Mediate evaluation of replicating a Training Program in Nonverbal Communication in Gerontology

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Schimidt, Teresa Cristina Gioia
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Duarte, Yeda Aparecida de Oliveira, Silva, Maria Julia Paes da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103204
Resumo: OBJECTIVE Replicating the training program in non-verbal communication based on the theoretical framework of interpersonal communication; non-verbal coding, valuing the aging aspects in the perspective of active aging, checking its current relevance through the content assimilation index after 90 days (mediate) of its application. METHOD A descriptive and exploratory field study was conducted in three hospitals under direct administration of the state of São Paulo that caters exclusively to Unified Health System (SUS) patients. The training lasted 12 hours divided in three meetings, applied to 102 health professionals. RESULTS Revealed very satisfactory and satisfactory mediate content assimilation index in 82.9%. CONCLUSION The program replication proved to be relevant and updated the setting of hospital services, while remaining efficient for healthcare professionals.
id USP-24_2077502d1528cbd83de2fea61f922eaa
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/103204
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling Mediate evaluation of replicating a Training Program in Nonverbal Communication in Gerontology Avaliação mediata na replicação do Programa de Capacitação em Comunicação Não Verbal em Gerontologia Evaluación mediata en la replicación del Programa de Capacitación en Comunicación no Verbal en Gerontología OBJECTIVE Replicating the training program in non-verbal communication based on the theoretical framework of interpersonal communication; non-verbal coding, valuing the aging aspects in the perspective of active aging, checking its current relevance through the content assimilation index after 90 days (mediate) of its application. METHOD A descriptive and exploratory field study was conducted in three hospitals under direct administration of the state of São Paulo that caters exclusively to Unified Health System (SUS) patients. The training lasted 12 hours divided in three meetings, applied to 102 health professionals. RESULTS Revealed very satisfactory and satisfactory mediate content assimilation index in 82.9%. CONCLUSION The program replication proved to be relevant and updated the setting of hospital services, while remaining efficient for healthcare professionals. OBJETIVO Replicar o programa de capacitação em comunicação não verbal baseado no referencial teórico da comunicação interpessoal; da codificação não verbal, valorizando os aspectos próprios do envelhecimento na perspectiva do envelhecimento ativo, verificando sua pertinência na atualidade por meio do índice de assimilação do conteúdo após 90 dias (mediato) de sua aplicação. MÉTODO Estudo de campo descritivo e exploratório desenvolvido em três hospitais de administração direta do estado de São Paulo que atendem exclusivamente clientes do Sistema Único de Saúde (SUS). A capacitação teve duração de 12 horas, dividida em três encontros, aplicada em 102 profissionais de saúde. RESULTADOS Revelaram índice de assimilação mediato do conteúdo muito satisfatório e satisfatório em 82,9%. CONCLUSÃO A replicação do programa revelou-se pertinente e atualizada ao cenário dos serviços hospitalares, mantendo-se eficiente aos profissionais de saúde. OBJETIVO Replicar el programa de capacitación en comunicación no verbal basado en el marco de referencia teórico de la comunicación interpersonal; la codificación no verbal, valorando los aspectos propios del envejecimiento en la perspectiva del envejecimiento activo, verificando su pertinencia en la actualidad por medio del índice de asimilación del contenido luego de 90 días (mediato) de su aplicación. MÉTODO Estudio de campo descriptivo y exploratorio desarrollado en tres hospitales de administración directa del Estado de São Paulo que atienden exclusivamente a los clientes del Sistema Único de Salud (SUS). La capacitación tuvo duración de 12 horas, dividida en tres encuentros, aplicada a 102 profesionales de salud. RESULTADOS El 92,9% revelaron índice de asimilación mediato del contenido muy satisfactorio y satisfactorio. CONCLUSIÓN La replicación del programa se mostró pertinente y actualizada al escenario de los servicios hospitalarios, manteniéndose eficiente con respecto a los profesionales. Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2015-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/10320410.1590/S0080-623420150000200017Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 49 n. 2 (2015); 309-316Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 49 No. 2 (2015); 309-316Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 49 Núm. 2 (2015); 309-3161980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103204/101614https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103204/101615http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSchimidt, Teresa Cristina Gioia Duarte, Yeda Aparecida de Oliveira Silva, Maria Julia Paes da 2015-09-01T20:24:56Zoai:revistas.usp.br:article/103204Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2015-09-01T20:24:56Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Mediate evaluation of replicating a Training Program in Nonverbal Communication in Gerontology
Avaliação mediata na replicação do Programa de Capacitação em Comunicação Não Verbal em Gerontologia
Evaluación mediata en la replicación del Programa de Capacitación en Comunicación no Verbal en Gerontología
title Mediate evaluation of replicating a Training Program in Nonverbal Communication in Gerontology
spellingShingle Mediate evaluation of replicating a Training Program in Nonverbal Communication in Gerontology
Schimidt, Teresa Cristina Gioia
title_short Mediate evaluation of replicating a Training Program in Nonverbal Communication in Gerontology
title_full Mediate evaluation of replicating a Training Program in Nonverbal Communication in Gerontology
title_fullStr Mediate evaluation of replicating a Training Program in Nonverbal Communication in Gerontology
title_full_unstemmed Mediate evaluation of replicating a Training Program in Nonverbal Communication in Gerontology
title_sort Mediate evaluation of replicating a Training Program in Nonverbal Communication in Gerontology
author Schimidt, Teresa Cristina Gioia
author_facet Schimidt, Teresa Cristina Gioia
Duarte, Yeda Aparecida de Oliveira
Silva, Maria Julia Paes da
author_role author
author2 Duarte, Yeda Aparecida de Oliveira
Silva, Maria Julia Paes da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Schimidt, Teresa Cristina Gioia
Duarte, Yeda Aparecida de Oliveira
Silva, Maria Julia Paes da
description OBJECTIVE Replicating the training program in non-verbal communication based on the theoretical framework of interpersonal communication; non-verbal coding, valuing the aging aspects in the perspective of active aging, checking its current relevance through the content assimilation index after 90 days (mediate) of its application. METHOD A descriptive and exploratory field study was conducted in three hospitals under direct administration of the state of São Paulo that caters exclusively to Unified Health System (SUS) patients. The training lasted 12 hours divided in three meetings, applied to 102 health professionals. RESULTS Revealed very satisfactory and satisfactory mediate content assimilation index in 82.9%. CONCLUSION The program replication proved to be relevant and updated the setting of hospital services, while remaining efficient for healthcare professionals.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103204
10.1590/S0080-623420150000200017
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103204
identifier_str_mv 10.1590/S0080-623420150000200017
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103204/101614
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103204/101615
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 49 n. 2 (2015); 309-316
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 49 No. 2 (2015); 309-316
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 49 Núm. 2 (2015); 309-316
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221738019061760