Basic Education Evaluation System: systematic literature review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Talita Emidio Andrade
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Soares, Denilson Junio Marques, Santos, Wagner dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7839
Resumo: This article conducts a systematic literature review in line with the Prisma recommendations, using the descriptor “Sistema de Avaliação da Educação Básica” (Saeb) [Basic Education Evaluation System]. The searches were carried out in the Scopus, Web of Science and SciELO databases, without temporal delimitation. Eleven articles were selected and classified in three categories that discuss the origin of Saeb in the context of the 1990s education reform, Saeb as a policy of accountability, and factors related to Saeb results. It became evident that Saeb’s role and performance as an evaluation policy is widely criticized. On the other hand, there is a lack of studies that discuss new possibilities to evaluate the quality of basic education, constituting an open field for discussion in the academic sphere.
id FCC-2_1fc2362c4ef6c72be2a1e54a92d850ce
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7839
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Basic Education Evaluation System: systematic literature reviewSistema de Evaluación de la Educación Básica: revisión sistemática de la literaturaSistema de Avaliação da Educação Básica: revisão sistemática da literaturaNational Basic Education Evaluation SystemEvaluation of Basic EducationPublic Policies in EducationLiterature ReviewSistema Nacional de Avaliação da Educação BásicaAvaliação da Educação BásicaPolíticas Públicas em EducaçãoRevisão de LiteraturaSistema Nacional de Evaluación de la Educación BásicaEvaluación de Educación BásicaPolíticas Públicas en EducaciónRevisión de LiteraturaThis article conducts a systematic literature review in line with the Prisma recommendations, using the descriptor “Sistema de Avaliação da Educação Básica” (Saeb) [Basic Education Evaluation System]. The searches were carried out in the Scopus, Web of Science and SciELO databases, without temporal delimitation. Eleven articles were selected and classified in three categories that discuss the origin of Saeb in the context of the 1990s education reform, Saeb as a policy of accountability, and factors related to Saeb results. It became evident that Saeb’s role and performance as an evaluation policy is widely criticized. On the other hand, there is a lack of studies that discuss new possibilities to evaluate the quality of basic education, constituting an open field for discussion in the academic sphere.En este artículo ha sido realizada una revisión sistemática de la literatura adecuada a las recomendaciones Prisma, utilizando el descriptor “Sistema de Avaliação da Educação Básica” (Saeb) [Sistema de Evaluación de la Educación Básica]. Las búsquedas han sido realizadas en las bases de datos Scopus, Web of Science y SciELO, sin delimitación temporal. Han sido seleccionados 11 artículos, clasificados en tres categorías que discuten el origen de Saeb en el ámbito de las reformas educativas de la década de los 90, el Saeb como política de responsabilidad (accountability) y los factores relacionados a los resultados del Saeb. Se ha constatado que su papel y desempeño como política de evaluación es ampliamente criticado. Por otro lado, se verifica que hay una escasez de estudios que discutan nuevas posibilidades de evaluar la calidad de la educación básica, lo que constituye un campo abierto para discusiones en el ámbito académico.Neste artigo foi realizada uma revisão sistemática da literatura adequada às recomendações Prisma, utilizando o descritor “Sistema de Avaliação da Educação Básica” (Saeb). As buscas foram realizadas nas bases de dados Scopus, Web of Science e SciELO, sem delimitação temporal. Foram selecionados 11 artigos, classificados em três categorias que discutem a origem do Saeb mediante as reformas educacionais da década de 1990, o Saeb enquanto política de responsabilização (accountability) e os fatores associados aos resultados do Saeb. Evidenciou-se que seu papel e desempenho como política de avaliação é amplamente criticado. Em contrapartida, nota-se a escassez de estudos que discutem novas possibilidades para avaliar a qualidade da educação básica, constituindo um campo aberto para discussões no ambiente acadêmico.Fundação Carlos Chagas2021-07-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/783910.18222/eae.v32.7839Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07839Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07839Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07839Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e07839Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e078391984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7839/4270Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Talita Emidio AndradeSoares, Denilson Junio MarquesSantos, Wagner dos2023-10-06T19:56:50Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7839Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T19:56:50Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Basic Education Evaluation System: systematic literature review
Sistema de Evaluación de la Educación Básica: revisión sistemática de la literatura
Sistema de Avaliação da Educação Básica: revisão sistemática da literatura
title Basic Education Evaluation System: systematic literature review
spellingShingle Basic Education Evaluation System: systematic literature review
Soares, Talita Emidio Andrade
National Basic Education Evaluation System
Evaluation of Basic Education
Public Policies in Education
Literature Review
Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica
Avaliação da Educação Básica
Políticas Públicas em Educação
Revisão de Literatura
Sistema Nacional de Evaluación de la Educación Básica
Evaluación de Educación Básica
Políticas Públicas en Educación
Revisión de Literatura
title_short Basic Education Evaluation System: systematic literature review
title_full Basic Education Evaluation System: systematic literature review
title_fullStr Basic Education Evaluation System: systematic literature review
title_full_unstemmed Basic Education Evaluation System: systematic literature review
title_sort Basic Education Evaluation System: systematic literature review
author Soares, Talita Emidio Andrade
author_facet Soares, Talita Emidio Andrade
Soares, Denilson Junio Marques
Santos, Wagner dos
author_role author
author2 Soares, Denilson Junio Marques
Santos, Wagner dos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Talita Emidio Andrade
Soares, Denilson Junio Marques
Santos, Wagner dos
dc.subject.por.fl_str_mv National Basic Education Evaluation System
Evaluation of Basic Education
Public Policies in Education
Literature Review
Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica
Avaliação da Educação Básica
Políticas Públicas em Educação
Revisão de Literatura
Sistema Nacional de Evaluación de la Educación Básica
Evaluación de Educación Básica
Políticas Públicas en Educación
Revisión de Literatura
topic National Basic Education Evaluation System
Evaluation of Basic Education
Public Policies in Education
Literature Review
Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica
Avaliação da Educação Básica
Políticas Públicas em Educação
Revisão de Literatura
Sistema Nacional de Evaluación de la Educación Básica
Evaluación de Educación Básica
Políticas Públicas en Educación
Revisión de Literatura
description This article conducts a systematic literature review in line with the Prisma recommendations, using the descriptor “Sistema de Avaliação da Educação Básica” (Saeb) [Basic Education Evaluation System]. The searches were carried out in the Scopus, Web of Science and SciELO databases, without temporal delimitation. Eleven articles were selected and classified in three categories that discuss the origin of Saeb in the context of the 1990s education reform, Saeb as a policy of accountability, and factors related to Saeb results. It became evident that Saeb’s role and performance as an evaluation policy is widely criticized. On the other hand, there is a lack of studies that discuss new possibilities to evaluate the quality of basic education, constituting an open field for discussion in the academic sphere.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7839
10.18222/eae.v32.7839
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7839
identifier_str_mv 10.18222/eae.v32.7839
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7839/4270
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07839
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07839
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07839
Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e07839
Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e07839
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423182974976