Argumentação em discursos sobre formação superior e atuação na área de Letras: análise em relatórios de estágio supervisionado

Bibliographic Details
Main Author: Souza, Gilton Sampaio de
Publication Date: 2016
Other Authors: Alves, Maria Leidiana
Format: Article
Language: por
Source: Linha D'Água (Online)
Download full: https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/120010
Summary: Sharing the assumption that argumentation is constitutive of the language, we aim to analyze here theses defended by authors/orators generated from supervised internship reports in discourses about education and performance in the Letters’ area of a public HEI, considering the theses as central to the argumentative process and articulating them to the employed argumentative techniques and to the auditory intended for the orators. The theoretical assumptions come from the New Rhetoric (PERELMAN and OLBRESCHTS-TYTECA,2005) and from the contribution of area scholars. In the argumentative processes of the five reports, we noticed the existence of different theses anchored in arguments of authority, overcoming, direction, model/antimodel and of the person and his acts, from different points of view: (i)there is no association between the intern’s developed practice and the basic education teacher’s developed practice; (ii) it is necessary to link theory and practice in Portuguese teaching; and(iii) the internship grounds the development of an innovative methodology for teaching. The findings point distances between the theses on the Portuguese language education offered in higher education and in basic education, revealing sometimes antagonistic arguments about education and performance in these two levels of teaching.
id USP-36_9401fb3fc50b9c39729c39b43a8b8117
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/120010
network_acronym_str USP-36
network_name_str Linha D'Água (Online)
repository_id_str
spelling Argumentação em discursos sobre formação superior e atuação na área de Letras: análise em relatórios de estágio supervisionadoArgumentation in Discourses on Higher Education and Acting in the Area of Language: Analysis of Reports of Supervised TrainingNew RhetoricDiscourse and ArgumentationThesisInternship ReportsHigher Education in Language.Nova RetóricaDiscurso e ArgumentaçãoTeseRelatórios de estágioFormação superior em Letras.Sharing the assumption that argumentation is constitutive of the language, we aim to analyze here theses defended by authors/orators generated from supervised internship reports in discourses about education and performance in the Letters’ area of a public HEI, considering the theses as central to the argumentative process and articulating them to the employed argumentative techniques and to the auditory intended for the orators. The theoretical assumptions come from the New Rhetoric (PERELMAN and OLBRESCHTS-TYTECA,2005) and from the contribution of area scholars. In the argumentative processes of the five reports, we noticed the existence of different theses anchored in arguments of authority, overcoming, direction, model/antimodel and of the person and his acts, from different points of view: (i)there is no association between the intern’s developed practice and the basic education teacher’s developed practice; (ii) it is necessary to link theory and practice in Portuguese teaching; and(iii) the internship grounds the development of an innovative methodology for teaching. The findings point distances between the theses on the Portuguese language education offered in higher education and in basic education, revealing sometimes antagonistic arguments about education and performance in these two levels of teaching.Partilhando do pressuposto de que a argumentação é constitutiva da linguagem, objetivamos analisar aqui as teses defendidas por autores/oradores de relatórios de estágio supervisionado, em discursos sobre formação e atuação na área de Letras de uma IES pública, considerando as teses como centrais ao processo argumentativo e as articulando às técnicas argumentativas empregadas e ao auditório a que se destinam os oradores. Os pressupostos teóricos advêm da Nova Retórica (PERELMAN e OLBRECHTS-TYTECA, 2005) e da contribuição de estudiosos da área. Nos processos argumentativos dos cinco relatórios observamos a existência de diferentes teses, ancoradas em argumentos de autoridade, superação, direção, modelo/antimodelo e da pessoa e seus atos, sob pontos de vista variados: (i) não há associação entre a prática desenvolvida pelo estagiário e a prática desenvolvida pelo professor da educação básica; (ii) é necessário articular teoria e prática no ensino de português; e (iii) o estágio fundamenta o desenvolvimento de uma metodologia inovadora para ensino. As conclusões apontam distanciamentos entre as teses sobre o ensino de Língua Portuguesa oferecido na educação superior e na educação básica, revelando argumentos às vezes antagônicos sobre a formação e a atuação nesses dois níveis de ensino.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2016-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/12001010.11606/issn.2236-4242.v29i2p271-293Linha D'Água; v. 29 n. 2 (2016): A argumentação nos estudos do texto e do discurso; 271-2932236-42420103-3638reponame:Linha D'Água (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/120010/120201https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/120010/147257Copyright (c) 2016 Linha D'Águainfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Gilton Sampaio deAlves, Maria Leidiana2022-03-25T13:45:11Zoai:revistas.usp.br:article/120010Revistahttp://www.revistas.usp.br/linhadaguaPUBhttp://www.revistas.usp.br/linhadagua/oai||ldagua@usp.br2236-42420103-3638opendoar:2022-03-25T13:45:11Linha D'Água (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Argumentação em discursos sobre formação superior e atuação na área de Letras: análise em relatórios de estágio supervisionado
Argumentation in Discourses on Higher Education and Acting in the Area of Language: Analysis of Reports of Supervised Training
title Argumentação em discursos sobre formação superior e atuação na área de Letras: análise em relatórios de estágio supervisionado
spellingShingle Argumentação em discursos sobre formação superior e atuação na área de Letras: análise em relatórios de estágio supervisionado
Souza, Gilton Sampaio de
New Rhetoric
Discourse and Argumentation
Thesis
Internship Reports
Higher Education in Language.
Nova Retórica
Discurso e Argumentação
Tese
Relatórios de estágio
Formação superior em Letras.
title_short Argumentação em discursos sobre formação superior e atuação na área de Letras: análise em relatórios de estágio supervisionado
title_full Argumentação em discursos sobre formação superior e atuação na área de Letras: análise em relatórios de estágio supervisionado
title_fullStr Argumentação em discursos sobre formação superior e atuação na área de Letras: análise em relatórios de estágio supervisionado
title_full_unstemmed Argumentação em discursos sobre formação superior e atuação na área de Letras: análise em relatórios de estágio supervisionado
title_sort Argumentação em discursos sobre formação superior e atuação na área de Letras: análise em relatórios de estágio supervisionado
author Souza, Gilton Sampaio de
author_facet Souza, Gilton Sampaio de
Alves, Maria Leidiana
author_role author
author2 Alves, Maria Leidiana
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Gilton Sampaio de
Alves, Maria Leidiana
dc.subject.por.fl_str_mv New Rhetoric
Discourse and Argumentation
Thesis
Internship Reports
Higher Education in Language.
Nova Retórica
Discurso e Argumentação
Tese
Relatórios de estágio
Formação superior em Letras.
topic New Rhetoric
Discourse and Argumentation
Thesis
Internship Reports
Higher Education in Language.
Nova Retórica
Discurso e Argumentação
Tese
Relatórios de estágio
Formação superior em Letras.
description Sharing the assumption that argumentation is constitutive of the language, we aim to analyze here theses defended by authors/orators generated from supervised internship reports in discourses about education and performance in the Letters’ area of a public HEI, considering the theses as central to the argumentative process and articulating them to the employed argumentative techniques and to the auditory intended for the orators. The theoretical assumptions come from the New Rhetoric (PERELMAN and OLBRESCHTS-TYTECA,2005) and from the contribution of area scholars. In the argumentative processes of the five reports, we noticed the existence of different theses anchored in arguments of authority, overcoming, direction, model/antimodel and of the person and his acts, from different points of view: (i)there is no association between the intern’s developed practice and the basic education teacher’s developed practice; (ii) it is necessary to link theory and practice in Portuguese teaching; and(iii) the internship grounds the development of an innovative methodology for teaching. The findings point distances between the theses on the Portuguese language education offered in higher education and in basic education, revealing sometimes antagonistic arguments about education and performance in these two levels of teaching.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/120010
10.11606/issn.2236-4242.v29i2p271-293
url https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/120010
identifier_str_mv 10.11606/issn.2236-4242.v29i2p271-293
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/120010/120201
https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/120010/147257
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linha D'Água
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linha D'Água
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Linha D'Água; v. 29 n. 2 (2016): A argumentação nos estudos do texto e do discurso; 271-293
2236-4242
0103-3638
reponame:Linha D'Água (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Linha D'Água (Online)
collection Linha D'Água (Online)
repository.name.fl_str_mv Linha D'Água (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||ldagua@usp.br
_version_ 1748936676266213376