Avaliação da implementação de uma intervenção educativa em vigilância do desenvolvimento infantil com enfermeiros

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Reichert, Altamira Pereira da Silva
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Vasconcelos, Maria Gorete Lucena de, Eickmann, Sophie Helena, Lima, Marilia de Carvalho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/48124
Resumo: The objective of this study was to assess the difficulties experienced by Family Health Strategy nurses in implementing an educational intervention regarding developmental surveillance. A qualitative approach was used with the assistance of eleven nurses, who participated in developmental surveillance workshops in the context of Integrated Management of Childhood Illness. Data were collected from May to June 2009 and were analyzed on the basis of content analysis methodology, using the theme modality. Four thematic nuclei were identified: evaluation of the training course regarding developmental surveillance; difficult areas which hinder the application of the acquired knowledge; facilitating points provided by the course, and practice transformation based on the knowledge acquired during the training course. The study highlighted the urgency of incorporating contents that give priority to questions concerning the infants' developmental surveillance in undergraduate nursing education, as well as in the family health internship.
id USP-24_86be01af5d4b8d72219496bf5f29ef00
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/48124
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling Avaliação da implementação de uma intervenção educativa em vigilância do desenvolvimento infantil com enfermeirosAssessment of the implementation of an educational intervention on developmental surveillance with nursesEvaluación de la implementación de una intervención educativa en vigilancia del desarrollo infantil con enfermerosDesenvolvimento infantilSaúde da criançaSaúde da famíliaEnfermagem pediátricaEducação em saúdeEducação em enfermagemDesarrollo infantilSalud del niñoSalud de la familiaEnfermería pediátricaEducación en saludEducación en enfermeríaChild developmentChild healthFamily healthPediatric nursingHealth educationEducationnursingThe objective of this study was to assess the difficulties experienced by Family Health Strategy nurses in implementing an educational intervention regarding developmental surveillance. A qualitative approach was used with the assistance of eleven nurses, who participated in developmental surveillance workshops in the context of Integrated Management of Childhood Illness. Data were collected from May to June 2009 and were analyzed on the basis of content analysis methodology, using the theme modality. Four thematic nuclei were identified: evaluation of the training course regarding developmental surveillance; difficult areas which hinder the application of the acquired knowledge; facilitating points provided by the course, and practice transformation based on the knowledge acquired during the training course. The study highlighted the urgency of incorporating contents that give priority to questions concerning the infants' developmental surveillance in undergraduate nursing education, as well as in the family health internship.Investigación que objetivó evaluar las dificultades y facilidades experimentadas por enfermeros de la Estrategia Salud de la Familia durante la implementación de una intervención educativa de vigilancia del desarrollo infantil. Se utilizó abordaje cualitativo, con once enfermeros participantes de talleres de capacitación en vigilancia del desarrollo en contexto de la Atención Integrada de Enfermedades Prevalentes en la Infancia. Datos recolectados entre mayo y junio de 2009, analizados según análisis de contenido, modalidad temática. Fueron identificados cuatro núcleos temáticos: evaluación del Curso de Capacitación en Vigilancia del Desarrollo Infantil; Puntos de dificultad para aplicar los conocimientos adquiridos; Puntos de facilidad proporcionados por el curso y Transformación de la práctica a partir del conocimiento adquirido en la Capacitación. Se destaca el apremio por incorporar contenidos que prioricen cuestiones apuntando a la vigilancia del desarrollo infantil en la enseñanza de graduación de enfermería y en la residencia en Salud de la Familia.Esta pesquisa teve como objetivo avaliar as dificuldades e facilidades enfrentadas por enfermeiros da Estratégia de Saúde da Família durante o processo de implementação de uma intervenção educativa em vigilância do desenvolvimento infantil. A abordagem utilizada foi qualitativa, com onze enfermeiros que participaram de oficinas de capacitação em vigilância do desenvolvimento no contexto da Atenção Integrada às Doenças Prevalentes na Infância. Os dados foram coletados nos meses de maio e junho de 2009 e analisados a partir do método de análise de conteúdo, utilizando-se a modalidade temática. Foram identificados quatro núcleos temáticos: avaliação do Curso de capacitação em vigilância do desenvolvimento infantil; pontos dificultadores para aplicar os conhecimentos adquiridos; pontos facilitadores proporcionados pelo curso e transformação da prática a partir dos conhecimentos adquiridos na capacitação. Destaca-se a premência de incorporar conteúdos que priorizem questões voltadas para a vigilância do desenvolvimento infantil no ensino de graduação em enfermagem e na residência em saúde da família.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2012-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4812410.1590/S0080-62342012000500003Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 46 n. 5 (2012); 1049-1056Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 No. 5 (2012); 1049-1056Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 Núm. 5 (2012); 1049-10561980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/48124/51932https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/48124/51933http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessReichert, Altamira Pereira da SilvaVasconcelos, Maria Gorete Lucena deEickmann, Sophie HelenaLima, Marilia de Carvalho2012-12-13T19:55:55Zoai:revistas.usp.br:article/48124Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-12-13T19:55:55Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação da implementação de uma intervenção educativa em vigilância do desenvolvimento infantil com enfermeiros
Assessment of the implementation of an educational intervention on developmental surveillance with nurses
Evaluación de la implementación de una intervención educativa en vigilancia del desarrollo infantil con enfermeros
title Avaliação da implementação de uma intervenção educativa em vigilância do desenvolvimento infantil com enfermeiros
spellingShingle Avaliação da implementação de uma intervenção educativa em vigilância do desenvolvimento infantil com enfermeiros
Reichert, Altamira Pereira da Silva
Desenvolvimento infantil
Saúde da criança
Saúde da família
Enfermagem pediátrica
Educação em saúde
Educação em enfermagem
Desarrollo infantil
Salud del niño
Salud de la familia
Enfermería pediátrica
Educación en salud
Educación en enfermería
Child development
Child health
Family health
Pediatric nursing
Health education
Education
nursing
title_short Avaliação da implementação de uma intervenção educativa em vigilância do desenvolvimento infantil com enfermeiros
title_full Avaliação da implementação de uma intervenção educativa em vigilância do desenvolvimento infantil com enfermeiros
title_fullStr Avaliação da implementação de uma intervenção educativa em vigilância do desenvolvimento infantil com enfermeiros
title_full_unstemmed Avaliação da implementação de uma intervenção educativa em vigilância do desenvolvimento infantil com enfermeiros
title_sort Avaliação da implementação de uma intervenção educativa em vigilância do desenvolvimento infantil com enfermeiros
author Reichert, Altamira Pereira da Silva
author_facet Reichert, Altamira Pereira da Silva
Vasconcelos, Maria Gorete Lucena de
Eickmann, Sophie Helena
Lima, Marilia de Carvalho
author_role author
author2 Vasconcelos, Maria Gorete Lucena de
Eickmann, Sophie Helena
Lima, Marilia de Carvalho
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Reichert, Altamira Pereira da Silva
Vasconcelos, Maria Gorete Lucena de
Eickmann, Sophie Helena
Lima, Marilia de Carvalho
dc.subject.por.fl_str_mv Desenvolvimento infantil
Saúde da criança
Saúde da família
Enfermagem pediátrica
Educação em saúde
Educação em enfermagem
Desarrollo infantil
Salud del niño
Salud de la familia
Enfermería pediátrica
Educación en salud
Educación en enfermería
Child development
Child health
Family health
Pediatric nursing
Health education
Education
nursing
topic Desenvolvimento infantil
Saúde da criança
Saúde da família
Enfermagem pediátrica
Educação em saúde
Educação em enfermagem
Desarrollo infantil
Salud del niño
Salud de la familia
Enfermería pediátrica
Educación en salud
Educación en enfermería
Child development
Child health
Family health
Pediatric nursing
Health education
Education
nursing
description The objective of this study was to assess the difficulties experienced by Family Health Strategy nurses in implementing an educational intervention regarding developmental surveillance. A qualitative approach was used with the assistance of eleven nurses, who participated in developmental surveillance workshops in the context of Integrated Management of Childhood Illness. Data were collected from May to June 2009 and were analyzed on the basis of content analysis methodology, using the theme modality. Four thematic nuclei were identified: evaluation of the training course regarding developmental surveillance; difficult areas which hinder the application of the acquired knowledge; facilitating points provided by the course, and practice transformation based on the knowledge acquired during the training course. The study highlighted the urgency of incorporating contents that give priority to questions concerning the infants' developmental surveillance in undergraduate nursing education, as well as in the family health internship.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/48124
10.1590/S0080-62342012000500003
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/48124
identifier_str_mv 10.1590/S0080-62342012000500003
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/48124/51932
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/48124/51933
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 46 n. 5 (2012); 1049-1056
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 No. 5 (2012); 1049-1056
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 Núm. 5 (2012); 1049-1056
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1787713281206517760