The symbiosis between religion and the market: the sacred as an effect of discourse

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Ronivaldo Moreira de
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
Texto Completo: https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1730
Resumo: This article investigate the symbiosis relationship between religion and market crystallized in the discourse of the Universal Church of the Kingdom of God. In this article, we propose to investigate, on the one hand, the sacred as an effect of discourse present in the advertising narrative for the construction of the transcendent nature and the sacralization of products; on the other hand, thinking of the sacred as a discourse effect also allows us to analyze how religion, by an inverse process, transforms its transcendent doctrine into products made available to the faithful/consumers. We adopted as methodology the theoretical-methodological assumptions of the Discourse Analysis of the French School.
id ESPM-3_fd9d42c2d22b2d37e01f64a330ec30db
oai_identifier_str oai:ojs.revistacmc.espm.br:article/1730
network_acronym_str ESPM-3
network_name_str Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
repository_id_str
spelling The symbiosis between religion and the market: the sacred as an effect of discourseA simbiose entre religião e mercado: o sagrado como efeito de discursocommunicationconsumptionreligionspeech analysisUniversal Church of the Kingdom of GodComunicaçãoConsumoReligiãoAnálise do DiscursoIgreja Universal do Reino de DeusThis article investigate the symbiosis relationship between religion and market crystallized in the discourse of the Universal Church of the Kingdom of God. In this article, we propose to investigate, on the one hand, the sacred as an effect of discourse present in the advertising narrative for the construction of the transcendent nature and the sacralization of products; on the other hand, thinking of the sacred as a discourse effect also allows us to analyze how religion, by an inverse process, transforms its transcendent doctrine into products made available to the faithful/consumers. We adopted as methodology the theoretical-methodological assumptions of the Discourse Analysis of the French School.Este artigo investiga a relação de simbiose entre religião e mercado cristalizada no discurso da Igreja Universal do Reino de Deus. Tendo como embasamento teórico as perspectivas do campo das Ciências das Religiões e do Consumo, neste artigo, especificamente, propomos investigar, por um lado, o sagrado como um efeito de discurso presente na narrativa publicitária para construção da natureza transcendente e da sacralização de produtos; por outro lado, pensar no sagrado como um efeito de discurso também nos permite analisar como a religião, por um processo inverso, transforma sua doutrina transcendente em produtos disponibilizados para consumo dos fiéis/consumidores. Adotamos como metodologia os pressupostos teórico-metodológicos da Análise do Discurso de Escola Francesa.Escola Superior de Propaganda e Marketing2018-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa bibliográfica; análise do discursoapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/173010.18568/cmc.v15i44.1730Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 15 No. 44 (2018): SETEMBRO/DEZEMBRO; 574-597Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 15 Núm. 44 (2018): SETEMBRO/DEZEMBRO; 574-597Comunicação Mídia e Consumo; v. 15 n. 44 (2018): SETEMBRO/DEZEMBRO; 574-5971983-707010.18568/cmc.v15i44reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporenghttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1730/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1730/pdf_1Copyright (c) 2018 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Ronivaldo Moreira de2019-04-30T13:49:45Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/1730Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2019-04-30T13:49:45Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false
dc.title.none.fl_str_mv The symbiosis between religion and the market: the sacred as an effect of discourse
A simbiose entre religião e mercado: o sagrado como efeito de discurso
title The symbiosis between religion and the market: the sacred as an effect of discourse
spellingShingle The symbiosis between religion and the market: the sacred as an effect of discourse
Souza, Ronivaldo Moreira de
communication
consumption
religion
speech analysis
Universal Church of the Kingdom of God
Comunicação
Consumo
Religião
Análise do Discurso
Igreja Universal do Reino de Deus
title_short The symbiosis between religion and the market: the sacred as an effect of discourse
title_full The symbiosis between religion and the market: the sacred as an effect of discourse
title_fullStr The symbiosis between religion and the market: the sacred as an effect of discourse
title_full_unstemmed The symbiosis between religion and the market: the sacred as an effect of discourse
title_sort The symbiosis between religion and the market: the sacred as an effect of discourse
author Souza, Ronivaldo Moreira de
author_facet Souza, Ronivaldo Moreira de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Ronivaldo Moreira de
dc.subject.por.fl_str_mv communication
consumption
religion
speech analysis
Universal Church of the Kingdom of God
Comunicação
Consumo
Religião
Análise do Discurso
Igreja Universal do Reino de Deus
topic communication
consumption
religion
speech analysis
Universal Church of the Kingdom of God
Comunicação
Consumo
Religião
Análise do Discurso
Igreja Universal do Reino de Deus
description This article investigate the symbiosis relationship between religion and market crystallized in the discourse of the Universal Church of the Kingdom of God. In this article, we propose to investigate, on the one hand, the sacred as an effect of discourse present in the advertising narrative for the construction of the transcendent nature and the sacralization of products; on the other hand, thinking of the sacred as a discourse effect also allows us to analyze how religion, by an inverse process, transforms its transcendent doctrine into products made available to the faithful/consumers. We adopted as methodology the theoretical-methodological assumptions of the Discourse Analysis of the French School.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
pesquisa bibliográfica; análise do discurso
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1730
10.18568/cmc.v15i44.1730
url https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1730
identifier_str_mv 10.18568/cmc.v15i44.1730
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1730/pdf
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1730/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Comunicação Mídia e Consumo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Comunicação Mídia e Consumo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 15 No. 44 (2018): SETEMBRO/DEZEMBRO; 574-597
Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 15 Núm. 44 (2018): SETEMBRO/DEZEMBRO; 574-597
Comunicação Mídia e Consumo; v. 15 n. 44 (2018): SETEMBRO/DEZEMBRO; 574-597
1983-7070
10.18568/cmc.v15i44
reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron:ESPM
instname_str Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron_str ESPM
institution ESPM
reponame_str Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
collection Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
repository.mail.fl_str_mv thoff@espm.br||revistacmc@espm.br
_version_ 1793890300571156480