Análise do relatório de avaliação psicológica da clientela de classe especial para deficiente mental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marconi, Alice Ivone
Data de Publicação: 1992
Outros Autores: Graminha, Sônia Santa Vitaliano
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/46430
Resumo: The data contained in the Psychological Evaluation Reports from the special classes for mental deficient children were analyzed in this work according the schedule proposed in the Intrução DAE\SE, published in the Diário Oficial do Estado de São Paulo (1986). Others analyses were added considering the researchers' interest. It was possible verify that the Reports were available in 79% of the students. The analyse of the data demonstrated that there was no agreement pattern between the psychologists in performing the evaluation as were as in presenting the results. Different kinds of techniques and tests were used and most of them were related to intellectual level evaluation. Among the Reports analyzed some of them presents the IQ values (25%), and most of them do not mention the kind of class to be attended by the child (38%) neither contain any orientation in order to help the teacher towards his work with the child (47%).
id USP-22_df38c1f8618c52e784507c414b6ae7bc
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/46430
network_acronym_str USP-22
network_name_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository_id_str
spelling Análise do relatório de avaliação psicológica da clientela de classe especial para deficiente mentalEducação EspecialDeficiência MentalAvaliação PsicológicaClasse EspecialSpecial EducationMental DeficiencyPsychological EvaluationSpecial ClassThe data contained in the Psychological Evaluation Reports from the special classes for mental deficient children were analyzed in this work according the schedule proposed in the Intrução DAE\SE, published in the Diário Oficial do Estado de São Paulo (1986). Others analyses were added considering the researchers' interest. It was possible verify that the Reports were available in 79% of the students. The analyse of the data demonstrated that there was no agreement pattern between the psychologists in performing the evaluation as were as in presenting the results. Different kinds of techniques and tests were used and most of them were related to intellectual level evaluation. Among the Reports analyzed some of them presents the IQ values (25%), and most of them do not mention the kind of class to be attended by the child (38%) neither contain any orientation in order to help the teacher towards his work with the child (47%).Os dados contidos nos Relatórios de Avaliação Psicológica dos alunos que freqüentam classe especial para deficiente mental foram analisados neste trabalho, tomando-se por base o modelo proposto na Instrução DAE\SE, publicada no Diário Oficial do Estado de São Paulo (1986), sendo acrescentadas outras análises do interesse dos pesquisadores. Verificou-se a existência de Relatório para cerca de 79% dos alunos e a análise dos dados mostrou a ausência de um padrão consensual entre os psicólogos para a realização da avaliação e apresentação dos resultados e o uso de técnicas e testes variados com emprego mais freqüente dos testes de nível intelectual. Dentre os Relatórios analisados, alguns apresentam valores de QI (25%) e grande parte deles não contém qualquer indicação quanto ao tipo de classe que a criança deverá freqüentar (38%) e nem qualquer orientação ao professor visando auxiliá-lo no seu trabalho junto à criança (47%).Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto1992-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/4643010.1590/S0103-863X1992000300007Paidéia (Ribeirão Preto); n. 3 (1992); 52-66Paidéia (Ribeirão Preto); No. 3 (1992); 52-66Paidéia (Ribeirão Preto); Núm. 3 (1992); 52-661982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/46430/50186Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessMarconi, Alice IvoneGraminha, Sônia Santa Vitaliano2012-10-30T16:01:29Zoai:revistas.usp.br:article/46430Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-10-30T16:01:29Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Análise do relatório de avaliação psicológica da clientela de classe especial para deficiente mental
title Análise do relatório de avaliação psicológica da clientela de classe especial para deficiente mental
spellingShingle Análise do relatório de avaliação psicológica da clientela de classe especial para deficiente mental
Marconi, Alice Ivone
Educação Especial
Deficiência Mental
Avaliação Psicológica
Classe Especial
Special Education
Mental Deficiency
Psychological Evaluation
Special Class
title_short Análise do relatório de avaliação psicológica da clientela de classe especial para deficiente mental
title_full Análise do relatório de avaliação psicológica da clientela de classe especial para deficiente mental
title_fullStr Análise do relatório de avaliação psicológica da clientela de classe especial para deficiente mental
title_full_unstemmed Análise do relatório de avaliação psicológica da clientela de classe especial para deficiente mental
title_sort Análise do relatório de avaliação psicológica da clientela de classe especial para deficiente mental
author Marconi, Alice Ivone
author_facet Marconi, Alice Ivone
Graminha, Sônia Santa Vitaliano
author_role author
author2 Graminha, Sônia Santa Vitaliano
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marconi, Alice Ivone
Graminha, Sônia Santa Vitaliano
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Especial
Deficiência Mental
Avaliação Psicológica
Classe Especial
Special Education
Mental Deficiency
Psychological Evaluation
Special Class
topic Educação Especial
Deficiência Mental
Avaliação Psicológica
Classe Especial
Special Education
Mental Deficiency
Psychological Evaluation
Special Class
description The data contained in the Psychological Evaluation Reports from the special classes for mental deficient children were analyzed in this work according the schedule proposed in the Intrução DAE\SE, published in the Diário Oficial do Estado de São Paulo (1986). Others analyses were added considering the researchers' interest. It was possible verify that the Reports were available in 79% of the students. The analyse of the data demonstrated that there was no agreement pattern between the psychologists in performing the evaluation as were as in presenting the results. Different kinds of techniques and tests were used and most of them were related to intellectual level evaluation. Among the Reports analyzed some of them presents the IQ values (25%), and most of them do not mention the kind of class to be attended by the child (38%) neither contain any orientation in order to help the teacher towards his work with the child (47%).
publishDate 1992
dc.date.none.fl_str_mv 1992-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/46430
10.1590/S0103-863X1992000300007
url https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/46430
identifier_str_mv 10.1590/S0103-863X1992000300007
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/46430/50186
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto); n. 3 (1992); 52-66
Paidéia (Ribeirão Preto); No. 3 (1992); 52-66
Paidéia (Ribeirão Preto); Núm. 3 (1992); 52-66
1982-4327
0103-863X
reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
collection Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository.name.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paideia@usp.br
_version_ 1787713316652580864