The symbiosis between religion and the market: the sacred as an effect of discourse
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
Texto Completo: | https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1730 |
Resumo: | This article investigate the symbiosis relationship between religion and market crystallized in the discourse of the Universal Church of the Kingdom of God. In this article, we propose to investigate, on the one hand, the sacred as an effect of discourse present in the advertising narrative for the construction of the transcendent nature and the sacralization of products; on the other hand, thinking of the sacred as a discourse effect also allows us to analyze how religion, by an inverse process, transforms its transcendent doctrine into products made available to the faithful/consumers. We adopted as methodology the theoretical-methodological assumptions of the Discourse Analysis of the French School. |
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The symbiosis between religion and the market: the sacred as an effect of discourseA simbiose entre religião e mercado: o sagrado como efeito de discursocommunicationconsumptionreligionspeech analysisUniversal Church of the Kingdom of GodComunicaçãoConsumoReligiãoAnálise do DiscursoIgreja Universal do Reino de DeusThis article investigate the symbiosis relationship between religion and market crystallized in the discourse of the Universal Church of the Kingdom of God. In this article, we propose to investigate, on the one hand, the sacred as an effect of discourse present in the advertising narrative for the construction of the transcendent nature and the sacralization of products; on the other hand, thinking of the sacred as a discourse effect also allows us to analyze how religion, by an inverse process, transforms its transcendent doctrine into products made available to the faithful/consumers. We adopted as methodology the theoretical-methodological assumptions of the Discourse Analysis of the French School.Este artigo investiga a relação de simbiose entre religião e mercado cristalizada no discurso da Igreja Universal do Reino de Deus. Tendo como embasamento teórico as perspectivas do campo das Ciências das Religiões e do Consumo, neste artigo, especificamente, propomos investigar, por um lado, o sagrado como um efeito de discurso presente na narrativa publicitária para construção da natureza transcendente e da sacralização de produtos; por outro lado, pensar no sagrado como um efeito de discurso também nos permite analisar como a religião, por um processo inverso, transforma sua doutrina transcendente em produtos disponibilizados para consumo dos fiéis/consumidores. Adotamos como metodologia os pressupostos teórico-metodológicos da Análise do Discurso de Escola Francesa.Escola Superior de Propaganda e Marketing2018-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa bibliográfica; análise do discursoapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/173010.18568/cmc.v15i44.1730Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 15 No. 44 (2018): SETEMBRO/DEZEMBRO; 574-597Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 15 Núm. 44 (2018): SETEMBRO/DEZEMBRO; 574-597Comunicação Mídia e Consumo; v. 15 n. 44 (2018): SETEMBRO/DEZEMBRO; 574-5971983-707010.18568/cmc.v15i44reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporenghttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1730/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1730/pdf_1Copyright (c) 2018 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Ronivaldo Moreira de2019-04-30T13:49:45Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/1730Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2019-04-30T13:49:45Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false |
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