A atuação da pedagogia na educação infantil e a organização do fazer coletivo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Idelice de Jesus Alves
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
Texto Completo: http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/599
Resumo: The goal of this work is to reflect on the relevance of the function of the pedagogue as the pedagogic coordinator in Early Childhood Education. For this, the research of qualitative character intends, through bibliographic study and survey of documental data, to investigate the trajectory of the training and work of this professional in Brazilian education so as to perceive its importance in current times for the organization of the school work. One also used as a reference, the educational work carried out in a Municipal Center of Early Childhood Education situated in the East Zone of the city of Manaus-AM, with the intent of perceiving how the work of the pedagogue takes place in the structuring and implementation of the political pedagogical project of the institution. With the study it is observed in the talk of various authors, that upon building her professional identity the pedagogue is indispensable for the organization, systematization and coordination of the educational processes of the school. Through the data obtained one can perceive that the pedagogue confronted and confronts many adversities in her professional trajectory. However, upon organizing her work in favor of continuing education for teachers, of the collective organization of the school work and of the construction of a social environment of mutual respect, she consolidates herself as a pedagogic coordinator in Early Childhood Education and significantly contributes to the formation of thinking subjects.
id EST_2e9ccd4d6586e505c6eaa9e37e38a7be
oai_identifier_str oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/599
network_acronym_str EST
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
repository_id_str
spelling 2016-07-25T15:29:07Z2016-03-032016-07-25T15:29:07Z2015-10-22FREITAS, Idelice de Jesus Alves. A atuação da pedagogia na educação infantil e a organização do fazer coletivo. 2015. 89 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2015.http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/599The goal of this work is to reflect on the relevance of the function of the pedagogue as the pedagogic coordinator in Early Childhood Education. For this, the research of qualitative character intends, through bibliographic study and survey of documental data, to investigate the trajectory of the training and work of this professional in Brazilian education so as to perceive its importance in current times for the organization of the school work. One also used as a reference, the educational work carried out in a Municipal Center of Early Childhood Education situated in the East Zone of the city of Manaus-AM, with the intent of perceiving how the work of the pedagogue takes place in the structuring and implementation of the political pedagogical project of the institution. With the study it is observed in the talk of various authors, that upon building her professional identity the pedagogue is indispensable for the organization, systematization and coordination of the educational processes of the school. Through the data obtained one can perceive that the pedagogue confronted and confronts many adversities in her professional trajectory. However, upon organizing her work in favor of continuing education for teachers, of the collective organization of the school work and of the construction of a social environment of mutual respect, she consolidates herself as a pedagogic coordinator in Early Childhood Education and significantly contributes to the formation of thinking subjects.O presente trabalho tem como finalidade refletir sobre a relevância da função da pedagoga como coordenadora pedagógica na Educação Infantil. Para isso, a pesquisa de caráter qualitativo pretende, mediante estudo bibliográfico e levantamento de dados documentais, pesquisar a trajetória de formação e atuação dessa profissional na educação brasileira, a fim de perceber sua importância na atualidade para a organização do trabalho escolar. Utilizou-se também como referencial, o trabalho educacional realizado em um Centro Municipal de Educação Infantil situado na Zona Leste da cidade de Manaus-AM, no intuito de perceber como se dá a atuação da pedagoga na estruturação e efetivação do projeto políticopedagógico da instituição. Com o estudo se observa, na fala de vários autores, que ao construir sua identidade profissional a pedagoga se faz imprescindível para a organização, sistematização e coordenação dos processos educativos da escola. Mediante os dados obtidos pode-se perceber que a pedagoga enfrentou e enfrenta diversas adversidades em sua trajetória profissional. Contudo, ao organizar seu fazer em prol da formação continuada de professores e professoras, da organização coletiva do trabalho escolar e da construção de um ambiente social de respeito mútuo, ela se consolida como coordenadora pedagógica na Educação Infantil e contribui significativamente para a formação de sujeitos pensantes.Made available in DSpace on 2016-07-25T15:29:07Z (GMT). No. of bitstreams: 1 freitas_ija_tmp411.pdf: 640364 bytes, checksum: fa997d93c0e49312e6fec5ea46e7a511 (MD5) Previous issue date: 2015-10-22application/pdfporFaculdades ESTPrograma de TeologiaESTBRTeologiaPedagogaEducação infantilCoordenação pedagógicaEDUCAÇÃO COMUNITÁRIA COM INFÂNCIA E JUVENTUDEFemale pedagogueEarly childhood educationPedagogic coordinationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIAA atuação da pedagogia na educação infantil e a organização do fazer coletivoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisStreck, Gisela Isolde Waechterhttp://lattes.cnpq.br/3906144692619471Brandenburg, Laude Erandihttp://lattes.cnpq.br/2720814127433525CPF:29054885068CPF:72747161072CPF:40565378368http://lattes.cnpq.br/7408088909824627Freitas, Idelice de Jesus Alvesinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ESTinstname:Faculdades ESTinstacron:ESTTEXTfreitas_ija_tmp411.pdf.txtfreitas_ija_tmp411.pdf.txtExtracted texttext/plain183858http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/599/2/freitas_ija_tmp411.pdf.txt01056479febaff9832825ccb52cc19ecMD52ORIGINALfreitas_ija_tmp411.pdfapplication/pdf640364http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/599/1/freitas_ija_tmp411.pdffa997d93c0e49312e6fec5ea46e7a511MD51BR-SlFE/5992016-07-25 13:32:13.447oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/599Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/http://tede.est.edu.br/tede/tde_oai/oai3.phpbiblioteca@est.edu.br||opendoar:2016-07-25T16:32:13Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades ESTfalse
dc.title.por.fl_str_mv A atuação da pedagogia na educação infantil e a organização do fazer coletivo
title A atuação da pedagogia na educação infantil e a organização do fazer coletivo
spellingShingle A atuação da pedagogia na educação infantil e a organização do fazer coletivo
Freitas, Idelice de Jesus Alves
Pedagoga
Educação infantil
Coordenação pedagógica
EDUCAÇÃO COMUNITÁRIA COM INFÂNCIA E JUVENTUDE
Female pedagogue
Early childhood education
Pedagogic coordination
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
title_short A atuação da pedagogia na educação infantil e a organização do fazer coletivo
title_full A atuação da pedagogia na educação infantil e a organização do fazer coletivo
title_fullStr A atuação da pedagogia na educação infantil e a organização do fazer coletivo
title_full_unstemmed A atuação da pedagogia na educação infantil e a organização do fazer coletivo
title_sort A atuação da pedagogia na educação infantil e a organização do fazer coletivo
author Freitas, Idelice de Jesus Alves
author_facet Freitas, Idelice de Jesus Alves
author_role author
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Streck, Gisela Isolde Waechter
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3906144692619471
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Brandenburg, Laude Erandi
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2720814127433525
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:29054885068
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv CPF:72747161072
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:40565378368
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7408088909824627
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Idelice de Jesus Alves
contributor_str_mv Streck, Gisela Isolde Waechter
Brandenburg, Laude Erandi
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagoga
Educação infantil
Coordenação pedagógica
EDUCAÇÃO COMUNITÁRIA COM INFÂNCIA E JUVENTUDE
topic Pedagoga
Educação infantil
Coordenação pedagógica
EDUCAÇÃO COMUNITÁRIA COM INFÂNCIA E JUVENTUDE
Female pedagogue
Early childhood education
Pedagogic coordination
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
dc.subject.eng.fl_str_mv Female pedagogue
Early childhood education
Pedagogic coordination
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
description The goal of this work is to reflect on the relevance of the function of the pedagogue as the pedagogic coordinator in Early Childhood Education. For this, the research of qualitative character intends, through bibliographic study and survey of documental data, to investigate the trajectory of the training and work of this professional in Brazilian education so as to perceive its importance in current times for the organization of the school work. One also used as a reference, the educational work carried out in a Municipal Center of Early Childhood Education situated in the East Zone of the city of Manaus-AM, with the intent of perceiving how the work of the pedagogue takes place in the structuring and implementation of the political pedagogical project of the institution. With the study it is observed in the talk of various authors, that upon building her professional identity the pedagogue is indispensable for the organization, systematization and coordination of the educational processes of the school. Through the data obtained one can perceive that the pedagogue confronted and confronts many adversities in her professional trajectory. However, upon organizing her work in favor of continuing education for teachers, of the collective organization of the school work and of the construction of a social environment of mutual respect, she consolidates herself as a pedagogic coordinator in Early Childhood Education and significantly contributes to the formation of thinking subjects.
publishDate 2015
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-10-22
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-07-25T15:29:07Z
dc.date.available.fl_str_mv 2016-03-03
2016-07-25T15:29:07Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv FREITAS, Idelice de Jesus Alves. A atuação da pedagogia na educação infantil e a organização do fazer coletivo. 2015. 89 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2015.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/599
identifier_str_mv FREITAS, Idelice de Jesus Alves. A atuação da pedagogia na educação infantil e a organização do fazer coletivo. 2015. 89 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2015.
url http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/599
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdades EST
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Teologia
dc.publisher.initials.fl_str_mv EST
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Teologia
publisher.none.fl_str_mv Faculdades EST
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
instname:Faculdades EST
instacron:EST
instname_str Faculdades EST
instacron_str EST
institution EST
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
bitstream.url.fl_str_mv http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/599/2/freitas_ija_tmp411.pdf.txt
http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/599/1/freitas_ija_tmp411.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 01056479febaff9832825ccb52cc19ec
fa997d93c0e49312e6fec5ea46e7a511
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades EST
repository.mail.fl_str_mv biblioteca@est.edu.br||
_version_ 1797421390606893056