Wakanda sólo en la pantalla: Black Panther y el racismo institucional en la industria de los videojuegos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santana, Maria Silvia Rosa
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Custódio, Micheli Cristina Hayashi, Bezerra, Renato de Almeida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Emancipação
Texto Completo: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21578
Resumo: Black representation matters, but it is evident the lack of Black people in popular culture places. Cinema, called “the seventh art”, is an example of how Black people and their values are limited in the entertainment industry. The production of counter-hegemonic works and pedagogies is an important tool to change this reality. In this bibliographical study, class struggle is highlighted as a starting point in the investigation of values, such as racism, in culture industry. The analysis of Black Panther (2018), recognized for celebrating African cultures and engaging in the fight against racism, allows the investigation of values, the social context of its production and the interests of the owners of the means of production, who excluded this film from video game version. This paper aims to reflect on its value for education, questioning how education can overcome racist values in everyday life that are reflected in popular culture industry. The method used seeks to appropriate advances in Marxist analysis on the social relations imposed by capitalism, relations that limit the access to culture and the connection with consciousness. As a result, it was possible to confirm that while the means of production are in the hands of a minority that holds economic power, their interests will control the production of popular culture, consumed in a mass manner, but education can be a political tool against institutional racism.
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The analysis of Black Panther (2018), recognized for celebrating African cultures and engaging in the fight against racism, allows the investigation of values, the social context of its production and the interests of the owners of the means of production, who excluded this film from video game version. This paper aims to reflect on its value for education, questioning how education can overcome racist values in everyday life that are reflected in popular culture industry. The method used seeks to appropriate advances in Marxist analysis on the social relations imposed by capitalism, relations that limit the access to culture and the connection with consciousness. As a result, it was possible to confirm that while the means of production are in the hands of a minority that holds economic power, their interests will control the production of popular culture, consumed in a mass manner, but education can be a political tool against institutional racism.A representatividade negra é fundamental para a igualdade racial, mas é evidente a ausência de negros na produção cultural popular. O cinema, considerada sétima arte, é um exemplo cultural de como os negros e os valores antirracistas são minoria na indústria do entretenimento. No esforço de romper com esta lógica, é importante a produção de obras e pedagogias contra-hegemônicas. Neste texto, de cunho bibliográfico, evidencia-se a luta de classes como ponto inicial na investigação de valores particulares, como o racismo, em obras da indústria cultural. Por meio da análise da obra Black Panther (2018), reconhecida por valorizar a cultura africana e se engajar no combate ao racismo, investiga-se os valores nela defendidos, o contexto social de sua produção e os interesses dos detentores dos meios de produção, que excluíram essa obra da produção de videogames. Essa trajetória tem por finalidade refletir sobre seu valor para a educação, questionando qual educação é necessária para superar valores racistas veiculados no cotidiano e refletidos na indústria cultural. O método utilizado procura se apropriar dos avanços da análise marxista sobre as relações sociais impostas pelo capitalismo, relações que selecionam o acesso a elementos culturais e formam consciências. Como resultado, foi possível confirmar que enquanto os meios de produção se encontrarem na mão de uma minoria que detém o poder econômico, seus interesses serão imperiosos na produção de cultura industrial, consumida de forma massificada, mas a educação pode se constituir como ferramenta política na superação da lógica discriminatória, especialmente aquela que alimenta o racismo estrutural.  La representación negra es fundamental para la igualdad racial, pero la ausencia de negros en la producción cultural popular es considerable. El cine es un ejemplo de cómo la cultura y la historia negra son minoría en la industria del entretenimiento. Para romper con esta realidad es importante la producción de obras y pedagogías contrahegemónicas. En este estudio bibliográfico se destaca la lucha de clases como punto de partida para la investigación de valores, como el racismo, en los trabajos de la industria cultural. Analizando la película Black Panther (2018), que valora la cultura africana y se compromete con la lucha contra el racismo, fue posible investigar los valores defendidos, el contexto de su producción y los intereses de los dueños de los medios de producción cultural, que rechazaron el videojuego de la película. Este texto reflexiona sobre qué modelo de educación es necesario para luchar contra el racismo transmitido y reflejado en la industria cultural. El método busca apropiarse de los avances del análisis marxista sobre las relaciones sociales impuestas por el capitalismo, relaciones que limitan el acceso a cultural y forman conciencias. Como resultado, se pudo constatar que mientras los medios de producción estén en manos de una minoría, sus intereses serán los únicos en la industria cultural, pero la educación puede constituirse como una herramienta política de superación del racismo institucional.Universidade Federal do Maranhão2023-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/2157810.18764/2358-4319v16n3.2023.64Revista Educação e Emancipação; v. 16, n. 3, Dossiê Temático, set./dez. 2023; 719-740Education and Emancipation; v. 16, n. 3, Dossiê Temático, set./dez. 2023; 719-7402358-4319reponame:Revista Educação e Emancipaçãoinstname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttps://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21578/12139Copyright (c) 2023 Revista Educação e Emancipaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantana, Maria Silvia Rosa Custódio, Micheli Cristina Hayashi Bezerra, Renato de Almeida2023-11-20T21:20:13Zoai:ojs2.periodicoseletronicos.ufma.br:article/21578Revistahttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/indexPUBhttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/oai||revistaeduc.emancipação@ufma.br2358-43191677-6097opendoar:2023-11-20T21:20:13Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)false
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