Effectiveness of an Intervention Program for Linguistics Skill Development

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Acácia Aparecida Angeli dos
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Oliveira, Katya Luciane de, Cunha, Neide de Brito, Osés, Paula Cristina Camargo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/138190
Resumo: The importance of language and its formal instruction during the initial school phase has stimulated studies that seek options to implement them successfully. From this perspective, this study aimed to verify the effects of an intervention program on the language skills assessed. The participants were sixth-grade elementary school students evaluated in reading comprehension, spelling, word recognition and metatextual awareness. The intervention program was performed with 103 students, divided into experimental (EG) and control groups (CG). The experimental group attended 10 sessions, which included the use of gradual Cloze technique in texts of various textual genres, which were intended to develop the reading comprehension and the development of metatextual awareness. Analyses indicated the superiority of EG over the CG in the post-test. New studies are needed to permit the generalization of the results.
id USP-22_a5ea792ce78612bae04b9a81fb456820
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/138190
network_acronym_str USP-22
network_name_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository_id_str
spelling Effectiveness of an Intervention Program for Linguistics Skill DevelopmentEficacia de un Programa de Intervención para el Desarrollo de Habilidades LingüísticasEficácia de um Programa de Intervenção para o Desenvolvimento de Habilidades Linguísticasteste de Clozecompreensão da leiturareconhecimento de palavrasmetalinguagemtest de Clozecomprensión de lecturareconocimiento de palabrasmetalenguajeCloze testreading comprehensionword recognitionmetalanguage The importance of language and its formal instruction during the initial school phase has stimulated studies that seek options to implement them successfully. From this perspective, this study aimed to verify the effects of an intervention program on the language skills assessed. The participants were sixth-grade elementary school students evaluated in reading comprehension, spelling, word recognition and metatextual awareness. The intervention program was performed with 103 students, divided into experimental (EG) and control groups (CG). The experimental group attended 10 sessions, which included the use of gradual Cloze technique in texts of various textual genres, which were intended to develop the reading comprehension and the development of metatextual awareness. Analyses indicated the superiority of EG over the CG in the post-test. New studies are needed to permit the generalization of the results. La importancia del lenguaje y de su enseñanza formal durante la fase escolar inicial ha motivado estudios que buscan alternativas para implementarlas con éxito. Bajo esa perspectiva, este estudio tuvo como objetivo verificar los efectos de un programa de intervención en las habilidades lingüísticas evaluadas. Participaron estudiantes del sexto grado de la escuela primaria, evaluados respecto a la comprensión de lectura, la grafía, el reconocimiento de palabras y la consciencia metatextual. Se llevó a cabo un programa de intervención con 103 de ellos, divididos en grupos experimentales y de control. Los grupos experimentales participaron de 10 sesiones, que incluyeron el uso de la técnica de Cloze gradual en textos de géneros textuales diversos, con los que se pretendió, además del desarrollo de la comprensión lectora, también el desarrollo de la consciencia metatextual. Los análisis indicaron la superioridad del GE en comparación con el GC en el post-test. Se sugiere llevar a cabo nuevos estudios para permitir la generalización de los resultados. A importância da linguagem e de seu ensino formal durante a fase escolar inicial tem motivado estudos que procuram alternativas para implementá-las com sucesso. Sob essa perspectiva, o presente estudo objetivou verificar os efeitos de um programa de intervenção sobre as habilidades linguísticas avaliadas. Os participantes foram alunos do 6o ano do ensino fundamental, avaliados quanto à compreensão de leitura, à grafia, ao reconhecimento de palavras e à consciência metatextual. Foi realizado um programa de intervenção com 103 deles, separados em grupo experimental (GE) e de controle (GC). O grupo experimental participou de 10 sessões, usando a técnica de Cloze gradual em textos de gêneros textuais diversos, por meio dos quais pretendeu-se, além do desenvolvimento da compreensão de leitura, também o desenvolvimento da consciência metatextual. As análises indicaram superioridade do GE sobre o GC no pós-teste. Sugere-se a realização de novos estudos para permitir a generalização dos resultados.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2017-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/13819010.1590/1982-43272767201705Paidéia (Ribeirão Preto); v. 27 n. 67 (2017); 37-45Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 27 No. 67 (2017); 37-45Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 27 Núm. 67 (2017); 37-451982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPenghttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/138190/133639Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Acácia Aparecida Angeli dosOliveira, Katya Luciane deCunha, Neide de BritoOsés, Paula Cristina Camargo2017-09-22T12:11:02Zoai:revistas.usp.br:article/138190Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2017-09-22T12:11:02Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Effectiveness of an Intervention Program for Linguistics Skill Development
Eficacia de un Programa de Intervención para el Desarrollo de Habilidades Lingüísticas
Eficácia de um Programa de Intervenção para o Desenvolvimento de Habilidades Linguísticas
title Effectiveness of an Intervention Program for Linguistics Skill Development
spellingShingle Effectiveness of an Intervention Program for Linguistics Skill Development
Santos, Acácia Aparecida Angeli dos
teste de Cloze
compreensão da leitura
reconhecimento de palavras
metalinguagem
test de Cloze
comprensión de lectura
reconocimiento de palabras
metalenguaje
Cloze test
reading comprehension
word recognition
metalanguage
title_short Effectiveness of an Intervention Program for Linguistics Skill Development
title_full Effectiveness of an Intervention Program for Linguistics Skill Development
title_fullStr Effectiveness of an Intervention Program for Linguistics Skill Development
title_full_unstemmed Effectiveness of an Intervention Program for Linguistics Skill Development
title_sort Effectiveness of an Intervention Program for Linguistics Skill Development
author Santos, Acácia Aparecida Angeli dos
author_facet Santos, Acácia Aparecida Angeli dos
Oliveira, Katya Luciane de
Cunha, Neide de Brito
Osés, Paula Cristina Camargo
author_role author
author2 Oliveira, Katya Luciane de
Cunha, Neide de Brito
Osés, Paula Cristina Camargo
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Acácia Aparecida Angeli dos
Oliveira, Katya Luciane de
Cunha, Neide de Brito
Osés, Paula Cristina Camargo
dc.subject.por.fl_str_mv teste de Cloze
compreensão da leitura
reconhecimento de palavras
metalinguagem
test de Cloze
comprensión de lectura
reconocimiento de palabras
metalenguaje
Cloze test
reading comprehension
word recognition
metalanguage
topic teste de Cloze
compreensão da leitura
reconhecimento de palavras
metalinguagem
test de Cloze
comprensión de lectura
reconocimiento de palabras
metalenguaje
Cloze test
reading comprehension
word recognition
metalanguage
description The importance of language and its formal instruction during the initial school phase has stimulated studies that seek options to implement them successfully. From this perspective, this study aimed to verify the effects of an intervention program on the language skills assessed. The participants were sixth-grade elementary school students evaluated in reading comprehension, spelling, word recognition and metatextual awareness. The intervention program was performed with 103 students, divided into experimental (EG) and control groups (CG). The experimental group attended 10 sessions, which included the use of gradual Cloze technique in texts of various textual genres, which were intended to develop the reading comprehension and the development of metatextual awareness. Analyses indicated the superiority of EG over the CG in the post-test. New studies are needed to permit the generalization of the results.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/138190
10.1590/1982-43272767201705
url https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/138190
identifier_str_mv 10.1590/1982-43272767201705
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/138190/133639
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto); v. 27 n. 67 (2017); 37-45
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 27 No. 67 (2017); 37-45
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 27 Núm. 67 (2017); 37-45
1982-4327
0103-863X
reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
collection Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository.name.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paideia@usp.br
_version_ 1800221835420237824