El Consorcio Europeo y el Master de Ingeniería de Medios para la Educación (Euromime): una experiencia de estudios de posgrado conectando territorios académicos a través de nuevas maneras de producir conocimientos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Gilberto Lacerda
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Petit, Thomas, Sousa, José Vieira de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RevistaBrasileiradePós-Graduação
Texto Completo: http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/504
Resumo: Within the spectrum of the Erasmus Mundus European Program, the acronym Euromime stands for a university consortium and a master’s degree program which is innovative in various respects. With a focus on Media Engineering for Education, the Euromime comprises seven universities in seven countries within two continents connected through Information and Communication Technologies (ICT). It is one of the largest graduate initiatives in Europe based on international and interinstitutional cooperation. This text seeks to identify the institutional impacts of the Euromime, the manner by which the interuniversity cooperation promoted by the initiative took place, and whether the instruments of internationalization that delimited the Consortium were effective in the establishment of this connected academic territory.
id CAPES-1_8fee19026a6f5f7b38a6b911ea74bcc7
oai_identifier_str oai:ojs.192.168.0.141:article/504
network_acronym_str CAPES-1
network_name_str RevistaBrasileiradePós-Graduação
spelling El Consorcio Europeo y el Master de Ingeniería de Medios para la Educación (Euromime): una experiencia de estudios de posgrado conectando territorios académicos a través de nuevas maneras de producir conocimientosThe European Consortium and Master of Media Engineering for Education (Euromime): a graduate studies experience connecting academic territories by way of a new mode of knowledge productionO Consórcio e o Mestrado Europeu de Engenharia de Mídias para a Educação (Euromime): uma experiência de pós-graduação conectando territórios acadêmicos por meio de um novo modo de produção de conhecimentosEducação, Pós-GraduaçãoConsórcio Europeu de Engenharia de Mídias para a Educação, boas práticas em educação superior, tecnologias de informação, comunicação e expressãoEuromime. Higher Education. Good Practices. Information Technologies, Communication and Expression.Euromime. Buenas Prácticas. Educación Suprior. Tecnologías de la Información, la Comunicación y la expresión.Within the spectrum of the Erasmus Mundus European Program, the acronym Euromime stands for a university consortium and a master’s degree program which is innovative in various respects. With a focus on Media Engineering for Education, the Euromime comprises seven universities in seven countries within two continents connected through Information and Communication Technologies (ICT). It is one of the largest graduate initiatives in Europe based on international and interinstitutional cooperation. This text seeks to identify the institutional impacts of the Euromime, the manner by which the interuniversity cooperation promoted by the initiative took place, and whether the instruments of internationalization that delimited the Consortium were effective in the establishment of this connected academic territory.No âmbito dos programas europeus Erasmus Mundus, a sigla Euromime designa um consórcio interuniversitário e um curso de mestrado inovadores sob várias perspectivas. Com foco na engenharia de mídias para a educação, o Euromime reúne sete universidades em sete países e em dois continentes e é uma das mais amplas iniciativas europeias de pós-graduação baseada na colaboração interinstitucional internacional. Neste artigo, nteressamo-nos em saber quais foram os impactos institucionais do Euromime, de que forma aconteceu a colaboração interuniversitária promovida pela iniciativa e se os instrumentos de internacionalização que delimitam o Consórcio foram efetivos na constituição desse território acadêmico conectado.En el ámbito de los programas europeos Erasmus Mundus, la sigla Euromime designa un consorcio interuniversitario y un curso de máster innovadores bajo muchas perspectivas. Con enfoque en la Ingeniería de Medios para la Educación, el Euromime reúne siete universidades en siete países y dos continentes, conectadas por Tecnologías de Información y Comunicación (TIC) y es una de las más amplias iniciativas europeas de posgrado con base en la colaboración internacional interinstitucional. En este trabajo, nos interesa saber cuáles fueron los impactos institucionales por la iniciativa y si los instrumentos de internacionalización que delimitan el Consorcio han sido efectivos en la constitución de ese ámbito académico conectado.Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoUnião EuropéiaSantos, Gilberto LacerdaPetit, ThomasSousa, José Vieira de2014-10-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/50410.21713/2358-2332.2014.v11.504RBPG; v. 11, n. 25 (2014)Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 11, n. 25 (2014)2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/504/pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:50:36Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv El Consorcio Europeo y el Master de Ingeniería de Medios para la Educación (Euromime): una experiencia de estudios de posgrado conectando territorios académicos a través de nuevas maneras de producir conocimientos
The European Consortium and Master of Media Engineering for Education (Euromime): a graduate studies experience connecting academic territories by way of a new mode of knowledge production
O Consórcio e o Mestrado Europeu de Engenharia de Mídias para a Educação (Euromime): uma experiência de pós-graduação conectando territórios acadêmicos por meio de um novo modo de produção de conhecimentos
title El Consorcio Europeo y el Master de Ingeniería de Medios para la Educación (Euromime): una experiencia de estudios de posgrado conectando territorios académicos a través de nuevas maneras de producir conocimientos
spellingShingle El Consorcio Europeo y el Master de Ingeniería de Medios para la Educación (Euromime): una experiencia de estudios de posgrado conectando territorios académicos a través de nuevas maneras de producir conocimientos
Santos, Gilberto Lacerda
Educação, Pós-Graduação
Consórcio Europeu de Engenharia de Mídias para a Educação, boas práticas em educação superior, tecnologias de informação, comunicação e expressão
Euromime. Higher Education. Good Practices. Information Technologies, Communication and Expression.
Euromime. Buenas Prácticas. Educación Suprior. Tecnologías de la Información, la Comunicación y la expresión.
title_short El Consorcio Europeo y el Master de Ingeniería de Medios para la Educación (Euromime): una experiencia de estudios de posgrado conectando territorios académicos a través de nuevas maneras de producir conocimientos
title_full El Consorcio Europeo y el Master de Ingeniería de Medios para la Educación (Euromime): una experiencia de estudios de posgrado conectando territorios académicos a través de nuevas maneras de producir conocimientos
title_fullStr El Consorcio Europeo y el Master de Ingeniería de Medios para la Educación (Euromime): una experiencia de estudios de posgrado conectando territorios académicos a través de nuevas maneras de producir conocimientos
title_full_unstemmed El Consorcio Europeo y el Master de Ingeniería de Medios para la Educación (Euromime): una experiencia de estudios de posgrado conectando territorios académicos a través de nuevas maneras de producir conocimientos
title_sort El Consorcio Europeo y el Master de Ingeniería de Medios para la Educación (Euromime): una experiencia de estudios de posgrado conectando territorios académicos a través de nuevas maneras de producir conocimientos
author Santos, Gilberto Lacerda
author_facet Santos, Gilberto Lacerda
Petit, Thomas
Sousa, José Vieira de
author_role author
author2 Petit, Thomas
Sousa, José Vieira de
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv União Européia


dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Gilberto Lacerda
Petit, Thomas
Sousa, José Vieira de
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Educação, Pós-Graduação
Consórcio Europeu de Engenharia de Mídias para a Educação, boas práticas em educação superior, tecnologias de informação, comunicação e expressão
Euromime. Higher Education. Good Practices. Information Technologies, Communication and Expression.
Euromime. Buenas Prácticas. Educación Suprior. Tecnologías de la Información, la Comunicación y la expresión.
topic Educação, Pós-Graduação
Consórcio Europeu de Engenharia de Mídias para a Educação, boas práticas em educação superior, tecnologias de informação, comunicação e expressão
Euromime. Higher Education. Good Practices. Information Technologies, Communication and Expression.
Euromime. Buenas Prácticas. Educación Suprior. Tecnologías de la Información, la Comunicación y la expresión.
dc.description.none.fl_txt_mv Within the spectrum of the Erasmus Mundus European Program, the acronym Euromime stands for a university consortium and a master’s degree program which is innovative in various respects. With a focus on Media Engineering for Education, the Euromime comprises seven universities in seven countries within two continents connected through Information and Communication Technologies (ICT). It is one of the largest graduate initiatives in Europe based on international and interinstitutional cooperation. This text seeks to identify the institutional impacts of the Euromime, the manner by which the interuniversity cooperation promoted by the initiative took place, and whether the instruments of internationalization that delimited the Consortium were effective in the establishment of this connected academic territory.
No âmbito dos programas europeus Erasmus Mundus, a sigla Euromime designa um consórcio interuniversitário e um curso de mestrado inovadores sob várias perspectivas. Com foco na engenharia de mídias para a educação, o Euromime reúne sete universidades em sete países e em dois continentes e é uma das mais amplas iniciativas europeias de pós-graduação baseada na colaboração interinstitucional internacional. Neste artigo, nteressamo-nos em saber quais foram os impactos institucionais do Euromime, de que forma aconteceu a colaboração interuniversitária promovida pela iniciativa e se os instrumentos de internacionalização que delimitam o Consórcio foram efetivos na constituição desse território acadêmico conectado.
En el ámbito de los programas europeos Erasmus Mundus, la sigla Euromime designa un consorcio interuniversitario y un curso de máster innovadores bajo muchas perspectivas. Con enfoque en la Ingeniería de Medios para la Educación, el Euromime reúne siete universidades en siete países y dos continentes, conectadas por Tecnologías de Información y Comunicación (TIC) y es una de las más amplias iniciativas europeas de posgrado con base en la colaboración internacional interinstitucional. En este trabajo, nos interesa saber cuáles fueron los impactos institucionales por la iniciativa y si los instrumentos de internacionalización que delimitan el Consorcio han sido efectivos en la constitución de ese ámbito académico conectado.
description Within the spectrum of the Erasmus Mundus European Program, the acronym Euromime stands for a university consortium and a master’s degree program which is innovative in various respects. With a focus on Media Engineering for Education, the Euromime comprises seven universities in seven countries within two continents connected through Information and Communication Technologies (ICT). It is one of the largest graduate initiatives in Europe based on international and interinstitutional cooperation. This text seeks to identify the institutional impacts of the Euromime, the manner by which the interuniversity cooperation promoted by the initiative took place, and whether the instruments of internationalization that delimited the Consortium were effective in the establishment of this connected academic territory.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-10-21
dc.type.none.fl_str_mv


dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/504
10.21713/2358-2332.2014.v11.504
url http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/504
identifier_str_mv 10.21713/2358-2332.2014.v11.504
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/504/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pós-Graduação
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pós-Graduação
dc.source.none.fl_str_mv RBPG; v. 11, n. 25 (2014)
Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 11, n. 25 (2014)
2358-2332
1806-8405
reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduação
instname:CAPES
instacron:CAPES
reponame_str RevistaBrasileiradePós-Graduação
collection RevistaBrasileiradePós-Graduação
instname_str CAPES
instacron_str CAPES
institution CAPES
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1639987074325020672