"I could never imagine!" multiplicities for sexuality and gender insertion in initial teacher’s education sexualidades na formação inicial docente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Cláudia Maria
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Faria, Lívia Monique de Castro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoria e Prática da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/27747
Resumo: Generally, when there are paper presentations at conferences, seminars, among other events, or even when there is an invitation for external members to Lavras Federal University for a Master’s degree defense panel, the expression “I could never imagine” is frequent. This is due to the action of Licentiate Undergraduate students in Chemistry who had their education at the same university. This article thus presents and discusses the multiple possibilities for the insertion of gender and sexuality themes in any licentiate course for students’ education. This article specifically presents and discusses an experience in a class of licentiates in Language and Literature at UFLA from the discipline School and Curriculum: Policy and Educational Planning as the authors of this paper work in the UFLA Department of Education and are responsible for some disciplines, cross-referring, here, the gender and sexuality discussions and registering through written statements the speech of students on the topics covered. The results indicate that the discussion of gender and sexuality can be effective in the initial teacher’s education, in teaching, in research and in extension. 
id UEM-11_21c883148e9fbf1440c868c9b8d776cb
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/27747
network_acronym_str UEM-11
network_name_str Teoria e Prática da Educação (Online)
repository_id_str
spelling "I could never imagine!" multiplicities for sexuality and gender insertion in initial teacher’s education sexualidades na formação inicial docente “Nunca poderia imaginar”! multiplicidades para a inserção de sexualidades e gênero na formação inicial docenteGenderSexualityTeacher’s educationRhizome.GêneroSexualidadeFormação docenteRizoma.Generally, when there are paper presentations at conferences, seminars, among other events, or even when there is an invitation for external members to Lavras Federal University for a Master’s degree defense panel, the expression “I could never imagine” is frequent. This is due to the action of Licentiate Undergraduate students in Chemistry who had their education at the same university. This article thus presents and discusses the multiple possibilities for the insertion of gender and sexuality themes in any licentiate course for students’ education. This article specifically presents and discusses an experience in a class of licentiates in Language and Literature at UFLA from the discipline School and Curriculum: Policy and Educational Planning as the authors of this paper work in the UFLA Department of Education and are responsible for some disciplines, cross-referring, here, the gender and sexuality discussions and registering through written statements the speech of students on the topics covered. The results indicate that the discussion of gender and sexuality can be effective in the initial teacher’s education, in teaching, in research and in extension. Geralmente, quando há apresentações de trabalhos em congressos, seminários, dentre outros eventos, ou mesmo quando há o convite para membros externos à Universidade Federal de Lavras (UFLA) para bancas de conclusão de Mestrado, ouve-se a expressão “nunca poderia imaginar”! Isso em decorrência da atuação de discentes das Licenciaturas em Química que tiveram sua formação na referida universidade. Este artigo, assim, apresenta e problematiza as múltiplas possibilidades para a inserção das temáticas de gênero e de sexualidades na formação discente em quaisquer licenciaturas. O artigo especialmente apresenta e discute uma experiência em uma turma de Licenciatura em Letras da UFLA a partir da disciplina Escola e Currículo: Política e Planejamento Educacional visto que as autoras deste texto atuam no Departamento de Educação da UFLA e são responsáveis por algumas disciplinas. Intencionalmente, a partir de textos estudados, que constam do programa das disciplinas, “transversalizaram-se”, aqui, as discussões de gênero e de sexualidade e registrou-se, então, por meio de depoimentos escritos, a fala de discentes sobre os temas em tela. Os resultados apontam que a discussão de gênero e sexualidade pode ser efetivada na formação inicial docente, no ensino, na pesquisa e na extensão. Universidade Estadual de Maringá2015-05-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/2774710.4025/tpe.v17i2.27747Teoria e Prática da Educação; v. 17 n. 2 (2014); 33-422237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/27747/pdf_52Ribeiro, Cláudia MariaFaria, Lívia Monique de Castroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-11-30T11:28:10Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/27747Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:29.627819Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true
dc.title.none.fl_str_mv "I could never imagine!" multiplicities for sexuality and gender insertion in initial teacher’s education sexualidades na formação inicial docente
“Nunca poderia imaginar”! multiplicidades para a inserção de sexualidades e gênero na formação inicial docente
title "I could never imagine!" multiplicities for sexuality and gender insertion in initial teacher’s education sexualidades na formação inicial docente
spellingShingle "I could never imagine!" multiplicities for sexuality and gender insertion in initial teacher’s education sexualidades na formação inicial docente
Ribeiro, Cláudia Maria
Gender
Sexuality
Teacher’s education
Rhizome.
Gênero
Sexualidade
Formação docente
Rizoma.
title_short "I could never imagine!" multiplicities for sexuality and gender insertion in initial teacher’s education sexualidades na formação inicial docente
title_full "I could never imagine!" multiplicities for sexuality and gender insertion in initial teacher’s education sexualidades na formação inicial docente
title_fullStr "I could never imagine!" multiplicities for sexuality and gender insertion in initial teacher’s education sexualidades na formação inicial docente
title_full_unstemmed "I could never imagine!" multiplicities for sexuality and gender insertion in initial teacher’s education sexualidades na formação inicial docente
title_sort "I could never imagine!" multiplicities for sexuality and gender insertion in initial teacher’s education sexualidades na formação inicial docente
author Ribeiro, Cláudia Maria
author_facet Ribeiro, Cláudia Maria
Faria, Lívia Monique de Castro
author_role author
author2 Faria, Lívia Monique de Castro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Cláudia Maria
Faria, Lívia Monique de Castro
dc.subject.por.fl_str_mv Gender
Sexuality
Teacher’s education
Rhizome.
Gênero
Sexualidade
Formação docente
Rizoma.
topic Gender
Sexuality
Teacher’s education
Rhizome.
Gênero
Sexualidade
Formação docente
Rizoma.
description Generally, when there are paper presentations at conferences, seminars, among other events, or even when there is an invitation for external members to Lavras Federal University for a Master’s degree defense panel, the expression “I could never imagine” is frequent. This is due to the action of Licentiate Undergraduate students in Chemistry who had their education at the same university. This article thus presents and discusses the multiple possibilities for the insertion of gender and sexuality themes in any licentiate course for students’ education. This article specifically presents and discusses an experience in a class of licentiates in Language and Literature at UFLA from the discipline School and Curriculum: Policy and Educational Planning as the authors of this paper work in the UFLA Department of Education and are responsible for some disciplines, cross-referring, here, the gender and sexuality discussions and registering through written statements the speech of students on the topics covered. The results indicate that the discussion of gender and sexuality can be effective in the initial teacher’s education, in teaching, in research and in extension. 
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-05-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/27747
10.4025/tpe.v17i2.27747
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/27747
identifier_str_mv 10.4025/tpe.v17i2.27747
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/27747/pdf_52
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação; v. 17 n. 2 (2014); 33-42
2237-8707
1415-837X
reponame:Teoria e Prática da Educação (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Teoria e Prática da Educação (Online)
collection Teoria e Prática da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com
_version_ 1792207156936704000