Basic Education Evaluation System: systematic literature review
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7839 |
Resumo: | This article conducts a systematic literature review in line with the Prisma recommendations, using the descriptor “Sistema de Avaliação da Educação Básica” (Saeb) [Basic Education Evaluation System]. The searches were carried out in the Scopus, Web of Science and SciELO databases, without temporal delimitation. Eleven articles were selected and classified in three categories that discuss the origin of Saeb in the context of the 1990s education reform, Saeb as a policy of accountability, and factors related to Saeb results. It became evident that Saeb’s role and performance as an evaluation policy is widely criticized. On the other hand, there is a lack of studies that discuss new possibilities to evaluate the quality of basic education, constituting an open field for discussion in the academic sphere. |
id |
FCC-2_1fc2362c4ef6c72be2a1e54a92d850ce |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7839 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Basic Education Evaluation System: systematic literature reviewSistema de Evaluación de la Educación Básica: revisión sistemática de la literaturaSistema de Avaliação da Educação Básica: revisão sistemática da literaturaNational Basic Education Evaluation SystemEvaluation of Basic EducationPublic Policies in EducationLiterature ReviewSistema Nacional de Avaliação da Educação BásicaAvaliação da Educação BásicaPolíticas Públicas em EducaçãoRevisão de LiteraturaSistema Nacional de Evaluación de la Educación BásicaEvaluación de Educación BásicaPolíticas Públicas en EducaciónRevisión de LiteraturaThis article conducts a systematic literature review in line with the Prisma recommendations, using the descriptor “Sistema de Avaliação da Educação Básica” (Saeb) [Basic Education Evaluation System]. The searches were carried out in the Scopus, Web of Science and SciELO databases, without temporal delimitation. Eleven articles were selected and classified in three categories that discuss the origin of Saeb in the context of the 1990s education reform, Saeb as a policy of accountability, and factors related to Saeb results. It became evident that Saeb’s role and performance as an evaluation policy is widely criticized. On the other hand, there is a lack of studies that discuss new possibilities to evaluate the quality of basic education, constituting an open field for discussion in the academic sphere.En este artículo ha sido realizada una revisión sistemática de la literatura adecuada a las recomendaciones Prisma, utilizando el descriptor “Sistema de Avaliação da Educação Básica” (Saeb) [Sistema de Evaluación de la Educación Básica]. Las búsquedas han sido realizadas en las bases de datos Scopus, Web of Science y SciELO, sin delimitación temporal. Han sido seleccionados 11 artículos, clasificados en tres categorías que discuten el origen de Saeb en el ámbito de las reformas educativas de la década de los 90, el Saeb como política de responsabilidad (accountability) y los factores relacionados a los resultados del Saeb. Se ha constatado que su papel y desempeño como política de evaluación es ampliamente criticado. Por otro lado, se verifica que hay una escasez de estudios que discutan nuevas posibilidades de evaluar la calidad de la educación básica, lo que constituye un campo abierto para discusiones en el ámbito académico.Neste artigo foi realizada uma revisão sistemática da literatura adequada às recomendações Prisma, utilizando o descritor “Sistema de Avaliação da Educação Básica” (Saeb). As buscas foram realizadas nas bases de dados Scopus, Web of Science e SciELO, sem delimitação temporal. Foram selecionados 11 artigos, classificados em três categorias que discutem a origem do Saeb mediante as reformas educacionais da década de 1990, o Saeb enquanto política de responsabilização (accountability) e os fatores associados aos resultados do Saeb. Evidenciou-se que seu papel e desempenho como política de avaliação é amplamente criticado. Em contrapartida, nota-se a escassez de estudos que discutem novas possibilidades para avaliar a qualidade da educação básica, constituindo um campo aberto para discussões no ambiente acadêmico.Fundação Carlos Chagas2021-07-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/783910.18222/eae.v32.7839Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07839Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07839Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07839Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e07839Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e078391984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7839/4270Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Talita Emidio AndradeSoares, Denilson Junio MarquesSantos, Wagner dos2023-10-06T19:56:50Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7839Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T19:56:50Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Basic Education Evaluation System: systematic literature review Sistema de Evaluación de la Educación Básica: revisión sistemática de la literatura Sistema de Avaliação da Educação Básica: revisão sistemática da literatura |
title |
Basic Education Evaluation System: systematic literature review |
spellingShingle |
Basic Education Evaluation System: systematic literature review Soares, Talita Emidio Andrade National Basic Education Evaluation System Evaluation of Basic Education Public Policies in Education Literature Review Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica Avaliação da Educação Básica Políticas Públicas em Educação Revisão de Literatura Sistema Nacional de Evaluación de la Educación Básica Evaluación de Educación Básica Políticas Públicas en Educación Revisión de Literatura |
title_short |
Basic Education Evaluation System: systematic literature review |
title_full |
Basic Education Evaluation System: systematic literature review |
title_fullStr |
Basic Education Evaluation System: systematic literature review |
title_full_unstemmed |
Basic Education Evaluation System: systematic literature review |
title_sort |
Basic Education Evaluation System: systematic literature review |
author |
Soares, Talita Emidio Andrade |
author_facet |
Soares, Talita Emidio Andrade Soares, Denilson Junio Marques Santos, Wagner dos |
author_role |
author |
author2 |
Soares, Denilson Junio Marques Santos, Wagner dos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Talita Emidio Andrade Soares, Denilson Junio Marques Santos, Wagner dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
National Basic Education Evaluation System Evaluation of Basic Education Public Policies in Education Literature Review Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica Avaliação da Educação Básica Políticas Públicas em Educação Revisão de Literatura Sistema Nacional de Evaluación de la Educación Básica Evaluación de Educación Básica Políticas Públicas en Educación Revisión de Literatura |
topic |
National Basic Education Evaluation System Evaluation of Basic Education Public Policies in Education Literature Review Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica Avaliação da Educação Básica Políticas Públicas em Educação Revisão de Literatura Sistema Nacional de Evaluación de la Educación Básica Evaluación de Educación Básica Políticas Públicas en Educación Revisión de Literatura |
description |
This article conducts a systematic literature review in line with the Prisma recommendations, using the descriptor “Sistema de Avaliação da Educação Básica” (Saeb) [Basic Education Evaluation System]. The searches were carried out in the Scopus, Web of Science and SciELO databases, without temporal delimitation. Eleven articles were selected and classified in three categories that discuss the origin of Saeb in the context of the 1990s education reform, Saeb as a policy of accountability, and factors related to Saeb results. It became evident that Saeb’s role and performance as an evaluation policy is widely criticized. On the other hand, there is a lack of studies that discuss new possibilities to evaluate the quality of basic education, constituting an open field for discussion in the academic sphere. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7839 10.18222/eae.v32.7839 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7839 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v32.7839 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7839/4270 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07839 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07839 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07839 Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e07839 Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e07839 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423182974976 |