Large-scale and institutional evaluation policies: graduate production profile
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3043 |
Resumo: | This article analyzes the production in the area of educational policies, conducted in Brazilian Graduate Programs in Education, focusing on large- scale and institutional evaluation. Eighty-one theses and dissertations, developed during the period from 2000 to 2010 were examined. Growing interest in this topic was observed, although in the early stages and dispersed among the graduate programs, research lines and advisors. No comparative studies were found, either at the national or the international levels. In addition, a large concentration of studies in the southern and southeastern regions was found, reiterating the presence of differences in the production and distribution of knowledge in the area of education. Problems in the texts of the abstracts were identified regarding the scarce objectivity and lack of basic information. Few studies indicate theoretical references, showing weakness in the production of knowledge in the area in the face of the strength of educational evaluation policies. |
id |
FCC-2_c48ed69e82464e32e3df80a19edf724a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3043 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Large-scale and institutional evaluation policies: graduate production profilePolíticas de evaluación en larga escala e institucional: perfil de la producción en el postgradoPolíticas de avaliação em larga escala e institucional: perfil da produção na pós-graduaçãoLarge-Scale EvaluationInstitutional EvaluationGraduate ProgramTechnical- -Scientific Production.Avaliação em Larga EscalaAvaliação InstitucionalAvaliação da Pós-GraduaçãoProdução Técnico-CientíficaAvaliaçãoEvaluación en Larga EscalaEvaluación InstitucionalEvaluación del PostgradoProducción Técnico-Científica.This article analyzes the production in the area of educational policies, conducted in Brazilian Graduate Programs in Education, focusing on large- scale and institutional evaluation. Eighty-one theses and dissertations, developed during the period from 2000 to 2010 were examined. Growing interest in this topic was observed, although in the early stages and dispersed among the graduate programs, research lines and advisors. No comparative studies were found, either at the national or the international levels. In addition, a large concentration of studies in the southern and southeastern regions was found, reiterating the presence of differences in the production and distribution of knowledge in the area of education. Problems in the texts of the abstracts were identified regarding the scarce objectivity and lack of basic information. Few studies indicate theoretical references, showing weakness in the production of knowledge in the area in the face of the strength of educational evaluation policies.Este artículo presenta un análisis de la producción en el área de la política educacional, realizada en Programas brasileños de Postgrado en Educación, que enfocan la evaluación en larga escala e institucional. Se examinaron resúmenes de 81 tesis y disertaciones elaboradas en el periodo del 2000 al 2010. Se observó un creciente interés en dicha temática, aunque muy incipiente y disperso entre los programas de postgrado, las líneas de investigación y los tutores. Se constató la inexistencia de estudios comparados, tanto a nivel nacional como internacional, así como una gran concentración de estudios en las regiones Sudeste y Sur, reiterando la presencia de diferencias en la producción y distribución de conocimiento en el área de la educación. Se identificaron problemas en la redacción de los resúmenes, en función de la poca objetividad y ausencia de informaciones básicas. Pocos mencionan referentes teóricos, indicando fragilidad en la producción de conocimiento en el área frente al vigor de las políticas en evaluación educacional.Este artigo apresenta análise da produção na área da política educacional, realizada em Programas de Pós-Graduação em Educação brasileiros, com foco na avaliação em larga escala e institucional. Foram examinados resumos de 81 teses e dissertações elaboradas no período de 2000 a 2010. Observou-se interesse crescente nessa temática, ainda que muito incipiente e disperso entre os programas de pós-graduação, as linhas de pesquisa e os orientadores. Foi constatada a inexistência de estudos comparados, tanto em nível nacional como internacional, bem como grande concentração de estudos nas regiões Sudeste e Sul, reiterando a presença de diferenças na produção e distribuição de conhecimento na área da educação. Identificaram-se problemas na redação dos resumos, pela pouca objetividade e ausência de informações básicas. Poucos mencionam referenciais teóricos, indicando fragilidade na produção de conhecimento na área diante do vigor das políticas em avaliação educacional.Fundação Carlos Chagas2015-10-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/304310.18222/eae266203043Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 294-324Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 62: maio/ago.2015; 294-324Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 294-324Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 62: maio/ago.2015; 294-324Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 62: maio/ago.2015; 294-3241984-932X0103-683110.18222/eae.v26i62reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3043/3063Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMinhoto, Maria Angélica Pedra2023-10-06T21:23:25Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3043Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T21:23:25Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Large-scale and institutional evaluation policies: graduate production profile Políticas de evaluación en larga escala e institucional: perfil de la producción en el postgrado Políticas de avaliação em larga escala e institucional: perfil da produção na pós-graduação |
title |
Large-scale and institutional evaluation policies: graduate production profile |
spellingShingle |
Large-scale and institutional evaluation policies: graduate production profile Minhoto, Maria Angélica Pedra Large-Scale Evaluation Institutional Evaluation Graduate Program Technical- -Scientific Production. Avaliação em Larga Escala Avaliação Institucional Avaliação da Pós-Graduação Produção Técnico-Científica Avaliação Evaluación en Larga Escala Evaluación Institucional Evaluación del Postgrado Producción Técnico-Científica. |
title_short |
Large-scale and institutional evaluation policies: graduate production profile |
title_full |
Large-scale and institutional evaluation policies: graduate production profile |
title_fullStr |
Large-scale and institutional evaluation policies: graduate production profile |
title_full_unstemmed |
Large-scale and institutional evaluation policies: graduate production profile |
title_sort |
Large-scale and institutional evaluation policies: graduate production profile |
author |
Minhoto, Maria Angélica Pedra |
author_facet |
Minhoto, Maria Angélica Pedra |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Minhoto, Maria Angélica Pedra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Large-Scale Evaluation Institutional Evaluation Graduate Program Technical- -Scientific Production. Avaliação em Larga Escala Avaliação Institucional Avaliação da Pós-Graduação Produção Técnico-Científica Avaliação Evaluación en Larga Escala Evaluación Institucional Evaluación del Postgrado Producción Técnico-Científica. |
topic |
Large-Scale Evaluation Institutional Evaluation Graduate Program Technical- -Scientific Production. Avaliação em Larga Escala Avaliação Institucional Avaliação da Pós-Graduação Produção Técnico-Científica Avaliação Evaluación en Larga Escala Evaluación Institucional Evaluación del Postgrado Producción Técnico-Científica. |
description |
This article analyzes the production in the area of educational policies, conducted in Brazilian Graduate Programs in Education, focusing on large- scale and institutional evaluation. Eighty-one theses and dissertations, developed during the period from 2000 to 2010 were examined. Growing interest in this topic was observed, although in the early stages and dispersed among the graduate programs, research lines and advisors. No comparative studies were found, either at the national or the international levels. In addition, a large concentration of studies in the southern and southeastern regions was found, reiterating the presence of differences in the production and distribution of knowledge in the area of education. Problems in the texts of the abstracts were identified regarding the scarce objectivity and lack of basic information. Few studies indicate theoretical references, showing weakness in the production of knowledge in the area in the face of the strength of educational evaluation policies. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-10-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3043 10.18222/eae266203043 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3043 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae266203043 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3043/3063 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 294-324 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 62: maio/ago.2015; 294-324 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 294-324 Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 62: maio/ago.2015; 294-324 Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 62: maio/ago.2015; 294-324 1984-932X 0103-6831 10.18222/eae.v26i62 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332421990744064 |