The principle of pleasure: the hyperconsumerism as escape in times of liquid modernity
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Signos do Consumo |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/144828 |
Resumo: | This article discusses the contemporary panorama, in which rooted traditions are diluted both technologically and in interpersonal, intrapersonal and consumption relations, based on Bauman’s works Liquid modernity and Consuming life, which are analyzed and related to Gilles Lipovetsky’s theory of hyperconsumption. For this study, we used bibliographical research and analysis of contemporary Japanese works of Muji art, which breaks up the principle of liquid, accelerated and individualistic consumption, typical of these days. |
id |
USP-63_776b6d092619ce6d3f1c35b936a46cf0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/144828 |
network_acronym_str |
USP-63 |
network_name_str |
Signos do Consumo |
repository_id_str |
|
spelling |
The principle of pleasure: the hyperconsumerism as escape in times of liquid modernityEl principio del placer: el hiperconsumo como escape en tiempos de modernidad líquidaO princípio do prazer: o hiperconsumo como escape em tempos de modernidade líquidaModernidade líquidaHiperconsumoConsumoArte MujiLiquid modernityHyperconsumerismConsumptionMuji ArtModernidad LíquidaHiperconsumoConsumoArte MujiThis article discusses the contemporary panorama, in which rooted traditions are diluted both technologically and in interpersonal, intrapersonal and consumption relations, based on Bauman’s works Liquid modernity and Consuming life, which are analyzed and related to Gilles Lipovetsky’s theory of hyperconsumption. For this study, we used bibliographical research and analysis of contemporary Japanese works of Muji art, which breaks up the principle of liquid, accelerated and individualistic consumption, typical of these days.Este artigo discute o panorama contemporâneo, em que as tradições enraizadas diluem-se tanto do ponto de vista tecnológico quanto nas relações inter e intrapessoais e de consumo, a partir das obras de Bauman Modernidade líquida e Vidas para o consumo, analisando-as e relacionando-as à teoria do hiperconsumo de Gilles Lipovetsky. Para este estudo, utilizaram-se pesquisa bibliográfica e análise das obras contemporâneas japonesas da arte Muji, que vem quebrar o princípio do consumo líquido, acelerado e individualista, próprio dos tempos atuais.En este artículo se discute el panorama contemporáneo, en que tradiciones arraigadas se diluyen tanto desde el punto de vista tecnológico como desde el punto de vista de las relaciones inter e intrapersonales y de consumo, desde las publicaciones Modernidad líquida y Vida de consumo, de Bauman, que se analizan y relacionan con la teoría del hiperconsumo de Gilles Lipovetsky. Para este estudio, utilizamos la investigación bibliográfica y el análisis de las obras japonesas contemporáneas del arte Muji, que rompe el principio de consumo líquido, acelerado e individualista, típico de estos días.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2018-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo não avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/14482810.11606/issn.1984-5057.v10i2p70-78Signos do Consumo; v. 10 n. 2 (2018): Consumo e suas sensorialidades: do visual, do verbal e do olfativo; 70-781984-5057reponame:Signos do Consumoinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/144828/141621Copyright (c) 2018 Eliã Siméia Martins dos Santos Amorim, Elis Rejane Santana da Silva, Jéssica Rosa, Clotilde Perezinfo:eu-repo/semantics/openAccessAmorim, Eliã Siméia Martins dos SantosSilva, Elis Rejane Santana daRosa, JéssicaPerez, Clotilde2019-04-01T12:54:52Zoai:revistas.usp.br:article/144828Revistahttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumoPUBhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/oairevistasignosdoconsumo@usp.br||revistasignosdoconsumo@usp.br1984-50571984-5057opendoar:2019-04-01T12:54:52Signos do Consumo - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The principle of pleasure: the hyperconsumerism as escape in times of liquid modernity El principio del placer: el hiperconsumo como escape en tiempos de modernidad líquida O princípio do prazer: o hiperconsumo como escape em tempos de modernidade líquida |
title |
The principle of pleasure: the hyperconsumerism as escape in times of liquid modernity |
spellingShingle |
The principle of pleasure: the hyperconsumerism as escape in times of liquid modernity Amorim, Eliã Siméia Martins dos Santos Modernidade líquida Hiperconsumo Consumo Arte Muji Liquid modernity Hyperconsumerism Consumption Muji Art Modernidad Líquida Hiperconsumo Consumo Arte Muji |
title_short |
The principle of pleasure: the hyperconsumerism as escape in times of liquid modernity |
title_full |
The principle of pleasure: the hyperconsumerism as escape in times of liquid modernity |
title_fullStr |
The principle of pleasure: the hyperconsumerism as escape in times of liquid modernity |
title_full_unstemmed |
The principle of pleasure: the hyperconsumerism as escape in times of liquid modernity |
title_sort |
The principle of pleasure: the hyperconsumerism as escape in times of liquid modernity |
author |
Amorim, Eliã Siméia Martins dos Santos |
author_facet |
Amorim, Eliã Siméia Martins dos Santos Silva, Elis Rejane Santana da Rosa, Jéssica Perez, Clotilde |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Elis Rejane Santana da Rosa, Jéssica Perez, Clotilde |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Amorim, Eliã Siméia Martins dos Santos Silva, Elis Rejane Santana da Rosa, Jéssica Perez, Clotilde |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Modernidade líquida Hiperconsumo Consumo Arte Muji Liquid modernity Hyperconsumerism Consumption Muji Art Modernidad Líquida Hiperconsumo Consumo Arte Muji |
topic |
Modernidade líquida Hiperconsumo Consumo Arte Muji Liquid modernity Hyperconsumerism Consumption Muji Art Modernidad Líquida Hiperconsumo Consumo Arte Muji |
description |
This article discusses the contemporary panorama, in which rooted traditions are diluted both technologically and in interpersonal, intrapersonal and consumption relations, based on Bauman’s works Liquid modernity and Consuming life, which are analyzed and related to Gilles Lipovetsky’s theory of hyperconsumption. For this study, we used bibliographical research and analysis of contemporary Japanese works of Muji art, which breaks up the principle of liquid, accelerated and individualistic consumption, typical of these days. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-07-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo não avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/144828 10.11606/issn.1984-5057.v10i2p70-78 |
url |
https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/144828 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1984-5057.v10i2p70-78 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/144828/141621 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Signos do Consumo; v. 10 n. 2 (2018): Consumo e suas sensorialidades: do visual, do verbal e do olfativo; 70-78 1984-5057 reponame:Signos do Consumo instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Signos do Consumo |
collection |
Signos do Consumo |
repository.name.fl_str_mv |
Signos do Consumo - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistasignosdoconsumo@usp.br||revistasignosdoconsumo@usp.br |
_version_ |
1797068856319016960 |