DIREITOS HUMANOS E EDUCAÇÃO: DIRETRIZES FUNDAMENTAIS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, José Irivaldo Alves Oliveira
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Firmino Nunes, Gutyelson Henrik
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Direitos Humanos e Democracia
Texto Completo: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/direitoshumanosedemocracia/article/view/8633
Resumo: The present work is based on the assumptions established in the national human rights education (PNEDH), and is concerned to know how the subject of human rights in the classroom is being addressed. How do teachers get information on the subject? What are the teachers' knowledge and practices on the subject? This theme, according to the World Program for Human Rights Education, is a theme that must permeate the pedagogical practice of teachers in the classroom. The research was qualitative and of descriptive nature, the same was still characterized as a case study. At first, a bibliographical research of books and articles was carried out, as well as in sites of the following subjects: Human Rights and Education in Human Rights. In the second moment the instruments of data collection were applied through questionnaires. In this way, it was verified that the school works in a very superficial way subjects related to the human rights to the point of not being perceived, being evident the need to advance in the direction to make a wide discussion with the school community on Human Rights.
id UNIJ-1_caba8282b6cede084d70d93c81e529d8
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unijui.edu.br:article/8633
network_acronym_str UNIJ-1
network_name_str Revista Direitos Humanos e Democracia
repository_id_str
spelling DIREITOS HUMANOS E EDUCAÇÃO: DIRETRIZES FUNDAMENTAISEducação do Campo. Cidadania. Direitos Humanos.The present work is based on the assumptions established in the national human rights education (PNEDH), and is concerned to know how the subject of human rights in the classroom is being addressed. How do teachers get information on the subject? What are the teachers' knowledge and practices on the subject? This theme, according to the World Program for Human Rights Education, is a theme that must permeate the pedagogical practice of teachers in the classroom. The research was qualitative and of descriptive nature, the same was still characterized as a case study. At first, a bibliographical research of books and articles was carried out, as well as in sites of the following subjects: Human Rights and Education in Human Rights. In the second moment the instruments of data collection were applied through questionnaires. In this way, it was verified that the school works in a very superficial way subjects related to the human rights to the point of not being perceived, being evident the need to advance in the direction to make a wide discussion with the school community on Human Rights.O presente trabalho parte dos pressupostos traçados no plano nacional de educação em direitos humanos (PNEDH), e tem a preocupação de conhecer como está sendo abordada a temática dos Direitos Humanos em sala de aula. Como os professores adquirem informações sobre a temática? Quais os conhecimentos e práticas dos professores sobre o assunto? Visto que, esta temática, de acordo com o Programa mundial para educação em Direitos Humanos, é uma temática que deve permear a prática pedagógica dos professores em sala de aula. A pesquisa foi do tipo qualitativa e de natureza descritiva, o mesmo ainda se caracterizou como um estudo de caso. Num primeiro momento foi realizada uma pesquisa bibliográfica de livros e artigos, como também em sites dos seguintes temas: Direitos Humanos e Educação em Direitos Humanos. Já no segundo momento foram aplicados os instrumentos de coleta de dados por meio de questionários. Dessa forma, verificou-se que a escola trabalha de forma muito superficial temas relacionados com os direitos humanos ao ponto de não ser percebido, ficando evidente a necessidade de avançar no sentido de fazer uma ampla discussão com a comunidade escolar sobre Direitos Humanos.EDITORA UNIJUI2019-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/direitoshumanosedemocracia/article/view/863310.21527/2317-5389.2019.13.254-279Revista Direitos Humanos e Democracia; v. 7 n. 13 (2019): REVISTA DIREITOS HUMANOS E DEMOCRACIA; 254-2792317-5389reponame:Revista Direitos Humanos e Democraciainstname:Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUI)instacron:UNIJUIporhttps://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/direitoshumanosedemocracia/article/view/8633/6162Copyright (c) 2019 Revista Direitos Humanos e Democraciainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, José Irivaldo Alves OliveiraFirmino Nunes, Gutyelson Henrik2021-03-25T21:27:51Zoai:ojs.revistas.unijui.edu.br:article/8633Revistahttps://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/direitoshumanosedemocracia/oai2317-53892317-5389opendoar:2021-03-25T21:27:51Revista Direitos Humanos e Democracia - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUI)false
dc.title.none.fl_str_mv DIREITOS HUMANOS E EDUCAÇÃO: DIRETRIZES FUNDAMENTAIS
title DIREITOS HUMANOS E EDUCAÇÃO: DIRETRIZES FUNDAMENTAIS
spellingShingle DIREITOS HUMANOS E EDUCAÇÃO: DIRETRIZES FUNDAMENTAIS
Silva, José Irivaldo Alves Oliveira
Educação do Campo. Cidadania. Direitos Humanos.
title_short DIREITOS HUMANOS E EDUCAÇÃO: DIRETRIZES FUNDAMENTAIS
title_full DIREITOS HUMANOS E EDUCAÇÃO: DIRETRIZES FUNDAMENTAIS
title_fullStr DIREITOS HUMANOS E EDUCAÇÃO: DIRETRIZES FUNDAMENTAIS
title_full_unstemmed DIREITOS HUMANOS E EDUCAÇÃO: DIRETRIZES FUNDAMENTAIS
title_sort DIREITOS HUMANOS E EDUCAÇÃO: DIRETRIZES FUNDAMENTAIS
author Silva, José Irivaldo Alves Oliveira
author_facet Silva, José Irivaldo Alves Oliveira
Firmino Nunes, Gutyelson Henrik
author_role author
author2 Firmino Nunes, Gutyelson Henrik
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, José Irivaldo Alves Oliveira
Firmino Nunes, Gutyelson Henrik
dc.subject.por.fl_str_mv Educação do Campo. Cidadania. Direitos Humanos.
topic Educação do Campo. Cidadania. Direitos Humanos.
description The present work is based on the assumptions established in the national human rights education (PNEDH), and is concerned to know how the subject of human rights in the classroom is being addressed. How do teachers get information on the subject? What are the teachers' knowledge and practices on the subject? This theme, according to the World Program for Human Rights Education, is a theme that must permeate the pedagogical practice of teachers in the classroom. The research was qualitative and of descriptive nature, the same was still characterized as a case study. At first, a bibliographical research of books and articles was carried out, as well as in sites of the following subjects: Human Rights and Education in Human Rights. In the second moment the instruments of data collection were applied through questionnaires. In this way, it was verified that the school works in a very superficial way subjects related to the human rights to the point of not being perceived, being evident the need to advance in the direction to make a wide discussion with the school community on Human Rights.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/direitoshumanosedemocracia/article/view/8633
10.21527/2317-5389.2019.13.254-279
url https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/direitoshumanosedemocracia/article/view/8633
identifier_str_mv 10.21527/2317-5389.2019.13.254-279
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/direitoshumanosedemocracia/article/view/8633/6162
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Direitos Humanos e Democracia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Direitos Humanos e Democracia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIJUI
publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIJUI
dc.source.none.fl_str_mv Revista Direitos Humanos e Democracia; v. 7 n. 13 (2019): REVISTA DIREITOS HUMANOS E DEMOCRACIA; 254-279
2317-5389
reponame:Revista Direitos Humanos e Democracia
instname:Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUI)
instacron:UNIJUI
instname_str Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUI)
instacron_str UNIJUI
institution UNIJUI
reponame_str Revista Direitos Humanos e Democracia
collection Revista Direitos Humanos e Democracia
repository.name.fl_str_mv Revista Direitos Humanos e Democracia - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUI)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808845056762707968