Avaliação da implementação de uma intervenção educativa em vigilância do desenvolvimento infantil com enfermeiros
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/48124 |
Resumo: | The objective of this study was to assess the difficulties experienced by Family Health Strategy nurses in implementing an educational intervention regarding developmental surveillance. A qualitative approach was used with the assistance of eleven nurses, who participated in developmental surveillance workshops in the context of Integrated Management of Childhood Illness. Data were collected from May to June 2009 and were analyzed on the basis of content analysis methodology, using the theme modality. Four thematic nuclei were identified: evaluation of the training course regarding developmental surveillance; difficult areas which hinder the application of the acquired knowledge; facilitating points provided by the course, and practice transformation based on the knowledge acquired during the training course. The study highlighted the urgency of incorporating contents that give priority to questions concerning the infants' developmental surveillance in undergraduate nursing education, as well as in the family health internship. |
id |
USP-24_86be01af5d4b8d72219496bf5f29ef00 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/48124 |
network_acronym_str |
USP-24 |
network_name_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Avaliação da implementação de uma intervenção educativa em vigilância do desenvolvimento infantil com enfermeirosAssessment of the implementation of an educational intervention on developmental surveillance with nursesEvaluación de la implementación de una intervención educativa en vigilancia del desarrollo infantil con enfermerosDesenvolvimento infantilSaúde da criançaSaúde da famíliaEnfermagem pediátricaEducação em saúdeEducação em enfermagemDesarrollo infantilSalud del niñoSalud de la familiaEnfermería pediátricaEducación en saludEducación en enfermeríaChild developmentChild healthFamily healthPediatric nursingHealth educationEducationnursingThe objective of this study was to assess the difficulties experienced by Family Health Strategy nurses in implementing an educational intervention regarding developmental surveillance. A qualitative approach was used with the assistance of eleven nurses, who participated in developmental surveillance workshops in the context of Integrated Management of Childhood Illness. Data were collected from May to June 2009 and were analyzed on the basis of content analysis methodology, using the theme modality. Four thematic nuclei were identified: evaluation of the training course regarding developmental surveillance; difficult areas which hinder the application of the acquired knowledge; facilitating points provided by the course, and practice transformation based on the knowledge acquired during the training course. The study highlighted the urgency of incorporating contents that give priority to questions concerning the infants' developmental surveillance in undergraduate nursing education, as well as in the family health internship.Investigación que objetivó evaluar las dificultades y facilidades experimentadas por enfermeros de la Estrategia Salud de la Familia durante la implementación de una intervención educativa de vigilancia del desarrollo infantil. Se utilizó abordaje cualitativo, con once enfermeros participantes de talleres de capacitación en vigilancia del desarrollo en contexto de la Atención Integrada de Enfermedades Prevalentes en la Infancia. Datos recolectados entre mayo y junio de 2009, analizados según análisis de contenido, modalidad temática. Fueron identificados cuatro núcleos temáticos: evaluación del Curso de Capacitación en Vigilancia del Desarrollo Infantil; Puntos de dificultad para aplicar los conocimientos adquiridos; Puntos de facilidad proporcionados por el curso y Transformación de la práctica a partir del conocimiento adquirido en la Capacitación. Se destaca el apremio por incorporar contenidos que prioricen cuestiones apuntando a la vigilancia del desarrollo infantil en la enseñanza de graduación de enfermería y en la residencia en Salud de la Familia.Esta pesquisa teve como objetivo avaliar as dificuldades e facilidades enfrentadas por enfermeiros da Estratégia de Saúde da Família durante o processo de implementação de uma intervenção educativa em vigilância do desenvolvimento infantil. A abordagem utilizada foi qualitativa, com onze enfermeiros que participaram de oficinas de capacitação em vigilância do desenvolvimento no contexto da Atenção Integrada às Doenças Prevalentes na Infância. Os dados foram coletados nos meses de maio e junho de 2009 e analisados a partir do método de análise de conteúdo, utilizando-se a modalidade temática. Foram identificados quatro núcleos temáticos: avaliação do Curso de capacitação em vigilância do desenvolvimento infantil; pontos dificultadores para aplicar os conhecimentos adquiridos; pontos facilitadores proporcionados pelo curso e transformação da prática a partir dos conhecimentos adquiridos na capacitação. Destaca-se a premência de incorporar conteúdos que priorizem questões voltadas para a vigilância do desenvolvimento infantil no ensino de graduação em enfermagem e na residência em saúde da família.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2012-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4812410.1590/S0080-62342012000500003Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 46 n. 5 (2012); 1049-1056Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 No. 5 (2012); 1049-1056Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 Núm. 5 (2012); 1049-10561980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/48124/51932https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/48124/51933http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessReichert, Altamira Pereira da SilvaVasconcelos, Maria Gorete Lucena deEickmann, Sophie HelenaLima, Marilia de Carvalho2012-12-13T19:55:55Zoai:revistas.usp.br:article/48124Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-12-13T19:55:55Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação da implementação de uma intervenção educativa em vigilância do desenvolvimento infantil com enfermeiros Assessment of the implementation of an educational intervention on developmental surveillance with nurses Evaluación de la implementación de una intervención educativa en vigilancia del desarrollo infantil con enfermeros |
title |
Avaliação da implementação de uma intervenção educativa em vigilância do desenvolvimento infantil com enfermeiros |
spellingShingle |
Avaliação da implementação de uma intervenção educativa em vigilância do desenvolvimento infantil com enfermeiros Reichert, Altamira Pereira da Silva Desenvolvimento infantil Saúde da criança Saúde da família Enfermagem pediátrica Educação em saúde Educação em enfermagem Desarrollo infantil Salud del niño Salud de la familia Enfermería pediátrica Educación en salud Educación en enfermería Child development Child health Family health Pediatric nursing Health education Education nursing |
title_short |
Avaliação da implementação de uma intervenção educativa em vigilância do desenvolvimento infantil com enfermeiros |
title_full |
Avaliação da implementação de uma intervenção educativa em vigilância do desenvolvimento infantil com enfermeiros |
title_fullStr |
Avaliação da implementação de uma intervenção educativa em vigilância do desenvolvimento infantil com enfermeiros |
title_full_unstemmed |
Avaliação da implementação de uma intervenção educativa em vigilância do desenvolvimento infantil com enfermeiros |
title_sort |
Avaliação da implementação de uma intervenção educativa em vigilância do desenvolvimento infantil com enfermeiros |
author |
Reichert, Altamira Pereira da Silva |
author_facet |
Reichert, Altamira Pereira da Silva Vasconcelos, Maria Gorete Lucena de Eickmann, Sophie Helena Lima, Marilia de Carvalho |
author_role |
author |
author2 |
Vasconcelos, Maria Gorete Lucena de Eickmann, Sophie Helena Lima, Marilia de Carvalho |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Reichert, Altamira Pereira da Silva Vasconcelos, Maria Gorete Lucena de Eickmann, Sophie Helena Lima, Marilia de Carvalho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Desenvolvimento infantil Saúde da criança Saúde da família Enfermagem pediátrica Educação em saúde Educação em enfermagem Desarrollo infantil Salud del niño Salud de la familia Enfermería pediátrica Educación en salud Educación en enfermería Child development Child health Family health Pediatric nursing Health education Education nursing |
topic |
Desenvolvimento infantil Saúde da criança Saúde da família Enfermagem pediátrica Educação em saúde Educação em enfermagem Desarrollo infantil Salud del niño Salud de la familia Enfermería pediátrica Educación en salud Educación en enfermería Child development Child health Family health Pediatric nursing Health education Education nursing |
description |
The objective of this study was to assess the difficulties experienced by Family Health Strategy nurses in implementing an educational intervention regarding developmental surveillance. A qualitative approach was used with the assistance of eleven nurses, who participated in developmental surveillance workshops in the context of Integrated Management of Childhood Illness. Data were collected from May to June 2009 and were analyzed on the basis of content analysis methodology, using the theme modality. Four thematic nuclei were identified: evaluation of the training course regarding developmental surveillance; difficult areas which hinder the application of the acquired knowledge; facilitating points provided by the course, and practice transformation based on the knowledge acquired during the training course. The study highlighted the urgency of incorporating contents that give priority to questions concerning the infants' developmental surveillance in undergraduate nursing education, as well as in the family health internship. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/48124 10.1590/S0080-62342012000500003 |
url |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/48124 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0080-62342012000500003 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/48124/51932 https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/48124/51933 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 46 n. 5 (2012); 1049-1056 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 No. 5 (2012); 1049-1056 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 Núm. 5 (2012); 1049-1056 1980-220X 0080-6234 reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
collection |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||nursingscholar@usp.br |
_version_ |
1787713281206517760 |