Aprendizagem colaborativa na formação docente o PIBID/UFSM em foco
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/00130000021qt |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/10655 |
Resumo: | The Program Institutional Scholarships Initiation to Teaching (Brazil / 2009) is intended for academic degrees of conducting inserts in basic education, and aims to improve teacher training. The PIBID the Federal University of Santa Maria includes nineteen (19) sub-projects related to undergraduate education, while Institutional initiative connected to the Dean of Graduate, which provides a virtual learning environment - Moodle / Prograd for this and other programs use to store courseware. This work aims to study the issue, with regard to communication and interaction of the participants of this project. As a general goal want to search the collaborative learning among the participants of PIBID / UFSM using the Virtual Learning Environment Moodle / Prograd. In this academic study initiation scholarship to teaching, supervising teachers and area coordinators teachers of four (4) sub-projects. We used case study with a qualitative approach to analyze the responses and as a tool for data collection, non-participant observation and questionnaires were used. Research shows that the use of this environment enhances the communication and interaction of those involved as well as practical encourages collaborative learning and may eventually envision a collaborative network using Moodle and thus give more visibility to the work carried out and facilitate exchanges of information and knowledge between participants PIBID UFSM and other education institutions. |
id |
UFSM_626fd8f2d2a71a998786c0ef09640863 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/10655 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Aprendizagem colaborativa na formação docente o PIBID/UFSM em focoCollaborative learning in teacher training - the PIBID / UFSM focusComunicação e interaçãoAprendizagem colaborativaPIBIDRede colaborativaMoodleCommunication and interactionCollaborative learningPIBIDCollaborative networkMoodleCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe Program Institutional Scholarships Initiation to Teaching (Brazil / 2009) is intended for academic degrees of conducting inserts in basic education, and aims to improve teacher training. The PIBID the Federal University of Santa Maria includes nineteen (19) sub-projects related to undergraduate education, while Institutional initiative connected to the Dean of Graduate, which provides a virtual learning environment - Moodle / Prograd for this and other programs use to store courseware. This work aims to study the issue, with regard to communication and interaction of the participants of this project. As a general goal want to search the collaborative learning among the participants of PIBID / UFSM using the Virtual Learning Environment Moodle / Prograd. In this academic study initiation scholarship to teaching, supervising teachers and area coordinators teachers of four (4) sub-projects. We used case study with a qualitative approach to analyze the responses and as a tool for data collection, non-participant observation and questionnaires were used. Research shows that the use of this environment enhances the communication and interaction of those involved as well as practical encourages collaborative learning and may eventually envision a collaborative network using Moodle and thus give more visibility to the work carried out and facilitate exchanges of information and knowledge between participants PIBID UFSM and other education institutions.O Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Brasil/2009) é destinado a acadêmicos das licenciaturas, realizando inserções na Educação Básica e visando a melhorar a formação docente. O PIBID da Universidade Federal de Santa Maria contempla 19 (dezenove) subprojetos ligados às licenciaturas. Enquanto projeto Institucional está vinculado à Pró-Reitoria de Graduação, que disponibiliza um ambiente virtual de aprendizagem Moodle/Prograd, para esse e outros programas utilizarem como repositório de material didático. Este trabalho objetiva estudar a problemática, no que diz respeito à comunicação e à interação dos participantes deste projeto. Como objetivo geral, busca pesquisar a aprendizagem colaborativa entre os participantes do PIBID/UFSM, utilizando o Ambiente Virtual de Aprendizagem Moodle/Prograd. Participaram deste estudo, acadêmicos de iniciação a docência, professores, supervisores e professores coordenadores de 4 (quatro) subprojetos. Utilizou-se o método estudo de caso, com abordagem qualitativa para análise das respostas e, como instrumento de coletas de dados, foram utilizados questionários e observação não participante. A investigação aponta que a utilização deste ambiente potencializa a comunicação e interação dos envolvidos, bem como estimula práticas de aprendizagem colaborativa, podendo, futuramente, vislumbrar uma rede colaborativa, utilizando o Moodle e, com isto, dar mais visibilidades aos trabalhos realizados e possibilitar trocas de informações e conhecimentos entre os participantes PIBID da UFSM e outras Instituições de Ensino.Universidade Federal de Santa MariaBREducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em RedeSantos, Leila Maria Araújohttp://lattes.cnpq.br/0427736982554233Fajardo, Ricardohttp://lattes.cnpq.br/4796609278630063Brancher, Vantoir Robertohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4704276H9Silva, Juliane Paprosqui Marchi da2016-03-072016-03-072015-07-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfSILVA, Juliane Paprosqui Marchi da. COLLABORATIVE LEARNING IN TEACHER TRAINING - The PIBID / UFSM FOCUS. 2015. 137 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/10655ark:/26339/00130000021qtporinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-04-06T15:42:06Zoai:repositorio.ufsm.br:1/10655Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-04-06T15:42:06Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aprendizagem colaborativa na formação docente o PIBID/UFSM em foco Collaborative learning in teacher training - the PIBID / UFSM focus |
title |
Aprendizagem colaborativa na formação docente o PIBID/UFSM em foco |
spellingShingle |
Aprendizagem colaborativa na formação docente o PIBID/UFSM em foco Silva, Juliane Paprosqui Marchi da Comunicação e interação Aprendizagem colaborativa PIBID Rede colaborativa Moodle Communication and interaction Collaborative learning PIBID Collaborative network Moodle CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Aprendizagem colaborativa na formação docente o PIBID/UFSM em foco |
title_full |
Aprendizagem colaborativa na formação docente o PIBID/UFSM em foco |
title_fullStr |
Aprendizagem colaborativa na formação docente o PIBID/UFSM em foco |
title_full_unstemmed |
Aprendizagem colaborativa na formação docente o PIBID/UFSM em foco |
title_sort |
Aprendizagem colaborativa na formação docente o PIBID/UFSM em foco |
author |
Silva, Juliane Paprosqui Marchi da |
author_facet |
Silva, Juliane Paprosqui Marchi da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Santos, Leila Maria Araújo http://lattes.cnpq.br/0427736982554233 Fajardo, Ricardo http://lattes.cnpq.br/4796609278630063 Brancher, Vantoir Roberto http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4704276H9 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Juliane Paprosqui Marchi da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Comunicação e interação Aprendizagem colaborativa PIBID Rede colaborativa Moodle Communication and interaction Collaborative learning PIBID Collaborative network Moodle CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Comunicação e interação Aprendizagem colaborativa PIBID Rede colaborativa Moodle Communication and interaction Collaborative learning PIBID Collaborative network Moodle CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The Program Institutional Scholarships Initiation to Teaching (Brazil / 2009) is intended for academic degrees of conducting inserts in basic education, and aims to improve teacher training. The PIBID the Federal University of Santa Maria includes nineteen (19) sub-projects related to undergraduate education, while Institutional initiative connected to the Dean of Graduate, which provides a virtual learning environment - Moodle / Prograd for this and other programs use to store courseware. This work aims to study the issue, with regard to communication and interaction of the participants of this project. As a general goal want to search the collaborative learning among the participants of PIBID / UFSM using the Virtual Learning Environment Moodle / Prograd. In this academic study initiation scholarship to teaching, supervising teachers and area coordinators teachers of four (4) sub-projects. We used case study with a qualitative approach to analyze the responses and as a tool for data collection, non-participant observation and questionnaires were used. Research shows that the use of this environment enhances the communication and interaction of those involved as well as practical encourages collaborative learning and may eventually envision a collaborative network using Moodle and thus give more visibility to the work carried out and facilitate exchanges of information and knowledge between participants PIBID UFSM and other education institutions. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-07-17 2016-03-07 2016-03-07 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, Juliane Paprosqui Marchi da. COLLABORATIVE LEARNING IN TEACHER TRAINING - The PIBID / UFSM FOCUS. 2015. 137 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/10655 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/00130000021qt |
identifier_str_mv |
SILVA, Juliane Paprosqui Marchi da. COLLABORATIVE LEARNING IN TEACHER TRAINING - The PIBID / UFSM FOCUS. 2015. 137 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015. ark:/26339/00130000021qt |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/10655 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1815172267193139200 |