The principle of pleasure: the hyperconsumerism as escape in times of liquid modernity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amorim, Eliã Siméia Martins dos Santos
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Silva, Elis Rejane Santana da, Rosa, Jéssica, Perez, Clotilde
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Signos do Consumo
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/144828
Resumo: This article discusses the contemporary panorama, in which rooted traditions are diluted both technologically and in interpersonal, intrapersonal and consumption relations, based on Bauman’s works Liquid modernity and Consuming life, which are analyzed and related to Gilles Lipovetsky’s theory of hyperconsumption. For this study, we used bibliographical research and analysis of contemporary Japanese works of Muji art, which breaks up the principle of liquid, accelerated and individualistic consumption, typical of these days.
id USP-63_776b6d092619ce6d3f1c35b936a46cf0
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/144828
network_acronym_str USP-63
network_name_str Signos do Consumo
repository_id_str
spelling The principle of pleasure: the hyperconsumerism as escape in times of liquid modernityEl principio del placer: el hiperconsumo como escape en tiempos de modernidad líquidaO princípio do prazer: o hiperconsumo como escape em tempos de modernidade líquidaModernidade líquidaHiperconsumoConsumoArte MujiLiquid modernityHyperconsumerismConsumptionMuji ArtModernidad LíquidaHiperconsumoConsumoArte MujiThis article discusses the contemporary panorama, in which rooted traditions are diluted both technologically and in interpersonal, intrapersonal and consumption relations, based on Bauman’s works Liquid modernity and Consuming life, which are analyzed and related to Gilles Lipovetsky’s theory of hyperconsumption. For this study, we used bibliographical research and analysis of contemporary Japanese works of Muji art, which breaks up the principle of liquid, accelerated and individualistic consumption, typical of these days.Este artigo discute o panorama contemporâneo, em que as tradições enraizadas diluem-se tanto do ponto de vista tecnológico quanto nas relações inter e intrapessoais e de consumo, a partir das obras de Bauman Modernidade líquida e Vidas para o consumo, analisando-as e relacionando-as à teoria do hiperconsumo de Gilles Lipovetsky. Para este estudo, utilizaram-se pesquisa bibliográfica e análise das obras contemporâneas japonesas da arte Muji, que vem quebrar o princípio do consumo líquido, acelerado e individualista, próprio dos tempos atuais.En este artículo se discute el panorama contemporáneo, en que tradiciones arraigadas se diluyen tanto desde el punto de vista tecnológico como desde el punto de vista de las relaciones inter e intrapersonales y de consumo, desde las publicaciones Modernidad líquida y Vida de consumo, de Bauman, que se analizan y relacionan con la teoría del hiperconsumo de Gilles Lipovetsky. Para este estudio, utilizamos la investigación bibliográfica y el análisis de las obras japonesas contemporáneas del arte Muji, que rompe el principio de consumo líquido, acelerado e individualista, típico de estos días.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2018-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo não avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/14482810.11606/issn.1984-5057.v10i2p70-78Signos do Consumo; v. 10 n. 2 (2018): Consumo e suas sensorialidades: do visual, do verbal e do olfativo; 70-781984-5057reponame:Signos do Consumoinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/144828/141621Copyright (c) 2018 Eliã Siméia Martins dos Santos Amorim, Elis Rejane Santana da Silva, Jéssica Rosa, Clotilde Perezinfo:eu-repo/semantics/openAccessAmorim, Eliã Siméia Martins dos SantosSilva, Elis Rejane Santana daRosa, JéssicaPerez, Clotilde2019-04-01T12:54:52Zoai:revistas.usp.br:article/144828Revistahttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumoPUBhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/oairevistasignosdoconsumo@usp.br||revistasignosdoconsumo@usp.br1984-50571984-5057opendoar:2019-04-01T12:54:52Signos do Consumo - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv The principle of pleasure: the hyperconsumerism as escape in times of liquid modernity
El principio del placer: el hiperconsumo como escape en tiempos de modernidad líquida
O princípio do prazer: o hiperconsumo como escape em tempos de modernidade líquida
title The principle of pleasure: the hyperconsumerism as escape in times of liquid modernity
spellingShingle The principle of pleasure: the hyperconsumerism as escape in times of liquid modernity
Amorim, Eliã Siméia Martins dos Santos
Modernidade líquida
Hiperconsumo
Consumo
Arte Muji
Liquid modernity
Hyperconsumerism
Consumption
Muji Art
Modernidad Líquida
Hiperconsumo
Consumo
Arte Muji
title_short The principle of pleasure: the hyperconsumerism as escape in times of liquid modernity
title_full The principle of pleasure: the hyperconsumerism as escape in times of liquid modernity
title_fullStr The principle of pleasure: the hyperconsumerism as escape in times of liquid modernity
title_full_unstemmed The principle of pleasure: the hyperconsumerism as escape in times of liquid modernity
title_sort The principle of pleasure: the hyperconsumerism as escape in times of liquid modernity
author Amorim, Eliã Siméia Martins dos Santos
author_facet Amorim, Eliã Siméia Martins dos Santos
Silva, Elis Rejane Santana da
Rosa, Jéssica
Perez, Clotilde
author_role author
author2 Silva, Elis Rejane Santana da
Rosa, Jéssica
Perez, Clotilde
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Amorim, Eliã Siméia Martins dos Santos
Silva, Elis Rejane Santana da
Rosa, Jéssica
Perez, Clotilde
dc.subject.por.fl_str_mv Modernidade líquida
Hiperconsumo
Consumo
Arte Muji
Liquid modernity
Hyperconsumerism
Consumption
Muji Art
Modernidad Líquida
Hiperconsumo
Consumo
Arte Muji
topic Modernidade líquida
Hiperconsumo
Consumo
Arte Muji
Liquid modernity
Hyperconsumerism
Consumption
Muji Art
Modernidad Líquida
Hiperconsumo
Consumo
Arte Muji
description This article discusses the contemporary panorama, in which rooted traditions are diluted both technologically and in interpersonal, intrapersonal and consumption relations, based on Bauman’s works Liquid modernity and Consuming life, which are analyzed and related to Gilles Lipovetsky’s theory of hyperconsumption. For this study, we used bibliographical research and analysis of contemporary Japanese works of Muji art, which breaks up the principle of liquid, accelerated and individualistic consumption, typical of these days.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo não avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/144828
10.11606/issn.1984-5057.v10i2p70-78
url https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/144828
identifier_str_mv 10.11606/issn.1984-5057.v10i2p70-78
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/144828/141621
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Signos do Consumo; v. 10 n. 2 (2018): Consumo e suas sensorialidades: do visual, do verbal e do olfativo; 70-78
1984-5057
reponame:Signos do Consumo
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Signos do Consumo
collection Signos do Consumo
repository.name.fl_str_mv Signos do Consumo - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revistasignosdoconsumo@usp.br||revistasignosdoconsumo@usp.br
_version_ 1797068856319016960