Large-scale and institutional evaluation policies: graduate production profile

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Minhoto, Maria Angélica Pedra
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3043
Resumo: This article analyzes the production in the area of educational policies, conducted in Brazilian Graduate Programs in Education, focusing on large- scale and institutional evaluation. Eighty-one theses and dissertations, developed during the period from 2000 to 2010 were examined. Growing interest in this topic was observed, although in the early stages and dispersed among the graduate programs, research lines and advisors. No comparative studies were found, either at the national or the international levels. In addition, a large concentration of studies in the southern and southeastern regions was found, reiterating the presence of differences in the production and distribution of knowledge in the area of education. Problems in the texts of the abstracts were identified regarding the scarce objectivity and lack of basic information. Few studies indicate theoretical references, showing weakness in the production of knowledge in the area in the face of the strength of educational evaluation policies.
id FCC-2_c48ed69e82464e32e3df80a19edf724a
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3043
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Large-scale and institutional evaluation policies: graduate production profilePolíticas de evaluación en larga escala e institucional: perfil de la producción en el postgradoPolíticas de avaliação em larga escala e institucional: perfil da produção na pós-graduaçãoLarge-Scale EvaluationInstitutional EvaluationGraduate ProgramTechnical- -Scientific Production.Avaliação em Larga EscalaAvaliação InstitucionalAvaliação da Pós-GraduaçãoProdução Técnico-CientíficaAvaliaçãoEvaluación en Larga EscalaEvaluación InstitucionalEvaluación del PostgradoProducción Técnico-Científica.This article analyzes the production in the area of educational policies, conducted in Brazilian Graduate Programs in Education, focusing on large- scale and institutional evaluation. Eighty-one theses and dissertations, developed during the period from 2000 to 2010 were examined. Growing interest in this topic was observed, although in the early stages and dispersed among the graduate programs, research lines and advisors. No comparative studies were found, either at the national or the international levels. In addition, a large concentration of studies in the southern and southeastern regions was found, reiterating the presence of differences in the production and distribution of knowledge in the area of education. Problems in the texts of the abstracts were identified regarding the scarce objectivity and lack of basic information. Few studies indicate theoretical references, showing weakness in the production of knowledge in the area in the face of the strength of educational evaluation policies.Este artículo presenta un análisis de la producción en el área de la política educacional, realizada en Programas brasileños de Postgrado en Educación, que enfocan la evaluación en larga escala e institucional. Se examinaron resúmenes de 81 tesis y disertaciones elaboradas en el periodo del 2000 al 2010. Se observó un creciente interés en dicha temática, aunque muy incipiente y disperso entre los programas de postgrado, las líneas de investigación y los tutores. Se constató la inexistencia de estudios comparados, tanto a nivel nacional como internacional, así como una gran concentración de estudios en las regiones Sudeste y Sur, reiterando la presencia de diferencias en la producción y distribución de conocimiento en el área de la educación. Se identificaron problemas en la redacción de los resúmenes, en función de la poca objetividad y ausencia de informaciones básicas. Pocos mencionan referentes teóricos, indicando fragilidad en la producción de conocimiento en el área frente al vigor de las políticas en evaluación educacional.Este artigo apresenta análise da produção na área da política educacional, realizada em Programas de Pós-Graduação em Educação brasileiros, com foco na avaliação em larga escala e institucional. Foram examinados resumos de 81 teses e dissertações elaboradas no período de 2000 a 2010. Observou-se interesse crescente nessa temática, ainda que muito incipiente e disperso entre os programas de pós-graduação, as linhas de pesquisa e os orientadores. Foi constatada a inexistência de estudos comparados, tanto em nível nacional como internacional, bem como grande concentração de estudos nas regiões Sudeste e Sul, reiterando a presença de diferenças na produção e distribuição de conhecimento na área da educação. Identificaram-se problemas na redação dos resumos, pela pouca objetividade e ausência de informações básicas. Poucos mencionam referenciais teóricos, indicando fragilidade na produção de conhecimento na área diante do vigor das políticas em avaliação educacional.Fundação Carlos Chagas2015-10-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/304310.18222/eae266203043Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 294-324Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 62: maio/ago.2015; 294-324Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 294-324Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 62: maio/ago.2015; 294-324Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 62: maio/ago.2015; 294-3241984-932X0103-683110.18222/eae.v26i62reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3043/3063Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMinhoto, Maria Angélica Pedra2023-10-06T21:23:25Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3043Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T21:23:25Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Large-scale and institutional evaluation policies: graduate production profile
Políticas de evaluación en larga escala e institucional: perfil de la producción en el postgrado
Políticas de avaliação em larga escala e institucional: perfil da produção na pós-graduação
title Large-scale and institutional evaluation policies: graduate production profile
spellingShingle Large-scale and institutional evaluation policies: graduate production profile
Minhoto, Maria Angélica Pedra
Large-Scale Evaluation
Institutional Evaluation
Graduate Program
Technical- -Scientific Production.
Avaliação em Larga Escala
Avaliação Institucional
Avaliação da Pós-Graduação
Produção Técnico-Científica
Avaliação
Evaluación en Larga Escala
Evaluación Institucional
Evaluación del Postgrado
Producción Técnico-Científica.
title_short Large-scale and institutional evaluation policies: graduate production profile
title_full Large-scale and institutional evaluation policies: graduate production profile
title_fullStr Large-scale and institutional evaluation policies: graduate production profile
title_full_unstemmed Large-scale and institutional evaluation policies: graduate production profile
title_sort Large-scale and institutional evaluation policies: graduate production profile
author Minhoto, Maria Angélica Pedra
author_facet Minhoto, Maria Angélica Pedra
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Minhoto, Maria Angélica Pedra
dc.subject.por.fl_str_mv Large-Scale Evaluation
Institutional Evaluation
Graduate Program
Technical- -Scientific Production.
Avaliação em Larga Escala
Avaliação Institucional
Avaliação da Pós-Graduação
Produção Técnico-Científica
Avaliação
Evaluación en Larga Escala
Evaluación Institucional
Evaluación del Postgrado
Producción Técnico-Científica.
topic Large-Scale Evaluation
Institutional Evaluation
Graduate Program
Technical- -Scientific Production.
Avaliação em Larga Escala
Avaliação Institucional
Avaliação da Pós-Graduação
Produção Técnico-Científica
Avaliação
Evaluación en Larga Escala
Evaluación Institucional
Evaluación del Postgrado
Producción Técnico-Científica.
description This article analyzes the production in the area of educational policies, conducted in Brazilian Graduate Programs in Education, focusing on large- scale and institutional evaluation. Eighty-one theses and dissertations, developed during the period from 2000 to 2010 were examined. Growing interest in this topic was observed, although in the early stages and dispersed among the graduate programs, research lines and advisors. No comparative studies were found, either at the national or the international levels. In addition, a large concentration of studies in the southern and southeastern regions was found, reiterating the presence of differences in the production and distribution of knowledge in the area of education. Problems in the texts of the abstracts were identified regarding the scarce objectivity and lack of basic information. Few studies indicate theoretical references, showing weakness in the production of knowledge in the area in the face of the strength of educational evaluation policies.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-10-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3043
10.18222/eae266203043
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3043
identifier_str_mv 10.18222/eae266203043
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3043/3063
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 294-324
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 62: maio/ago.2015; 294-324
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 294-324
Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 62: maio/ago.2015; 294-324
Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 62: maio/ago.2015; 294-324
1984-932X
0103-6831
10.18222/eae.v26i62
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332421990744064