A atuação da pedagogia na educação infantil e a organização do fazer coletivo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST |
Texto Completo: | http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/599 |
Resumo: | The goal of this work is to reflect on the relevance of the function of the pedagogue as the pedagogic coordinator in Early Childhood Education. For this, the research of qualitative character intends, through bibliographic study and survey of documental data, to investigate the trajectory of the training and work of this professional in Brazilian education so as to perceive its importance in current times for the organization of the school work. One also used as a reference, the educational work carried out in a Municipal Center of Early Childhood Education situated in the East Zone of the city of Manaus-AM, with the intent of perceiving how the work of the pedagogue takes place in the structuring and implementation of the political pedagogical project of the institution. With the study it is observed in the talk of various authors, that upon building her professional identity the pedagogue is indispensable for the organization, systematization and coordination of the educational processes of the school. Through the data obtained one can perceive that the pedagogue confronted and confronts many adversities in her professional trajectory. However, upon organizing her work in favor of continuing education for teachers, of the collective organization of the school work and of the construction of a social environment of mutual respect, she consolidates herself as a pedagogic coordinator in Early Childhood Education and significantly contributes to the formation of thinking subjects. |
id |
EST_2e9ccd4d6586e505c6eaa9e37e38a7be |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/599 |
network_acronym_str |
EST |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST |
repository_id_str |
|
spelling |
2016-07-25T15:29:07Z2016-03-032016-07-25T15:29:07Z2015-10-22FREITAS, Idelice de Jesus Alves. A atuação da pedagogia na educação infantil e a organização do fazer coletivo. 2015. 89 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2015.http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/599The goal of this work is to reflect on the relevance of the function of the pedagogue as the pedagogic coordinator in Early Childhood Education. For this, the research of qualitative character intends, through bibliographic study and survey of documental data, to investigate the trajectory of the training and work of this professional in Brazilian education so as to perceive its importance in current times for the organization of the school work. One also used as a reference, the educational work carried out in a Municipal Center of Early Childhood Education situated in the East Zone of the city of Manaus-AM, with the intent of perceiving how the work of the pedagogue takes place in the structuring and implementation of the political pedagogical project of the institution. With the study it is observed in the talk of various authors, that upon building her professional identity the pedagogue is indispensable for the organization, systematization and coordination of the educational processes of the school. Through the data obtained one can perceive that the pedagogue confronted and confronts many adversities in her professional trajectory. However, upon organizing her work in favor of continuing education for teachers, of the collective organization of the school work and of the construction of a social environment of mutual respect, she consolidates herself as a pedagogic coordinator in Early Childhood Education and significantly contributes to the formation of thinking subjects.O presente trabalho tem como finalidade refletir sobre a relevância da função da pedagoga como coordenadora pedagógica na Educação Infantil. Para isso, a pesquisa de caráter qualitativo pretende, mediante estudo bibliográfico e levantamento de dados documentais, pesquisar a trajetória de formação e atuação dessa profissional na educação brasileira, a fim de perceber sua importância na atualidade para a organização do trabalho escolar. Utilizou-se também como referencial, o trabalho educacional realizado em um Centro Municipal de Educação Infantil situado na Zona Leste da cidade de Manaus-AM, no intuito de perceber como se dá a atuação da pedagoga na estruturação e efetivação do projeto políticopedagógico da instituição. Com o estudo se observa, na fala de vários autores, que ao construir sua identidade profissional a pedagoga se faz imprescindível para a organização, sistematização e coordenação dos processos educativos da escola. Mediante os dados obtidos pode-se perceber que a pedagoga enfrentou e enfrenta diversas adversidades em sua trajetória profissional. Contudo, ao organizar seu fazer em prol da formação continuada de professores e professoras, da organização coletiva do trabalho escolar e da construção de um ambiente social de respeito mútuo, ela se consolida como coordenadora pedagógica na Educação Infantil e contribui significativamente para a formação de sujeitos pensantes.Made available in DSpace on 2016-07-25T15:29:07Z (GMT). No. of bitstreams: 1 freitas_ija_tmp411.pdf: 640364 bytes, checksum: fa997d93c0e49312e6fec5ea46e7a511 (MD5) Previous issue date: 2015-10-22application/pdfporFaculdades ESTPrograma de TeologiaESTBRTeologiaPedagogaEducação infantilCoordenação pedagógicaEDUCAÇÃO COMUNITÁRIA COM INFÂNCIA E JUVENTUDEFemale pedagogueEarly childhood educationPedagogic coordinationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIAA atuação da pedagogia na educação infantil e a organização do fazer coletivoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisStreck, Gisela Isolde Waechterhttp://lattes.cnpq.br/3906144692619471Brandenburg, Laude Erandihttp://lattes.cnpq.br/2720814127433525CPF:29054885068CPF:72747161072CPF:40565378368http://lattes.cnpq.br/7408088909824627Freitas, Idelice de Jesus Alvesinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ESTinstname:Faculdades ESTinstacron:ESTTEXTfreitas_ija_tmp411.pdf.txtfreitas_ija_tmp411.pdf.txtExtracted texttext/plain183858http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/599/2/freitas_ija_tmp411.pdf.txt01056479febaff9832825ccb52cc19ecMD52ORIGINALfreitas_ija_tmp411.pdfapplication/pdf640364http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/599/1/freitas_ija_tmp411.pdffa997d93c0e49312e6fec5ea46e7a511MD51BR-SlFE/5992016-07-25 13:32:13.447oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/599Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/http://tede.est.edu.br/tede/tde_oai/oai3.phpbiblioteca@est.edu.br||opendoar:2016-07-25T16:32:13Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades ESTfalse |
dc.title.por.fl_str_mv |
A atuação da pedagogia na educação infantil e a organização do fazer coletivo |
title |
A atuação da pedagogia na educação infantil e a organização do fazer coletivo |
spellingShingle |
A atuação da pedagogia na educação infantil e a organização do fazer coletivo Freitas, Idelice de Jesus Alves Pedagoga Educação infantil Coordenação pedagógica EDUCAÇÃO COMUNITÁRIA COM INFÂNCIA E JUVENTUDE Female pedagogue Early childhood education Pedagogic coordination CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA |
title_short |
A atuação da pedagogia na educação infantil e a organização do fazer coletivo |
title_full |
A atuação da pedagogia na educação infantil e a organização do fazer coletivo |
title_fullStr |
A atuação da pedagogia na educação infantil e a organização do fazer coletivo |
title_full_unstemmed |
A atuação da pedagogia na educação infantil e a organização do fazer coletivo |
title_sort |
A atuação da pedagogia na educação infantil e a organização do fazer coletivo |
author |
Freitas, Idelice de Jesus Alves |
author_facet |
Freitas, Idelice de Jesus Alves |
author_role |
author |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Streck, Gisela Isolde Waechter |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3906144692619471 |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Brandenburg, Laude Erandi |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2720814127433525 |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:29054885068 |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:72747161072 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:40565378368 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7408088909824627 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freitas, Idelice de Jesus Alves |
contributor_str_mv |
Streck, Gisela Isolde Waechter Brandenburg, Laude Erandi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagoga Educação infantil Coordenação pedagógica EDUCAÇÃO COMUNITÁRIA COM INFÂNCIA E JUVENTUDE |
topic |
Pedagoga Educação infantil Coordenação pedagógica EDUCAÇÃO COMUNITÁRIA COM INFÂNCIA E JUVENTUDE Female pedagogue Early childhood education Pedagogic coordination CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Female pedagogue Early childhood education Pedagogic coordination |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA |
description |
The goal of this work is to reflect on the relevance of the function of the pedagogue as the pedagogic coordinator in Early Childhood Education. For this, the research of qualitative character intends, through bibliographic study and survey of documental data, to investigate the trajectory of the training and work of this professional in Brazilian education so as to perceive its importance in current times for the organization of the school work. One also used as a reference, the educational work carried out in a Municipal Center of Early Childhood Education situated in the East Zone of the city of Manaus-AM, with the intent of perceiving how the work of the pedagogue takes place in the structuring and implementation of the political pedagogical project of the institution. With the study it is observed in the talk of various authors, that upon building her professional identity the pedagogue is indispensable for the organization, systematization and coordination of the educational processes of the school. Through the data obtained one can perceive that the pedagogue confronted and confronts many adversities in her professional trajectory. However, upon organizing her work in favor of continuing education for teachers, of the collective organization of the school work and of the construction of a social environment of mutual respect, she consolidates herself as a pedagogic coordinator in Early Childhood Education and significantly contributes to the formation of thinking subjects. |
publishDate |
2015 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-10-22 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-07-25T15:29:07Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2016-03-03 2016-07-25T15:29:07Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
FREITAS, Idelice de Jesus Alves. A atuação da pedagogia na educação infantil e a organização do fazer coletivo. 2015. 89 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/599 |
identifier_str_mv |
FREITAS, Idelice de Jesus Alves. A atuação da pedagogia na educação infantil e a organização do fazer coletivo. 2015. 89 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2015. |
url |
http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/599 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdades EST |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Teologia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
EST |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Teologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdades EST |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST instname:Faculdades EST instacron:EST |
instname_str |
Faculdades EST |
instacron_str |
EST |
institution |
EST |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/599/2/freitas_ija_tmp411.pdf.txt http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/599/1/freitas_ija_tmp411.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
01056479febaff9832825ccb52cc19ec fa997d93c0e49312e6fec5ea46e7a511 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades EST |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca@est.edu.br|| |
_version_ |
1797421390606893056 |