the reading comprehension and the development of metatextual awareness. Analyses indicated the superiority of EG over the CG in the post-test. New studies are needed to permit the generalization of the results. La importancia del lenguaje y de su enseñanza formal durante la fase escolar inicial ha motivado estudios que buscan alternativas para implementarlas con éxito. Bajo esa perspectiva, este estudio tuvo como objetivo verificar los efectos de un programa de intervención en las habilidades lingüísticas evaluadas. Participaron estudiantes del sexto grado de la escuela primaria, evaluados respecto a la comprensión de lectura, la grafía, el reconocimiento de palabras y la consciencia metatextual. Se llevó a cabo un programa de intervención con 103 de ellos, divididos en grupos experimentales y de control. Los grupos experimentales participaron de 10 sesiones, que incluyeron el uso de la técnica de Cloze gradual en textos de géneros textuales diversos, con los que se pretendió, además del desarrollo de la comprensión lectora, también el desarrollo de la consciencia metatextual. Los análisis indicaron la superioridad del GE en comparación con el GC en el post-test. Se sugiere llevar a cabo nuevos estudios para permitir la generalización de los resultados. A importância da linguagem e de seu ensino formal durante a fase escolar inicial tem motivado estudos que procuram alternativas para implementá-las com sucesso. Sob essa perspectiva, o presente estudo objetivou verificar os efeitos de um programa de intervenção sobre as habilidades linguísticas avaliadas. Os participantes foram alunos do 6o ano do ensino fundamental, avaliados quanto à compreensão de leitura, à grafia, ao reconhecimento de palavras e à consciência metatextual. Foi realizado um programa de intervenção com 103 deles, separados em grupo experimental (GE) e de controle (GC). O grupo experimental participou de 10 sessões, usando a técnica de Cloze gradual em textos de gêneros textuais diversos, por meio dos quais pretendeu-se, além do desenvolvimento da compreensão de leitura, também o desenvolvimento da consciência metatextual. As análises indicaram superioridade do GE sobre o GC no pós-teste. Sugere-se a realização de novos estudos para permitir a generalização dos resultados.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2017-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/13819010.1590/1982-43272767201705Paidéia (Ribeirão Preto); v. 27 n. 67 (2017); 37-45Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 27 No. 67 (2017); 37-45Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 27 Núm. 67 (2017); 37-451982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPenghttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/138190/133639Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Acácia Aparecida Angeli dosOliveira, Katya Luciane deCunha, Neide de BritoOsés, Paula Cristina Camargo2017-09-22T12:11:02Zoai:revistas.usp.br:article/138190Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2017-09-22T12:11:02Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Effectiveness of an Intervention Program for Linguistics Skill Development Eficacia de un Programa de Intervención para el Desarrollo de Habilidades Lingüísticas Eficácia de um Programa de Intervenção para o Desenvolvimento de Habilidades Linguísticas |
title |
Effectiveness of an Intervention Program for Linguistics Skill Development |
spellingShingle |
Effectiveness of an Intervention Program for Linguistics Skill Development Santos, Acácia Aparecida Angeli dos teste de Cloze compreensão da leitura reconhecimento de palavras metalinguagem test de Cloze comprensión de lectura reconocimiento de palabras metalenguaje Cloze test reading comprehension word recognition metalanguage |
title_short |
Effectiveness of an Intervention Program for Linguistics Skill Development |
title_full |
Effectiveness of an Intervention Program for Linguistics Skill Development |
title_fullStr |
Effectiveness of an Intervention Program for Linguistics Skill Development |
title_full_unstemmed |
Effectiveness of an Intervention Program for Linguistics Skill Development |
title_sort |
Effectiveness of an Intervention Program for Linguistics Skill Development |
author |
Santos, Acácia Aparecida Angeli dos |
author_facet |
Santos, Acácia Aparecida Angeli dos Oliveira, Katya Luciane de Cunha, Neide de Brito Osés, Paula Cristina Camargo |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Katya Luciane de Cunha, Neide de Brito Osés, Paula Cristina Camargo |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Acácia Aparecida Angeli dos Oliveira, Katya Luciane de Cunha, Neide de Brito Osés, Paula Cristina Camargo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
teste de Cloze compreensão da leitura reconhecimento de palavras metalinguagem test de Cloze comprensión de lectura reconocimiento de palabras metalenguaje Cloze test reading comprehension word recognition metalanguage |
topic |
teste de Cloze compreensão da leitura reconhecimento de palavras metalinguagem test de Cloze comprensión de lectura reconocimiento de palabras metalenguaje Cloze test reading comprehension word recognition metalanguage |
description |
The importance of language and its formal instruction during the initial school phase has stimulated studies that seek options to implement them successfully. From this perspective, this study aimed to verify the effects of an intervention program on the language skills assessed. The participants were sixth-grade elementary school students evaluated in reading comprehension, spelling, word recognition and metatextual awareness. The intervention program was performed with 103 students, divided into experimental (EG) and control groups (CG). The experimental group attended 10 sessions, which included the use of gradual Cloze technique in texts of various textual genres, which were intended to develop the reading comprehension and the development of metatextual awareness. Analyses indicated the superiority of EG over the CG in the post-test. New studies are needed to permit the generalization of the results. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/138190 10.1590/1982-43272767201705 |
url |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/138190 |
identifier_str_mv |
10.1590/1982-43272767201705 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/138190/133639 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto); v. 27 n. 67 (2017); 37-45 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 27 No. 67 (2017); 37-45 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 27 Núm. 67 (2017); 37-45 1982-4327 0103-863X reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
collection |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||paideia@usp.br |
_version_ |
1800221835420237824 |