The queen bee phenomenon: What peculiarity at university?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Grangeiro, Rebeca da Rocha
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Esnard, Catherine
Tipo de documento: Artigo
Idioma: fra
por
Título da fonte: Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/7516
Resumo: The objective of this research is to explore the occurrence of the queen bee phenomenon characteristics in a French university by observing in particular whether this effect manifests itself in different forms between the professors-researchers and non-professors staff of different statutory categories. Twenty-two individual semi-structured interviews, conducted with male and female personnel, highlight the prevalence of queen bee characteristic traits among high status female professors, much more than among non-professors women. The results of this exploratory study are discussed in the context of gender-based discrimination likely to impact the women careers in university.
id FCC-1_261ee8195a25721f2c987ef4f1bbab83
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7516
network_acronym_str FCC-1
network_name_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository_id_str
spelling The queen bee phenomenon: What peculiarity at university? El fenómeno abeja reina: ¿Cuáles son sus particularidades en la universidad? Le phénomène reine des abeilles : Quelles particularités à l’université? O fenômeno abelha-rainha: Quais as particularidades na universidade? Relaciones de GeneroMujerUniversidadProfesiónRelations de GenreFemmesUniversitéProfession Gender Relations WomenUniversityProfession Relações de GêneroMulheresUniversidadeProfissãoThe objective of this research is to explore the occurrence of the queen bee phenomenon characteristics in a French university by observing in particular whether this effect manifests itself in different forms between the professors-researchers and non-professors staff of different statutory categories. Twenty-two individual semi-structured interviews, conducted with male and female personnel, highlight the prevalence of queen bee characteristic traits among high status female professors, much more than among non-professors women. The results of this exploratory study are discussed in the context of gender-based discrimination likely to impact the women careers in university.El objetivo de esta investigación es explorar la ocurrencia de las características del fenómeno abeja reina en una universidad francesa, observando, sobre todo, si ese efecto se manifiesta de distintas formas entre docentes-investigadores(as) y no docentes de diferentes categorías estatutarias. Veintidós entrevistas semiestructuradas individuales realizadas con empleados y empleadas destacan la prevalencia de rasgos característicos de la abeja reina entre docentes-investigadoras de alto status, mucho más que entre mujeres no docentes. Los resultados de este estudio exploratorio se discuten en el marco de la discriminación en base al género, capaz de afectar las carreras de las mujeres en la universidad.Cette recherche a pour objectif d’explorer l’occurrence des caractéristiques de l’effet reine des abeilles dans une université française en observant notamment s’il se manifeste sous des formes différentes entre les enseignant.e.s-chercheu.r.seuse.s et les personnels non enseignants de différentes catégories statutaires. Vingt-deux entretiens semi-directifs individuels, conduits auprès de personnels masculins et féminins, mettent en évidence une prévalence des traits caractéristiques de l’attitude de la reine des abeilles chez les femmes universitaires de statut élevé, bien plus que chez les femmes non enseignantes. Les résultats de cette étude exploratoire sont discutés dans le cadre des discriminations sexistes susceptibles d’impacter les carrières des femmes à l’université.O objetivo desta pesquisa é explorar a ocorrência das características do fenômeno abelha-rainha em uma universidade francesa, observando, em particular, se esse efeito se manifesta de diferentes formas entre docentes-pesquisadores(as) e não docentes de diferentes categorias estatutárias. Vinte e duas entrevistas semidiretivas, realizadas com funcionários e funcionárias, destacam a prevalência de traços característicos da abelha-rainha entre docentes-pesquisadoras de status elevado, muito mais do que entre mulheres não docentes. Os resultados deste estudo exploratório são discutidos no contexto de discriminação baseada em gênero, suscetível de afetar as carreiras das mulheres na universidade.Fundação Carlos Chagas2021-05-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/7516Cadernos de Pesquisa; Vol. 51 (2021); e07516Cadernos de Pesquisa; Vol. 51 (2021); e07516Cadernos de Pesquisa; Vol. 51 (2021); e07516Cadernos de Pesquisa; v. 51 (2021); e075161980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCfraporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/7516/4177https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/7516/4178Copyright (c) 2021 Cadernos de Pesquisahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGrangeiro, Rebeca da RochaEsnard, Catherine2022-12-05T11:43:58Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7516Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2022-12-05T11:43:58Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv The queen bee phenomenon: What peculiarity at university?
El fenómeno abeja reina: ¿Cuáles son sus particularidades en la universidad?
Le phénomène reine des abeilles : Quelles particularités à l’université?
O fenômeno abelha-rainha: Quais as particularidades na universidade?
title The queen bee phenomenon: What peculiarity at university?
spellingShingle The queen bee phenomenon: What peculiarity at university?
Grangeiro, Rebeca da Rocha
Relaciones de Genero
Mujer
Universidad
Profesión
Relations de Genre
Femmes
Université
Profession
Gender Relations
Women
University
Profession
Relações de Gênero
Mulheres
Universidade
Profissão
title_short The queen bee phenomenon: What peculiarity at university?
title_full The queen bee phenomenon: What peculiarity at university?
title_fullStr The queen bee phenomenon: What peculiarity at university?
title_full_unstemmed The queen bee phenomenon: What peculiarity at university?
title_sort The queen bee phenomenon: What peculiarity at university?
author Grangeiro, Rebeca da Rocha
author_facet Grangeiro, Rebeca da Rocha
Esnard, Catherine
author_role author
author2 Esnard, Catherine
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Grangeiro, Rebeca da Rocha
Esnard, Catherine
dc.subject.por.fl_str_mv Relaciones de Genero
Mujer
Universidad
Profesión
Relations de Genre
Femmes
Université
Profession
Gender Relations
Women
University
Profession
Relações de Gênero
Mulheres
Universidade
Profissão
topic Relaciones de Genero
Mujer
Universidad
Profesión
Relations de Genre
Femmes
Université
Profession
Gender Relations
Women
University
Profession
Relações de Gênero
Mulheres
Universidade
Profissão
description The objective of this research is to explore the occurrence of the queen bee phenomenon characteristics in a French university by observing in particular whether this effect manifests itself in different forms between the professors-researchers and non-professors staff of different statutory categories. Twenty-two individual semi-structured interviews, conducted with male and female personnel, highlight the prevalence of queen bee characteristic traits among high status female professors, much more than among non-professors women. The results of this exploratory study are discussed in the context of gender-based discrimination likely to impact the women careers in university.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/7516
url https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/7516
dc.language.iso.fl_str_mv fra
por
language fra
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/7516/4177
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/7516/4178
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Cadernos de Pesquisa
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Cadernos de Pesquisa
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa; Vol. 51 (2021); e07516
Cadernos de Pesquisa; Vol. 51 (2021); e07516
Cadernos de Pesquisa; Vol. 51 (2021); e07516
Cadernos de Pesquisa; v. 51 (2021); e07516
1980-5314
0100-1574
reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
collection Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br
_version_ 1795330317105496064