Sentidos do zero

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guimarães, Fabiane
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11301
Resumo: In this work, the students of Education Child Schooling including studentes Education of young people and adults were interviewed on what they think about the zero, which senses atribute him. Students from different series in ages (ETHNO), to explain (MATHEMA) zero, used different technical (TICS). Using precepts of qualitative research and based on the theory of knowledge Ethnomathematics the TICS of MATHEMA were grouped into units of meaning. The zero was perceived as: a technique mathematical, a concept, a technique in the service of social and as metaphor, The work is organized into three chapters: The chapter zero brings the thinking initials, theoretical and methodological; The chapter I brings reflections on the historical zero. And finally in chapter II are the stories of students on zero
id PUC_SP-1_c528ebfe406f9ce509d9d3e76208b4f8
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/11301
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling D'Ambrósio, Ubiratanhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4733994Y6Guimarães, Fabiane2016-04-27T16:58:37Z2008-06-062008-05-12Guimarães, Fabiane. Sentidos do zero. 2008. 112 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11301In this work, the students of Education Child Schooling including studentes Education of young people and adults were interviewed on what they think about the zero, which senses atribute him. Students from different series in ages (ETHNO), to explain (MATHEMA) zero, used different technical (TICS). Using precepts of qualitative research and based on the theory of knowledge Ethnomathematics the TICS of MATHEMA were grouped into units of meaning. The zero was perceived as: a technique mathematical, a concept, a technique in the service of social and as metaphor, The work is organized into three chapters: The chapter zero brings the thinking initials, theoretical and methodological; The chapter I brings reflections on the historical zero. And finally in chapter II are the stories of students on zeroNeste trabalho, alunos da Educação Infantil ao Ensino Médio incluindo alunos da Educação de Jovens e Adultos foram entrevistados sobre o que pensavam sobre o zero, que sentidos atribuíam-lhe. Os alunos de diferentes séries e idades (ETNO), para explicar (MATEMA) o zero, utilizaram diferentes técnicas (TICA). Usando preceitos da pesquisa qualitativa e baseado na teoria do conhecimento Etnomatemática as TICA de MATEMA foram agrupadas em unidades de significado. O zero foi percebido como: uma técnica matemática, um conceito, uma técnica a serviço do social e como metáfora. O trabalho está organizado em três capítulos: O capítulo Zero traz as reflexões iniciais, teóricas e metodológicas; O capítulo I traz reflexões históricas sobre o zero; Por fim no capítulo II encontram-se os relatos dos alunos sobre o zeroSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23578/Fabiane%20Guimaraes.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoEtnomatemáticaHistória do zeroZeroEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoEthnomathematicsHistory of zeroCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICASentidos do zeroinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTFabiane Guimaraes.pdf.txtFabiane Guimaraes.pdf.txtExtracted texttext/plain171433https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11301/3/Fabiane%20Guimaraes.pdf.txt323d14e576e46f79b5a2c3db0b95e0e9MD53ORIGINALFabiane Guimaraes.pdfapplication/pdf590364https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11301/1/Fabiane%20Guimaraes.pdf94fd201e0ae358d7c02beb2a7db423f3MD51THUMBNAILFabiane Guimaraes.pdf.jpgFabiane Guimaraes.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11301/2/Fabiane%20Guimaraes.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/113012022-04-28 06:16:30.495oai:repositorio.pucsp.br:handle/11301Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T09:16:30Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Sentidos do zero
title Sentidos do zero
spellingShingle Sentidos do zero
Guimarães, Fabiane
Etnomatemática
História do zero
Zero
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Ethnomathematics
History of zero
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Sentidos do zero
title_full Sentidos do zero
title_fullStr Sentidos do zero
title_full_unstemmed Sentidos do zero
title_sort Sentidos do zero
author Guimarães, Fabiane
author_facet Guimarães, Fabiane
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv D'Ambrósio, Ubiratan
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4733994Y6
dc.contributor.author.fl_str_mv Guimarães, Fabiane
contributor_str_mv D'Ambrósio, Ubiratan
dc.subject.por.fl_str_mv Etnomatemática
História do zero
Zero
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
topic Etnomatemática
História do zero
Zero
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Ethnomathematics
History of zero
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Ethnomathematics
History of zero
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description In this work, the students of Education Child Schooling including studentes Education of young people and adults were interviewed on what they think about the zero, which senses atribute him. Students from different series in ages (ETHNO), to explain (MATHEMA) zero, used different technical (TICS). Using precepts of qualitative research and based on the theory of knowledge Ethnomathematics the TICS of MATHEMA were grouped into units of meaning. The zero was perceived as: a technique mathematical, a concept, a technique in the service of social and as metaphor, The work is organized into three chapters: The chapter zero brings the thinking initials, theoretical and methodological; The chapter I brings reflections on the historical zero. And finally in chapter II are the stories of students on zero
publishDate 2008
dc.date.available.fl_str_mv 2008-06-06
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-05-12
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:58:37Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Guimarães, Fabiane. Sentidos do zero. 2008. 112 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11301
identifier_str_mv Guimarães, Fabiane. Sentidos do zero. 2008. 112 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11301
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11301/3/Fabiane%20Guimaraes.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11301/1/Fabiane%20Guimaraes.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11301/2/Fabiane%20Guimaraes.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 323d14e576e46f79b5a2c3db0b95e0e9
94fd201e0ae358d7c02beb2a7db423f3
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1791080493384466432