Occupational Therapist training with an emphasis on basic care: the view of teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Campos, Lays Cléria Batista
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Barba, Patrícia Carla de Souza Della, Martinez, Claudia Maria Simões
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/61995
Resumo: This study describes potential impacts on trainingoccupational therapists from their insertion and practice in thecontext of the SUS, from the perspective of the teacher. These impacts are described in the context of Occupational Therapy professors in Higher Education Institutions (IES) in the states of Minas Gerais and São Paulo who taught practical subjects. Six interviews were conducted with six teachers, from june to december of 2011, whose results were treated by means of content analysis, a qualitative perspective. The results reveal changes in the occupational therapy curriculum toward greater student engagement in practice since the earliest semesters of the course, focusing on primary care and the public health system and also teacher’s appreciation, attested by the positive impact on student training. Great value is given to comprehensiveness of care, but interviews reveal aspects of training that still require investment. Participation in multi / interprofessional teams hasfavored the development of a critical perspective and professional integration.
id USP-43_bf3ab9b5c2651cdfd798ce6d95ec1732
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/61995
network_acronym_str USP-43
network_name_str Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
repository_id_str
spelling Occupational Therapist training with an emphasis on basic care: the view of teachersA formação do Terapeuta Ocupacional com ênfase na atenção básica em saúde: o ponto de vista de docentesCurrículoEducação superiorTerapia ocupacionalAtenção primária à saúdeDocentesCurriculumHigher educationOccupational therapyPrimary health careFacultyThis study describes potential impacts on trainingoccupational therapists from their insertion and practice in thecontext of the SUS, from the perspective of the teacher. These impacts are described in the context of Occupational Therapy professors in Higher Education Institutions (IES) in the states of Minas Gerais and São Paulo who taught practical subjects. Six interviews were conducted with six teachers, from june to december of 2011, whose results were treated by means of content analysis, a qualitative perspective. The results reveal changes in the occupational therapy curriculum toward greater student engagement in practice since the earliest semesters of the course, focusing on primary care and the public health system and also teacher’s appreciation, attested by the positive impact on student training. Great value is given to comprehensiveness of care, but interviews reveal aspects of training that still require investment. Participation in multi / interprofessional teams hasfavored the development of a critical perspective and professional integration.O estudo descreve possíveis impactos na formação do graduando em Terapia Ocupacional (T.O) a partir de sua inserção no contexto do Sistema Único de Saúde (SUS), na perspectiva de docentes de cursos de T.O de Instituições de Ensino Superior (IES) dos Estados de Minas Gerais e São Paulo que lecionavam disciplinas do eixo prático. Foram realizadas seis entrevistas com os docentes, de junho a dezembro de 2011, cujos resultados foram tratados por meio da análise de conteúdo, numa perspectiva qualitativa. Os resultados revelam esforço dos docentes para inserção do estudante na prática na rede SUS desde os primeiros períodos do curso, o foco na atenção básica é uma postura recente em algumas IES e está em construção. Detectou- se valorização por parte dos docentes, da inserção prática precoce do discente, atestada pelo impacto positivo na formação do estudante. Há valorização da integralidade no cuidado, porém as entrevistas revelam aspectos da formação que necessitam de investimento neste campo. A participação do aluno em equipes multi/interprofi ssionais tem favorecido o desenvolvimento de uma perspectiva crítica e de integração profi ssional. Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina2013-09-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/6199510.11606/issn.2238-6149.v24i1p9-17Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 24 Núm. 1 (2013); 9-17Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 24 No. 1 (2013); 9-17Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 24 n. 1 (2013); 9-172238-61491415-9104reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Pauloinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/61995/84582Campos, Lays Cléria BatistaBarba, Patrícia Carla de Souza DellaMartinez, Claudia Maria Simõesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2014-10-17T12:24:29Zoai:revistas.usp.br:article/61995Revistahttp://www.revistas.usp.br/rtoPUBhttps://www.revistas.usp.br/rto/oai||revto@usp.br2238-61491415-9104opendoar:2014-10-17T12:24:29Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Occupational Therapist training with an emphasis on basic care: the view of teachers
A formação do Terapeuta Ocupacional com ênfase na atenção básica em saúde: o ponto de vista de docentes
title Occupational Therapist training with an emphasis on basic care: the view of teachers
spellingShingle Occupational Therapist training with an emphasis on basic care: the view of teachers
Campos, Lays Cléria Batista
Currículo
Educação superior
Terapia ocupacional
Atenção primária à saúde
Docentes
Curriculum
Higher education
Occupational therapy
Primary health care
Faculty
title_short Occupational Therapist training with an emphasis on basic care: the view of teachers
title_full Occupational Therapist training with an emphasis on basic care: the view of teachers
title_fullStr Occupational Therapist training with an emphasis on basic care: the view of teachers
title_full_unstemmed Occupational Therapist training with an emphasis on basic care: the view of teachers
title_sort Occupational Therapist training with an emphasis on basic care: the view of teachers
author Campos, Lays Cléria Batista
author_facet Campos, Lays Cléria Batista
Barba, Patrícia Carla de Souza Della
Martinez, Claudia Maria Simões
author_role author
author2 Barba, Patrícia Carla de Souza Della
Martinez, Claudia Maria Simões
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Campos, Lays Cléria Batista
Barba, Patrícia Carla de Souza Della
Martinez, Claudia Maria Simões
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo
Educação superior
Terapia ocupacional
Atenção primária à saúde
Docentes
Curriculum
Higher education
Occupational therapy
Primary health care
Faculty
topic Currículo
Educação superior
Terapia ocupacional
Atenção primária à saúde
Docentes
Curriculum
Higher education
Occupational therapy
Primary health care
Faculty
description This study describes potential impacts on trainingoccupational therapists from their insertion and practice in thecontext of the SUS, from the perspective of the teacher. These impacts are described in the context of Occupational Therapy professors in Higher Education Institutions (IES) in the states of Minas Gerais and São Paulo who taught practical subjects. Six interviews were conducted with six teachers, from june to december of 2011, whose results were treated by means of content analysis, a qualitative perspective. The results reveal changes in the occupational therapy curriculum toward greater student engagement in practice since the earliest semesters of the course, focusing on primary care and the public health system and also teacher’s appreciation, attested by the positive impact on student training. Great value is given to comprehensiveness of care, but interviews reveal aspects of training that still require investment. Participation in multi / interprofessional teams hasfavored the development of a critical perspective and professional integration.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-09-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/61995
10.11606/issn.2238-6149.v24i1p9-17
url https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/61995
identifier_str_mv 10.11606/issn.2238-6149.v24i1p9-17
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/61995/84582
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 24 Núm. 1 (2013); 9-17
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 24 No. 1 (2013); 9-17
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 24 n. 1 (2013); 9-17
2238-6149
1415-9104
reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
collection Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
repository.name.fl_str_mv Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revto@usp.br
_version_ 1798042670151499776