O reconhecimento do contexto sociocultural do aluno em meio ao ensino e à aprendizagem da Matemática na educação de adolescentes jovens e adultos - Goiânia/GO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFG |
Texto Completo: | http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/582 |
Resumo: | In this work, we point out the importance of the development of the mathematical knowledge from the partner-culture context of the pupil who attends a course the Education of Adolescents, Young and adult (EAJA). We detach the relevance to value the knowledge previously acquired by these pupils in the practical one of the teacher of athematics in classroom. The research looked for to approach different spheres of the education, having for focus to understand the necessities concerning the EAJA. In harmony to a current and recognized theoretical recital for the scholars that they search improvements for adult young the pertaining to school education of and, we search to display some of the relations that surround the development of the mathematical knowledge in the school from the partner-cultural context of the individual. For this, we carry through a research of field next to the pupils the school City Maria Helena Bretas in Goiânia- GO, place where our results are context. |
id |
UFG-2_a14039022d9a614f3e9dd95495326bc9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/582 |
network_acronym_str |
UFG-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFG |
repository_id_str |
|
spelling |
FERREIRA, Rogériohttp://lattes.cnpq.br/7841869231824490http://lattes.cnpq.br/8306640795853107PORFÍRIO, Alexandre Guilarducci2014-07-29T15:00:28Z2010-03-092009-10-16PORFÍRIO, Alexandre Guilarducci. The recognition of the context partner culture of the pupil in way to education and the learning of the mathematics in the Education of adult, young and adolescents. 2009. 169 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/582In this work, we point out the importance of the development of the mathematical knowledge from the partner-culture context of the pupil who attends a course the Education of Adolescents, Young and adult (EAJA). We detach the relevance to value the knowledge previously acquired by these pupils in the practical one of the teacher of athematics in classroom. The research looked for to approach different spheres of the education, having for focus to understand the necessities concerning the EAJA. In harmony to a current and recognized theoretical recital for the scholars that they search improvements for adult young the pertaining to school education of and, we search to display some of the relations that surround the development of the mathematical knowledge in the school from the partner-cultural context of the individual. For this, we carry through a research of field next to the pupils the school City Maria Helena Bretas in Goiânia- GO, place where our results are context.Neste trabalho, salientamos a importância do desenvolvimento do conhecimento matemático a partir do contexto sócio-cultural do aluno que cursa a Educação de Adolescentes, Jovens e Adultos (EAJA). Destacamos a relevância de valorizar os conhecimentos previamente adquiridos por estes alunos na prática do professor de matemática em sala de aula. A pesquisa procurou abordar diferentes esferas da educação, tendo por foco compreender as necessidades acerca da EAJA. Em harmonia a uma fundamentação teórica atual e reconhecida pelos estudiosos que buscam melhoras para a educação escolar de jovens e adultos, buscamos expor algumas das relações que cercam o desenvolvimento do conhecimento matemático na escola a partir do contexto sócio-cultural do indivíduo. Para isso, realizamos uma pesquisa de campo junto aos alunos da escola Municipal Maria Helena Bretas em Goiânia-GO, local em que nossos resultados estão contextualizados.Made available in DSpace on 2014-07-29T15:00:28Z (GMT). No. of bitstreams: 1 dissertacao.pdf: 635721 bytes, checksum: 9917b0643ab2304a45b2966c88fab870 (MD5) Previous issue date: 2009-10-16application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/3182/dissertacao.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásMestrado em Educação em Ciências e MatemáticaUFGBRCiências Exatas e da Terraeducação de adolescentes, jovens e adultoseducação Matemáticacontexto sócio-culturaleducation of adolescents, young and adultsMathematical educationpartnercultural context.CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAO reconhecimento do contexto sociocultural do aluno em meio ao ensino e à aprendizagem da Matemática na educação de adolescentes jovens e adultos - Goiânia/GOThe recognition of the context partner culture of the pupil in way to education and the learning of the mathematics in the Education of adult, young and adolescentsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALdissertacao.pdfapplication/pdf635721http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/6074af1e-a40a-4b80-be07-c742ceffc092/download9917b0643ab2304a45b2966c88fab870MD51TEXTdissertacao.pdf.txtdissertacao.pdf.txtExtracted Texttext/plain392914http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/27a72f9a-7b55-4aa9-b253-222f7faec730/download896ee7b5f03faa381a0ad521bf4459a3MD52THUMBNAILdissertacao.pdf.jpgdissertacao.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2353http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/acfc9d60-df84-4ee3-954d-fa22d864966a/downloadf88ad0a39a0e0a0112160038df12d731MD53tde/5822014-07-30 03:03:33.492open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/582http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:03:33Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O reconhecimento do contexto sociocultural do aluno em meio ao ensino e à aprendizagem da Matemática na educação de adolescentes jovens e adultos - Goiânia/GO |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The recognition of the context partner culture of the pupil in way to education and the learning of the mathematics in the Education of adult, young and adolescents |
title |
O reconhecimento do contexto sociocultural do aluno em meio ao ensino e à aprendizagem da Matemática na educação de adolescentes jovens e adultos - Goiânia/GO |
spellingShingle |
O reconhecimento do contexto sociocultural do aluno em meio ao ensino e à aprendizagem da Matemática na educação de adolescentes jovens e adultos - Goiânia/GO PORFÍRIO, Alexandre Guilarducci educação de adolescentes, jovens e adultos educação Matemática contexto sócio-cultural education of adolescents, young and adults Mathematical education partnercultural context. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
O reconhecimento do contexto sociocultural do aluno em meio ao ensino e à aprendizagem da Matemática na educação de adolescentes jovens e adultos - Goiânia/GO |
title_full |
O reconhecimento do contexto sociocultural do aluno em meio ao ensino e à aprendizagem da Matemática na educação de adolescentes jovens e adultos - Goiânia/GO |
title_fullStr |
O reconhecimento do contexto sociocultural do aluno em meio ao ensino e à aprendizagem da Matemática na educação de adolescentes jovens e adultos - Goiânia/GO |
title_full_unstemmed |
O reconhecimento do contexto sociocultural do aluno em meio ao ensino e à aprendizagem da Matemática na educação de adolescentes jovens e adultos - Goiânia/GO |
title_sort |
O reconhecimento do contexto sociocultural do aluno em meio ao ensino e à aprendizagem da Matemática na educação de adolescentes jovens e adultos - Goiânia/GO |
author |
PORFÍRIO, Alexandre Guilarducci |
author_facet |
PORFÍRIO, Alexandre Guilarducci |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
FERREIRA, Rogério |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7841869231824490 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8306640795853107 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
PORFÍRIO, Alexandre Guilarducci |
contributor_str_mv |
FERREIRA, Rogério |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educação de adolescentes, jovens e adultos educação Matemática contexto sócio-cultural |
topic |
educação de adolescentes, jovens e adultos educação Matemática contexto sócio-cultural education of adolescents, young and adults Mathematical education partnercultural context. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
education of adolescents, young and adults Mathematical education partnercultural context. |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
In this work, we point out the importance of the development of the mathematical knowledge from the partner-culture context of the pupil who attends a course the Education of Adolescents, Young and adult (EAJA). We detach the relevance to value the knowledge previously acquired by these pupils in the practical one of the teacher of athematics in classroom. The research looked for to approach different spheres of the education, having for focus to understand the necessities concerning the EAJA. In harmony to a current and recognized theoretical recital for the scholars that they search improvements for adult young the pertaining to school education of and, we search to display some of the relations that surround the development of the mathematical knowledge in the school from the partner-cultural context of the individual. For this, we carry through a research of field next to the pupils the school City Maria Helena Bretas in Goiânia- GO, place where our results are context. |
publishDate |
2009 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-10-16 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-03-09 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-07-29T15:00:28Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
PORFÍRIO, Alexandre Guilarducci. The recognition of the context partner culture of the pupil in way to education and the learning of the mathematics in the Education of adult, young and adolescents. 2009. 169 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/582 |
identifier_str_mv |
PORFÍRIO, Alexandre Guilarducci. The recognition of the context partner culture of the pupil in way to education and the learning of the mathematics in the Education of adult, young and adolescents. 2009. 169 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009. |
url |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/582 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Mestrado em Educação em Ciências e Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFG |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ciências Exatas e da Terra |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFG instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFG |
collection |
Repositório Institucional da UFG |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/6074af1e-a40a-4b80-be07-c742ceffc092/download http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/27a72f9a-7b55-4aa9-b253-222f7faec730/download http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/acfc9d60-df84-4ee3-954d-fa22d864966a/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
9917b0643ab2304a45b2966c88fab870 896ee7b5f03faa381a0ad521bf4459a3 f88ad0a39a0e0a0112160038df12d731 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
tasesdissertacoes.bc@ufg.br |
_version_ |
1793965534667079680 |