Teaching therapeutic touch: a report of an experience

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Maria Júlia Paes da
Data de Publicação: 1996
Outros Autores: Belasco Júnior, Domingos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/16099
Resumo: The present study shows the experience of learning Therapeutic Touch (concepts and technique) lived by nurses and nursing students in Brazil. The students' perception was registered when they were learning the process. The chief promoter is the nurse Dolores Krieger who has taught this technique at New York University for nurses as part of their master or doctoral programs. The authors verified that most part of the students increased their sensibility to perceive symptoms detectable by T.T.
id USP-38_591d4ffe7901b327e13d2bdca69ce8f7
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/16099
network_acronym_str USP-38
network_name_str Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling Teaching therapeutic touch: a report of an experienceEnsinando o toque terapêutico: relato de uma experiênciaEnseñando el toque terapéutico: relato de una experienciatoque terapéuticoimposición de las manostherapeutic touchconcepts and techniquetoque terapêuticoimposição de mãosThe present study shows the experience of learning Therapeutic Touch (concepts and technique) lived by nurses and nursing students in Brazil. The students' perception was registered when they were learning the process. The chief promoter is the nurse Dolores Krieger who has taught this technique at New York University for nurses as part of their master or doctoral programs. The authors verified that most part of the students increased their sensibility to perceive symptoms detectable by T.T.O presente trabalho relata a experiência de ensino do Toque Terapêutico (imposição de mãos) para graduandos e graduados na área de saúde, num curso de 12 horas com aulas teóricas e exercícios práticos, A percepção dos exercícios foi registrada durante os dias de curso e é descrita a avaliação que os participantes fizeram do mesmo. Por ser inovador, este tipo de ensino nas instituições de saúde do Brasil, os autores consideram importante relatar os resultados do início desse ensino que nos EUA recebeu o nome de Toque Terapêutico (T.T.) da enfermeira Dolores Krieger - docente na Faculdade de Enfermagem da Universidade de Nova York. Entre os achados, verificou-se que a grande maioria dos participantes teve um acréscimo na sensibilidade aos sintomas detectáveis pelo T.T. - tanto quantitativa quanto qualitativamente.El presente trabajo relata la experiencia de enseñanza del Toque Terapéutico (imposición de las manos) para estudiantes de enfermería y enfermeros en un curso de doce horas con clases teóricas y ejercicios prácticos. La percepción de los ejercicios fue registrada durante los días del curso y se describe la evaluación que los participantes hicieron con respeto a ello. Por ser innovador ese tipo de enseñanza en las instituciones de salud en Brasil, los autores consideran importante relatar los resultados del comienzo de esa enseñanza, que en Estados Unidos recibió el nombre de Toque Terapéutico (T.T.) de la enfermera DoIores Krieger - docente en la Facultad de Enfermería de Nueva York. Entre los hallazgos, se verificó que la gran mayoría de los participantes tuvo un incremento de la sensibilidad a los síntomas detectables a través del T.T. - sea cuantitativa sea cualitativamente.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto1996-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1609910.1590/S0104-11691996000700010Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 4 (1996): Número Especial; 91-100Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 4 (1996): Número Especial; 91-100Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 4 (1996): Número Especial; 91-1001518-83450104-1169reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/16099/17672Silva, Maria Júlia Paes daBelasco Júnior, Domingosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2012-05-18T18:50:00Zoai:revistas.usp.br:article/16099Revistahttp://www.scielo.br/rlaePUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br1518-83450104-1169opendoar:2012-05-18T18:50Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching therapeutic touch: a report of an experience
Ensinando o toque terapêutico: relato de uma experiência
Enseñando el toque terapéutico: relato de una experiencia
title Teaching therapeutic touch: a report of an experience
spellingShingle Teaching therapeutic touch: a report of an experience
Silva, Maria Júlia Paes da
toque terapéutico
imposición de las manos
therapeutic touch
concepts and technique
toque terapêutico
imposição de mãos
title_short Teaching therapeutic touch: a report of an experience
title_full Teaching therapeutic touch: a report of an experience
title_fullStr Teaching therapeutic touch: a report of an experience
title_full_unstemmed Teaching therapeutic touch: a report of an experience
title_sort Teaching therapeutic touch: a report of an experience
author Silva, Maria Júlia Paes da
author_facet Silva, Maria Júlia Paes da
Belasco Júnior, Domingos
author_role author
author2 Belasco Júnior, Domingos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Maria Júlia Paes da
Belasco Júnior, Domingos
dc.subject.por.fl_str_mv toque terapéutico
imposición de las manos
therapeutic touch
concepts and technique
toque terapêutico
imposição de mãos
topic toque terapéutico
imposición de las manos
therapeutic touch
concepts and technique
toque terapêutico
imposição de mãos
description The present study shows the experience of learning Therapeutic Touch (concepts and technique) lived by nurses and nursing students in Brazil. The students' perception was registered when they were learning the process. The chief promoter is the nurse Dolores Krieger who has taught this technique at New York University for nurses as part of their master or doctoral programs. The authors verified that most part of the students increased their sensibility to perceive symptoms detectable by T.T.
publishDate 1996
dc.date.none.fl_str_mv 1996-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/16099
10.1590/S0104-11691996000700010
url https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/16099
identifier_str_mv 10.1590/S0104-11691996000700010
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/16099/17672
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 4 (1996): Número Especial; 91-100
Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 4 (1996): Número Especial; 91-100
Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 4 (1996): Número Especial; 91-100
1518-8345
0104-1169
reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
collection Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv rlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br
_version_ 1800222846413176832