Problem-based learning in health education with a focus on the Unified Health System: a literature review
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista da ABENO (Online) |
Texto Completo: | https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/2202 |
Resumo: | The present study aimed to analyze the Brazilian scientific production regarding the problem-based learning (PBL) methodology used as a tool for health education within the scope of the Unified Health System (SUS). This is a critical literature review, whose search strategy was based on the selection of bibliographic productions, carried out in March 2023, through the Virtual Health Library (BVS). The health sciences descriptors (DeCS) employed were "problem-based learning", "health education", and "Unified Health System". Sixty articles were retrieved, and after applying the eligibility criteria, 19 studies remained, resulting in the formation of two thematic categories: a) active methodology PBL as a tool in teaching-learning in undergraduate studies, in the context of SUS, and b) contributions of the PBL methodology to health education of the population and/or health professionals within SUS. It is concluded that the scientific production addressing the PBL methodology used as a tool for health education within the scope of the Unified Health System is still scarce in Brazil. |
id |
ABENO-2_33249866d0ebb4bd3cd81f5212398304 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revabeno.emnuvens.com.br:article/2202 |
network_acronym_str |
ABENO-2 |
network_name_str |
Revista da ABENO (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Problem-based learning in health education with a focus on the Unified Health System: a literature reviewAprendizaje basado en problemas en educación para la salud con enfoque en el Sistema Único de Salud: una revisión de literaturaAprendizagem baseada em problema na educação em saúde com enfoque no Sistema Único de Saúde: uma revisão de literaturaAprendizagem Baseada em Problemas Educação em Saúde Sistema Único de SaúdeProblem-Based Learning Health EducationUnified Health SystemAprendizaje Basado en ProblemasEducación para la SaludSistema Único de SaludThe present study aimed to analyze the Brazilian scientific production regarding the problem-based learning (PBL) methodology used as a tool for health education within the scope of the Unified Health System (SUS). This is a critical literature review, whose search strategy was based on the selection of bibliographic productions, carried out in March 2023, through the Virtual Health Library (BVS). The health sciences descriptors (DeCS) employed were "problem-based learning", "health education", and "Unified Health System". Sixty articles were retrieved, and after applying the eligibility criteria, 19 studies remained, resulting in the formation of two thematic categories: a) active methodology PBL as a tool in teaching-learning in undergraduate studies, in the context of SUS, and b) contributions of the PBL methodology to health education of the population and/or health professionals within SUS. It is concluded that the scientific production addressing the PBL methodology used as a tool for health education within the scope of the Unified Health System is still scarce in Brazil.El presente estudio tuvo como objetivo analizar la producción científica brasileña sobre la metodología de aprendizaje basado en problemas (problem-based learning, PBL) utilizada como herramienta de educación en salud en el ámbito del Sistema Único de Salud (SUS), Se trata de una revisión crítica de la literatura, cuya estrategia de búsqueda fue a partir de la selección de producciones bibliográficas, realizada en marzo de 2023, a través de la Biblioteca Virtual en Salud (BVS). Los descriptores en ciencias de la salud (DeCS) utilizados fueron “aprendizaje basado en problemas”, “educación para la salud” y “Sistema Único de Salud”. Se recuperaron 60 artículos y luego de aplicar los criterios de elegibilidad quedaron 19 estudios, que culminaron con la formación de dos categorías temáticas: a) metodología activa PBL como herramienta de enseñanza-aprendizaje a nivel de pregrado, en el contexto del SUS y b) aportes de la metodología PBL a la educación en salud de la población y/o profesionales de la salud del SUS. Se concluye que la producción científica que aborda la metodología ABP utilizada como herramienta de educación en salud en el ámbito del Sistema Único de Salud es aún escasa en Brasil.O presente estudo teve como objetivo analisar a produção científica brasileira acerca da metodologia de aprendizagem baseada em problema (problem-based learning, PBL) utilizada como ferramenta de educação em saúde no âmbito do Sistema Único de Saúde (SUS). Trata-se de uma revisão crítica de literatura, cuja estratégia de busca baseou-se na seleção de produções bibliográficas, realizada em março de 2023, por meio Biblioteca Virtual em Saúde (BVS). Os descritores em ciências da saúde (DeCS) empregados foram “aprendizagem baseada em problemas”, “educação em saúde” e “Sistema Único de Saúde”. Foram recuperados 60 artigos e após a aplicação dos critérios de elegibilidade, restaram 19 pesquisas, que culminaram na formação de duas categorias temáticas: a) metodologia ativa PBL como ferramenta no ensino-aprendizagem na graduação, no contexto do SUS e b) contribuições da metodologia PBL para a educação em saúde da população e\ou profissionais de saúde no âmbito do SUS. Conclui-se que a produção cientifica abordando a metodologia PBL utilizada como ferramenta de educação em saúde no âmbito do Sistema Único de Saúde ainda é escassa no Brasil. Associação Brasileira de Ensino Odontológico2024-04-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/220210.30979/revabeno.v24i1.2202Revista da ABENO; Vol. 24 No. 1 (2024); 2202Revista da ABENO; Vol. 24 Núm. 1 (2024); 2202Revista da ABENO; v. 24 n. 1 (2024); 22022595-02741679-5954reponame:Revista da ABENO (Online)instname:Associação Brasileira de Ensino Odontológico (ABENO)instacron:ABENOporenghttps://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/2202/1432https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/2202/1433http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLavres, Hayanna de Araújo RamosDantas, Janaína AraújoGaujac, CristianoAmaral, Regiane Cristina doGuerra, Cecília Bezerra de Menezes CorbalFreire, Rangel TelesSouza, Victor Arthur Rodrigues de2024-04-18T19:58:11Zoai:ojs.revabeno.emnuvens.com.br:article/2202Revistahttps://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/indexONGhttps://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/oairevabeno@gmail.com2595-02741679-5954opendoar:2024-04-18T19:58:11Revista da ABENO (Online) - Associação Brasileira de Ensino Odontológico (ABENO)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Problem-based learning in health education with a focus on the Unified Health System: a literature review Aprendizaje basado en problemas en educación para la salud con enfoque en el Sistema Único de Salud: una revisión de literatura Aprendizagem baseada em problema na educação em saúde com enfoque no Sistema Único de Saúde: uma revisão de literatura |
title |
Problem-based learning in health education with a focus on the Unified Health System: a literature review |
spellingShingle |
Problem-based learning in health education with a focus on the Unified Health System: a literature review Lavres, Hayanna de Araújo Ramos Aprendizagem Baseada em Problemas Educação em Saúde Sistema Único de Saúde Problem-Based Learning Health Education Unified Health System Aprendizaje Basado en Problemas Educación para la Salud Sistema Único de Salud |
title_short |
Problem-based learning in health education with a focus on the Unified Health System: a literature review |
title_full |
Problem-based learning in health education with a focus on the Unified Health System: a literature review |
title_fullStr |
Problem-based learning in health education with a focus on the Unified Health System: a literature review |
title_full_unstemmed |
Problem-based learning in health education with a focus on the Unified Health System: a literature review |
title_sort |
Problem-based learning in health education with a focus on the Unified Health System: a literature review |
author |
Lavres, Hayanna de Araújo Ramos |
author_facet |
Lavres, Hayanna de Araújo Ramos Dantas, Janaína Araújo Gaujac, Cristiano Amaral, Regiane Cristina do Guerra, Cecília Bezerra de Menezes Corbal Freire, Rangel Teles Souza, Victor Arthur Rodrigues de |
author_role |
author |
author2 |
Dantas, Janaína Araújo Gaujac, Cristiano Amaral, Regiane Cristina do Guerra, Cecília Bezerra de Menezes Corbal Freire, Rangel Teles Souza, Victor Arthur Rodrigues de |
author2_role |
author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lavres, Hayanna de Araújo Ramos Dantas, Janaína Araújo Gaujac, Cristiano Amaral, Regiane Cristina do Guerra, Cecília Bezerra de Menezes Corbal Freire, Rangel Teles Souza, Victor Arthur Rodrigues de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem Baseada em Problemas Educação em Saúde Sistema Único de Saúde Problem-Based Learning Health Education Unified Health System Aprendizaje Basado en Problemas Educación para la Salud Sistema Único de Salud |
topic |
Aprendizagem Baseada em Problemas Educação em Saúde Sistema Único de Saúde Problem-Based Learning Health Education Unified Health System Aprendizaje Basado en Problemas Educación para la Salud Sistema Único de Salud |
description |
The present study aimed to analyze the Brazilian scientific production regarding the problem-based learning (PBL) methodology used as a tool for health education within the scope of the Unified Health System (SUS). This is a critical literature review, whose search strategy was based on the selection of bibliographic productions, carried out in March 2023, through the Virtual Health Library (BVS). The health sciences descriptors (DeCS) employed were "problem-based learning", "health education", and "Unified Health System". Sixty articles were retrieved, and after applying the eligibility criteria, 19 studies remained, resulting in the formation of two thematic categories: a) active methodology PBL as a tool in teaching-learning in undergraduate studies, in the context of SUS, and b) contributions of the PBL methodology to health education of the population and/or health professionals within SUS. It is concluded that the scientific production addressing the PBL methodology used as a tool for health education within the scope of the Unified Health System is still scarce in Brazil. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/2202 10.30979/revabeno.v24i1.2202 |
url |
https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/2202 |
identifier_str_mv |
10.30979/revabeno.v24i1.2202 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/2202/1432 https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/2202/1433 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Ensino Odontológico |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Ensino Odontológico |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da ABENO; Vol. 24 No. 1 (2024); 2202 Revista da ABENO; Vol. 24 Núm. 1 (2024); 2202 Revista da ABENO; v. 24 n. 1 (2024); 2202 2595-0274 1679-5954 reponame:Revista da ABENO (Online) instname:Associação Brasileira de Ensino Odontológico (ABENO) instacron:ABENO |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino Odontológico (ABENO) |
instacron_str |
ABENO |
institution |
ABENO |
reponame_str |
Revista da ABENO (Online) |
collection |
Revista da ABENO (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da ABENO (Online) - Associação Brasileira de Ensino Odontológico (ABENO) |
repository.mail.fl_str_mv |
revabeno@gmail.com |
_version_ |
1797051145169928192 |