Emergency remote teaching from the student perspective

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marinho, Raimunda
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Santos, Adenilze Dias dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
Texto Completo: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/321
Resumo: The text discusses how technology is part of the teaching process from the students’ point of view, in order to establish new meanings in the digital world. The specific objectives are to know the devices, platforms and technological strategies that higher education students use in the teaching-learning process, as well as to discuss the implications and developments of learning mediated by mobile technologies in students linked to undergraduate courses. Methodological procedures are characterized as an exploratory study, whose survey with students. For data collection, an online questionnaire was used, developed on the Google Forms platform with multiple choice questions. It is concluded that there is a need to establish a policy, by the university, to improve technical and theoretical knowledge not received due to the adopted remote teaching format.
id ABECIN-1_ee7950657c60bf2a516e706a0ce0234d
oai_identifier_str oai:ojs.portal.abecin.org.br:article/321
network_acronym_str ABECIN-1
network_name_str Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
repository_id_str
spelling Emergency remote teaching from the student perspectiveLa teleenseñanza de emergencia desde la perspectiva del alumnoEnsino remoto emergencial sob a perspectiva discenteRemote teaching; Pandemic – teaching; Librarianship; Digital technology.: Ensino remoto; Pandemia – ensino; Biblioteconomia; Tecnologia Digital.Enseñanza a distancia; Pandemia - enseñanza; Biblioteconomía; Tecnología digitalThe text discusses how technology is part of the teaching process from the students’ point of view, in order to establish new meanings in the digital world. The specific objectives are to know the devices, platforms and technological strategies that higher education students use in the teaching-learning process, as well as to discuss the implications and developments of learning mediated by mobile technologies in students linked to undergraduate courses. Methodological procedures are characterized as an exploratory study, whose survey with students. For data collection, an online questionnaire was used, developed on the Google Forms platform with multiple choice questions. It is concluded that there is a need to establish a policy, by the university, to improve technical and theoretical knowledge not received due to the adopted remote teaching format.El texto aborda cómo la tecnología forma parte del proceso de enseñanza desde el punto de vista de los estudiantes, para establecer re-significaciones del mundo digital. Figuraram como objetivos específicos conocer los dispositivos, plataformas y estrategias tecnológicas que los estudiantes de educación superior utilizan en el proceso de enseñanza-aprendizaje, así como discutir las implicaciones y la evolución del aprendizaje mediado por tecnologías móviles produce en los estudiantes vinculados a los cursos de pregrado. Los procedimientos metodológicos se caracterizan por ser un estudio exploratorio, cuya encuesta con los estudiantes. En la recogida de datos se utilizó el cuestionario online, desarrollado en la plataforma Google Forms con preguntas de opción múltiple. Se concluye, por la necesidad del establecimiento de una política, por parte de la universidad, de aprimoramiento de conocimientos técnicos y teóricos no recibidos debido al formato de enseñanza remota adotado.O texto discorre sobre como a tecnologia faz parte do processo de ensino sob o ponto de vista dos alunos, de modo a estabelecer ressignificações do mundo digital. Figuram como objetivos específicos conhecer os dispositivos, plataformas e estratégias tecnológicas que os alunos da educação superior utilizam no processo ensino aprendizagem, bom como discutir implicações e os desdobramentos de aprendizagem mediada por tecnologias móveis produz nos alunos vinculados aos cursos de graduação. Procedimentos metodológicos se caracterizam como estudo exploratório, cujo levantamento junto aos alunos. Na coleta de dados foi utilizado o questionário online, desenvolvido na plataforma Google Forms com questões de múltipla escolha. Conclui-se, pela necessidade do estabelecimento de uma política, pela universidade, de aprimoramento de conhecimentos técnicos e teóricos não recebidos devido ao formato de ensino remoto adotado.ABECIN2022-06-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/32110.24208/rebecin.v9.321Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 9 No. número especial (2022): Annals of the iV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-11Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 9 Núm. número especial (2022): Anales de la iV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-11Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 9 n. número especial (2022): Anais do IV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-112358-3193reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informaçãoinstname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)instacron:ABECINporhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/321/383https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/321/384https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/321/385Copyright (c) 2022 Raimunda Marinho, Adenilze Dias dos Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarinho, RaimundaSantos, Adenilze Dias dos 2022-08-12T19:23:26Zoai:ojs.portal.abecin.org.br:article/321Revistahttps://portal.abecin.org.br/rebecinPUBhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/oai||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com2358-31932358-3193opendoar:2022-08-12T19:23:26Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)false
dc.title.none.fl_str_mv Emergency remote teaching from the student perspective
La teleenseñanza de emergencia desde la perspectiva del alumno
Ensino remoto emergencial sob a perspectiva discente
title Emergency remote teaching from the student perspective
spellingShingle Emergency remote teaching from the student perspective
Marinho, Raimunda
Remote teaching; Pandemic – teaching; Librarianship; Digital technology.
: Ensino remoto; Pandemia – ensino; Biblioteconomia; Tecnologia Digital.
Enseñanza a distancia; Pandemia - enseñanza; Biblioteconomía; Tecnología digital
title_short Emergency remote teaching from the student perspective
title_full Emergency remote teaching from the student perspective
title_fullStr Emergency remote teaching from the student perspective
title_full_unstemmed Emergency remote teaching from the student perspective
title_sort Emergency remote teaching from the student perspective
author Marinho, Raimunda
author_facet Marinho, Raimunda
Santos, Adenilze Dias dos
author_role author
author2 Santos, Adenilze Dias dos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marinho, Raimunda
Santos, Adenilze Dias dos
dc.subject.por.fl_str_mv Remote teaching; Pandemic – teaching; Librarianship; Digital technology.
: Ensino remoto; Pandemia – ensino; Biblioteconomia; Tecnologia Digital.
Enseñanza a distancia; Pandemia - enseñanza; Biblioteconomía; Tecnología digital
topic Remote teaching; Pandemic – teaching; Librarianship; Digital technology.
: Ensino remoto; Pandemia – ensino; Biblioteconomia; Tecnologia Digital.
Enseñanza a distancia; Pandemia - enseñanza; Biblioteconomía; Tecnología digital
description The text discusses how technology is part of the teaching process from the students’ point of view, in order to establish new meanings in the digital world. The specific objectives are to know the devices, platforms and technological strategies that higher education students use in the teaching-learning process, as well as to discuss the implications and developments of learning mediated by mobile technologies in students linked to undergraduate courses. Methodological procedures are characterized as an exploratory study, whose survey with students. For data collection, an online questionnaire was used, developed on the Google Forms platform with multiple choice questions. It is concluded that there is a need to establish a policy, by the university, to improve technical and theoretical knowledge not received due to the adopted remote teaching format.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/321
10.24208/rebecin.v9.321
url https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/321
identifier_str_mv 10.24208/rebecin.v9.321
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/321/383
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/321/384
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/321/385
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Raimunda Marinho, Adenilze Dias dos Santos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Raimunda Marinho, Adenilze Dias dos Santos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv ABECIN
publisher.none.fl_str_mv ABECIN
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 9 No. número especial (2022): Annals of the iV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-11
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 9 Núm. número especial (2022): Anales de la iV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-11
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 9 n. número especial (2022): Anais do IV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-11
2358-3193
reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
instname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
instacron:ABECIN
instname_str Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
instacron_str ABECIN
institution ABECIN
reponame_str Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
collection Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
repository.mail.fl_str_mv ||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com
_version_ 1798325207859986432