Teacher turnover in Latin America: a literature review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonzalez-Escobar, Mary
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silva-Peña, Ilich, Precht Gandarillas, Andrea, Kelchtermans, Geert
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
eng
Título da fonte: Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/6706
Resumo: Growing numbers of teachers are leaving the classroom before having served five years, and this is increasingly becoming an international concern. To contribute to the discussion, this study systematically reviews the literature on teacher attrition in Latin America, focusing on the reasons teachers give for abandoning their profession, in this specific geographical context. The results point to encountering school life as the main reason for leaving a teaching career; thus, we use the concept of micropolitical literacy to approach the phenomenon studied. Teaching 
id FCC-1_6461d7d7527a18bfbbb0e9aca458ef45
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6706
network_acronym_str FCC-1
network_name_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository_id_str
spelling Teacher turnover in Latin America: a literature reviewAbandono docente en América Latina: revisión de la literaturaL’abandon de la carrière de l’enseignement en Amérique Latine: révision de la littératureAbandono docente na América Latina: revisão da literaturaProfissão DocenteRecrutamentoCarreiraRelações de TrabalhoProfession D’enseignantRecrutementCarrièreRelations ProfessionellesProfesión DocenteReclutamientoCarreraRelaciones ProfesionalesProfessionRecruitmentCareerProfessional RelationsGrowing numbers of teachers are leaving the classroom before having served five years, and this is increasingly becoming an international concern. To contribute to the discussion, this study systematically reviews the literature on teacher attrition in Latin America, focusing on the reasons teachers give for abandoning their profession, in this specific geographical context. The results point to encountering school life as the main reason for leaving a teaching career; thus, we use the concept of micropolitical literacy to approach the phenomenon studied. Teaching La cantidad de docentes que deciden abandonar el aula antes de cumplir cinco años de experiencia es una preocupación creciente a nivel internacional. Para contribuir a la discusión, este estudio realiza una revisión sistemática de la literatura en torno al abandono docente producida en América Latina. El texto se focaliza en las razones aludidas por los/as docentes para irse del aula que se desprenden de las investigaciones realizadas en este contexto geográfico específico. Dentro de nuestras conclusiones vemos al encuentro con la vida escolar como una razón para dejar el aula. Por esto, aludimos al concepto de alfabetización micropolítica como una manera de abordar el fenómeno estudiado.    Le nombre d’enseignants qui décident d’abandonner la salle de classe avant cinq années en métier est une préoccupation croissante à l’échelle internationale. Pour contribuer à la discussion, cette étude effectue une révision systématique de la littérature sur le sujet en Amerique Latine. Appuyé sur des recherches menées dans ce contexte géographique l’accent est mis sur les raisons invoquées par les enseignant.e.s pour décrocher. En conclusion, nous avons identifié que la principale raison de leur abandon du métier est la confrontation avec la vie professionelle en école et cela nous a, par conséquent, amené vers le concept d’alphabétisation micro-politique en tant que moyen d’aborder le phénomène. A quantidade de docentes que decidem abandonar a sala de aula antes de cumprir cinco anos de experiência é uma preocupação crescente no nível internacional. Para contribuir com a discussão, este estudo realiza uma revisão sistemática da literatura produzida na América Latina em torno do tema. Foca-se, por meio das pesquisas realizadas nesse contexto geográfico específico, nas razões apontadas pelos/as docentes para abandonar a sala de aula. Em nossas conclusões, vemos o encontro com a vida escolar como a razão principal para deixar o exercício da profissão e, por isso, apontamos para o conceito de alfabetização micropolítica como uma maneira de abordar o fenômeno estudado.Fundação Carlos Chagas2020-08-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/6706Cadernos de Pesquisa; Vol. 50 No. 176: abr./jun.2020; 592-604Cadernos de Pesquisa; Vol. 50 Núm. 176: abr./jun.2020; 592-604Cadernos de Pesquisa; Vol. 50 No. 176: abr./jun.2020; 592-604Cadernos de Pesquisa; v. 50 n. 176: abr./jun.2020; 592-6041980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCspaenghttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/6706/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/6706/pdf_1Copyright (c) 2020 Cadernos de Pesquisahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGonzalez-Escobar, MarySilva-Peña, IlichPrecht Gandarillas, AndreaKelchtermans, Geert2022-09-20T15:16:45Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6706Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2022-09-20T15:16:45Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher turnover in Latin America: a literature review
Abandono docente en América Latina: revisión de la literatura
L’abandon de la carrière de l’enseignement en Amérique Latine: révision de la littérature
Abandono docente na América Latina: revisão da literatura
title Teacher turnover in Latin America: a literature review
spellingShingle Teacher turnover in Latin America: a literature review
Gonzalez-Escobar, Mary
Profissão Docente
Recrutamento
Carreira
Relações de Trabalho
Profession D’enseignant
Recrutement
Carrière
Relations Professionelles
Profesión Docente
Reclutamiento
Carrera
Relaciones Profesionales
Profession
Recruitment
Career
Professional Relations
title_short Teacher turnover in Latin America: a literature review
title_full Teacher turnover in Latin America: a literature review
title_fullStr Teacher turnover in Latin America: a literature review
title_full_unstemmed Teacher turnover in Latin America: a literature review
title_sort Teacher turnover in Latin America: a literature review
author Gonzalez-Escobar, Mary
author_facet Gonzalez-Escobar, Mary
Silva-Peña, Ilich
Precht Gandarillas, Andrea
Kelchtermans, Geert
author_role author
author2 Silva-Peña, Ilich
Precht Gandarillas, Andrea
Kelchtermans, Geert
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonzalez-Escobar, Mary
Silva-Peña, Ilich
Precht Gandarillas, Andrea
Kelchtermans, Geert
dc.subject.por.fl_str_mv Profissão Docente
Recrutamento
Carreira
Relações de Trabalho
Profession D’enseignant
Recrutement
Carrière
Relations Professionelles
Profesión Docente
Reclutamiento
Carrera
Relaciones Profesionales
Profession
Recruitment
Career
Professional Relations
topic Profissão Docente
Recrutamento
Carreira
Relações de Trabalho
Profession D’enseignant
Recrutement
Carrière
Relations Professionelles
Profesión Docente
Reclutamiento
Carrera
Relaciones Profesionales
Profession
Recruitment
Career
Professional Relations
description Growing numbers of teachers are leaving the classroom before having served five years, and this is increasingly becoming an international concern. To contribute to the discussion, this study systematically reviews the literature on teacher attrition in Latin America, focusing on the reasons teachers give for abandoning their profession, in this specific geographical context. The results point to encountering school life as the main reason for leaving a teaching career; thus, we use the concept of micropolitical literacy to approach the phenomenon studied. Teaching 
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/6706
url https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/6706
dc.language.iso.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/6706/pdf
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/6706/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Cadernos de Pesquisa
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Cadernos de Pesquisa
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa; Vol. 50 No. 176: abr./jun.2020; 592-604
Cadernos de Pesquisa; Vol. 50 Núm. 176: abr./jun.2020; 592-604
Cadernos de Pesquisa; Vol. 50 No. 176: abr./jun.2020; 592-604
Cadernos de Pesquisa; v. 50 n. 176: abr./jun.2020; 592-604
1980-5314
0100-1574
reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
collection Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br
_version_ 1795330316563382272