Argumentação em discursos sobre formação superior e atuação na área de Letras: análise em relatórios de estágio supervisionado
Main Author: | |
---|---|
Publication Date: | 2016 |
Other Authors: | |
Format: | Article |
Language: | por |
Source: | Linha D'Água (Online) |
Download full: | https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/120010 |
Summary: | Sharing the assumption that argumentation is constitutive of the language, we aim to analyze here theses defended by authors/orators generated from supervised internship reports in discourses about education and performance in the Letters’ area of a public HEI, considering the theses as central to the argumentative process and articulating them to the employed argumentative techniques and to the auditory intended for the orators. The theoretical assumptions come from the New Rhetoric (PERELMAN and OLBRESCHTS-TYTECA,2005) and from the contribution of area scholars. In the argumentative processes of the five reports, we noticed the existence of different theses anchored in arguments of authority, overcoming, direction, model/antimodel and of the person and his acts, from different points of view: (i)there is no association between the intern’s developed practice and the basic education teacher’s developed practice; (ii) it is necessary to link theory and practice in Portuguese teaching; and(iii) the internship grounds the development of an innovative methodology for teaching. The findings point distances between the theses on the Portuguese language education offered in higher education and in basic education, revealing sometimes antagonistic arguments about education and performance in these two levels of teaching. |
id |
USP-36_9401fb3fc50b9c39729c39b43a8b8117 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/120010 |
network_acronym_str |
USP-36 |
network_name_str |
Linha D'Água (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Argumentação em discursos sobre formação superior e atuação na área de Letras: análise em relatórios de estágio supervisionadoArgumentation in Discourses on Higher Education and Acting in the Area of Language: Analysis of Reports of Supervised TrainingNew RhetoricDiscourse and ArgumentationThesisInternship ReportsHigher Education in Language.Nova RetóricaDiscurso e ArgumentaçãoTeseRelatórios de estágioFormação superior em Letras.Sharing the assumption that argumentation is constitutive of the language, we aim to analyze here theses defended by authors/orators generated from supervised internship reports in discourses about education and performance in the Letters’ area of a public HEI, considering the theses as central to the argumentative process and articulating them to the employed argumentative techniques and to the auditory intended for the orators. The theoretical assumptions come from the New Rhetoric (PERELMAN and OLBRESCHTS-TYTECA,2005) and from the contribution of area scholars. In the argumentative processes of the five reports, we noticed the existence of different theses anchored in arguments of authority, overcoming, direction, model/antimodel and of the person and his acts, from different points of view: (i)there is no association between the intern’s developed practice and the basic education teacher’s developed practice; (ii) it is necessary to link theory and practice in Portuguese teaching; and(iii) the internship grounds the development of an innovative methodology for teaching. The findings point distances between the theses on the Portuguese language education offered in higher education and in basic education, revealing sometimes antagonistic arguments about education and performance in these two levels of teaching.Partilhando do pressuposto de que a argumentação é constitutiva da linguagem, objetivamos analisar aqui as teses defendidas por autores/oradores de relatórios de estágio supervisionado, em discursos sobre formação e atuação na área de Letras de uma IES pública, considerando as teses como centrais ao processo argumentativo e as articulando às técnicas argumentativas empregadas e ao auditório a que se destinam os oradores. Os pressupostos teóricos advêm da Nova Retórica (PERELMAN e OLBRECHTS-TYTECA, 2005) e da contribuição de estudiosos da área. Nos processos argumentativos dos cinco relatórios observamos a existência de diferentes teses, ancoradas em argumentos de autoridade, superação, direção, modelo/antimodelo e da pessoa e seus atos, sob pontos de vista variados: (i) não há associação entre a prática desenvolvida pelo estagiário e a prática desenvolvida pelo professor da educação básica; (ii) é necessário articular teoria e prática no ensino de português; e (iii) o estágio fundamenta o desenvolvimento de uma metodologia inovadora para ensino. As conclusões apontam distanciamentos entre as teses sobre o ensino de Língua Portuguesa oferecido na educação superior e na educação básica, revelando argumentos às vezes antagônicos sobre a formação e a atuação nesses dois níveis de ensino.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2016-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/12001010.11606/issn.2236-4242.v29i2p271-293Linha D'Água; v. 29 n. 2 (2016): A argumentação nos estudos do texto e do discurso; 271-2932236-42420103-3638reponame:Linha D'Água (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/120010/120201https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/120010/147257Copyright (c) 2016 Linha D'Águainfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Gilton Sampaio deAlves, Maria Leidiana2022-03-25T13:45:11Zoai:revistas.usp.br:article/120010Revistahttp://www.revistas.usp.br/linhadaguaPUBhttp://www.revistas.usp.br/linhadagua/oai||ldagua@usp.br2236-42420103-3638opendoar:2022-03-25T13:45:11Linha D'Água (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Argumentação em discursos sobre formação superior e atuação na área de Letras: análise em relatórios de estágio supervisionado Argumentation in Discourses on Higher Education and Acting in the Area of Language: Analysis of Reports of Supervised Training |
title |
Argumentação em discursos sobre formação superior e atuação na área de Letras: análise em relatórios de estágio supervisionado |
spellingShingle |
Argumentação em discursos sobre formação superior e atuação na área de Letras: análise em relatórios de estágio supervisionado Souza, Gilton Sampaio de New Rhetoric Discourse and Argumentation Thesis Internship Reports Higher Education in Language. Nova Retórica Discurso e Argumentação Tese Relatórios de estágio Formação superior em Letras. |
title_short |
Argumentação em discursos sobre formação superior e atuação na área de Letras: análise em relatórios de estágio supervisionado |
title_full |
Argumentação em discursos sobre formação superior e atuação na área de Letras: análise em relatórios de estágio supervisionado |
title_fullStr |
Argumentação em discursos sobre formação superior e atuação na área de Letras: análise em relatórios de estágio supervisionado |
title_full_unstemmed |
Argumentação em discursos sobre formação superior e atuação na área de Letras: análise em relatórios de estágio supervisionado |
title_sort |
Argumentação em discursos sobre formação superior e atuação na área de Letras: análise em relatórios de estágio supervisionado |
author |
Souza, Gilton Sampaio de |
author_facet |
Souza, Gilton Sampaio de Alves, Maria Leidiana |
author_role |
author |
author2 |
Alves, Maria Leidiana |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Gilton Sampaio de Alves, Maria Leidiana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
New Rhetoric Discourse and Argumentation Thesis Internship Reports Higher Education in Language. Nova Retórica Discurso e Argumentação Tese Relatórios de estágio Formação superior em Letras. |
topic |
New Rhetoric Discourse and Argumentation Thesis Internship Reports Higher Education in Language. Nova Retórica Discurso e Argumentação Tese Relatórios de estágio Formação superior em Letras. |
description |
Sharing the assumption that argumentation is constitutive of the language, we aim to analyze here theses defended by authors/orators generated from supervised internship reports in discourses about education and performance in the Letters’ area of a public HEI, considering the theses as central to the argumentative process and articulating them to the employed argumentative techniques and to the auditory intended for the orators. The theoretical assumptions come from the New Rhetoric (PERELMAN and OLBRESCHTS-TYTECA,2005) and from the contribution of area scholars. In the argumentative processes of the five reports, we noticed the existence of different theses anchored in arguments of authority, overcoming, direction, model/antimodel and of the person and his acts, from different points of view: (i)there is no association between the intern’s developed practice and the basic education teacher’s developed practice; (ii) it is necessary to link theory and practice in Portuguese teaching; and(iii) the internship grounds the development of an innovative methodology for teaching. The findings point distances between the theses on the Portuguese language education offered in higher education and in basic education, revealing sometimes antagonistic arguments about education and performance in these two levels of teaching. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/120010 10.11606/issn.2236-4242.v29i2p271-293 |
url |
https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/120010 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2236-4242.v29i2p271-293 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/120010/120201 https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/120010/147257 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linha D'Água info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linha D'Água |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linha D'Água; v. 29 n. 2 (2016): A argumentação nos estudos do texto e do discurso; 271-293 2236-4242 0103-3638 reponame:Linha D'Água (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Linha D'Água (Online) |
collection |
Linha D'Água (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linha D'Água (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ldagua@usp.br |
_version_ |
1748936676266213376 |