A bibliometria e as novas atribuições profissionais nas bibliotecas universitárias
Main Author: | |
---|---|
Publication Date: | 2018 |
Other Authors: | , |
Format: | Article |
Language: | por |
Source: | InCID |
Download full: | https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/137741 |
Summary: | Technological advancement and the rapidly changing academic context have generated new informational demands and promoted the reconfiguration of services in university libraries around the world. Traditional functions give way to the emergence of new assignments, adapted to the technological agility, the dynamic information ecosystem and the new demands of users in the academic context. This article discusses the new roles of university libraries and the use of bibliometrics as a strategy for the development of academic libraries. Based on the literature and examples of information units that offer bibliometrics services, attention is paid to the emerging assignments in university libraries and to new possibilities for professional action. Some bibliometrics services focused on institutional evaluation, support to the researcher and competencies formation are presented at the end, encouraging their offer in Brazilian university libraries. It is concluded that activities related to bibliometrics represent an important opportunity for the librarian and a strategic resource for the development of university libraries and their institutions, and may have significant repercussions on institutional planning and evaluation. |
id |
USP-15_60050e8819f8bbe61ba75d3d5564dd4f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/137741 |
network_acronym_str |
USP-15 |
network_name_str |
InCID |
repository_id_str |
|
spelling |
A bibliometria e as novas atribuições profissionais nas bibliotecas universitáriasBibliometrics and new professional assignments in university librariesBibliometricsUniversity librariesInformation servicesBibliometriaBibliotecas universitáriasServiços de informaçãoTechnological advancement and the rapidly changing academic context have generated new informational demands and promoted the reconfiguration of services in university libraries around the world. Traditional functions give way to the emergence of new assignments, adapted to the technological agility, the dynamic information ecosystem and the new demands of users in the academic context. This article discusses the new roles of university libraries and the use of bibliometrics as a strategy for the development of academic libraries. Based on the literature and examples of information units that offer bibliometrics services, attention is paid to the emerging assignments in university libraries and to new possibilities for professional action. Some bibliometrics services focused on institutional evaluation, support to the researcher and competencies formation are presented at the end, encouraging their offer in Brazilian university libraries. It is concluded that activities related to bibliometrics represent an important opportunity for the librarian and a strategic resource for the development of university libraries and their institutions, and may have significant repercussions on institutional planning and evaluation.O avanço tecnológico e o contexto acadêmico em rápida transformação têm gerado novas demandas informacionais e promovido a reconfiguração dos serviços em bibliotecas universitárias do mundo todo. As funções tradicionais cedem espaço ao surgimento de novas atribuições, adaptadas à agilidade tecnológica, ao ecossistema dinâmico de informação e às novas demandas dos usuários no contexto acadêmico. Este artigo discute os novos papéis das bibliotecas universitárias e o uso da bibliometria como estratégia para o desenvolvimento das bibliotecas acadêmicas. Com base na literatura e em exemplos de unidades de informação que oferecem serviços de bibliometria, atenta-se para as atribuições emergentes nas bibliotecas universitárias e para as novas possibilidades de atuação profissional. Alguns serviços de bibliometria voltados à avaliação institucional, ao apoio ao pesquisador e à formação de competências são apresentados ao final, incentivando seu oferecimento em bibliotecas universitárias brasileiras. Conclui-se que a bibliometria é um importante espaço de trabalho para o bibliotecário e um recurso estratégico para o desenvolvimento das bibliotecas universitárias e suas instituições, podendo ter reflexos significativos sobre o planejamento e avaliação institucional.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2018-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/incid/article/view/13774110.11606/issn.2178-2075.v9i1p4-24InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação; v. 9 n. 1 (2018); 4-242178-2075reponame:InCIDinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/incid/article/view/137741/140235Copyright (c) 2018 InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessVanz, Samile Andrea de SouzaSantin, Dirce MariaPavão, Caterina Marta Groposo2018-06-01T14:23:08ZRevistahttp://revistas.ffclrp.usp.br/incidPUB |
dc.title.none.fl_str_mv |
A bibliometria e as novas atribuições profissionais nas bibliotecas universitárias Bibliometrics and new professional assignments in university libraries |
title |
A bibliometria e as novas atribuições profissionais nas bibliotecas universitárias |
spellingShingle |
A bibliometria e as novas atribuições profissionais nas bibliotecas universitárias Vanz, Samile Andrea de Souza Bibliometrics University libraries Information services Bibliometria Bibliotecas universitárias Serviços de informação |
title_short |
A bibliometria e as novas atribuições profissionais nas bibliotecas universitárias |
title_full |
A bibliometria e as novas atribuições profissionais nas bibliotecas universitárias |
title_fullStr |
A bibliometria e as novas atribuições profissionais nas bibliotecas universitárias |
title_full_unstemmed |
A bibliometria e as novas atribuições profissionais nas bibliotecas universitárias |
title_sort |
A bibliometria e as novas atribuições profissionais nas bibliotecas universitárias |
author |
Vanz, Samile Andrea de Souza |
author_facet |
Vanz, Samile Andrea de Souza Santin, Dirce Maria Pavão, Caterina Marta Groposo |
author_role |
author |
author2 |
Santin, Dirce Maria Pavão, Caterina Marta Groposo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vanz, Samile Andrea de Souza Santin, Dirce Maria Pavão, Caterina Marta Groposo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Bibliometrics University libraries Information services Bibliometria Bibliotecas universitárias Serviços de informação |
topic |
Bibliometrics University libraries Information services Bibliometria Bibliotecas universitárias Serviços de informação |
description |
Technological advancement and the rapidly changing academic context have generated new informational demands and promoted the reconfiguration of services in university libraries around the world. Traditional functions give way to the emergence of new assignments, adapted to the technological agility, the dynamic information ecosystem and the new demands of users in the academic context. This article discusses the new roles of university libraries and the use of bibliometrics as a strategy for the development of academic libraries. Based on the literature and examples of information units that offer bibliometrics services, attention is paid to the emerging assignments in university libraries and to new possibilities for professional action. Some bibliometrics services focused on institutional evaluation, support to the researcher and competencies formation are presented at the end, encouraging their offer in Brazilian university libraries. It is concluded that activities related to bibliometrics represent an important opportunity for the librarian and a strategic resource for the development of university libraries and their institutions, and may have significant repercussions on institutional planning and evaluation. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/137741 10.11606/issn.2178-2075.v9i1p4-24 |
url |
https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/137741 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2178-2075.v9i1p4-24 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/137741/140235 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação; v. 9 n. 1 (2018); 4-24 2178-2075 reponame:InCID instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
InCID |
collection |
InCID |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1787713839134932992 |