Indicadores institucionais e a avaliação da pós-graduação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RevistaBrasileiradePós-Graduação |
Texto Completo: | http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/353 |
Resumo: | Brazilian education has been evaluated in a growing number of large-scale assessments from basic to post-graduation levels. Currently, among all the processes in use, the evaluation system of Capes is the most consolidated, and its grades have composed the General Index for Programs (IGC) since 2008. Considering the importance of graduate studies in the composition of the IGC, and based on the analysis of this indicator, this paper proposes a formulation of new institutional indicators pertaining to graduate study. This proposition, inspired by the IGC, considers the number of programs and the quantity of students enrolled as well as the Capes grade. |
id |
CAPES-1_2fc2ffa65609568cd63381193b46c84f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.192.168.0.141:article/353 |
network_acronym_str |
CAPES-1 |
network_name_str |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
spelling |
Indicadores institucionais e a avaliação da pós-graduaçãoInstitutional indicadors and the evaluation of graduate educationIndicadores institucionales y la evaluación del posgradoEvaluation of Graduate Programs. Institutional Indexes. Graduate Studies. IGC.Evaluación del Posgrado. Indicadores Institucionales. Enseñanza de Posgrado. IGC.Brazilian education has been evaluated in a growing number of large-scale assessments from basic to post-graduation levels. Currently, among all the processes in use, the evaluation system of Capes is the most consolidated, and its grades have composed the General Index for Programs (IGC) since 2008. Considering the importance of graduate studies in the composition of the IGC, and based on the analysis of this indicator, this paper proposes a formulation of new institutional indicators pertaining to graduate study. This proposition, inspired by the IGC, considers the number of programs and the quantity of students enrolled as well as the Capes grade.A educação brasileira tem sido objeto de um número crescentede avaliações em larga escala desde o nível básico até a pós-graduação.Dentre todos os processos atualmente em vigor, aquele que seencontra mais consolidado é o sistema de avaliação da Capes, cujos conceitos passaram a compor, desde 2008, o Índice Geral de Cursos(IGC). Considerando a importância da pós-graduação na composiçãodo IGC, e com base na análise dos componentes desse indicador, esteartigo apresenta resultados e propõe a formulação de um novo indicadorinstitucional de qualidade exclusivo para a pós-graduação stricto sensu.Essa proposição, inspirada no IGC, considera a quantidade de programas,o número de alunos matriculados e os conceitos Capes.La educación brasileña ha sido objeto de un creciente número de evaluaciones a gran escala de la educación primaria al posgrado. Entre todos los procesos actualmente en marcha, el sistema que se encuentra más consolidado es la evaluación de la CAPES, cuyos conceptos pasaron a formar, desde 2008, el Índice General de Cursos (IGC). Teniendo en cuenta la importancia del posgrado en la composición del IGC, y con base en el análisis de los componentes de este indicador, en este artículo se presentan los resultados y se propone la formulación de un nuevo indicador institucional de calidad exclusivo para el posgrado stricto sensu. Esta propuesta, inspirada en el IGC, considera la cantidad de programas, el número de alumnos matriculados y los conceptos CAPES.Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoBittencourt, Hélio RadkeAudy, Jorge Luis NicolasRodrigues, Alziro César de MoraisCasartelli, Alam de Oliveira2012-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/35310.21713/2358-2332.2012.v9.353RBPG; v. 9, n. 18 (2012)Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 9, n. 18 (2012)2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/353/297##submission.copyrightStatement##info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:50:36Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Indicadores institucionais e a avaliação da pós-graduação Institutional indicadors and the evaluation of graduate education Indicadores institucionales y la evaluación del posgrado |
title |
Indicadores institucionais e a avaliação da pós-graduação |
spellingShingle |
Indicadores institucionais e a avaliação da pós-graduação Bittencourt, Hélio Radke Evaluation of Graduate Programs. Institutional Indexes. Graduate Studies. IGC. Evaluación del Posgrado. Indicadores Institucionales. Enseñanza de Posgrado. IGC. |
title_short |
Indicadores institucionais e a avaliação da pós-graduação |
title_full |
Indicadores institucionais e a avaliação da pós-graduação |
title_fullStr |
Indicadores institucionais e a avaliação da pós-graduação |
title_full_unstemmed |
Indicadores institucionais e a avaliação da pós-graduação |
title_sort |
Indicadores institucionais e a avaliação da pós-graduação |
author |
Bittencourt, Hélio Radke |
author_facet |
Bittencourt, Hélio Radke Audy, Jorge Luis Nicolas Rodrigues, Alziro César de Morais Casartelli, Alam de Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Audy, Jorge Luis Nicolas Rodrigues, Alziro César de Morais Casartelli, Alam de Oliveira |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bittencourt, Hélio Radke Audy, Jorge Luis Nicolas Rodrigues, Alziro César de Morais Casartelli, Alam de Oliveira |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Evaluation of Graduate Programs. Institutional Indexes. Graduate Studies. IGC. Evaluación del Posgrado. Indicadores Institucionales. Enseñanza de Posgrado. IGC. |
topic |
Evaluation of Graduate Programs. Institutional Indexes. Graduate Studies. IGC. Evaluación del Posgrado. Indicadores Institucionales. Enseñanza de Posgrado. IGC. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
Brazilian education has been evaluated in a growing number of large-scale assessments from basic to post-graduation levels. Currently, among all the processes in use, the evaluation system of Capes is the most consolidated, and its grades have composed the General Index for Programs (IGC) since 2008. Considering the importance of graduate studies in the composition of the IGC, and based on the analysis of this indicator, this paper proposes a formulation of new institutional indicators pertaining to graduate study. This proposition, inspired by the IGC, considers the number of programs and the quantity of students enrolled as well as the Capes grade. A educação brasileira tem sido objeto de um número crescentede avaliações em larga escala desde o nível básico até a pós-graduação.Dentre todos os processos atualmente em vigor, aquele que seencontra mais consolidado é o sistema de avaliação da Capes, cujos conceitos passaram a compor, desde 2008, o Índice Geral de Cursos(IGC). Considerando a importância da pós-graduação na composiçãodo IGC, e com base na análise dos componentes desse indicador, esteartigo apresenta resultados e propõe a formulação de um novo indicadorinstitucional de qualidade exclusivo para a pós-graduação stricto sensu.Essa proposição, inspirada no IGC, considera a quantidade de programas,o número de alunos matriculados e os conceitos Capes. La educación brasileña ha sido objeto de un creciente número de evaluaciones a gran escala de la educación primaria al posgrado. Entre todos los procesos actualmente en marcha, el sistema que se encuentra más consolidado es la evaluación de la CAPES, cuyos conceptos pasaron a formar, desde 2008, el Índice General de Cursos (IGC). Teniendo en cuenta la importancia del posgrado en la composición del IGC, y con base en el análisis de los componentes de este indicador, en este artículo se presentan los resultados y se propone la formulación de un nuevo indicador institucional de calidad exclusivo para el posgrado stricto sensu. Esta propuesta, inspirada en el IGC, considera la cantidad de programas, el número de alumnos matriculados y los conceptos CAPES. |
description |
Brazilian education has been evaluated in a growing number of large-scale assessments from basic to post-graduation levels. Currently, among all the processes in use, the evaluation system of Capes is the most consolidated, and its grades have composed the General Index for Programs (IGC) since 2008. Considering the importance of graduate studies in the composition of the IGC, and based on the analysis of this indicator, this paper proposes a formulation of new institutional indicators pertaining to graduate study. This proposition, inspired by the IGC, considers the number of programs and the quantity of students enrolled as well as the Capes grade. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/353 10.21713/2358-2332.2012.v9.353 |
url |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/353 |
identifier_str_mv |
10.21713/2358-2332.2012.v9.353 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/353/297 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
##submission.copyrightStatement## info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
##submission.copyrightStatement## |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pós-Graduação |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pós-Graduação |
dc.source.none.fl_str_mv |
RBPG; v. 9, n. 18 (2012) Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 9, n. 18 (2012) 2358-2332 1806-8405 reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduação instname:CAPES instacron:CAPES |
reponame_str |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
collection |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
instname_str |
CAPES |
instacron_str |
CAPES |
institution |
CAPES |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1639987074184511489 |