Permanent education: a tool to think and act in nursing work

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ricaldoni, Carlos Alberto Caciquinho
Data de Publicação: 2006
Outros Autores: Sena, Roseni Rosangêla de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
spa
Título da fonte: Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2369
Resumo: This research is important to the extent that it contributes to reflections on educational actions directed at nursing workers, focusing on the purpose, instruments and subjects responsible for care. The general aim was to analyze the effects of permanent education actions on nursing care quality at a large private hospital in Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil. We carried out a qualitative study in the framework of dialectics. Data were collected from two nurses and seventeen nursing auxiliaries and technicians who worked on the eighth and ninth floor and from the nurse manager. The results showed that education is not articulated with the work process and that professionals need management improvement, permitting teaching through problem-raising. The role of nursing professionals needs to be reviewed in the context of the work process, together with training based on the permanent education strategy.
id USP-38_4cfbbfda874d17346ad8abc53c183249
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/2369
network_acronym_str USP-38
network_name_str Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling Permanent education: a tool to think and act in nursing workEducación permanente: una herramienta para pensar y actuar en el trabajo de enfermeríaEducação permanente: uma ferramenta para pensar e agir no trabalho de enfermagemeducação em enfermagemcapacitaçãoeducação continuada em enfermagemeducación en enfermeríacapacitacióneducación continua en enfermeríaeducation^i1^snurstrainingeducation^i1^scontinuThis research is important to the extent that it contributes to reflections on educational actions directed at nursing workers, focusing on the purpose, instruments and subjects responsible for care. The general aim was to analyze the effects of permanent education actions on nursing care quality at a large private hospital in Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil. We carried out a qualitative study in the framework of dialectics. Data were collected from two nurses and seventeen nursing auxiliaries and technicians who worked on the eighth and ninth floor and from the nurse manager. The results showed that education is not articulated with the work process and that professionals need management improvement, permitting teaching through problem-raising. The role of nursing professionals needs to be reviewed in the context of the work process, together with training based on the permanent education strategy.La importancia de esta investigación es que contribuye a la reflexión sobre acciones educativas dirigidas a trabajadores de enfermería, con énfasis en la finalidad del cuidado, los instrumentos utilizados para la realización del cuidado y los sujetos/trabajadores de enfermería responsables por el cuidado. El objetivo de la investigación fue analizar los efectos de las acciones de educación permanente en la calidad de la atención de enfermería, en un hospital privado de grande porte, en Belo Horizonte - Brasil. El estudio utilizó la aproximación cualitativa, orientada por la corriente filosófica de la dialéctica. Los sujetos de la investigación fueron 02 enfermeros, 17 auxiliares y técnicos de enfermería del 8º y 9º piso y la jefe de los servicios de enfermería. Los resultados revelaron que las acciones educativas no están articuladas al proceso de trabajo de enfermería, apuntando la necesidad de mejorar la función gerencial de las enfermeras para que ellas asuman las acciones educativas en las unidades asistenciales, utilizándose de la concepción pedagógica de la problematización. El análisis permite concluir que es necesario revisar el papel de los profesionales de enfermería en el contexto del proceso de trabajo, además de la capacitación basada en la estrategia de educación permanente.Esta pesquisa torna-se importante na medida em que contribui para a reflexão sobre ações educativas dirigidas aos trabalhadores de enfermagem, com enfoque na finalidade, nos instrumentos e nos sujeitos responsáveis pelo cuidado. Teve como objetivo geral analisar os efeitos das ações de educação permanente na qualidade de assistência de enfermagem, em um hospital privado, de grande porte, no município de Belo Horizonte, MG. Optou-se por um estudo qualitativo na corrente filosófica da dialética, tendo como sujeitos 02 enfermeiros, 17 auxiliares e técnicos de enfermagem do 8º e 9º andares e a gerente de enfermagem. Os resultados revelaram que as ações educativas não estão articuladas ao processo de trabalho e que existe a necessidade de aprimoramento gerencial dos enfermeiros, possibilitando a realização da pedagogia de problematização. Conclui-se que deveria ser revista a inserção dos profissionais da enfermagem no contexto do processo de trabalho, articulada com a capacitação baseada na estratégia da educação permanente.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto2006-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/236910.1590/S0104-11692006000600002Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 14 n. 6 (2006); 837-842Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 14 No. 6 (2006); 837-842Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 14 Núm. 6 (2006); 837-8421518-83450104-1169reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporspahttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2369/2571https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2369/2572https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2369/2573Ricaldoni, Carlos Alberto CaciquinhoSena, Roseni Rosangêla deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2012-04-26T19:15:35Zoai:revistas.usp.br:article/2369Revistahttp://www.scielo.br/rlaePUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br1518-83450104-1169opendoar:2012-04-26T19:15:35Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Permanent education: a tool to think and act in nursing work
Educación permanente: una herramienta para pensar y actuar en el trabajo de enfermería
Educação permanente: uma ferramenta para pensar e agir no trabalho de enfermagem
title Permanent education: a tool to think and act in nursing work
spellingShingle Permanent education: a tool to think and act in nursing work
Ricaldoni, Carlos Alberto Caciquinho
educação em enfermagem
capacitação
educação continuada em enfermagem
educación en enfermería
capacitación
educación continua en enfermería
education^i1^snurs
training
education^i1^scontinu
title_short Permanent education: a tool to think and act in nursing work
title_full Permanent education: a tool to think and act in nursing work
title_fullStr Permanent education: a tool to think and act in nursing work
title_full_unstemmed Permanent education: a tool to think and act in nursing work
title_sort Permanent education: a tool to think and act in nursing work
author Ricaldoni, Carlos Alberto Caciquinho
author_facet Ricaldoni, Carlos Alberto Caciquinho
Sena, Roseni Rosangêla de
author_role author
author2 Sena, Roseni Rosangêla de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ricaldoni, Carlos Alberto Caciquinho
Sena, Roseni Rosangêla de
dc.subject.por.fl_str_mv educação em enfermagem
capacitação
educação continuada em enfermagem
educación en enfermería
capacitación
educación continua en enfermería
education^i1^snurs
training
education^i1^scontinu
topic educação em enfermagem
capacitação
educação continuada em enfermagem
educación en enfermería
capacitación
educación continua en enfermería
education^i1^snurs
training
education^i1^scontinu
description This research is important to the extent that it contributes to reflections on educational actions directed at nursing workers, focusing on the purpose, instruments and subjects responsible for care. The general aim was to analyze the effects of permanent education actions on nursing care quality at a large private hospital in Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil. We carried out a qualitative study in the framework of dialectics. Data were collected from two nurses and seventeen nursing auxiliaries and technicians who worked on the eighth and ninth floor and from the nurse manager. The results showed that education is not articulated with the work process and that professionals need management improvement, permitting teaching through problem-raising. The role of nursing professionals needs to be reviewed in the context of the work process, together with training based on the permanent education strategy.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2369
10.1590/S0104-11692006000600002
url https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2369
identifier_str_mv 10.1590/S0104-11692006000600002
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
spa
language eng
por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2369/2571
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2369/2572
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2369/2573
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 14 n. 6 (2006); 837-842
Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 14 No. 6 (2006); 837-842
Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 14 Núm. 6 (2006); 837-842
1518-8345
0104-1169
reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
collection Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv rlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br
_version_ 1748936648676081664