Sensitivity and learning in sharing teacher training narratives

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Morais, Joelson de Sousa
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Lima, Maria Divina Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Pesquiseduca
Texto Completo: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1234
Resumo: The text is configured as a(n) (auto)biographical narrative research project in education, in which 35 teachers from different regions of Brazil participated. The methodological devices used were: research diary, written narratives, and audio and video recordings. The objective was to reflect on the experiences of sensitivity and learning reported in (auto)biographical written narratives on teacher-narrator-researcher training. The lessons learned from this training-research reflect the potential that (auto)biographical narrative writings promoted in the weaving of knowledge and skills in the development of one’s sensitivity, creativity and emotions discovered per se and in dialogue with the others during the formative meetings.
id EDUL-1_bfac0707ccddfdaf59c0148ef5be8c74
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1234
network_acronym_str EDUL-1
network_name_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository_id_str
spelling Sensitivity and learning in sharing teacher training narrativesSensibilidade e aprendizagem nas narrativas de formação em partilhaAprendizagem pela experiênciaEscritas narrativas (auto)biográficasPesquisaformaçãoReflexividadeEducação. Pesquisaformação. Narrativas (auto)biográficasThe text is configured as a(n) (auto)biographical narrative research project in education, in which 35 teachers from different regions of Brazil participated. The methodological devices used were: research diary, written narratives, and audio and video recordings. The objective was to reflect on the experiences of sensitivity and learning reported in (auto)biographical written narratives on teacher-narrator-researcher training. The lessons learned from this training-research reflect the potential that (auto)biographical narrative writings promoted in the weaving of knowledge and skills in the development of one’s sensitivity, creativity and emotions discovered per se and in dialogue with the others during the formative meetings.O texto configura-se como uma pesquisaformação narrativa (auto)biográfica em educação, que participaram 35 professores de diferentes regiões do Brasil. Os dispositivos metodológicos utilizados foram: diário de pesquisa, narrativas escritas e gravações em áudio e vídeo. O objetivo foi refletir acerca das experiências de sensibilidade e aprendizagem tecidas em narrativas escritas (auto)biográficas de formação de professores pesquisadores narradores. As lições deixadas pela pesquisaformação refletem na potencialidade que as escritas narrativas (auto)biográficas puderam promover na tessitura de saberes e conhecimentos no desenvolvimento da sensibilidade, criatividade e emoções descobertas por si e em diálogo com os outros que foram nos constituindo ao longo dos encontros formativos.EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos2022-05-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/123410.58422/repesq.2022.e1234REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 14 n. 34 (2022): EDUCAÇÃO, TECNOLOGIAS E FORMAÇÃO HUMANA; 487-5092177-1626reponame:Revista Eletrônica Pesquiseducainstname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)instacron:EDULporhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1234/1039https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMorais, Joelson de SousaLima, Maria Divina Ferreira2023-06-20T20:38:38Zoai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1234Revistahttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/indexPRIhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/oai||pesquiseduca@unisantos.br2177-16262177-1626opendoar:2023-06-20T20:38:38Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)false
dc.title.none.fl_str_mv Sensitivity and learning in sharing teacher training narratives
Sensibilidade e aprendizagem nas narrativas de formação em partilha
title Sensitivity and learning in sharing teacher training narratives
spellingShingle Sensitivity and learning in sharing teacher training narratives
Morais, Joelson de Sousa
Aprendizagem pela experiência
Escritas narrativas (auto)biográficas
Pesquisaformação
Reflexividade
Educação. Pesquisaformação. Narrativas (auto)biográficas
title_short Sensitivity and learning in sharing teacher training narratives
title_full Sensitivity and learning in sharing teacher training narratives
title_fullStr Sensitivity and learning in sharing teacher training narratives
title_full_unstemmed Sensitivity and learning in sharing teacher training narratives
title_sort Sensitivity and learning in sharing teacher training narratives
author Morais, Joelson de Sousa
author_facet Morais, Joelson de Sousa
Lima, Maria Divina Ferreira
author_role author
author2 Lima, Maria Divina Ferreira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Morais, Joelson de Sousa
Lima, Maria Divina Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem pela experiência
Escritas narrativas (auto)biográficas
Pesquisaformação
Reflexividade
Educação. Pesquisaformação. Narrativas (auto)biográficas
topic Aprendizagem pela experiência
Escritas narrativas (auto)biográficas
Pesquisaformação
Reflexividade
Educação. Pesquisaformação. Narrativas (auto)biográficas
description The text is configured as a(n) (auto)biographical narrative research project in education, in which 35 teachers from different regions of Brazil participated. The methodological devices used were: research diary, written narratives, and audio and video recordings. The objective was to reflect on the experiences of sensitivity and learning reported in (auto)biographical written narratives on teacher-narrator-researcher training. The lessons learned from this training-research reflect the potential that (auto)biographical narrative writings promoted in the weaving of knowledge and skills in the development of one’s sensitivity, creativity and emotions discovered per se and in dialogue with the others during the formative meetings.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1234
10.58422/repesq.2022.e1234
url https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1234
identifier_str_mv 10.58422/repesq.2022.e1234
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1234/1039
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 14 n. 34 (2022): EDUCAÇÃO, TECNOLOGIAS E FORMAÇÃO HUMANA; 487-509
2177-1626
reponame:Revista Eletrônica Pesquiseduca
instname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron:EDUL
instname_str Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron_str EDUL
institution EDUL
reponame_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
collection Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
repository.mail.fl_str_mv ||pesquiseduca@unisantos.br
_version_ 1793890353381638144