Connected to Nature: a proposal for a gamified assessment activity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Saito, Leila Miyuki
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Batista, Estogildo Gledson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8171
Resumo: To keep up with the revolution generated by new technologies, learning-assessment- -teaching need to adapt to emerging uses and needs. This context, associated with the pandemic scenario and the adoption of remote instruction, has allowed us to discern dialogues between gamification concepts and assessment oriented toward the learning of languages. This paper aims to identify intersections among the theories, and to demonstrate them through a project developed by students (pre-intermediate level adult learners) of a language institute, in the second semester of 2020. The results demonstrate the students’ motivation and the development of linguistic and socioemotional competences, and of digital literacy. The expectation is to draw attention to the combined use of the theories in question in the field of education.
id FCC-2_2035e4cb22820308fab5c3b67be4419f
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8171
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Connected to Nature: a proposal for a gamified assessment activityConnected to Nature: una propuesta de actividad evaluativa gamificadaConnected to Nature: uma proposta de atividade avaliativa gamificadaGamificación Evaluación del Aprendizaje Enseñanza de LenguasGamificação Avaliação da Aprendizagem Ensino de LínguasGamificationLearning Assessment Language TeachingTo keep up with the revolution generated by new technologies, learning-assessment- -teaching need to adapt to emerging uses and needs. This context, associated with the pandemic scenario and the adoption of remote instruction, has allowed us to discern dialogues between gamification concepts and assessment oriented toward the learning of languages. This paper aims to identify intersections among the theories, and to demonstrate them through a project developed by students (pre-intermediate level adult learners) of a language institute, in the second semester of 2020. The results demonstrate the students’ motivation and the development of linguistic and socioemotional competences, and of digital literacy. The expectation is to draw attention to the combined use of the theories in question in the field of education.Para acompañar la revolución generada por las nuevas tecnologías, el aprendizaje- -evaluación-enseñanza se tiene que adaptar a los usos y necesidades emergentes. Este contexto, aliado al escenario pandémico y a la adopción de la educación remota, nos ha permitido entrever diálogos entre conceptos de la gamificación y de la evaluación orientada al aprendizaje de idiomas. Este artículo tiene como objetivo identificar intersecciones entre las teorías e ilustrarlas por medio de un proyecto desarrollado por los estudiantes (adultos de nivel pre intermedio) de un instituto de idiomas, en el segundo semestre de 2020. Como resultados, se observó la motivación de los alumnos y el desarrollo de competencias lingüísticas y socioemocionales y del letramento digital. La expectativa es llamar la atención al uso combinado de dichas teorías en el área de la Educación. Para acompanhar a revolução gerada pelas novas tecnologias, a aprendizagem-avaliação- -ensino precisa se adaptar aos usos e às necessidades emergentes. Esse contexto, aliado ao cenário pandêmico e à adoção do ensino remoto, permitiu-nos entrever diálogos entre conceitos da gamificação e da avaliação orientada para a aprendizagem de línguas. Este artigo objetiva identificar intersecções entre as teorias e ilustrá-las por meio de um projeto desenvolvido por alunos (adultos de nível pré-intermediário) de um instituto de idiomas, no segundo semestre de 2020. Como resultados, foram observados a motivação dos alunos e o desenvolvimento de competências linguísticas e socioemocionais e do letramento digital. A expectativa é chamar atenção para o uso combinado das teorias em questão na área de Educação. Fundação Carlos Chagas2022-03-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/817110.18222/eae.v33.8171Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08171Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08171Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08171Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e08171Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e081711984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8171/4371Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSaito, Leila Miyuki Batista, Estogildo Gledson2022-12-22T15:50:06Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8171Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2022-12-22T15:50:06Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Connected to Nature: a proposal for a gamified assessment activity
Connected to Nature: una propuesta de actividad evaluativa gamificada
Connected to Nature: uma proposta de atividade avaliativa gamificada
title Connected to Nature: a proposal for a gamified assessment activity
spellingShingle Connected to Nature: a proposal for a gamified assessment activity
Saito, Leila Miyuki
Gamificación
Evaluación del Aprendizaje
Enseñanza de Lenguas
Gamificação
Avaliação da Aprendizagem
Ensino de Línguas
Gamification
Learning Assessment
Language Teaching
title_short Connected to Nature: a proposal for a gamified assessment activity
title_full Connected to Nature: a proposal for a gamified assessment activity
title_fullStr Connected to Nature: a proposal for a gamified assessment activity
title_full_unstemmed Connected to Nature: a proposal for a gamified assessment activity
title_sort Connected to Nature: a proposal for a gamified assessment activity
author Saito, Leila Miyuki
author_facet Saito, Leila Miyuki
Batista, Estogildo Gledson
author_role author
author2 Batista, Estogildo Gledson
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Saito, Leila Miyuki
Batista, Estogildo Gledson
dc.subject.por.fl_str_mv Gamificación
Evaluación del Aprendizaje
Enseñanza de Lenguas
Gamificação
Avaliação da Aprendizagem
Ensino de Línguas
Gamification
Learning Assessment
Language Teaching
topic Gamificación
Evaluación del Aprendizaje
Enseñanza de Lenguas
Gamificação
Avaliação da Aprendizagem
Ensino de Línguas
Gamification
Learning Assessment
Language Teaching
description To keep up with the revolution generated by new technologies, learning-assessment- -teaching need to adapt to emerging uses and needs. This context, associated with the pandemic scenario and the adoption of remote instruction, has allowed us to discern dialogues between gamification concepts and assessment oriented toward the learning of languages. This paper aims to identify intersections among the theories, and to demonstrate them through a project developed by students (pre-intermediate level adult learners) of a language institute, in the second semester of 2020. The results demonstrate the students’ motivation and the development of linguistic and socioemotional competences, and of digital literacy. The expectation is to draw attention to the combined use of the theories in question in the field of education.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8171
10.18222/eae.v33.8171
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8171
identifier_str_mv 10.18222/eae.v33.8171
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8171/4371
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08171
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08171
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08171
Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e08171
Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e08171
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423439876096