Training and life trajectories of social educators in the Centros Pop of the Metropolitan Area of Vitória/ES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva, Samuel Coelho
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Berto, Rosianny Campos, Romera, Liana Abrão
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1980
Resumo: This study investigates life trajectories and educational paths of social educators who work at the Special Reference Center for Homeless People (Centro Pop) in the State of Espírito Santo, Brazil. Based on the narratives of six social educators who work in three units of Centro Pop, that are located in different cities of the Metropolitan Area of Vitória/ES, it aims to reflect upon their formative experiences regarding Paulo Freire’s thoughts on Social Education, as well as on the guidelines that inform their training in current contexts. It concludes that the performance of those social educators remains mostly based on life experiences and restricted training, rather than on a specific, politically engaged preparation that enables a quality work with homeless people attended in the units of Centro Pop.
id CESGRANRIO_6fca787ec54fe8a93b145d2b89ec5509
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/1980
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Training and life trajectories of social educators in the Centros Pop of the Metropolitan Area of Vitória/ESTrajetorias de vida y formación de educadores sociales en los Centros Pop De La Región Metropolitana de Victoria/ESTrajetórias de vida e formação de educadores sociais nos Centros Pop da Região Metropolitana de Vitória/ESSocial Educator; Centro Pop; Training TrajectoryEducador Social; Centro Pop; Trayectoria de FormaciónEducação; Educação PermanenteEducador Social; Centro Pop; Trajetória de FormaçãoThis study investigates life trajectories and educational paths of social educators who work at the Special Reference Center for Homeless People (Centro Pop) in the State of Espírito Santo, Brazil. Based on the narratives of six social educators who work in three units of Centro Pop, that are located in different cities of the Metropolitan Area of Vitória/ES, it aims to reflect upon their formative experiences regarding Paulo Freire’s thoughts on Social Education, as well as on the guidelines that inform their training in current contexts. It concludes that the performance of those social educators remains mostly based on life experiences and restricted training, rather than on a specific, politically engaged preparation that enables a quality work with homeless people attended in the units of Centro Pop.Este artículo investiga las trayectorias de vida y la capacitación de educadores sociales que trabajan en el Centro de Referencia Especializado para la Población en Situación de Calle (Centro Pop) del Estado de Espírito Santo. Su objetivo es producir reflexiones sobre sus experiencias formativas en relación con las propuestas de Paulo Freire sobre Educación Social y con las prescripciones para su formación en el contexto actual. Analiza narrativas de trayectorias personales y formativas de seis educadores sociales que trabajan en tres unidades del Centro Pop ubicados en diferentes municipios de la Región Metropolitana de Vitória/ES. Considera que el trabajo de los educadores sociales se basa más en las experiencias de la vida y de capacitación restringida que en la relación con una preparación específica y comprometida políticamente, que respalde un trabajo cualitativo con las personas en situación de calle atendidas en las unidades del Centro Pop.Este artigo investiga trajetórias de vida e formação de educadores sociais que atuam no Centro de Referência Especializado para a População em Situação de Rua (Centro Pop) do Estado do Espírito Santo. Objetiva produzir reflexões sobre suas experiências formativas na relação com as proposições de Paulo Freire sobre a Educação Social e com as prescrições para sua formação no contexto atual. Analisa narrativas de trajetórias pessoais e formativas de seis educadores sociais que atuam em três unidades do Centro Pop situadas em diferentes municípios da Região Metropolitana de Vitória/ES. Considera que a atuação dos educadores sociais se baseia mais nas experiências de vida e de formação restrita do que na relação com uma preparação específica, politicamente engajada, que subsidie um trabalho qualitativo com pessoas em situação de rua atendidas nas unidades do Centro Pop.Fundação Cesgranrioda Silva, Samuel CoelhoBerto, Rosianny CamposRomera, Liana Abrão2021-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/198010.1590/s0104-40362020002801980Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 29, n. 111 (2021): Revista Ensaio Abr./Jun.; 543-5641809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1980/1269https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1980/1270https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1980/1271AmericasDireitos autorais 2020 Revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-07-02T18:03:19Zoai:ojs.localhost:article/1980Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2021-07-02T18:03:19Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Training and life trajectories of social educators in the Centros Pop of the Metropolitan Area of Vitória/ES
Trajetorias de vida y formación de educadores sociales en los Centros Pop De La Región Metropolitana de Victoria/ES
Trajetórias de vida e formação de educadores sociais nos Centros Pop da Região Metropolitana de Vitória/ES
title Training and life trajectories of social educators in the Centros Pop of the Metropolitan Area of Vitória/ES
spellingShingle Training and life trajectories of social educators in the Centros Pop of the Metropolitan Area of Vitória/ES
da Silva, Samuel Coelho
Social Educator; Centro Pop; Training Trajectory
Educador Social; Centro Pop; Trayectoria de Formación
Educação; Educação Permanente
Educador Social; Centro Pop; Trajetória de Formação
title_short Training and life trajectories of social educators in the Centros Pop of the Metropolitan Area of Vitória/ES
title_full Training and life trajectories of social educators in the Centros Pop of the Metropolitan Area of Vitória/ES
title_fullStr Training and life trajectories of social educators in the Centros Pop of the Metropolitan Area of Vitória/ES
title_full_unstemmed Training and life trajectories of social educators in the Centros Pop of the Metropolitan Area of Vitória/ES
title_sort Training and life trajectories of social educators in the Centros Pop of the Metropolitan Area of Vitória/ES
author da Silva, Samuel Coelho
author_facet da Silva, Samuel Coelho
Berto, Rosianny Campos
Romera, Liana Abrão
author_role author
author2 Berto, Rosianny Campos
Romera, Liana Abrão
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva, Samuel Coelho
Berto, Rosianny Campos
Romera, Liana Abrão
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Social Educator; Centro Pop; Training Trajectory
Educador Social; Centro Pop; Trayectoria de Formación
Educação; Educação Permanente
Educador Social; Centro Pop; Trajetória de Formação
topic Social Educator; Centro Pop; Training Trajectory
Educador Social; Centro Pop; Trayectoria de Formación
Educação; Educação Permanente
Educador Social; Centro Pop; Trajetória de Formação
description This study investigates life trajectories and educational paths of social educators who work at the Special Reference Center for Homeless People (Centro Pop) in the State of Espírito Santo, Brazil. Based on the narratives of six social educators who work in three units of Centro Pop, that are located in different cities of the Metropolitan Area of Vitória/ES, it aims to reflect upon their formative experiences regarding Paulo Freire’s thoughts on Social Education, as well as on the guidelines that inform their training in current contexts. It concludes that the performance of those social educators remains mostly based on life experiences and restricted training, rather than on a specific, politically engaged preparation that enables a quality work with homeless people attended in the units of Centro Pop.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-26
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1980
10.1590/s0104-40362020002801980
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1980
identifier_str_mv 10.1590/s0104-40362020002801980
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1980/1269
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1980/1270
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1980/1271
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2020 Revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2020 Revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv





Americas


dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 29, n. 111 (2021): Revista Ensaio Abr./Jun.; 543-564
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832034142879744