Análise da competitividade do biocombustível di-amil éter (DAE) para ser utilizado como combustível de aviação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/21125 |
Resumo: | The development of alternative fuels for the aviation sector meets the global need to reduce the emission of greenhouse gases (GHG). This sector alone has generated approximately 2% of global harmful gas emissions, with a projected increase of 3% by 2030 if there are no significant changes (ICAO, 2016; VILT, 2017). In addition, the aviation industry already has ambitious targets for reducing pollutant emissions by 50 to 80%, with the use of biofuels. To this end, the present study aimed to analyze the competitiveness of the di-amyl ether compound (DAE) for use as an additive in the formulation of aviation biofuels. Through the Analytic Hierarchy Process (AHP), the factors that may interfere with the competitiveness of biofuel were prioritized, and with the Fuzzy logic using the input parameters (AHP prioritized criteria) and output (competitiveness), the level of competitiveness was assessed. The methodological approach is characterized by a case study of character combined with information obtained by specialists and by the literature. The results showed that the biofuel di-amyl ether (DAE) has a satisfactory level of competitiveness and has the potential to be incorporated into the Brazilian energy matrix. Costs, Homologation and use and RenovaBio are the most critical criteria for better or worse competitiveness. |
id |
UFSM_20934084471a1537d13aa564211d1543 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/21125 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Análise da competitividade do biocombustível di-amil éter (DAE) para ser utilizado como combustível de aviaçãoCompetitiveness analysis of biofuel di-amil ether (DAE) to be used as aviation fuelCompetitividadeBiocombustíveis de aviaçãoCombustíveis alternativosCompetitivenessAviation biofuelsAlternative fuelsCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAOThe development of alternative fuels for the aviation sector meets the global need to reduce the emission of greenhouse gases (GHG). This sector alone has generated approximately 2% of global harmful gas emissions, with a projected increase of 3% by 2030 if there are no significant changes (ICAO, 2016; VILT, 2017). In addition, the aviation industry already has ambitious targets for reducing pollutant emissions by 50 to 80%, with the use of biofuels. To this end, the present study aimed to analyze the competitiveness of the di-amyl ether compound (DAE) for use as an additive in the formulation of aviation biofuels. Through the Analytic Hierarchy Process (AHP), the factors that may interfere with the competitiveness of biofuel were prioritized, and with the Fuzzy logic using the input parameters (AHP prioritized criteria) and output (competitiveness), the level of competitiveness was assessed. The methodological approach is characterized by a case study of character combined with information obtained by specialists and by the literature. The results showed that the biofuel di-amyl ether (DAE) has a satisfactory level of competitiveness and has the potential to be incorporated into the Brazilian energy matrix. Costs, Homologation and use and RenovaBio are the most critical criteria for better or worse competitiveness.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESO desenvolvimento de combustíveis alternativos para o setor da aviação vem ao encontro com a necessidade global de diminuir a emissão de gases de efeito estufa (GEE). Só este setor, tem gerado aproximadamente 2% das emissões globais de gases prejudiciais, com projeção de aumento 3% até 2030 caso não houver mudanças significativas (ICAO, 2016; VILT, 2017). Ademais, a indústria de aviação já tem metas ambiciosas de redução da emissão de poluentes de 50 a 80%, com a utilização de biocombustíveis. Nesse intento, o presente estudo teve como objetivo analisar a competitividade do composto di-amil éter (DAE) para a utilização como um aditivo na formulação de biocombustíveis para aviação. Por meio do Analytic Hierarchy Process (AHP) foi priorizado os fatores que podem interferir na competitividade do biocombustível, e com a lógica Fuzzy utilizando os parâmetros de entrada (critérios priorizados da AHP) e saída (competitividade) foi avaliado o nível de competitividade. A abordagem metodológica caracteriza-se com um estudo de caso de caráter combinado com informações obtidas pelos especialistas e pela literatura. Os resultados demonstraram que o biocombustível di-amil éter (DAE) apresenta nível satisfatório de competitividade tendo potencial para ser incorporado na matriz energética brasileira. Sendo os critérios Custos, Homologação e utilização e RenovaBio os mais críticos para melhor ou pior nível de competitividade.Universidade Federal de Santa MariaBrasilEngenharia de ProduçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em Engenharia de ProduçãoCentro de TecnologiaCaetano, Nattan Robertohttp://lattes.cnpq.br/6182078438279096Neuenfeldt Júnior, Alvaro LuizLacerda, Daniel PachecoMissaggia, André Brum2021-06-16T12:27:33Z2021-06-16T12:27:33Z2020-02-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/21125porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2021-06-17T06:01:33Zoai:repositorio.ufsm.br:1/21125Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2021-06-17T06:01:33Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Análise da competitividade do biocombustível di-amil éter (DAE) para ser utilizado como combustível de aviação Competitiveness analysis of biofuel di-amil ether (DAE) to be used as aviation fuel |
title |
Análise da competitividade do biocombustível di-amil éter (DAE) para ser utilizado como combustível de aviação |
spellingShingle |
Análise da competitividade do biocombustível di-amil éter (DAE) para ser utilizado como combustível de aviação Missaggia, André Brum Competitividade Biocombustíveis de aviação Combustíveis alternativos Competitiveness Aviation biofuels Alternative fuels CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO |
title_short |
Análise da competitividade do biocombustível di-amil éter (DAE) para ser utilizado como combustível de aviação |
title_full |
Análise da competitividade do biocombustível di-amil éter (DAE) para ser utilizado como combustível de aviação |
title_fullStr |
Análise da competitividade do biocombustível di-amil éter (DAE) para ser utilizado como combustível de aviação |
title_full_unstemmed |
Análise da competitividade do biocombustível di-amil éter (DAE) para ser utilizado como combustível de aviação |
title_sort |
Análise da competitividade do biocombustível di-amil éter (DAE) para ser utilizado como combustível de aviação |
author |
Missaggia, André Brum |
author_facet |
Missaggia, André Brum |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Caetano, Nattan Roberto http://lattes.cnpq.br/6182078438279096 Neuenfeldt Júnior, Alvaro Luiz Lacerda, Daniel Pacheco |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Missaggia, André Brum |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Competitividade Biocombustíveis de aviação Combustíveis alternativos Competitiveness Aviation biofuels Alternative fuels CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO |
topic |
Competitividade Biocombustíveis de aviação Combustíveis alternativos Competitiveness Aviation biofuels Alternative fuels CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO |
description |
The development of alternative fuels for the aviation sector meets the global need to reduce the emission of greenhouse gases (GHG). This sector alone has generated approximately 2% of global harmful gas emissions, with a projected increase of 3% by 2030 if there are no significant changes (ICAO, 2016; VILT, 2017). In addition, the aviation industry already has ambitious targets for reducing pollutant emissions by 50 to 80%, with the use of biofuels. To this end, the present study aimed to analyze the competitiveness of the di-amyl ether compound (DAE) for use as an additive in the formulation of aviation biofuels. Through the Analytic Hierarchy Process (AHP), the factors that may interfere with the competitiveness of biofuel were prioritized, and with the Fuzzy logic using the input parameters (AHP prioritized criteria) and output (competitiveness), the level of competitiveness was assessed. The methodological approach is characterized by a case study of character combined with information obtained by specialists and by the literature. The results showed that the biofuel di-amyl ether (DAE) has a satisfactory level of competitiveness and has the potential to be incorporated into the Brazilian energy matrix. Costs, Homologation and use and RenovaBio are the most critical criteria for better or worse competitiveness. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-02-18 2021-06-16T12:27:33Z 2021-06-16T12:27:33Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/21125 |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/21125 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Engenharia de Produção UFSM Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção Centro de Tecnologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Engenharia de Produção UFSM Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção Centro de Tecnologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1805922071241293824 |