The nursing formation on the view of education: reflections and challenges for the future

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Faustino, Regina Lúcia Herculano
Data de Publicação: 2002
Outros Autores: Egry, Emiko Yoshikawa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41312
Resumo: The present article proposes to show a reflection in the nurse's formation on the point of view of educators, philosophers and contemporary researchers. Moacir Gadotti, Edgar Morin e Philippe Perrenoud's theories and reflections were used, as well as the four pillars of the contemporary education, presented in the Delors Account. The adoption of tools like learning to know, learning to do, learning to be and learning to live together as well as the competences abording, are indispensable devices in the formation of professionals in the modern world. It is believed that in incorporating these new dimensions to the nurse's formation, it will be possible to untie the notts that are to be overcome in the conformation of critic nursing professionals, competent and agents of social transformation.
id USP-24_4bdf7e5781a79da6cb3fcbedd1092014
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/41312
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling The nursing formation on the view of education: reflections and challenges for the futureLa formación de enfermería en la perspectiva de la educación: reflexiones y desafios hacia el futuroA formação da enfermeira na perspectiva da educação: reflexões e desafios para o futuroNursingEducationnursingCompetency based educationEnfermagemEducação em enfermagemEducação baseada em competênciasEnfermeriaEducación en enfermeríaEducación basada en competenciasThe present article proposes to show a reflection in the nurse's formation on the point of view of educators, philosophers and contemporary researchers. Moacir Gadotti, Edgar Morin e Philippe Perrenoud's theories and reflections were used, as well as the four pillars of the contemporary education, presented in the Delors Account. The adoption of tools like learning to know, learning to do, learning to be and learning to live together as well as the competences abording, are indispensable devices in the formation of professionals in the modern world. It is believed that in incorporating these new dimensions to the nurse's formation, it will be possible to untie the notts that are to be overcome in the conformation of critic nursing professionals, competent and agents of social transformation.El presente artículo se propone mostrar una reflexión sobre la formación de la enfermera en la visión de los educadores, filósofos y estudiosos contemporáneos. Fueron utilizadas referencias de Moacir Gadotti, Edgar Morin e Philippe Perrenoud, así como los cuatro pilares de la educación contemporánea, presentados en el Informe Delors. La adopción de herramientas como, aprender a conocer, aprender a hacer, aprender a ser y aprender a vivir juntos, así como el abordaje por competencias, son instrumentos indispensables a la formación del profesional del mundo moderno. Se piensa que al incorporar estas nuevas dimensiones en la formación de la enfermera, se aclararan las dificultades que podrán ser superadas en la conformación de un profesional de Enfermería crítico, competente y agente de transformación social.O presente artigo se propõe a apresentar uma reflexão sobre a formação da enfermeira na ótica de educadores, filósofos e estudiosos contemporâneos. Foram utilizados os referenciais de Moacir Gadotti, Edgar Morin e Philippe Perrenoud, bem como os quatro pilares da educação contemporânea, apresentados no Relatório Delors. A adoção de ferramentas como, aprender a conhecer, aprender a fazer, aprender a viver juntos e aprender a ser, bem como a abordagem por competências, são instrumentos indispensáveis à formação do profissional do mundo moderno. Acredita-se que ao serem incorporadas estas novas dimensões à formação da enfermeira, se desvelarão os nós a serem superados na conformação de um profissional de Enfermagem crítico, competente e agente de transformação social.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2002-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4131210.1590/S0080-62342002000400006Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 36 n. 4 (2002); 332-337Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 36 No. 4 (2002); 332-337Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 36 Núm. 4 (2002); 332-3371980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41312/44879http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFaustino, Regina Lúcia HerculanoEgry, Emiko Yoshikawa2012-08-31T19:01:06Zoai:revistas.usp.br:article/41312Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-31T19:01:06Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv The nursing formation on the view of education: reflections and challenges for the future
La formación de enfermería en la perspectiva de la educación: reflexiones y desafios hacia el futuro
A formação da enfermeira na perspectiva da educação: reflexões e desafios para o futuro
title The nursing formation on the view of education: reflections and challenges for the future
spellingShingle The nursing formation on the view of education: reflections and challenges for the future
Faustino, Regina Lúcia Herculano
Nursing
Education
nursing
Competency based education
Enfermagem
Educação em enfermagem
Educação baseada em competências
Enfermeria
Educación en enfermería
Educación basada en competencias
title_short The nursing formation on the view of education: reflections and challenges for the future
title_full The nursing formation on the view of education: reflections and challenges for the future
title_fullStr The nursing formation on the view of education: reflections and challenges for the future
title_full_unstemmed The nursing formation on the view of education: reflections and challenges for the future
title_sort The nursing formation on the view of education: reflections and challenges for the future
author Faustino, Regina Lúcia Herculano
author_facet Faustino, Regina Lúcia Herculano
Egry, Emiko Yoshikawa
author_role author
author2 Egry, Emiko Yoshikawa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Faustino, Regina Lúcia Herculano
Egry, Emiko Yoshikawa
dc.subject.por.fl_str_mv Nursing
Education
nursing
Competency based education
Enfermagem
Educação em enfermagem
Educação baseada em competências
Enfermeria
Educación en enfermería
Educación basada en competencias
topic Nursing
Education
nursing
Competency based education
Enfermagem
Educação em enfermagem
Educação baseada em competências
Enfermeria
Educación en enfermería
Educación basada en competencias
description The present article proposes to show a reflection in the nurse's formation on the point of view of educators, philosophers and contemporary researchers. Moacir Gadotti, Edgar Morin e Philippe Perrenoud's theories and reflections were used, as well as the four pillars of the contemporary education, presented in the Delors Account. The adoption of tools like learning to know, learning to do, learning to be and learning to live together as well as the competences abording, are indispensable devices in the formation of professionals in the modern world. It is believed that in incorporating these new dimensions to the nurse's formation, it will be possible to untie the notts that are to be overcome in the conformation of critic nursing professionals, competent and agents of social transformation.
publishDate 2002
dc.date.none.fl_str_mv 2002-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41312
10.1590/S0080-62342002000400006
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41312
identifier_str_mv 10.1590/S0080-62342002000400006
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41312/44879
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 36 n. 4 (2002); 332-337
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 36 No. 4 (2002); 332-337
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 36 Núm. 4 (2002); 332-337
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221731539910656