Educational opportunities in Brazil: what Saeb data say

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Ivan Souza
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6325
Resumo: This paper aims to contribute to the research on inequality and school effectiveness by mapping the distribution of educational opportunities in Brazil based on data from the 2013 SAEB. To do so, we evaluated the opportunities of elementary school students to have access, according to their socioeconomic level (NSE), to more qualified teachers and schools with better physical, human and pedagogical resources. We have demonstrated that the student’s socioeconomic level is an important variable in the distribution of educational opportunities in Brazil, even in a context of expansion and universalization of access to elementary education.
id FCC-2_26efd6a5370cc4f9adbbcbf3e43fd0e9
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6325
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Educational opportunities in Brazil: what Saeb data sayOportunidades educativas en Brasil: qué dicen los datos de SaebOportunidades educacionais no Brasil: o que dizem os dados do SaebSocio-Educational InequalitiesSocio-Economic LevelElementary SchoolBrazilDesigualdades SocioeducativasNivel SocioeconómicoEducación BásicaBrasilDesigualdades SocioeducacionaisNível SocioeconômicoEnsino FundamentalBrasilThis paper aims to contribute to the research on inequality and school effectiveness by mapping the distribution of educational opportunities in Brazil based on data from the 2013 SAEB. To do so, we evaluated the opportunities of elementary school students to have access, according to their socioeconomic level (NSE), to more qualified teachers and schools with better physical, human and pedagogical resources. We have demonstrated that the student’s socioeconomic level is an important variable in the distribution of educational opportunities in Brazil, even in a context of expansion and universalization of access to elementary education.Este trabajo tiene el propósito de contribuir para la investigación de la desigualdad y la eficacia escolar, mapeando la distribución de las oportunidades educacionales en Brasil en base a los datos del Saeb 2013. Para ello, evaluamos las oportunidades de acceso     de los alumnos de educación básica, según su nivel socioeconómico (NSE), a profesores más cualificados y escuelas con mejores condiciones de recursos físicos, humanos y pedagógicos. Demostramos que el nivel socioeconómico  del  alumno  aparece  como  una variable que actúa de forma significativa en la distribución de las oportunidades educacionales en Brasil, incluso en un contexto de ampliación y universalización del acceso a la educación básica.Este trabalho visa a contribuir para a pesquisa da desigualdade e da eficácia escolar,  mapeando a distribuição das oportunidades educacionais no Brasil com base nos dados do Saeb 2013. Para tanto, avaliamos as oportunidades dos alunos do ensino fundamental de acesso, segundo o seu nível socioeconômico (NSE), a professores mais qualificados e escolas com melhores condições de recursos físicos, humanos e pedagógicos. Demonstramos que o nível socioeconômico do aluno aparece como uma variável que atua de forma significativa na distribuição das oportunidades educacionais no Brasil, mesmo num contexto de ampliação e universalização do acesso ao ensino fundamental.Fundação Carlos Chagas2019-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/632510.18222/eae.v30i75.6325Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 748-778Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 75 (2019): set./dez. 2019; 748-778Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 748-778Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 75 (2019): set./dez. 2019; 748-778Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 75 (2019): set./dez. 2019; 748-7781984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6325/3919Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVieira, Ivan Souza2024-01-24T13:36:05Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6325Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T13:36:05Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Educational opportunities in Brazil: what Saeb data say
Oportunidades educativas en Brasil: qué dicen los datos de Saeb
Oportunidades educacionais no Brasil: o que dizem os dados do Saeb
title Educational opportunities in Brazil: what Saeb data say
spellingShingle Educational opportunities in Brazil: what Saeb data say
Vieira, Ivan Souza
Socio-Educational Inequalities
Socio-Economic Level
Elementary School
Brazil
Desigualdades Socioeducativas
Nivel Socioeconómico
Educación Básica
Brasil
Desigualdades Socioeducacionais
Nível Socioeconômico
Ensino Fundamental
Brasil
title_short Educational opportunities in Brazil: what Saeb data say
title_full Educational opportunities in Brazil: what Saeb data say
title_fullStr Educational opportunities in Brazil: what Saeb data say
title_full_unstemmed Educational opportunities in Brazil: what Saeb data say
title_sort Educational opportunities in Brazil: what Saeb data say
author Vieira, Ivan Souza
author_facet Vieira, Ivan Souza
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, Ivan Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Socio-Educational Inequalities
Socio-Economic Level
Elementary School
Brazil
Desigualdades Socioeducativas
Nivel Socioeconómico
Educación Básica
Brasil
Desigualdades Socioeducacionais
Nível Socioeconômico
Ensino Fundamental
Brasil
topic Socio-Educational Inequalities
Socio-Economic Level
Elementary School
Brazil
Desigualdades Socioeducativas
Nivel Socioeconómico
Educación Básica
Brasil
Desigualdades Socioeducacionais
Nível Socioeconômico
Ensino Fundamental
Brasil
description This paper aims to contribute to the research on inequality and school effectiveness by mapping the distribution of educational opportunities in Brazil based on data from the 2013 SAEB. To do so, we evaluated the opportunities of elementary school students to have access, according to their socioeconomic level (NSE), to more qualified teachers and schools with better physical, human and pedagogical resources. We have demonstrated that the student’s socioeconomic level is an important variable in the distribution of educational opportunities in Brazil, even in a context of expansion and universalization of access to elementary education.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6325
10.18222/eae.v30i75.6325
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6325
identifier_str_mv 10.18222/eae.v30i75.6325
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6325/3919
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 748-778
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 75 (2019): set./dez. 2019; 748-778
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 748-778
Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 75 (2019): set./dez. 2019; 748-778
Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 75 (2019): set./dez. 2019; 748-778
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423044562944