O reconhecimento do contexto sociocultural do aluno em meio ao ensino e à aprendizagem da Matemática na educação de adolescentes jovens e adultos - Goiânia/GO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: PORFÍRIO, Alexandre Guilarducci
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFG
Texto Completo: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/582
Resumo: In this work, we point out the importance of the development of the mathematical knowledge from the partner-culture context of the pupil who attends a course the Education of Adolescents, Young and adult (EAJA). We detach the relevance to value the knowledge previously acquired by these pupils in the practical one of the teacher of athematics in classroom. The research looked for to approach different spheres of the education, having for focus to understand the necessities concerning the EAJA. In harmony to a current and recognized theoretical recital for the scholars that they search improvements for adult young the pertaining to school education of and, we search to display some of the relations that surround the development of the mathematical knowledge in the school from the partner-cultural context of the individual. For this, we carry through a research of field next to the pupils the school City Maria Helena Bretas in Goiânia- GO, place where our results are context.
id UFG-2_a14039022d9a614f3e9dd95495326bc9
oai_identifier_str oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/582
network_acronym_str UFG-2
network_name_str Repositório Institucional da UFG
repository_id_str
spelling FERREIRA, Rogériohttp://lattes.cnpq.br/7841869231824490http://lattes.cnpq.br/8306640795853107PORFÍRIO, Alexandre Guilarducci2014-07-29T15:00:28Z2010-03-092009-10-16PORFÍRIO, Alexandre Guilarducci. The recognition of the context partner culture of the pupil in way to education and the learning of the mathematics in the Education of adult, young and adolescents. 2009. 169 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/582In this work, we point out the importance of the development of the mathematical knowledge from the partner-culture context of the pupil who attends a course the Education of Adolescents, Young and adult (EAJA). We detach the relevance to value the knowledge previously acquired by these pupils in the practical one of the teacher of athematics in classroom. The research looked for to approach different spheres of the education, having for focus to understand the necessities concerning the EAJA. In harmony to a current and recognized theoretical recital for the scholars that they search improvements for adult young the pertaining to school education of and, we search to display some of the relations that surround the development of the mathematical knowledge in the school from the partner-cultural context of the individual. For this, we carry through a research of field next to the pupils the school City Maria Helena Bretas in Goiânia- GO, place where our results are context.Neste trabalho, salientamos a importância do desenvolvimento do conhecimento matemático a partir do contexto sócio-cultural do aluno que cursa a Educação de Adolescentes, Jovens e Adultos (EAJA). Destacamos a relevância de valorizar os conhecimentos previamente adquiridos por estes alunos na prática do professor de matemática em sala de aula. A pesquisa procurou abordar diferentes esferas da educação, tendo por foco compreender as necessidades acerca da EAJA. Em harmonia a uma fundamentação teórica atual e reconhecida pelos estudiosos que buscam melhoras para a educação escolar de jovens e adultos, buscamos expor algumas das relações que cercam o desenvolvimento do conhecimento matemático na escola a partir do contexto sócio-cultural do indivíduo. Para isso, realizamos uma pesquisa de campo junto aos alunos da escola Municipal Maria Helena Bretas em Goiânia-GO, local em que nossos resultados estão contextualizados.Made available in DSpace on 2014-07-29T15:00:28Z (GMT). No. of bitstreams: 1 dissertacao.pdf: 635721 bytes, checksum: 9917b0643ab2304a45b2966c88fab870 (MD5) Previous issue date: 2009-10-16application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/3182/dissertacao.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásMestrado em Educação em Ciências e MatemáticaUFGBRCiências Exatas e da Terraeducação de adolescentes, jovens e adultoseducação Matemáticacontexto sócio-culturaleducation of adolescents, young and adultsMathematical educationpartnercultural context.CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAO reconhecimento do contexto sociocultural do aluno em meio ao ensino e à aprendizagem da Matemática na educação de adolescentes jovens e adultos - Goiânia/GOThe recognition of the context partner culture of the pupil in way to education and the learning of the mathematics in the Education of adult, young and adolescentsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALdissertacao.pdfapplication/pdf635721http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/6074af1e-a40a-4b80-be07-c742ceffc092/download9917b0643ab2304a45b2966c88fab870MD51TEXTdissertacao.pdf.txtdissertacao.pdf.txtExtracted Texttext/plain392914http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/27a72f9a-7b55-4aa9-b253-222f7faec730/download896ee7b5f03faa381a0ad521bf4459a3MD52THUMBNAILdissertacao.pdf.jpgdissertacao.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2353http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/acfc9d60-df84-4ee3-954d-fa22d864966a/downloadf88ad0a39a0e0a0112160038df12d731MD53tde/5822014-07-30 03:03:33.492open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/582http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:03:33Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.por.fl_str_mv O reconhecimento do contexto sociocultural do aluno em meio ao ensino e à aprendizagem da Matemática na educação de adolescentes jovens e adultos - Goiânia/GO
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The recognition of the context partner culture of the pupil in way to education and the learning of the mathematics in the Education of adult, young and adolescents
title O reconhecimento do contexto sociocultural do aluno em meio ao ensino e à aprendizagem da Matemática na educação de adolescentes jovens e adultos - Goiânia/GO
spellingShingle O reconhecimento do contexto sociocultural do aluno em meio ao ensino e à aprendizagem da Matemática na educação de adolescentes jovens e adultos - Goiânia/GO
PORFÍRIO, Alexandre Guilarducci
educação de adolescentes, jovens e adultos
educação Matemática
contexto sócio-cultural
education of adolescents, young and adults
Mathematical education
partnercultural context.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short O reconhecimento do contexto sociocultural do aluno em meio ao ensino e à aprendizagem da Matemática na educação de adolescentes jovens e adultos - Goiânia/GO
title_full O reconhecimento do contexto sociocultural do aluno em meio ao ensino e à aprendizagem da Matemática na educação de adolescentes jovens e adultos - Goiânia/GO
title_fullStr O reconhecimento do contexto sociocultural do aluno em meio ao ensino e à aprendizagem da Matemática na educação de adolescentes jovens e adultos - Goiânia/GO
title_full_unstemmed O reconhecimento do contexto sociocultural do aluno em meio ao ensino e à aprendizagem da Matemática na educação de adolescentes jovens e adultos - Goiânia/GO
title_sort O reconhecimento do contexto sociocultural do aluno em meio ao ensino e à aprendizagem da Matemática na educação de adolescentes jovens e adultos - Goiânia/GO
author PORFÍRIO, Alexandre Guilarducci
author_facet PORFÍRIO, Alexandre Guilarducci
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv FERREIRA, Rogério
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7841869231824490
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8306640795853107
dc.contributor.author.fl_str_mv PORFÍRIO, Alexandre Guilarducci
contributor_str_mv FERREIRA, Rogério
dc.subject.por.fl_str_mv educação de adolescentes, jovens e adultos
educação Matemática
contexto sócio-cultural
topic educação de adolescentes, jovens e adultos
educação Matemática
contexto sócio-cultural
education of adolescents, young and adults
Mathematical education
partnercultural context.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv education of adolescents, young and adults
Mathematical education
partnercultural context.
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description In this work, we point out the importance of the development of the mathematical knowledge from the partner-culture context of the pupil who attends a course the Education of Adolescents, Young and adult (EAJA). We detach the relevance to value the knowledge previously acquired by these pupils in the practical one of the teacher of athematics in classroom. The research looked for to approach different spheres of the education, having for focus to understand the necessities concerning the EAJA. In harmony to a current and recognized theoretical recital for the scholars that they search improvements for adult young the pertaining to school education of and, we search to display some of the relations that surround the development of the mathematical knowledge in the school from the partner-cultural context of the individual. For this, we carry through a research of field next to the pupils the school City Maria Helena Bretas in Goiânia- GO, place where our results are context.
publishDate 2009
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-10-16
dc.date.available.fl_str_mv 2010-03-09
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-07-29T15:00:28Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv PORFÍRIO, Alexandre Guilarducci. The recognition of the context partner culture of the pupil in way to education and the learning of the mathematics in the Education of adult, young and adolescents. 2009. 169 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/582
identifier_str_mv PORFÍRIO, Alexandre Guilarducci. The recognition of the context partner culture of the pupil in way to education and the learning of the mathematics in the Education of adult, young and adolescents. 2009. 169 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009.
url http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/582
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.publisher.program.fl_str_mv Mestrado em Educação em Ciências e Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFG
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ciências Exatas e da Terra
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFG
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Repositório Institucional da UFG
collection Repositório Institucional da UFG
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/6074af1e-a40a-4b80-be07-c742ceffc092/download
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/27a72f9a-7b55-4aa9-b253-222f7faec730/download
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/acfc9d60-df84-4ee3-954d-fa22d864966a/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 9917b0643ab2304a45b2966c88fab870
896ee7b5f03faa381a0ad521bf4459a3
f88ad0a39a0e0a0112160038df12d731
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv tasesdissertacoes.bc@ufg.br
_version_ 1793965534667079680