Training and life trajectories of social educators in the Centros Pop of the Metropolitan Area of Vitória/ES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng spa |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1980 |
Resumo: | This study investigates life trajectories and educational paths of social educators who work at the Special Reference Center for Homeless People (Centro Pop) in the State of Espírito Santo, Brazil. Based on the narratives of six social educators who work in three units of Centro Pop, that are located in different cities of the Metropolitan Area of Vitória/ES, it aims to reflect upon their formative experiences regarding Paulo Freire’s thoughts on Social Education, as well as on the guidelines that inform their training in current contexts. It concludes that the performance of those social educators remains mostly based on life experiences and restricted training, rather than on a specific, politically engaged preparation that enables a quality work with homeless people attended in the units of Centro Pop. |
id |
CESGRANRIO_6fca787ec54fe8a93b145d2b89ec5509 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/1980 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Training and life trajectories of social educators in the Centros Pop of the Metropolitan Area of Vitória/ESTrajetorias de vida y formación de educadores sociales en los Centros Pop De La Región Metropolitana de Victoria/ESTrajetórias de vida e formação de educadores sociais nos Centros Pop da Região Metropolitana de Vitória/ESSocial Educator; Centro Pop; Training TrajectoryEducador Social; Centro Pop; Trayectoria de FormaciónEducação; Educação PermanenteEducador Social; Centro Pop; Trajetória de FormaçãoThis study investigates life trajectories and educational paths of social educators who work at the Special Reference Center for Homeless People (Centro Pop) in the State of Espírito Santo, Brazil. Based on the narratives of six social educators who work in three units of Centro Pop, that are located in different cities of the Metropolitan Area of Vitória/ES, it aims to reflect upon their formative experiences regarding Paulo Freire’s thoughts on Social Education, as well as on the guidelines that inform their training in current contexts. It concludes that the performance of those social educators remains mostly based on life experiences and restricted training, rather than on a specific, politically engaged preparation that enables a quality work with homeless people attended in the units of Centro Pop.Este artículo investiga las trayectorias de vida y la capacitación de educadores sociales que trabajan en el Centro de Referencia Especializado para la Población en Situación de Calle (Centro Pop) del Estado de Espírito Santo. Su objetivo es producir reflexiones sobre sus experiencias formativas en relación con las propuestas de Paulo Freire sobre Educación Social y con las prescripciones para su formación en el contexto actual. Analiza narrativas de trayectorias personales y formativas de seis educadores sociales que trabajan en tres unidades del Centro Pop ubicados en diferentes municipios de la Región Metropolitana de Vitória/ES. Considera que el trabajo de los educadores sociales se basa más en las experiencias de la vida y de capacitación restringida que en la relación con una preparación específica y comprometida políticamente, que respalde un trabajo cualitativo con las personas en situación de calle atendidas en las unidades del Centro Pop.Este artigo investiga trajetórias de vida e formação de educadores sociais que atuam no Centro de Referência Especializado para a População em Situação de Rua (Centro Pop) do Estado do Espírito Santo. Objetiva produzir reflexões sobre suas experiências formativas na relação com as proposições de Paulo Freire sobre a Educação Social e com as prescrições para sua formação no contexto atual. Analisa narrativas de trajetórias pessoais e formativas de seis educadores sociais que atuam em três unidades do Centro Pop situadas em diferentes municípios da Região Metropolitana de Vitória/ES. Considera que a atuação dos educadores sociais se baseia mais nas experiências de vida e de formação restrita do que na relação com uma preparação específica, politicamente engajada, que subsidie um trabalho qualitativo com pessoas em situação de rua atendidas nas unidades do Centro Pop.Fundação Cesgranrioda Silva, Samuel CoelhoBerto, Rosianny CamposRomera, Liana Abrão2021-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/198010.1590/s0104-40362020002801980Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 29, n. 111 (2021): Revista Ensaio Abr./Jun.; 543-5641809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1980/1269https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1980/1270https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1980/1271AmericasDireitos autorais 2020 Revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-07-02T18:03:19Zoai:ojs.localhost:article/1980Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2021-07-02T18:03:19Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Training and life trajectories of social educators in the Centros Pop of the Metropolitan Area of Vitória/ES Trajetorias de vida y formación de educadores sociales en los Centros Pop De La Región Metropolitana de Victoria/ES Trajetórias de vida e formação de educadores sociais nos Centros Pop da Região Metropolitana de Vitória/ES |
title |
Training and life trajectories of social educators in the Centros Pop of the Metropolitan Area of Vitória/ES |
spellingShingle |
Training and life trajectories of social educators in the Centros Pop of the Metropolitan Area of Vitória/ES da Silva, Samuel Coelho Social Educator; Centro Pop; Training Trajectory Educador Social; Centro Pop; Trayectoria de Formación Educação; Educação Permanente Educador Social; Centro Pop; Trajetória de Formação |
title_short |
Training and life trajectories of social educators in the Centros Pop of the Metropolitan Area of Vitória/ES |
title_full |
Training and life trajectories of social educators in the Centros Pop of the Metropolitan Area of Vitória/ES |
title_fullStr |
Training and life trajectories of social educators in the Centros Pop of the Metropolitan Area of Vitória/ES |
title_full_unstemmed |
Training and life trajectories of social educators in the Centros Pop of the Metropolitan Area of Vitória/ES |
title_sort |
Training and life trajectories of social educators in the Centros Pop of the Metropolitan Area of Vitória/ES |
author |
da Silva, Samuel Coelho |
author_facet |
da Silva, Samuel Coelho Berto, Rosianny Campos Romera, Liana Abrão |
author_role |
author |
author2 |
Berto, Rosianny Campos Romera, Liana Abrão |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Silva, Samuel Coelho Berto, Rosianny Campos Romera, Liana Abrão |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Social Educator; Centro Pop; Training Trajectory Educador Social; Centro Pop; Trayectoria de Formación Educação; Educação Permanente Educador Social; Centro Pop; Trajetória de Formação |
topic |
Social Educator; Centro Pop; Training Trajectory Educador Social; Centro Pop; Trayectoria de Formación Educação; Educação Permanente Educador Social; Centro Pop; Trajetória de Formação |
description |
This study investigates life trajectories and educational paths of social educators who work at the Special Reference Center for Homeless People (Centro Pop) in the State of Espírito Santo, Brazil. Based on the narratives of six social educators who work in three units of Centro Pop, that are located in different cities of the Metropolitan Area of Vitória/ES, it aims to reflect upon their formative experiences regarding Paulo Freire’s thoughts on Social Education, as well as on the guidelines that inform their training in current contexts. It concludes that the performance of those social educators remains mostly based on life experiences and restricted training, rather than on a specific, politically engaged preparation that enables a quality work with homeless people attended in the units of Centro Pop. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-26 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1980 10.1590/s0104-40362020002801980 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1980 |
identifier_str_mv |
10.1590/s0104-40362020002801980 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng spa |
language |
por eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1980/1269 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1980/1270 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1980/1271 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2020 Revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2020 Revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Americas |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 29, n. 111 (2021): Revista Ensaio Abr./Jun.; 543-564 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832034142879744 |