The importance of orality in the literacy process
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | letrônica |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/4966 |
Resumo: | This work aims at discussing the importance of orality in the literacy process, based on Psycholinguistics studies. It presupposes that the work with pragmatic, semantic, morphological and phonological language bases through orality benefits reading and writing processing, as it stimulates the linguistic awareness development. Therefore, it’s probable that if teachers know better the students’ language development process and stimulate that from this linguistic base they will facilitate the initial reading and writing acquisition processes. In order to do that, this work brings suggestions of easily applicable activities to the classroom. |
id |
PUC_RS-14_fc45be5fdc1f9e4ab1d18988ed8a7057 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/4966 |
network_acronym_str |
PUC_RS-14 |
network_name_str |
letrônica |
repository_id_str |
|
spelling |
The importance of orality in the literacy processA importância da oralidade no processo de alfabetizaçãoAlfabetizaçãoOralidadeLeituraConsciência linguística.This work aims at discussing the importance of orality in the literacy process, based on Psycholinguistics studies. It presupposes that the work with pragmatic, semantic, morphological and phonological language bases through orality benefits reading and writing processing, as it stimulates the linguistic awareness development. Therefore, it’s probable that if teachers know better the students’ language development process and stimulate that from this linguistic base they will facilitate the initial reading and writing acquisition processes. In order to do that, this work brings suggestions of easily applicable activities to the classroom.Este trabalho discute a importância da oralidade na alfabetização a partir de estudos da Psicolinguística. A reflexão parte do pressuposto de que as bases pragmática, semântica, morfológica e fonológica da linguagem trabalhadas na oralidade favorecem o processamento da leitura e escritura, na medida em que incentivam o desenvolvimento da consciência linguística. Sendo assim, acredita-se que se os professores alfabetizadores conhecerem melhor o processo de desenvolvimento da linguagem de seus alunos e os estimularem a partir dessa base linguística poderão facilitar os processos iniciais de aquisição de leitura e escrita. Para isso, o artigo traz sugestões de atividades de fácil aplicação em sala de aula.Editora da PUCRS - ediPUCRS2009-07-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/4966Letrônica; Vol. 2 No. 1 (2009): Linguagem e Cognição & Introspecção; 150-167Letrônica; v. 2 n. 1 (2009): Linguagem e Cognição & Introspecção; 150-1671984-4301reponame:letrônicainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/4966/4065Wolff, Clarice LehnenNazari, Gracielle Tamiossoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-03-06T18:54:43Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/4966Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronicaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/oailetronica@pucrs.br||ivanetemileski@gmail.com1984-43011984-4301opendoar:2017-03-06T18:54:43letrônica - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The importance of orality in the literacy process A importância da oralidade no processo de alfabetização |
title |
The importance of orality in the literacy process |
spellingShingle |
The importance of orality in the literacy process Wolff, Clarice Lehnen Alfabetização Oralidade Leitura Consciência linguística. |
title_short |
The importance of orality in the literacy process |
title_full |
The importance of orality in the literacy process |
title_fullStr |
The importance of orality in the literacy process |
title_full_unstemmed |
The importance of orality in the literacy process |
title_sort |
The importance of orality in the literacy process |
author |
Wolff, Clarice Lehnen |
author_facet |
Wolff, Clarice Lehnen Nazari, Gracielle Tamiosso |
author_role |
author |
author2 |
Nazari, Gracielle Tamiosso |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Wolff, Clarice Lehnen Nazari, Gracielle Tamiosso |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alfabetização Oralidade Leitura Consciência linguística. |
topic |
Alfabetização Oralidade Leitura Consciência linguística. |
description |
This work aims at discussing the importance of orality in the literacy process, based on Psycholinguistics studies. It presupposes that the work with pragmatic, semantic, morphological and phonological language bases through orality benefits reading and writing processing, as it stimulates the linguistic awareness development. Therefore, it’s probable that if teachers know better the students’ language development process and stimulate that from this linguistic base they will facilitate the initial reading and writing acquisition processes. In order to do that, this work brings suggestions of easily applicable activities to the classroom. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-07-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/4966 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/4966 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/4966/4065 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Letrônica; Vol. 2 No. 1 (2009): Linguagem e Cognição & Introspecção; 150-167 Letrônica; v. 2 n. 1 (2009): Linguagem e Cognição & Introspecção; 150-167 1984-4301 reponame:letrônica instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
letrônica |
collection |
letrônica |
repository.name.fl_str_mv |
letrônica - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
letronica@pucrs.br||ivanetemileski@gmail.com |
_version_ |
1752127640921178112 |