El Consorcio Europeo y el Master de Ingeniería de Medios para la Educación (Euromime): una experiencia de estudios de posgrado conectando territorios académicos a través de nuevas maneras de producir conocimientos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RevistaBrasileiradePós-Graduação |
Texto Completo: | http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/504 |
Resumo: | Within the spectrum of the Erasmus Mundus European Program, the acronym Euromime stands for a university consortium and a master’s degree program which is innovative in various respects. With a focus on Media Engineering for Education, the Euromime comprises seven universities in seven countries within two continents connected through Information and Communication Technologies (ICT). It is one of the largest graduate initiatives in Europe based on international and interinstitutional cooperation. This text seeks to identify the institutional impacts of the Euromime, the manner by which the interuniversity cooperation promoted by the initiative took place, and whether the instruments of internationalization that delimited the Consortium were effective in the establishment of this connected academic territory. |
id |
CAPES-1_8fee19026a6f5f7b38a6b911ea74bcc7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.192.168.0.141:article/504 |
network_acronym_str |
CAPES-1 |
network_name_str |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
spelling |
El Consorcio Europeo y el Master de Ingeniería de Medios para la Educación (Euromime): una experiencia de estudios de posgrado conectando territorios académicos a través de nuevas maneras de producir conocimientosThe European Consortium and Master of Media Engineering for Education (Euromime): a graduate studies experience connecting academic territories by way of a new mode of knowledge productionO Consórcio e o Mestrado Europeu de Engenharia de Mídias para a Educação (Euromime): uma experiência de pós-graduação conectando territórios acadêmicos por meio de um novo modo de produção de conhecimentosEducação, Pós-GraduaçãoConsórcio Europeu de Engenharia de Mídias para a Educação, boas práticas em educação superior, tecnologias de informação, comunicação e expressãoEuromime. Higher Education. Good Practices. Information Technologies, Communication and Expression.Euromime. Buenas Prácticas. Educación Suprior. Tecnologías de la Información, la Comunicación y la expresión.Within the spectrum of the Erasmus Mundus European Program, the acronym Euromime stands for a university consortium and a master’s degree program which is innovative in various respects. With a focus on Media Engineering for Education, the Euromime comprises seven universities in seven countries within two continents connected through Information and Communication Technologies (ICT). It is one of the largest graduate initiatives in Europe based on international and interinstitutional cooperation. This text seeks to identify the institutional impacts of the Euromime, the manner by which the interuniversity cooperation promoted by the initiative took place, and whether the instruments of internationalization that delimited the Consortium were effective in the establishment of this connected academic territory.No âmbito dos programas europeus Erasmus Mundus, a sigla Euromime designa um consórcio interuniversitário e um curso de mestrado inovadores sob várias perspectivas. Com foco na engenharia de mídias para a educação, o Euromime reúne sete universidades em sete países e em dois continentes e é uma das mais amplas iniciativas europeias de pós-graduação baseada na colaboração interinstitucional internacional. Neste artigo, nteressamo-nos em saber quais foram os impactos institucionais do Euromime, de que forma aconteceu a colaboração interuniversitária promovida pela iniciativa e se os instrumentos de internacionalização que delimitam o Consórcio foram efetivos na constituição desse território acadêmico conectado.En el ámbito de los programas europeos Erasmus Mundus, la sigla Euromime designa un consorcio interuniversitario y un curso de máster innovadores bajo muchas perspectivas. Con enfoque en la Ingeniería de Medios para la Educación, el Euromime reúne siete universidades en siete países y dos continentes, conectadas por Tecnologías de Información y Comunicación (TIC) y es una de las más amplias iniciativas europeas de posgrado con base en la colaboración internacional interinstitucional. En este trabajo, nos interesa saber cuáles fueron los impactos institucionales por la iniciativa y si los instrumentos de internacionalización que delimitan el Consorcio han sido efectivos en la constitución de ese ámbito académico conectado.Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoUnião EuropéiaSantos, Gilberto LacerdaPetit, ThomasSousa, José Vieira de2014-10-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/50410.21713/2358-2332.2014.v11.504RBPG; v. 11, n. 25 (2014)Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 11, n. 25 (2014)2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/504/pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:50:36Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
El Consorcio Europeo y el Master de Ingeniería de Medios para la Educación (Euromime): una experiencia de estudios de posgrado conectando territorios académicos a través de nuevas maneras de producir conocimientos The European Consortium and Master of Media Engineering for Education (Euromime): a graduate studies experience connecting academic territories by way of a new mode of knowledge production O Consórcio e o Mestrado Europeu de Engenharia de Mídias para a Educação (Euromime): uma experiência de pós-graduação conectando territórios acadêmicos por meio de um novo modo de produção de conhecimentos |
title |
El Consorcio Europeo y el Master de Ingeniería de Medios para la Educación (Euromime): una experiencia de estudios de posgrado conectando territorios académicos a través de nuevas maneras de producir conocimientos |
spellingShingle |
El Consorcio Europeo y el Master de Ingeniería de Medios para la Educación (Euromime): una experiencia de estudios de posgrado conectando territorios académicos a través de nuevas maneras de producir conocimientos Santos, Gilberto Lacerda Educação, Pós-Graduação Consórcio Europeu de Engenharia de Mídias para a Educação, boas práticas em educação superior, tecnologias de informação, comunicação e expressão Euromime. Higher Education. Good Practices. Information Technologies, Communication and Expression. Euromime. Buenas Prácticas. Educación Suprior. Tecnologías de la Información, la Comunicación y la expresión. |
title_short |
El Consorcio Europeo y el Master de Ingeniería de Medios para la Educación (Euromime): una experiencia de estudios de posgrado conectando territorios académicos a través de nuevas maneras de producir conocimientos |
title_full |
El Consorcio Europeo y el Master de Ingeniería de Medios para la Educación (Euromime): una experiencia de estudios de posgrado conectando territorios académicos a través de nuevas maneras de producir conocimientos |
title_fullStr |
El Consorcio Europeo y el Master de Ingeniería de Medios para la Educación (Euromime): una experiencia de estudios de posgrado conectando territorios académicos a través de nuevas maneras de producir conocimientos |
title_full_unstemmed |
El Consorcio Europeo y el Master de Ingeniería de Medios para la Educación (Euromime): una experiencia de estudios de posgrado conectando territorios académicos a través de nuevas maneras de producir conocimientos |
title_sort |
El Consorcio Europeo y el Master de Ingeniería de Medios para la Educación (Euromime): una experiencia de estudios de posgrado conectando territorios académicos a través de nuevas maneras de producir conocimientos |
author |
Santos, Gilberto Lacerda |
author_facet |
Santos, Gilberto Lacerda Petit, Thomas Sousa, José Vieira de |
author_role |
author |
author2 |
Petit, Thomas Sousa, José Vieira de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
União Européia |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Gilberto Lacerda Petit, Thomas Sousa, José Vieira de |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação, Pós-Graduação Consórcio Europeu de Engenharia de Mídias para a Educação, boas práticas em educação superior, tecnologias de informação, comunicação e expressão Euromime. Higher Education. Good Practices. Information Technologies, Communication and Expression. Euromime. Buenas Prácticas. Educación Suprior. Tecnologías de la Información, la Comunicación y la expresión. |
topic |
Educação, Pós-Graduação Consórcio Europeu de Engenharia de Mídias para a Educação, boas práticas em educação superior, tecnologias de informação, comunicação e expressão Euromime. Higher Education. Good Practices. Information Technologies, Communication and Expression. Euromime. Buenas Prácticas. Educación Suprior. Tecnologías de la Información, la Comunicación y la expresión. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
Within the spectrum of the Erasmus Mundus European Program, the acronym Euromime stands for a university consortium and a master’s degree program which is innovative in various respects. With a focus on Media Engineering for Education, the Euromime comprises seven universities in seven countries within two continents connected through Information and Communication Technologies (ICT). It is one of the largest graduate initiatives in Europe based on international and interinstitutional cooperation. This text seeks to identify the institutional impacts of the Euromime, the manner by which the interuniversity cooperation promoted by the initiative took place, and whether the instruments of internationalization that delimited the Consortium were effective in the establishment of this connected academic territory. No âmbito dos programas europeus Erasmus Mundus, a sigla Euromime designa um consórcio interuniversitário e um curso de mestrado inovadores sob várias perspectivas. Com foco na engenharia de mídias para a educação, o Euromime reúne sete universidades em sete países e em dois continentes e é uma das mais amplas iniciativas europeias de pós-graduação baseada na colaboração interinstitucional internacional. Neste artigo, nteressamo-nos em saber quais foram os impactos institucionais do Euromime, de que forma aconteceu a colaboração interuniversitária promovida pela iniciativa e se os instrumentos de internacionalização que delimitam o Consórcio foram efetivos na constituição desse território acadêmico conectado. En el ámbito de los programas europeos Erasmus Mundus, la sigla Euromime designa un consorcio interuniversitario y un curso de máster innovadores bajo muchas perspectivas. Con enfoque en la Ingeniería de Medios para la Educación, el Euromime reúne siete universidades en siete países y dos continentes, conectadas por Tecnologías de Información y Comunicación (TIC) y es una de las más amplias iniciativas europeas de posgrado con base en la colaboración internacional interinstitucional. En este trabajo, nos interesa saber cuáles fueron los impactos institucionales por la iniciativa y si los instrumentos de internacionalización que delimitan el Consorcio han sido efectivos en la constitución de ese ámbito académico conectado. |
description |
Within the spectrum of the Erasmus Mundus European Program, the acronym Euromime stands for a university consortium and a master’s degree program which is innovative in various respects. With a focus on Media Engineering for Education, the Euromime comprises seven universities in seven countries within two continents connected through Information and Communication Technologies (ICT). It is one of the largest graduate initiatives in Europe based on international and interinstitutional cooperation. This text seeks to identify the institutional impacts of the Euromime, the manner by which the interuniversity cooperation promoted by the initiative took place, and whether the instruments of internationalization that delimited the Consortium were effective in the establishment of this connected academic territory. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-10-21 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/504 10.21713/2358-2332.2014.v11.504 |
url |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/504 |
identifier_str_mv |
10.21713/2358-2332.2014.v11.504 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/504/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pós-Graduação |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pós-Graduação |
dc.source.none.fl_str_mv |
RBPG; v. 11, n. 25 (2014) Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 11, n. 25 (2014) 2358-2332 1806-8405 reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduação instname:CAPES instacron:CAPES |
reponame_str |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
collection |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
instname_str |
CAPES |
instacron_str |
CAPES |
institution |
CAPES |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1639987074325020672 |