Curriculum and Knowledge in the Perspective of Integral Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Galian, Cláudia Valentina Assumpção
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos Cenpec
Texto Completo: http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/347
Resumo: This article relates the concepts of curriculum and school knowledge, conferring centrality on schools’ and teachers’ work in the process of re-contextualizing what constitutes the pedagogical discourse. By assuming a perspective of in-progress curriculum, the study seeks to highlight the meaning of curricular changes – such as the ones related to increasing teachers’ and students hours in school – to the schooling of new generations. Therefore, we highlight a view of the school as a space for widening the possibilities of understanding the world on different foundations than those available in other contexts of socialization, as well as the centrality of schools’ pedagogical project as a guideline to broaden the curriculum in an integral education perspective.
id CENPEC-1_251fe00c31887f331179a54579429ca9
oai_identifier_str oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/347
network_acronym_str CENPEC-1
network_name_str Cadernos Cenpec
spelling Curriculum and Knowledge in the Perspective of Integral EducationCurrículo y conocimiento escolar en la perspectiva de la educación integralCurrículo e conhecimento escolar na perspectiva da educação integralCurriculum. School knowledge. Integral education.Currículo. Conocimiento escolar. Educación integral.Currículo. Conhecimento escolar. Educação integral.This article relates the concepts of curriculum and school knowledge, conferring centrality on schools’ and teachers’ work in the process of re-contextualizing what constitutes the pedagogical discourse. By assuming a perspective of in-progress curriculum, the study seeks to highlight the meaning of curricular changes – such as the ones related to increasing teachers’ and students hours in school – to the schooling of new generations. Therefore, we highlight a view of the school as a space for widening the possibilities of understanding the world on different foundations than those available in other contexts of socialization, as well as the centrality of schools’ pedagogical project as a guideline to broaden the curriculum in an integral education perspective.Este artículo relaciona los conceptos de currículo y conocimiento escolar, dando centralidad al trabajo de la escuela y del profesor en el proceso de recontextualización que constituye el discurso pedagógico. Asumiendo una perspectiva de currículo en proceso, busca resaltar el significado de cambios curriculares —tales como los relacionados con la extensión del tiempo de permanencia de profesores y estudiantes en las escuelas— para la formación escolar de las nuevas generaciones. Cabe destacar, en este sentido, la comprensión de la escuela como espacio de ampliación de las posibilidades de comprensión del mundo, en bases distintas a las que están disponibles en otros espacios de socialización, y la centralidad del proyecto pedagógico de las escuelas como eje para la búsqueda de ampliación del currículo, en una perspectiva de educación integral.Este artigo relaciona os conceitos de currículo e conhecimento escolar, conferindo centralidade ao trabalho da escola e do professor no processo de recontextualização que constitui o discurso pedagógico. Assumindo uma perspectiva de currículo em processo, procura ressaltar o significado de mudanças curriculares – tais como as que se relacionam à extensão do tempo de permanência de professores e estudantes nas escolas – para a formação escolar das novas gerações. Ressalta-se, nesse sentido, a compreensão da escola como espaço de ampliação das possibilidades de compreensão do mundo, em bases distintas das que estão disponíveis em outros espaços de socialização, e a centralidade do projeto pedagógico das escolas como eixo para a busca por ampliação do currículo, numa perspectiva de educação integral. Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaGalian, Cláudia Valentina Assumpção2016-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/34710.18676/cadernoscenpec.v6i1.347Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 1 (2016)Cadernos Cenpec; v. 6, n. 1 (2016)2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v6i1reponame:Cadernos Cenpecinstname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/347/344Direitos autorais 2016 Cadernos Cenpec | Nova sérieinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-10-05T23:35:08Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/347Revistahttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oai2237-99832237-9983opendoar:null2020-06-25 22:19:49.911Cadernos Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)true
dc.title.none.fl_str_mv Curriculum and Knowledge in the Perspective of Integral Education
Currículo y conocimiento escolar en la perspectiva de la educación integral
Currículo e conhecimento escolar na perspectiva da educação integral
title Curriculum and Knowledge in the Perspective of Integral Education
spellingShingle Curriculum and Knowledge in the Perspective of Integral Education
Galian, Cláudia Valentina Assumpção
Curriculum. School knowledge. Integral education.
Currículo. Conocimiento escolar. Educación integral.
Currículo. Conhecimento escolar. Educação integral.
title_short Curriculum and Knowledge in the Perspective of Integral Education
title_full Curriculum and Knowledge in the Perspective of Integral Education
title_fullStr Curriculum and Knowledge in the Perspective of Integral Education
title_full_unstemmed Curriculum and Knowledge in the Perspective of Integral Education
title_sort Curriculum and Knowledge in the Perspective of Integral Education
author Galian, Cláudia Valentina Assumpção
author_facet Galian, Cláudia Valentina Assumpção
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Galian, Cláudia Valentina Assumpção
dc.subject.none.fl_str_mv


dc.subject.por.fl_str_mv Curriculum. School knowledge. Integral education.
Currículo. Conocimiento escolar. Educación integral.
Currículo. Conhecimento escolar. Educação integral.
topic Curriculum. School knowledge. Integral education.
Currículo. Conocimiento escolar. Educación integral.
Currículo. Conhecimento escolar. Educação integral.
dc.description.none.fl_txt_mv This article relates the concepts of curriculum and school knowledge, conferring centrality on schools’ and teachers’ work in the process of re-contextualizing what constitutes the pedagogical discourse. By assuming a perspective of in-progress curriculum, the study seeks to highlight the meaning of curricular changes – such as the ones related to increasing teachers’ and students hours in school – to the schooling of new generations. Therefore, we highlight a view of the school as a space for widening the possibilities of understanding the world on different foundations than those available in other contexts of socialization, as well as the centrality of schools’ pedagogical project as a guideline to broaden the curriculum in an integral education perspective.
Este artículo relaciona los conceptos de currículo y conocimiento escolar, dando centralidad al trabajo de la escuela y del profesor en el proceso de recontextualización que constituye el discurso pedagógico. Asumiendo una perspectiva de currículo en proceso, busca resaltar el significado de cambios curriculares —tales como los relacionados con la extensión del tiempo de permanencia de profesores y estudiantes en las escuelas— para la formación escolar de las nuevas generaciones. Cabe destacar, en este sentido, la comprensión de la escuela como espacio de ampliación de las posibilidades de comprensión del mundo, en bases distintas a las que están disponibles en otros espacios de socialización, y la centralidad del proyecto pedagógico de las escuelas como eje para la búsqueda de ampliación del currículo, en una perspectiva de educación integral.
Este artigo relaciona os conceitos de currículo e conhecimento escolar, conferindo centralidade ao trabalho da escola e do professor no processo de recontextualização que constitui o discurso pedagógico. Assumindo uma perspectiva de currículo em processo, procura ressaltar o significado de mudanças curriculares – tais como as que se relacionam à extensão do tempo de permanência de professores e estudantes nas escolas – para a formação escolar das novas gerações. Ressalta-se, nesse sentido, a compreensão da escola como espaço de ampliação das possibilidades de compreensão do mundo, em bases distintas das que estão disponíveis em outros espaços de socialização, e a centralidade do projeto pedagógico das escolas como eixo para a busca por ampliação do currículo, numa perspectiva de educação integral. 
description This article relates the concepts of curriculum and school knowledge, conferring centrality on schools’ and teachers’ work in the process of re-contextualizing what constitutes the pedagogical discourse. By assuming a perspective of in-progress curriculum, the study seeks to highlight the meaning of curricular changes – such as the ones related to increasing teachers’ and students hours in school – to the schooling of new generations. Therefore, we highlight a view of the school as a space for widening the possibilities of understanding the world on different foundations than those available in other contexts of socialization, as well as the centrality of schools’ pedagogical project as a guideline to broaden the curriculum in an integral education perspective.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-21
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/347
10.18676/cadernoscenpec.v6i1.347
url http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/347
identifier_str_mv 10.18676/cadernoscenpec.v6i1.347
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/347/344
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Cadernos Cenpec | Nova série
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Cadernos Cenpec | Nova série
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 1 (2016)
Cadernos Cenpec; v. 6, n. 1 (2016)
2237-9983
2237-9983
10.18676/cadernoscenpec.v6i1
reponame:Cadernos Cenpec
instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron:CENPEC
reponame_str Cadernos Cenpec
collection Cadernos Cenpec
instname_str Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron_str CENPEC
institution CENPEC
repository.name.fl_str_mv Cadernos Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1674121123587948544