Regulatory environment of the information infrastructure to provide access to scientific information: notes on the distribution of information in the learning society

Bibliographic Details
Main Author: Abreu, Jônatas Souza de
Publication Date: 2015
Other Authors: Correia, Renato Fernandes
Format: Article
Language: por
Source: RECIIS (Online)
Download full: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/685
Summary: This article deals with the debate of scientific information access in the context of learning society, questioning its ideological point of view and its political philosophy particularly about the access to the academic scientific information. The text presents a perspective of the information society development in Brazil, from the analysis of the concept of a global information infrastructure introduced in the early 1990s, and relates the efforts to insert the Brazilian economy in the context of the information network. It criticizes the current model of learning society and proposes a new way to deal with informational competence and with the process of “learning how to learn”. Finally, it shows new questions about the subject, including even the regulation of the networks and the need to promote effectively the free access to scientific information.
id FIOCRUZ-6_365c7e0dbf4a8e7b042504ebbb39d436
oai_identifier_str oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/685
network_acronym_str FIOCRUZ-6
network_name_str RECIIS (Online)
repository_id_str
spelling Regulatory environment of the information infrastructure to provide access to scientific information: notes on the distribution of information in the learning societyAmbiente regulatorio de la infraestructura de informaciones para el acceso a la información científica: notas sobre la distribución de información en la sociedad de aprendizajeAmbiente regulatório de infraestrutura de informações para o acesso à informação científica: apontamentos acerca da distribuição de informação na sociedade da aprendizagemLearning societyAccess to informationGlobal information infrastructureInformation societyInformation policiesSociedad de aprendizajeAcceso a la informaciónInfraestructura global de informaciónSociedad de la informaciónPolíticas de informaciónSociedade da aprendizagemAcesso à informaçãoInfraestrutura global de informaçãoSociedade da informaçãoPolíticas de informaçãoThis article deals with the debate of scientific information access in the context of learning society, questioning its ideological point of view and its political philosophy particularly about the access to the academic scientific information. The text presents a perspective of the information society development in Brazil, from the analysis of the concept of a global information infrastructure introduced in the early 1990s, and relates the efforts to insert the Brazilian economy in the context of the information network. It criticizes the current model of learning society and proposes a new way to deal with informational competence and with the process of “learning how to learn”. Finally, it shows new questions about the subject, including even the regulation of the networks and the need to promote effectively the free access to scientific information.Este texto aborda el debate sobre el acceso a la información científica en el contexto de la sociedad de aprendizaje, cuestionando su papel ideológico, así como su filosofía política, en particular con respecto al acceso a la información académica. Construye, en este sentido, un panorama político y económico del desarrollo de la idea de la sociedad de la información en Brasil, desde el análisis de la propuesta de una infraestructura mundial de información, en la década de 1990, y describe los esfuerzos brasileños de inserción en dicha infraestructura y de construcción de una estructura de red. El texto también teje críticas al proceso de la sociedad de la información hasta la evolución conceptual de la sociedad de aprendizaje y propone una nueva manera de conducir el análisis de la cuestión de la competencia informacional y del proceso de "aprender a aprender". Finaliza exponiendo posibles nuevos problemas relacionados con el tema, incluyendo la cuestión de la regulación de las redes y la importancia de promover el libre acceso a la información científica.Este artigo trata do debate acerca do acesso à informação cientifica no âmbito da sociedade da aprendizagem, questionando o seu papel ideológico, bem como a sua filosofia política, especialmente no que tange ao acesso à informação acadêmica. Constrói um panorama político econômico do desenvolvimento da ideia da sociedade da informação no Brasil, a partir da leitura conjuntural da proposta de uma global information infrastructure, na década de 1990, passando pelos esforços brasileiros de inserção em tal infraestrutura e construção de uma estrutura de rede. Tece críticas ao processo de promoção da sociedade da informação até a evolução conceitual à sociedade da aprendizagem, contrapondo-se ao modelo vigente e propondo um novo viés de análise para a questão da competência informacional e do processo de “aprender a aprender”. Finaliza expondo novas questões possíveis relativas ao tema, abarcando, inclusive, a questão da regulação do ambiente de rede e a necessidade de promoção real do acesso livre à informação científica. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2015-03-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/68510.3395/reciis.v8i3.685Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 8 No. 3 (2014)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 8 Núm. 3 (2014)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 8 n. 3 (2014)1981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/685/1332Abreu, Jônatas Souza deCorreia, Renato Fernandesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-12-04T12:58:55Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/685Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2015-12-04T12:58:55RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false
dc.title.none.fl_str_mv Regulatory environment of the information infrastructure to provide access to scientific information: notes on the distribution of information in the learning society
Ambiente regulatorio de la infraestructura de informaciones para el acceso a la información científica: notas sobre la distribución de información en la sociedad de aprendizaje
Ambiente regulatório de infraestrutura de informações para o acesso à informação científica: apontamentos acerca da distribuição de informação na sociedade da aprendizagem
title Regulatory environment of the information infrastructure to provide access to scientific information: notes on the distribution of information in the learning society
spellingShingle Regulatory environment of the information infrastructure to provide access to scientific information: notes on the distribution of information in the learning society
Abreu, Jônatas Souza de
Learning society
Access to information
Global information infrastructure
Information society
Information policies
Sociedad de aprendizaje
Acceso a la información
Infraestructura global de información
Sociedad de la información
Políticas de información
Sociedade da aprendizagem
Acesso à informação
Infraestrutura global de informação
Sociedade da informação
Políticas de informação
title_short Regulatory environment of the information infrastructure to provide access to scientific information: notes on the distribution of information in the learning society
title_full Regulatory environment of the information infrastructure to provide access to scientific information: notes on the distribution of information in the learning society
title_fullStr Regulatory environment of the information infrastructure to provide access to scientific information: notes on the distribution of information in the learning society
title_full_unstemmed Regulatory environment of the information infrastructure to provide access to scientific information: notes on the distribution of information in the learning society
title_sort Regulatory environment of the information infrastructure to provide access to scientific information: notes on the distribution of information in the learning society
author Abreu, Jônatas Souza de
author_facet Abreu, Jônatas Souza de
Correia, Renato Fernandes
author_role author
author2 Correia, Renato Fernandes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Abreu, Jônatas Souza de
Correia, Renato Fernandes
dc.subject.por.fl_str_mv Learning society
Access to information
Global information infrastructure
Information society
Information policies
Sociedad de aprendizaje
Acceso a la información
Infraestructura global de información
Sociedad de la información
Políticas de información
Sociedade da aprendizagem
Acesso à informação
Infraestrutura global de informação
Sociedade da informação
Políticas de informação
topic Learning society
Access to information
Global information infrastructure
Information society
Information policies
Sociedad de aprendizaje
Acceso a la información
Infraestructura global de información
Sociedad de la información
Políticas de información
Sociedade da aprendizagem
Acesso à informação
Infraestrutura global de informação
Sociedade da informação
Políticas de informação
description This article deals with the debate of scientific information access in the context of learning society, questioning its ideological point of view and its political philosophy particularly about the access to the academic scientific information. The text presents a perspective of the information society development in Brazil, from the analysis of the concept of a global information infrastructure introduced in the early 1990s, and relates the efforts to insert the Brazilian economy in the context of the information network. It criticizes the current model of learning society and proposes a new way to deal with informational competence and with the process of “learning how to learn”. Finally, it shows new questions about the subject, including even the regulation of the networks and the need to promote effectively the free access to scientific information.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-03-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/685
10.3395/reciis.v8i3.685
url https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/685
identifier_str_mv 10.3395/reciis.v8i3.685
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/685/1332
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 8 No. 3 (2014)
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 8 Núm. 3 (2014)
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 8 n. 3 (2014)
1981-6278
reponame:RECIIS (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str RECIIS (Online)
collection RECIIS (Online)
repository.name.fl_str_mv RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv reciis@icict.fiocruz.br
_version_ 1754115695770075136