Teaching therapeutic touch: a report of an experience
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1996 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/16099 |
Resumo: | The present study shows the experience of learning Therapeutic Touch (concepts and technique) lived by nurses and nursing students in Brazil. The students' perception was registered when they were learning the process. The chief promoter is the nurse Dolores Krieger who has taught this technique at New York University for nurses as part of their master or doctoral programs. The authors verified that most part of the students increased their sensibility to perceive symptoms detectable by T.T. |
id |
USP-38_591d4ffe7901b327e13d2bdca69ce8f7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/16099 |
network_acronym_str |
USP-38 |
network_name_str |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching therapeutic touch: a report of an experienceEnsinando o toque terapêutico: relato de uma experiênciaEnseñando el toque terapéutico: relato de una experienciatoque terapéuticoimposición de las manostherapeutic touchconcepts and techniquetoque terapêuticoimposição de mãosThe present study shows the experience of learning Therapeutic Touch (concepts and technique) lived by nurses and nursing students in Brazil. The students' perception was registered when they were learning the process. The chief promoter is the nurse Dolores Krieger who has taught this technique at New York University for nurses as part of their master or doctoral programs. The authors verified that most part of the students increased their sensibility to perceive symptoms detectable by T.T.O presente trabalho relata a experiência de ensino do Toque Terapêutico (imposição de mãos) para graduandos e graduados na área de saúde, num curso de 12 horas com aulas teóricas e exercícios práticos, A percepção dos exercícios foi registrada durante os dias de curso e é descrita a avaliação que os participantes fizeram do mesmo. Por ser inovador, este tipo de ensino nas instituições de saúde do Brasil, os autores consideram importante relatar os resultados do início desse ensino que nos EUA recebeu o nome de Toque Terapêutico (T.T.) da enfermeira Dolores Krieger - docente na Faculdade de Enfermagem da Universidade de Nova York. Entre os achados, verificou-se que a grande maioria dos participantes teve um acréscimo na sensibilidade aos sintomas detectáveis pelo T.T. - tanto quantitativa quanto qualitativamente.El presente trabajo relata la experiencia de enseñanza del Toque Terapéutico (imposición de las manos) para estudiantes de enfermería y enfermeros en un curso de doce horas con clases teóricas y ejercicios prácticos. La percepción de los ejercicios fue registrada durante los días del curso y se describe la evaluación que los participantes hicieron con respeto a ello. Por ser innovador ese tipo de enseñanza en las instituciones de salud en Brasil, los autores consideran importante relatar los resultados del comienzo de esa enseñanza, que en Estados Unidos recibió el nombre de Toque Terapéutico (T.T.) de la enfermera DoIores Krieger - docente en la Facultad de Enfermería de Nueva York. Entre los hallazgos, se verificó que la gran mayoría de los participantes tuvo un incremento de la sensibilidad a los síntomas detectables a través del T.T. - sea cuantitativa sea cualitativamente.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto1996-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1609910.1590/S0104-11691996000700010Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 4 (1996): Número Especial; 91-100Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 4 (1996): Número Especial; 91-100Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 4 (1996): Número Especial; 91-1001518-83450104-1169reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/16099/17672Silva, Maria Júlia Paes daBelasco Júnior, Domingosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2012-05-18T18:50:00Zoai:revistas.usp.br:article/16099Revistahttp://www.scielo.br/rlaePUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br1518-83450104-1169opendoar:2012-05-18T18:50Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching therapeutic touch: a report of an experience Ensinando o toque terapêutico: relato de uma experiência Enseñando el toque terapéutico: relato de una experiencia |
title |
Teaching therapeutic touch: a report of an experience |
spellingShingle |
Teaching therapeutic touch: a report of an experience Silva, Maria Júlia Paes da toque terapéutico imposición de las manos therapeutic touch concepts and technique toque terapêutico imposição de mãos |
title_short |
Teaching therapeutic touch: a report of an experience |
title_full |
Teaching therapeutic touch: a report of an experience |
title_fullStr |
Teaching therapeutic touch: a report of an experience |
title_full_unstemmed |
Teaching therapeutic touch: a report of an experience |
title_sort |
Teaching therapeutic touch: a report of an experience |
author |
Silva, Maria Júlia Paes da |
author_facet |
Silva, Maria Júlia Paes da Belasco Júnior, Domingos |
author_role |
author |
author2 |
Belasco Júnior, Domingos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Maria Júlia Paes da Belasco Júnior, Domingos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
toque terapéutico imposición de las manos therapeutic touch concepts and technique toque terapêutico imposição de mãos |
topic |
toque terapéutico imposición de las manos therapeutic touch concepts and technique toque terapêutico imposição de mãos |
description |
The present study shows the experience of learning Therapeutic Touch (concepts and technique) lived by nurses and nursing students in Brazil. The students' perception was registered when they were learning the process. The chief promoter is the nurse Dolores Krieger who has taught this technique at New York University for nurses as part of their master or doctoral programs. The authors verified that most part of the students increased their sensibility to perceive symptoms detectable by T.T. |
publishDate |
1996 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1996-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/16099 10.1590/S0104-11691996000700010 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/16099 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0104-11691996000700010 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/16099/17672 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 4 (1996): Número Especial; 91-100 Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 4 (1996): Número Especial; 91-100 Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 4 (1996): Número Especial; 91-100 1518-8345 0104-1169 reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
collection |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br |
_version_ |
1800222846413176832 |