Teacher turnover in Latin America: a literature review
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa eng |
Título da fonte: | Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/6706 |
Resumo: | Growing numbers of teachers are leaving the classroom before having served five years, and this is increasingly becoming an international concern. To contribute to the discussion, this study systematically reviews the literature on teacher attrition in Latin America, focusing on the reasons teachers give for abandoning their profession, in this specific geographical context. The results point to encountering school life as the main reason for leaving a teaching career; thus, we use the concept of micropolitical literacy to approach the phenomenon studied. Teaching |
id |
FCC-1_6461d7d7527a18bfbbb0e9aca458ef45 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6706 |
network_acronym_str |
FCC-1 |
network_name_str |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teacher turnover in Latin America: a literature reviewAbandono docente en América Latina: revisión de la literaturaL’abandon de la carrière de l’enseignement en Amérique Latine: révision de la littératureAbandono docente na América Latina: revisão da literaturaProfissão DocenteRecrutamentoCarreiraRelações de TrabalhoProfession D’enseignantRecrutementCarrièreRelations ProfessionellesProfesión DocenteReclutamientoCarreraRelaciones ProfesionalesProfessionRecruitmentCareerProfessional RelationsGrowing numbers of teachers are leaving the classroom before having served five years, and this is increasingly becoming an international concern. To contribute to the discussion, this study systematically reviews the literature on teacher attrition in Latin America, focusing on the reasons teachers give for abandoning their profession, in this specific geographical context. The results point to encountering school life as the main reason for leaving a teaching career; thus, we use the concept of micropolitical literacy to approach the phenomenon studied. Teaching La cantidad de docentes que deciden abandonar el aula antes de cumplir cinco años de experiencia es una preocupación creciente a nivel internacional. Para contribuir a la discusión, este estudio realiza una revisión sistemática de la literatura en torno al abandono docente producida en América Latina. El texto se focaliza en las razones aludidas por los/as docentes para irse del aula que se desprenden de las investigaciones realizadas en este contexto geográfico específico. Dentro de nuestras conclusiones vemos al encuentro con la vida escolar como una razón para dejar el aula. Por esto, aludimos al concepto de alfabetización micropolítica como una manera de abordar el fenómeno estudiado. Le nombre d’enseignants qui décident d’abandonner la salle de classe avant cinq années en métier est une préoccupation croissante à l’échelle internationale. Pour contribuer à la discussion, cette étude effectue une révision systématique de la littérature sur le sujet en Amerique Latine. Appuyé sur des recherches menées dans ce contexte géographique l’accent est mis sur les raisons invoquées par les enseignant.e.s pour décrocher. En conclusion, nous avons identifié que la principale raison de leur abandon du métier est la confrontation avec la vie professionelle en école et cela nous a, par conséquent, amené vers le concept d’alphabétisation micro-politique en tant que moyen d’aborder le phénomène. A quantidade de docentes que decidem abandonar a sala de aula antes de cumprir cinco anos de experiência é uma preocupação crescente no nível internacional. Para contribuir com a discussão, este estudo realiza uma revisão sistemática da literatura produzida na América Latina em torno do tema. Foca-se, por meio das pesquisas realizadas nesse contexto geográfico específico, nas razões apontadas pelos/as docentes para abandonar a sala de aula. Em nossas conclusões, vemos o encontro com a vida escolar como a razão principal para deixar o exercício da profissão e, por isso, apontamos para o conceito de alfabetização micropolítica como uma maneira de abordar o fenômeno estudado.Fundação Carlos Chagas2020-08-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/6706Cadernos de Pesquisa; Vol. 50 No. 176: abr./jun.2020; 592-604Cadernos de Pesquisa; Vol. 50 Núm. 176: abr./jun.2020; 592-604Cadernos de Pesquisa; Vol. 50 No. 176: abr./jun.2020; 592-604Cadernos de Pesquisa; v. 50 n. 176: abr./jun.2020; 592-6041980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCspaenghttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/6706/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/6706/pdf_1Copyright (c) 2020 Cadernos de Pesquisahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGonzalez-Escobar, MarySilva-Peña, IlichPrecht Gandarillas, AndreaKelchtermans, Geert2022-09-20T15:16:45Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6706Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2022-09-20T15:16:45Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher turnover in Latin America: a literature review Abandono docente en América Latina: revisión de la literatura L’abandon de la carrière de l’enseignement en Amérique Latine: révision de la littérature Abandono docente na América Latina: revisão da literatura |
title |
Teacher turnover in Latin America: a literature review |
spellingShingle |
Teacher turnover in Latin America: a literature review Gonzalez-Escobar, Mary Profissão Docente Recrutamento Carreira Relações de Trabalho Profession D’enseignant Recrutement Carrière Relations Professionelles Profesión Docente Reclutamiento Carrera Relaciones Profesionales Profession Recruitment Career Professional Relations |
title_short |
Teacher turnover in Latin America: a literature review |
title_full |
Teacher turnover in Latin America: a literature review |
title_fullStr |
Teacher turnover in Latin America: a literature review |
title_full_unstemmed |
Teacher turnover in Latin America: a literature review |
title_sort |
Teacher turnover in Latin America: a literature review |
author |
Gonzalez-Escobar, Mary |
author_facet |
Gonzalez-Escobar, Mary Silva-Peña, Ilich Precht Gandarillas, Andrea Kelchtermans, Geert |
author_role |
author |
author2 |
Silva-Peña, Ilich Precht Gandarillas, Andrea Kelchtermans, Geert |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonzalez-Escobar, Mary Silva-Peña, Ilich Precht Gandarillas, Andrea Kelchtermans, Geert |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Profissão Docente Recrutamento Carreira Relações de Trabalho Profession D’enseignant Recrutement Carrière Relations Professionelles Profesión Docente Reclutamiento Carrera Relaciones Profesionales Profession Recruitment Career Professional Relations |
topic |
Profissão Docente Recrutamento Carreira Relações de Trabalho Profession D’enseignant Recrutement Carrière Relations Professionelles Profesión Docente Reclutamiento Carrera Relaciones Profesionales Profession Recruitment Career Professional Relations |
description |
Growing numbers of teachers are leaving the classroom before having served five years, and this is increasingly becoming an international concern. To contribute to the discussion, this study systematically reviews the literature on teacher attrition in Latin America, focusing on the reasons teachers give for abandoning their profession, in this specific geographical context. The results point to encountering school life as the main reason for leaving a teaching career; thus, we use the concept of micropolitical literacy to approach the phenomenon studied. Teaching |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/6706 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/6706 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa eng |
language |
spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/6706/pdf https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/6706/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Cadernos de Pesquisa https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Cadernos de Pesquisa https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa; Vol. 50 No. 176: abr./jun.2020; 592-604 Cadernos de Pesquisa; Vol. 50 Núm. 176: abr./jun.2020; 592-604 Cadernos de Pesquisa; Vol. 50 No. 176: abr./jun.2020; 592-604 Cadernos de Pesquisa; v. 50 n. 176: abr./jun.2020; 592-604 1980-5314 0100-1574 reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
collection |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br |
_version_ |
1795330316563382272 |