To connect or to disconnect: debates about the reflection on Education for the media

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Assis, Leandro Marlon Barbosa
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Farbiarz, Alexandre
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/144406
Resumo: The purpose of this article is to discuss the naturalization of the discourse about the improvement of the teaching practice in the schools as a result from the simple introduction of technologies within a school everyday life. For this, we investigate the consumption proposed by Bauman to understand, under Gramscian perspective, the relations with the State and Civil Society and the work of Ideology in the formulation of the media culture. Thus, the hypothesis to be verified of investment in critical education for the media stands as a argument to be verified.
id USP-71_16c80c6ff47ab359d1a1fca25500ebbb
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/144406
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling To connect or to disconnect: debates about the reflection on Education for the mediaConectar ou desconectar: debates sobre a reflexão a partir da Educação para os meiosEducational technologyTeaching practiceCritical reflectionEducation for the mediaSchool everyday lifeTecnologia educacionalPrática docenteReflexão críticaEducação para as MídiasCotidiano escolar.The purpose of this article is to discuss the naturalization of the discourse about the improvement of the teaching practice in the schools as a result from the simple introduction of technologies within a school everyday life. For this, we investigate the consumption proposed by Bauman to understand, under Gramscian perspective, the relations with the State and Civil Society and the work of Ideology in the formulation of the media culture. Thus, the hypothesis to be verified of investment in critical education for the media stands as a argument to be verified.O objetivo deste artigo é discutir a naturalização do discurso de que a melhoria do ensino nas escolas se daria a partir da introdução de tecnologias dentro de um cotidiano escolar. Para tal, investigamos o consumo tal como proposto por Bauman para compreender, sob a perspectiva gramsciana, suas relações com o Estado e a sociedade civil e a atuação da ideologia na formulação da cultura das mídias. Desse modo, a hipótese do investimento em educação crítica para as mídias se coloca como ponto a ser verificado.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2018-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/14440610.11606/issn.2316-9125.v23i2p21-33Comunicação & Educação; v. 23 n. 2 (2018): Interfaces educomunicativas: ensino médio, jornalismo, relações públicas e outras conexões; 21-33Comunicação & Educação; Vol. 23 No. 2 (2018): Educommunicational interfaces: high school, journalism, public relations and other connections; 21-33Comunicação & Educação; Vol. 23 Núm. 2 (2018): Interfaces educomunicativas: enseñanza media, periodismo, relaciones públicas y otras conexiones; 21-332316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/144406/149964https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/144406/149965Copyright (c) 2018 Comunicação & Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAssis, Leandro Marlon BarbosaFarbiarz, Alexandre2019-02-19T18:54:16Zoai:revistas.usp.br:article/144406Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:26.148986Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv To connect or to disconnect: debates about the reflection on Education for the media
Conectar ou desconectar: debates sobre a reflexão a partir da Educação para os meios
title To connect or to disconnect: debates about the reflection on Education for the media
spellingShingle To connect or to disconnect: debates about the reflection on Education for the media
Assis, Leandro Marlon Barbosa
Educational technology
Teaching practice
Critical reflection
Education for the media
School everyday life
Tecnologia educacional
Prática docente
Reflexão crítica
Educação para as Mídias
Cotidiano escolar.
title_short To connect or to disconnect: debates about the reflection on Education for the media
title_full To connect or to disconnect: debates about the reflection on Education for the media
title_fullStr To connect or to disconnect: debates about the reflection on Education for the media
title_full_unstemmed To connect or to disconnect: debates about the reflection on Education for the media
title_sort To connect or to disconnect: debates about the reflection on Education for the media
author Assis, Leandro Marlon Barbosa
author_facet Assis, Leandro Marlon Barbosa
Farbiarz, Alexandre
author_role author
author2 Farbiarz, Alexandre
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Assis, Leandro Marlon Barbosa
Farbiarz, Alexandre
dc.subject.por.fl_str_mv Educational technology
Teaching practice
Critical reflection
Education for the media
School everyday life
Tecnologia educacional
Prática docente
Reflexão crítica
Educação para as Mídias
Cotidiano escolar.
topic Educational technology
Teaching practice
Critical reflection
Education for the media
School everyday life
Tecnologia educacional
Prática docente
Reflexão crítica
Educação para as Mídias
Cotidiano escolar.
description The purpose of this article is to discuss the naturalization of the discourse about the improvement of the teaching practice in the schools as a result from the simple introduction of technologies within a school everyday life. For this, we investigate the consumption proposed by Bauman to understand, under Gramscian perspective, the relations with the State and Civil Society and the work of Ideology in the formulation of the media culture. Thus, the hypothesis to be verified of investment in critical education for the media stands as a argument to be verified.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/144406
10.11606/issn.2316-9125.v23i2p21-33
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/144406
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v23i2p21-33
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/144406/149964
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/144406/149965
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Comunicação & Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Comunicação & Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; v. 23 n. 2 (2018): Interfaces educomunicativas: ensino médio, jornalismo, relações públicas e outras conexões; 21-33
Comunicação & Educação; Vol. 23 No. 2 (2018): Educommunicational interfaces: high school, journalism, public relations and other connections; 21-33
Comunicação & Educação; Vol. 23 Núm. 2 (2018): Interfaces educomunicativas: enseñanza media, periodismo, relaciones públicas y otras conexiones; 21-33
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047092213972992