Subsídios da perspectiva ocupacional para a abordagem ao desenvolvimento infantil/Subsidies from the occupational perspective for the approach to child development
Main Author: | |
---|---|
Publication Date: | 2021 |
Other Authors: | |
Format: | Article |
Language: | por |
Source: | Revisbrato |
Download full: | https://revistas.ufrj.br/index.php/ribto/article/view/40641 |
Summary: | Objetivo: Este manuscrito aborda a centralidade da compreensão das ocupações para a Terapia Ocupacional e objetiva apresentar a perspectiva ocupacional, enquanto subsídio para a compreensão e a atuação profissional dos terapeutas ocupacionais, junto à infância. Síntese dos elementos do estudo: Ancorado no conceito de desenvolvimento ocupacional, discutimos a perspectiva do desenvolvimento infantil, a partir e para o engajamento das crianças em ocupações. Conclusão: Acreditamos que a perspectiva ocupacional corresponde a um referencial de base para subsidiar as intervenções de terapeutas ocupacionais junto ao público infantil, na busca pelo fortalecimento da oferta de práticas e da produção de conhecimento, fundamentados nas bases e especificidades da Terapia Ocupacional.Palavras-chave: Terapia Ocupacional. Desenvolvimento infantil. Ocupações infantis. AbstractObjective: This manuscript addresses the centrality of understanding occupations for Occupational Therapy and aims to present the occupational perspective as a basis for understanding and the professional performance of occupational therapists in childhood. Synthesis of the study elements: Anchored in the concept of occupational development, we discuss the perspective of child development from and for the engagement of children in occupations. Conclusion: We believe that the occupational perspective corresponds to a basic reference to subsidize the interventions of occupational therapists with children, in the search for strengthening the offer of practices and the production of knowledge based on the bases and specificities of Occupational Therapy.Keywords: Occupational Therapy. Child development. Children's occupations ResumenObjetivo: Este manuscrito aborda la centralidad de la comprensión de las ocupaciones para la Terapia Ocupacional y tiene como objetivo presentar la perspectiva ocupacional como base para la comprensión y el desempeño profesional de los terapeutas ocupacionales en la infancia. Síntesis de los elementos de estudio: Anclado en el concepto de desarrollo ocupacional, discutimos la perspectiva del desarrollo infantil desde y para la participación de los niños en las ocupaciones. Conclusión: Creemos que la perspectiva ocupacional corresponde a un referente básico para subsidiar las intervenciones de los terapeutas ocupacionales con niños, en la búsqueda de fortalecer la oferta de prácticas y la producción de conocimiento a partir de las bases y especificidades de la Terapia Ocupacional.Palabras clave: Terapia Ocupacional. Desarollo infantil. Ocupaciones infantiles. |
id |
UFRJ-14_bb97a54f089efd8acd7e4e3075423b72 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.revistas.ufrj.br:article/40641 |
network_acronym_str |
UFRJ-14 |
network_name_str |
Revisbrato |
repository_id_str |
|
spelling |
Subsídios da perspectiva ocupacional para a abordagem ao desenvolvimento infantil/Subsidies from the occupational perspective for the approach to child developmentFisioterapia e Terapia Ocupacional; SaúdeTerapia Ocupacional; Desenvolvimento infantil; Ocupações infantis.Terapia OcupacionalObjetivo: Este manuscrito aborda a centralidade da compreensão das ocupações para a Terapia Ocupacional e objetiva apresentar a perspectiva ocupacional, enquanto subsídio para a compreensão e a atuação profissional dos terapeutas ocupacionais, junto à infância. Síntese dos elementos do estudo: Ancorado no conceito de desenvolvimento ocupacional, discutimos a perspectiva do desenvolvimento infantil, a partir e para o engajamento das crianças em ocupações. Conclusão: Acreditamos que a perspectiva ocupacional corresponde a um referencial de base para subsidiar as intervenções de terapeutas ocupacionais junto ao público infantil, na busca pelo fortalecimento da oferta de práticas e da produção de conhecimento, fundamentados nas bases e especificidades da Terapia Ocupacional.Palavras-chave: Terapia Ocupacional. Desenvolvimento infantil. Ocupações infantis. AbstractObjective: This manuscript addresses the centrality of understanding occupations for Occupational Therapy and aims to present the occupational perspective as a basis for understanding and the professional performance of occupational therapists in childhood. Synthesis of the study elements: Anchored in the concept of occupational development, we discuss the perspective of child development from and for the engagement of children in occupations. Conclusion: We believe that the occupational perspective corresponds to a basic reference to subsidize the interventions of occupational therapists with children, in the search for strengthening the offer of practices and the production of knowledge based on the bases and specificities of Occupational Therapy.Keywords: Occupational Therapy. Child development. Children's occupations ResumenObjetivo: Este manuscrito aborda la centralidad de la comprensión de las ocupaciones para la Terapia Ocupacional y tiene como objetivo presentar la perspectiva ocupacional como base para la comprensión y el desempeño profesional de los terapeutas ocupacionales en la infancia. Síntesis de los elementos de estudio: Anclado en el concepto de desarrollo ocupacional, discutimos la perspectiva del desarrollo infantil desde y para la participación de los niños en las ocupaciones. Conclusión: Creemos que la perspectiva ocupacional corresponde a un referente básico para subsidiar las intervenciones de los terapeutas ocupacionales con niños, en la búsqueda de fortalecer la oferta de prácticas y la producción de conocimiento a partir de las bases y especificidades de la Terapia Ocupacional.Palabras clave: Terapia Ocupacional. Desarollo infantil. Ocupaciones infantiles. Universidade Federal do Rio de JaneiroUniversidade do Estado do Pará (UEPA)Folha, Débora Ribeiro da Silva CamposDella Barba, Patricia Carla de Souza2021-11-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufrj.br/index.php/ribto/article/view/4064110.47222/2526-3544.rbto40641Revista Interinstitucional Brasileira de Terapia Ocupacional - REVISBRATO; v. 5, n. 4 (2021): Dossiê Temático - Infâncias; 647-6552526-3544reponame:Revisbratoinstname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJporhttps://revistas.ufrj.br/index.php/ribto/article/view/40641/pdfhttps://revistas.ufrj.br/index.php/ribto/article/downloadSuppFile/40641/13824https://revistas.ufrj.br/index.php/ribto/article/downloadSuppFile/40641/13825/*ref*/Abjornslett, M., Engelsrud, G. H. & Helseth, S. (2015). How Children with Disabilities Engage in Occupations during a Transitional Phase. Journal of Occupational Science, 22(3), 320-333. https://doi.org/10.1080/14427591.2014.952365 Brasil. (1990). Estatuto da Criança e do Adolescente. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Case-Smith, J. (2001). Development of childhood occupations. In: CASE-SMITH, J. Occupational Therapy for Children (pp. 71-94). 4 ed. Missouri: Mosby. Copetti, F. & Krebs, R.J. (2004). As propriedades da pessoa na perspectiva do paradigma ecológico. In: Koller, S.H. Ecologia do desenvolvimento humano: pesquisa e intervenção no Brasil (pp. 67-89). São Paulo: Casa do Psicólogo. Davis, J. & Polatajko, H. (2006). Occupational development of children. In: Rodger, S. & Ziviani, J. Occupational Therapy with children: understanding children’s occupations and enabling participation (pp. 136-157). Malden: Blackwell Publishing. Davis, J. & Polatajko, H. (2010). Occupational development. In: Christiansen, C. & Townsend, E. Introduction to Occupation (pp. 135-174). New Jersey: Pearson. Dunford, C. & Bannigan, K. (2011). Children and young people’s occupations, health and well being: a research manifesto for developing the evidence base. World Federation of Occupational Therapists Bulletin, 64(1), 46-52. https://doi.org/10.1179/otb.2011.64.1.011 Folha, D.R.S.C. & Della Barba, P.C.S. (2020). Produção de conhecimento sobre terapia ocupacional e ocupações infantis: uma revisão de literatura. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, 28(1), 227-245. https://doi.org/10.4322/2526-8910.ctoAR1758 Hinder, E. & Ashburner, J. (2017). Occupation-centred intervention in the school setting. In: Rodger, S. & Kennedy-Behr, A. Occupation-centred practice with children: a practical guide for Occupational Therapists (pp. 233-256). 2 ed. Reino Unido: Wiley Blackwell Humphry, R. (2002). Young children's occupations: Explicating the dynamics of developmental processes. American Journal of Occupational Therapy, 56(2),171-179. https://doi.org/10.5014/ajot.56.2.171 Mandich, A. & Rodger, S. (2006). Doing, being and becoming: their importance for children. In: Rodger, S. & Ziviani, J. Occupational Therapy with children: understanding children’s occupations and enabling participation (pp. 115-135). Malden: Blackwell Publishing Muhlenhaupt, M. et al. (2015). Occupational Therapy contributions in early intervention: implications for personnel preparation and interprofessional practice. Infants and Young Children, 28(2), 123-132. https://doi.org/10.1097/IYC.0000000000000031 Njelesani, J. et al. (2017). Test Construction of the Occupational Repertoire Development Measure–Parent (ORDM–P). American Journal of Occupational Therapy, 71(-). https://doi.org/10.5014/ajot.2017.71S1-PO4144 Polatajko, H. J. (2001). The evolution of our occupational perspective: the journey from diversion through therapeutic use to enablement. Canadian Journal Occupational Terapy, 68(4), 203-207. https://doi.org/10.1177/000841740106800401 Pontes, T.B. & Polatajko, H. (2016). Habilitando ocupações: prática baseada na ocupação e centrada no cliente na Terapia Ocupacional. Cad. Ter. Ocup. UFSCar, 24(2), 403-412. http://dx.doi.org/10.4322/0104-4931.ctoARF0709 Priece, P. & Stephenson, S. (2009). Learning to promote occupational development through co-occupation. Journal of Occupational Science, 16(3), 180-186. https://doi.org/10.1080/14427591.2009.9686660 Rodger, S. & Kennedy-Behr, A. (2017). Introduction to occupation-centred practice for children. In: Rodger, S. & Kennedy-Behr, A. Occupation-centred practice with children – A practical guide for Occupational Therapists (pp. 1-20). 2 ed. Reino Unido: Wiley Blackwell Rodger, S. & Ziviani, J. (2006). Children, their environments, roles and occupations in contemporary society. In: Rodger, S. & Ziviani, J. Occupational Therapy with children: understanding children’s occupations and enabling participation (pp. 3-21). Malden: Blackwell Publishing Wilcock, A. A. (1999). Reflections on doing, being and becoming. Australian Occupational Therapy Journal, 46(-): 1-11. https://doi.org/10.1177/000841749806500501 Yerxa, E. (1967) 'Eleanor Clarke Slagle Lecture: Authentic Occupational Therapy', American Journal of Occupational Therapy, 21:1-9Direitos autorais 2021 Revista Interinstitucional Brasileira de Terapia Ocupacional - REVISBRATOinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-11-08T15:31:43Zoai:www.revistas.ufrj.br:article/40641Revistahttps://revistas.ufrj.br/index.php/ribto/indexPUBhttps://revistas.ufrj.br/index.php/ribto/oai||revisbrato@gmail.com2526-35442526-3544opendoar:2021-11-08T15:31:43Revisbrato - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Subsídios da perspectiva ocupacional para a abordagem ao desenvolvimento infantil/Subsidies from the occupational perspective for the approach to child development |
title |
Subsídios da perspectiva ocupacional para a abordagem ao desenvolvimento infantil/Subsidies from the occupational perspective for the approach to child development |
spellingShingle |
Subsídios da perspectiva ocupacional para a abordagem ao desenvolvimento infantil/Subsidies from the occupational perspective for the approach to child development Folha, Débora Ribeiro da Silva Campos Fisioterapia e Terapia Ocupacional; Saúde Terapia Ocupacional; Desenvolvimento infantil; Ocupações infantis. Terapia Ocupacional |
title_short |
Subsídios da perspectiva ocupacional para a abordagem ao desenvolvimento infantil/Subsidies from the occupational perspective for the approach to child development |
title_full |
Subsídios da perspectiva ocupacional para a abordagem ao desenvolvimento infantil/Subsidies from the occupational perspective for the approach to child development |
title_fullStr |
Subsídios da perspectiva ocupacional para a abordagem ao desenvolvimento infantil/Subsidies from the occupational perspective for the approach to child development |
title_full_unstemmed |
Subsídios da perspectiva ocupacional para a abordagem ao desenvolvimento infantil/Subsidies from the occupational perspective for the approach to child development |
title_sort |
Subsídios da perspectiva ocupacional para a abordagem ao desenvolvimento infantil/Subsidies from the occupational perspective for the approach to child development |
author |
Folha, Débora Ribeiro da Silva Campos |
author_facet |
Folha, Débora Ribeiro da Silva Campos Della Barba, Patricia Carla de Souza |
author_role |
author |
author2 |
Della Barba, Patricia Carla de Souza |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Pará (UEPA) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Folha, Débora Ribeiro da Silva Campos Della Barba, Patricia Carla de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Fisioterapia e Terapia Ocupacional; Saúde Terapia Ocupacional; Desenvolvimento infantil; Ocupações infantis. Terapia Ocupacional |
topic |
Fisioterapia e Terapia Ocupacional; Saúde Terapia Ocupacional; Desenvolvimento infantil; Ocupações infantis. Terapia Ocupacional |
description |
Objetivo: Este manuscrito aborda a centralidade da compreensão das ocupações para a Terapia Ocupacional e objetiva apresentar a perspectiva ocupacional, enquanto subsídio para a compreensão e a atuação profissional dos terapeutas ocupacionais, junto à infância. Síntese dos elementos do estudo: Ancorado no conceito de desenvolvimento ocupacional, discutimos a perspectiva do desenvolvimento infantil, a partir e para o engajamento das crianças em ocupações. Conclusão: Acreditamos que a perspectiva ocupacional corresponde a um referencial de base para subsidiar as intervenções de terapeutas ocupacionais junto ao público infantil, na busca pelo fortalecimento da oferta de práticas e da produção de conhecimento, fundamentados nas bases e especificidades da Terapia Ocupacional.Palavras-chave: Terapia Ocupacional. Desenvolvimento infantil. Ocupações infantis. AbstractObjective: This manuscript addresses the centrality of understanding occupations for Occupational Therapy and aims to present the occupational perspective as a basis for understanding and the professional performance of occupational therapists in childhood. Synthesis of the study elements: Anchored in the concept of occupational development, we discuss the perspective of child development from and for the engagement of children in occupations. Conclusion: We believe that the occupational perspective corresponds to a basic reference to subsidize the interventions of occupational therapists with children, in the search for strengthening the offer of practices and the production of knowledge based on the bases and specificities of Occupational Therapy.Keywords: Occupational Therapy. Child development. Children's occupations ResumenObjetivo: Este manuscrito aborda la centralidad de la comprensión de las ocupaciones para la Terapia Ocupacional y tiene como objetivo presentar la perspectiva ocupacional como base para la comprensión y el desempeño profesional de los terapeutas ocupacionales en la infancia. Síntesis de los elementos de estudio: Anclado en el concepto de desarrollo ocupacional, discutimos la perspectiva del desarrollo infantil desde y para la participación de los niños en las ocupaciones. Conclusión: Creemos que la perspectiva ocupacional corresponde a un referente básico para subsidiar las intervenciones de los terapeutas ocupacionales con niños, en la búsqueda de fortalecer la oferta de prácticas y la producción de conocimiento a partir de las bases y especificidades de la Terapia Ocupacional.Palabras clave: Terapia Ocupacional. Desarollo infantil. Ocupaciones infantiles. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-08 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufrj.br/index.php/ribto/article/view/40641 10.47222/2526-3544.rbto40641 |
url |
https://revistas.ufrj.br/index.php/ribto/article/view/40641 |
identifier_str_mv |
10.47222/2526-3544.rbto40641 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufrj.br/index.php/ribto/article/view/40641/pdf https://revistas.ufrj.br/index.php/ribto/article/downloadSuppFile/40641/13824 https://revistas.ufrj.br/index.php/ribto/article/downloadSuppFile/40641/13825 /*ref*/Abjornslett, M., Engelsrud, G. H. & Helseth, S. (2015). How Children with Disabilities Engage in Occupations during a Transitional Phase. Journal of Occupational Science, 22(3), 320-333. https://doi.org/10.1080/14427591.2014.952365 Brasil. (1990). Estatuto da Criança e do Adolescente. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Case-Smith, J. (2001). Development of childhood occupations. In: CASE-SMITH, J. Occupational Therapy for Children (pp. 71-94). 4 ed. Missouri: Mosby. Copetti, F. & Krebs, R.J. (2004). As propriedades da pessoa na perspectiva do paradigma ecológico. In: Koller, S.H. Ecologia do desenvolvimento humano: pesquisa e intervenção no Brasil (pp. 67-89). São Paulo: Casa do Psicólogo. Davis, J. & Polatajko, H. (2006). Occupational development of children. In: Rodger, S. & Ziviani, J. Occupational Therapy with children: understanding children’s occupations and enabling participation (pp. 136-157). Malden: Blackwell Publishing. Davis, J. & Polatajko, H. (2010). Occupational development. In: Christiansen, C. & Townsend, E. Introduction to Occupation (pp. 135-174). New Jersey: Pearson. Dunford, C. & Bannigan, K. (2011). Children and young people’s occupations, health and well being: a research manifesto for developing the evidence base. World Federation of Occupational Therapists Bulletin, 64(1), 46-52. https://doi.org/10.1179/otb.2011.64.1.011 Folha, D.R.S.C. & Della Barba, P.C.S. (2020). Produção de conhecimento sobre terapia ocupacional e ocupações infantis: uma revisão de literatura. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, 28(1), 227-245. https://doi.org/10.4322/2526-8910.ctoAR1758 Hinder, E. & Ashburner, J. (2017). Occupation-centred intervention in the school setting. In: Rodger, S. & Kennedy-Behr, A. Occupation-centred practice with children: a practical guide for Occupational Therapists (pp. 233-256). 2 ed. Reino Unido: Wiley Blackwell Humphry, R. (2002). Young children's occupations: Explicating the dynamics of developmental processes. American Journal of Occupational Therapy, 56(2),171-179. https://doi.org/10.5014/ajot.56.2.171 Mandich, A. & Rodger, S. (2006). Doing, being and becoming: their importance for children. In: Rodger, S. & Ziviani, J. Occupational Therapy with children: understanding children’s occupations and enabling participation (pp. 115-135). Malden: Blackwell Publishing Muhlenhaupt, M. et al. (2015). Occupational Therapy contributions in early intervention: implications for personnel preparation and interprofessional practice. Infants and Young Children, 28(2), 123-132. https://doi.org/10.1097/IYC.0000000000000031 Njelesani, J. et al. (2017). Test Construction of the Occupational Repertoire Development Measure–Parent (ORDM–P). American Journal of Occupational Therapy, 71(-). https://doi.org/10.5014/ajot.2017.71S1-PO4144 Polatajko, H. J. (2001). The evolution of our occupational perspective: the journey from diversion through therapeutic use to enablement. Canadian Journal Occupational Terapy, 68(4), 203-207. https://doi.org/10.1177/000841740106800401 Pontes, T.B. & Polatajko, H. (2016). Habilitando ocupações: prática baseada na ocupação e centrada no cliente na Terapia Ocupacional. Cad. Ter. Ocup. UFSCar, 24(2), 403-412. http://dx.doi.org/10.4322/0104-4931.ctoARF0709 Priece, P. & Stephenson, S. (2009). Learning to promote occupational development through co-occupation. Journal of Occupational Science, 16(3), 180-186. https://doi.org/10.1080/14427591.2009.9686660 Rodger, S. & Kennedy-Behr, A. (2017). Introduction to occupation-centred practice for children. In: Rodger, S. & Kennedy-Behr, A. Occupation-centred practice with children – A practical guide for Occupational Therapists (pp. 1-20). 2 ed. Reino Unido: Wiley Blackwell Rodger, S. & Ziviani, J. (2006). Children, their environments, roles and occupations in contemporary society. In: Rodger, S. & Ziviani, J. Occupational Therapy with children: understanding children’s occupations and enabling participation (pp. 3-21). Malden: Blackwell Publishing Wilcock, A. A. (1999). Reflections on doing, being and becoming. Australian Occupational Therapy Journal, 46(-): 1-11. https://doi.org/10.1177/000841749806500501 Yerxa, E. (1967) 'Eleanor Clarke Slagle Lecture: Authentic Occupational Therapy', American Journal of Occupational Therapy, 21:1-9 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2021 Revista Interinstitucional Brasileira de Terapia Ocupacional - REVISBRATO info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2021 Revista Interinstitucional Brasileira de Terapia Ocupacional - REVISBRATO |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio de Janeiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Interinstitucional Brasileira de Terapia Ocupacional - REVISBRATO; v. 5, n. 4 (2021): Dossiê Temático - Infâncias; 647-655 2526-3544 reponame:Revisbrato instname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) instacron:UFRJ |
instname_str |
Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) |
instacron_str |
UFRJ |
institution |
UFRJ |
reponame_str |
Revisbrato |
collection |
Revisbrato |
repository.name.fl_str_mv |
Revisbrato - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revisbrato@gmail.com |
_version_ |
1798321181304029184 |