Educational opportunities in Brazil: what Saeb data say
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6325 |
Resumo: | This paper aims to contribute to the research on inequality and school effectiveness by mapping the distribution of educational opportunities in Brazil based on data from the 2013 SAEB. To do so, we evaluated the opportunities of elementary school students to have access, according to their socioeconomic level (NSE), to more qualified teachers and schools with better physical, human and pedagogical resources. We have demonstrated that the student’s socioeconomic level is an important variable in the distribution of educational opportunities in Brazil, even in a context of expansion and universalization of access to elementary education. |
id |
FCC-2_26efd6a5370cc4f9adbbcbf3e43fd0e9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6325 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Educational opportunities in Brazil: what Saeb data sayOportunidades educativas en Brasil: qué dicen los datos de SaebOportunidades educacionais no Brasil: o que dizem os dados do SaebSocio-Educational InequalitiesSocio-Economic LevelElementary SchoolBrazilDesigualdades SocioeducativasNivel SocioeconómicoEducación BásicaBrasilDesigualdades SocioeducacionaisNível SocioeconômicoEnsino FundamentalBrasilThis paper aims to contribute to the research on inequality and school effectiveness by mapping the distribution of educational opportunities in Brazil based on data from the 2013 SAEB. To do so, we evaluated the opportunities of elementary school students to have access, according to their socioeconomic level (NSE), to more qualified teachers and schools with better physical, human and pedagogical resources. We have demonstrated that the student’s socioeconomic level is an important variable in the distribution of educational opportunities in Brazil, even in a context of expansion and universalization of access to elementary education.Este trabajo tiene el propósito de contribuir para la investigación de la desigualdad y la eficacia escolar, mapeando la distribución de las oportunidades educacionales en Brasil en base a los datos del Saeb 2013. Para ello, evaluamos las oportunidades de acceso de los alumnos de educación básica, según su nivel socioeconómico (NSE), a profesores más cualificados y escuelas con mejores condiciones de recursos físicos, humanos y pedagógicos. Demostramos que el nivel socioeconómico del alumno aparece como una variable que actúa de forma significativa en la distribución de las oportunidades educacionales en Brasil, incluso en un contexto de ampliación y universalización del acceso a la educación básica.Este trabalho visa a contribuir para a pesquisa da desigualdade e da eficácia escolar, mapeando a distribuição das oportunidades educacionais no Brasil com base nos dados do Saeb 2013. Para tanto, avaliamos as oportunidades dos alunos do ensino fundamental de acesso, segundo o seu nível socioeconômico (NSE), a professores mais qualificados e escolas com melhores condições de recursos físicos, humanos e pedagógicos. Demonstramos que o nível socioeconômico do aluno aparece como uma variável que atua de forma significativa na distribuição das oportunidades educacionais no Brasil, mesmo num contexto de ampliação e universalização do acesso ao ensino fundamental.Fundação Carlos Chagas2019-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/632510.18222/eae.v30i75.6325Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 748-778Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 75 (2019): set./dez. 2019; 748-778Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 748-778Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 75 (2019): set./dez. 2019; 748-778Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 75 (2019): set./dez. 2019; 748-7781984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6325/3919Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVieira, Ivan Souza2024-01-24T13:36:05Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6325Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T13:36:05Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educational opportunities in Brazil: what Saeb data say Oportunidades educativas en Brasil: qué dicen los datos de Saeb Oportunidades educacionais no Brasil: o que dizem os dados do Saeb |
title |
Educational opportunities in Brazil: what Saeb data say |
spellingShingle |
Educational opportunities in Brazil: what Saeb data say Vieira, Ivan Souza Socio-Educational Inequalities Socio-Economic Level Elementary School Brazil Desigualdades Socioeducativas Nivel Socioeconómico Educación Básica Brasil Desigualdades Socioeducacionais Nível Socioeconômico Ensino Fundamental Brasil |
title_short |
Educational opportunities in Brazil: what Saeb data say |
title_full |
Educational opportunities in Brazil: what Saeb data say |
title_fullStr |
Educational opportunities in Brazil: what Saeb data say |
title_full_unstemmed |
Educational opportunities in Brazil: what Saeb data say |
title_sort |
Educational opportunities in Brazil: what Saeb data say |
author |
Vieira, Ivan Souza |
author_facet |
Vieira, Ivan Souza |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vieira, Ivan Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Socio-Educational Inequalities Socio-Economic Level Elementary School Brazil Desigualdades Socioeducativas Nivel Socioeconómico Educación Básica Brasil Desigualdades Socioeducacionais Nível Socioeconômico Ensino Fundamental Brasil |
topic |
Socio-Educational Inequalities Socio-Economic Level Elementary School Brazil Desigualdades Socioeducativas Nivel Socioeconómico Educación Básica Brasil Desigualdades Socioeducacionais Nível Socioeconômico Ensino Fundamental Brasil |
description |
This paper aims to contribute to the research on inequality and school effectiveness by mapping the distribution of educational opportunities in Brazil based on data from the 2013 SAEB. To do so, we evaluated the opportunities of elementary school students to have access, according to their socioeconomic level (NSE), to more qualified teachers and schools with better physical, human and pedagogical resources. We have demonstrated that the student’s socioeconomic level is an important variable in the distribution of educational opportunities in Brazil, even in a context of expansion and universalization of access to elementary education. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6325 10.18222/eae.v30i75.6325 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6325 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v30i75.6325 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6325/3919 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 748-778 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 75 (2019): set./dez. 2019; 748-778 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 748-778 Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 75 (2019): set./dez. 2019; 748-778 Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 75 (2019): set./dez. 2019; 748-778 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423044562944 |