Raciocínio clínico e pensamento crítico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por spa |
Título da fonte: | Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4129 |
Resumo: | This study identifies and analyzes nursing literature on clinical reasoning and critical thinking. A bibliographical search was performed in LILACS, SCIELO, PUBMED and CINAHL databases, followed by selection of abstracts and the reading of full texts. Through the review we verified that clinical reasoning develops from scientific and professional knowledge, is permeated by ethical decisions and nurses values and also that there are different personal and institutional strategies that might improve the critical thinking and clinical reasoning of nurses. Further research and evaluation of educational programs on clinical reasoning that integrate psychosocial responses to physiological responses of people cared by nurses is needed. |
id |
USP-38_0049b108fb3e1e4048f0180ba0481605 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/4129 |
network_acronym_str |
USP-38 |
network_name_str |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Raciocínio clínico e pensamento crítico Clinical reasoning and critical thinking Raciocinio clínico y pensamiento crítico Diagnóstico ClínicoDiagnóstico de EnfermagemProcessos de EnfermagemDiagnóstico ClínicoDiagnóstico de EnfermeríaProcesos de EnfermeríaDiagnosisClinicalNursing DiagnosisNursing Process This study identifies and analyzes nursing literature on clinical reasoning and critical thinking. A bibliographical search was performed in LILACS, SCIELO, PUBMED and CINAHL databases, followed by selection of abstracts and the reading of full texts. Through the review we verified that clinical reasoning develops from scientific and professional knowledge, is permeated by ethical decisions and nurses values and also that there are different personal and institutional strategies that might improve the critical thinking and clinical reasoning of nurses. Further research and evaluation of educational programs on clinical reasoning that integrate psychosocial responses to physiological responses of people cared by nurses is needed. O objetivo deste trabalho foi identificar e analisar estudos da literatura de enfermagem sobre raciocínio clínico e pensamento crítico. Realizou-se busca bibliográfica nas bases de dados LILACS, SciELO, PubMed e CINAHL, escolha de resumos, com posterior leitura dos textos na íntegra. Essa revisão permitiu verificar que o raciocínio clínico se desenvolve a partir dos conhecimentos científicos e profissionais, permeado por decisões éticas e valores dos enfermeiros e, ainda, que existem diversas estratégias pessoais e institucionais que podem aprimorar o pensamento crítico e raciocínio clínico dos enfermeiros e que há necessidade de realizar pesquisas e avaliação de programas de formação sobre raciocínio clínico que integrem as respostas psicossociais às fisiológicas das pessoas cuidadas pela enfermagem. El objetivo de este trabajo fue identificar y analizar estudios de la literatura de enfermería sobre raciocinio clínico y pensamiento crítico. Se realizó una búsqueda bibliográfica en las bases de datos LILACS, SciELO, PubMed y CINAHL, selección de resúmenes, con posterior lectura completa de los textos. Esa revisión permitió verificar que el raciocinio clínico se desarrolla a partir de los conocimientos científicos y profesionales, impregnado por decisiones éticas y valores de los enfermeros y, también, que existen diversas estrategias personales e institucionales que pueden perfeccionar el pensamiento crítico y raciocinio clínico de los enfermeros y que existe necesidad de realizar investigaciones y evaluación de programas de formación sobre raciocinio clínico que integren las respuestas psicosociales a las fisiológicas de las personas cuidadas por la enfermería. Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto2010-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/412910.1590/S0104-11692010000100019Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 18 n. 1 (2010); 124-129 Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 18 No. 1 (2010); 124-129 Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 18 Núm. 1 (2010); 124-129 1518-83450104-1169reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporspahttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4129/5030https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4129/5031https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4129/5032Cerullo, Josinete Aparecida da Silva BastosCruz, Diná de Almeida Lopes Monteiro dainfo:eu-repo/semantics/openAccess2012-04-27T13:16:54Zoai:revistas.usp.br:article/4129Revistahttp://www.scielo.br/rlaePUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br1518-83450104-1169opendoar:2012-04-27T13:16:54Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Raciocínio clínico e pensamento crítico Clinical reasoning and critical thinking Raciocinio clínico y pensamiento crítico |
title |
Raciocínio clínico e pensamento crítico |
spellingShingle |
Raciocínio clínico e pensamento crítico Cerullo, Josinete Aparecida da Silva Bastos Diagnóstico Clínico Diagnóstico de Enfermagem Processos de Enfermagem Diagnóstico Clínico Diagnóstico de Enfermería Procesos de Enfermería Diagnosis Clinical Nursing Diagnosis Nursing Process |
title_short |
Raciocínio clínico e pensamento crítico |
title_full |
Raciocínio clínico e pensamento crítico |
title_fullStr |
Raciocínio clínico e pensamento crítico |
title_full_unstemmed |
Raciocínio clínico e pensamento crítico |
title_sort |
Raciocínio clínico e pensamento crítico |
author |
Cerullo, Josinete Aparecida da Silva Bastos |
author_facet |
Cerullo, Josinete Aparecida da Silva Bastos Cruz, Diná de Almeida Lopes Monteiro da |
author_role |
author |
author2 |
Cruz, Diná de Almeida Lopes Monteiro da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cerullo, Josinete Aparecida da Silva Bastos Cruz, Diná de Almeida Lopes Monteiro da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Diagnóstico Clínico Diagnóstico de Enfermagem Processos de Enfermagem Diagnóstico Clínico Diagnóstico de Enfermería Procesos de Enfermería Diagnosis Clinical Nursing Diagnosis Nursing Process |
topic |
Diagnóstico Clínico Diagnóstico de Enfermagem Processos de Enfermagem Diagnóstico Clínico Diagnóstico de Enfermería Procesos de Enfermería Diagnosis Clinical Nursing Diagnosis Nursing Process |
description |
This study identifies and analyzes nursing literature on clinical reasoning and critical thinking. A bibliographical search was performed in LILACS, SCIELO, PUBMED and CINAHL databases, followed by selection of abstracts and the reading of full texts. Through the review we verified that clinical reasoning develops from scientific and professional knowledge, is permeated by ethical decisions and nurses values and also that there are different personal and institutional strategies that might improve the critical thinking and clinical reasoning of nurses. Further research and evaluation of educational programs on clinical reasoning that integrate psychosocial responses to physiological responses of people cared by nurses is needed. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-02-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4129 10.1590/S0104-11692010000100019 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4129 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0104-11692010000100019 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por spa |
language |
eng por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4129/5030 https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4129/5031 https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4129/5032 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 18 n. 1 (2010); 124-129 Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 18 No. 1 (2010); 124-129 Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 18 Núm. 1 (2010); 124-129 1518-8345 0104-1169 reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
collection |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br |
_version_ |
1748936650454466560 |