Social quality indicators of public schools: advancing in the assessment field

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: De Sordi, Mara Regina Lemes
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Oliveira, Sara Badra de, Silva, Margarida Montejano da, Bertagna, Regiane Helena, Dalben, Adilson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4073
Resumo: A large-scale multidimensional assessment model based on the social quality of public schools is the focus of this study developed alongside the Observatório de Educação. The voice of teachers and managers captured via a focus group was contrasted with the theoretical framework of human training, generating an instrument containing indicators arranged in a Likert-type scale, which was answered by 846 municipal teachers. The statistically processed data showed schools that work towards social quality without losing their identity in the different dimensions. This study is intended to be used as a way to collaborate with the advances in the field of educational measures in order to prevent the reductionism of the uni/bidimensional indexes. Such advances do not disregard institutional participatory evaluation, which is seen as a strategic instance that enables the school to address its practices and deliberate about the new challenges in the fight for social quality.
id FCC-2_6fac38901c80ad60f7b11bc20dfb8a79
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4073
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Social quality indicators of public schools: advancing in the assessment fieldIndicadores de calidad social de la escuela pública: avances en el ámbito de la evaluaciónIndicadores de qualidade social da escola pública: avançando no campo avaliativoEducational IndicatorsSocial QualityLarge- Scale Multidimensional AssessmentParticipatory Institutional Assessment.Indicadores EducacionaisQualidade SocialAvaliação de Larga Escala MultidimensionalAvaliação Institucional Participativa.Avaliação da EducaçãoIndicadores EducacionalesCalidad SocialEvaluación de Amplia Escala MultidimensionalEvaluación Institucional Participativa.A large-scale multidimensional assessment model based on the social quality of public schools is the focus of this study developed alongside the Observatório de Educação. The voice of teachers and managers captured via a focus group was contrasted with the theoretical framework of human training, generating an instrument containing indicators arranged in a Likert-type scale, which was answered by 846 municipal teachers. The statistically processed data showed schools that work towards social quality without losing their identity in the different dimensions. This study is intended to be used as a way to collaborate with the advances in the field of educational measures in order to prevent the reductionism of the uni/bidimensional indexes. Such advances do not disregard institutional participatory evaluation, which is seen as a strategic instance that enables the school to address its practices and deliberate about the new challenges in the fight for social quality.Un modelo de evaluación de amplia escala multidimensional basado en la calidad social de la escuela pública es el recorte de este estudio desarrollado junto al Observatorio de Educación. La voz de profesores y gestores captada vía grupo focal contrastada con el referente teórico de la formación humana generó un instrumento que contiene indicadores dispuestos en una escala tipo Likert respondido por 846 docentes de una red municipal. Los datos tratados estadísticamente pusieron de manifiesto escuelas que trabajan desde la perspectiva de la calidad social sin perder sus singularidades en las diferentes dimensiones. Esta investigación pretende colaborar con los avances en el ámbito de las medidas educacionales al evitar el reduccionismo de los índices uni/ bidimensionales sin prescindir de la evaluación institucional participativa, entendida como instancia estratégica para que la escuela interpele las prácticas que produce y delibere sobre los nuevos desafíos en la lucha por la calidad social.Um modelo de avaliação de larga escala multidimensional referenciado na qualidade social da escola pública é o recorte deste estudo desenvolvido junto ao Observatório de Educação. A voz de professores e gestores captada via grupo focal contrastada com o referencial teórico da formação humana gerou um instrumento contendo indicadores dispostos em uma escala tipo Likert respondida por 846 professores de uma rede municipal. Os dados tratados estatisticamente evidenciaram escolas que trabalham na perspectiva da qualidade social mantendo suas singularidades nas diferentes dimensões. A pesquisa pretende colaborar com os avanços no campo das medidas educacionais ao evitar o reducionismo dos índices uni/bidimensionais sem perder de vista a avaliação institucional participativa, necessária para que a escola interpele as práticas que produz e delibere sobre os novos desafios na luta pela qualidade social.Fundação Carlos Chagas2016-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/407310.18222/eae.v27i66.4073Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 66 (2016): set./dez. 2016; 716-753Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 66 (2016): set./dez. 2016; 716-753Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 66 (2016): set./dez. 2016; 716-753Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 66 (2016): set./dez. 2016; 716-753Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 66 (2016): set./dez. 2016; 716-7531984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4073/3271Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDe Sordi, Mara Regina LemesOliveira, Sara Badra deSilva, Margarida Montejano daBertagna, Regiane HelenaDalben, Adilson2024-01-22T14:44:24Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4073Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-22T14:44:24Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Social quality indicators of public schools: advancing in the assessment field
Indicadores de calidad social de la escuela pública: avances en el ámbito de la evaluación
Indicadores de qualidade social da escola pública: avançando no campo avaliativo
title Social quality indicators of public schools: advancing in the assessment field
spellingShingle Social quality indicators of public schools: advancing in the assessment field
De Sordi, Mara Regina Lemes
Educational Indicators
Social Quality
Large- Scale Multidimensional Assessment
Participatory Institutional Assessment.
Indicadores Educacionais
Qualidade Social
Avaliação de Larga Escala Multidimensional
Avaliação Institucional Participativa.
Avaliação da Educação
Indicadores Educacionales
Calidad Social
Evaluación de Amplia Escala Multidimensional
Evaluación Institucional Participativa.
title_short Social quality indicators of public schools: advancing in the assessment field
title_full Social quality indicators of public schools: advancing in the assessment field
title_fullStr Social quality indicators of public schools: advancing in the assessment field
title_full_unstemmed Social quality indicators of public schools: advancing in the assessment field
title_sort Social quality indicators of public schools: advancing in the assessment field
author De Sordi, Mara Regina Lemes
author_facet De Sordi, Mara Regina Lemes
Oliveira, Sara Badra de
Silva, Margarida Montejano da
Bertagna, Regiane Helena
Dalben, Adilson
author_role author
author2 Oliveira, Sara Badra de
Silva, Margarida Montejano da
Bertagna, Regiane Helena
Dalben, Adilson
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv De Sordi, Mara Regina Lemes
Oliveira, Sara Badra de
Silva, Margarida Montejano da
Bertagna, Regiane Helena
Dalben, Adilson
dc.subject.por.fl_str_mv Educational Indicators
Social Quality
Large- Scale Multidimensional Assessment
Participatory Institutional Assessment.
Indicadores Educacionais
Qualidade Social
Avaliação de Larga Escala Multidimensional
Avaliação Institucional Participativa.
Avaliação da Educação
Indicadores Educacionales
Calidad Social
Evaluación de Amplia Escala Multidimensional
Evaluación Institucional Participativa.
topic Educational Indicators
Social Quality
Large- Scale Multidimensional Assessment
Participatory Institutional Assessment.
Indicadores Educacionais
Qualidade Social
Avaliação de Larga Escala Multidimensional
Avaliação Institucional Participativa.
Avaliação da Educação
Indicadores Educacionales
Calidad Social
Evaluación de Amplia Escala Multidimensional
Evaluación Institucional Participativa.
description A large-scale multidimensional assessment model based on the social quality of public schools is the focus of this study developed alongside the Observatório de Educação. The voice of teachers and managers captured via a focus group was contrasted with the theoretical framework of human training, generating an instrument containing indicators arranged in a Likert-type scale, which was answered by 846 municipal teachers. The statistically processed data showed schools that work towards social quality without losing their identity in the different dimensions. This study is intended to be used as a way to collaborate with the advances in the field of educational measures in order to prevent the reductionism of the uni/bidimensional indexes. Such advances do not disregard institutional participatory evaluation, which is seen as a strategic instance that enables the school to address its practices and deliberate about the new challenges in the fight for social quality.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4073
10.18222/eae.v27i66.4073
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4073
identifier_str_mv 10.18222/eae.v27i66.4073
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4073/3271
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 66 (2016): set./dez. 2016; 716-753
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 66 (2016): set./dez. 2016; 716-753
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 66 (2016): set./dez. 2016; 716-753
Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 66 (2016): set./dez. 2016; 716-753
Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 66 (2016): set./dez. 2016; 716-753
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422472040448