For a large scale multidimensional evaluation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dalben, Adilson
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Almeida, Luana Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3140
Resumo: Inserted into the research project funded by the Center of education – Coordination for the Improvement of Higher Level Personnel, “The quality of public school: a longitudinal study for the sustainability of shared responsibility”, and based on the observation that the large-scale assessment currently practiced, a smaller set of goals than those of the training matrix developed in schools is involved. Although the other goals are also important for students’ education, this article brings to discussion the need for an external and more truthful evaluation to the work developed in schools; that, in order to consolidate as such, cannot escape the multidimensionality of the object to be assessed. Therefore, the large-scale assessment processes are discussed, claiming that students’ learning and the quality offered by schools cannot be assessed without constructing a multidimensional evaluation.
id FCC-2_7990bd7640ce46b8aa675bf7ecfbb80b
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3140
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling For a large scale multidimensional evaluationHacia una evaluación de gran escala multidimensionalPara uma avaliação de larga escala multidimensionalAvaliação da educaçãoQualidade da educaçãoAvaliação da aprendizagemAvaliação institucionalEvaluation of educationQuality of educationLearning evaluationInstitutional evaluationEvaluación de la educaciónCalidad de la educaciónEvaluación del aprendizajeEvaluación institucionalInserted into the research project funded by the Center of education – Coordination for the Improvement of Higher Level Personnel, “The quality of public school: a longitudinal study for the sustainability of shared responsibility”, and based on the observation that the large-scale assessment currently practiced, a smaller set of goals than those of the training matrix developed in schools is involved. Although the other goals are also important for students’ education, this article brings to discussion the need for an external and more truthful evaluation to the work developed in schools; that, in order to consolidate as such, cannot escape the multidimensionality of the object to be assessed. Therefore, the large-scale assessment processes are discussed, claiming that students’ learning and the quality offered by schools cannot be assessed without constructing a multidimensional evaluation.Insertado en el proyecto de investigación financiado por el Observatorio de la Educación – Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, “A qualidade da escola pública: um estudo longitudinal para a sustentação da responsabilização compartilhada”, y partiendo de la observación de que la evaluación de larga escala actualmente practicada abarca un conjunto de objetivos menor que aquellos de la matriz de formación desarrollada en las escuelas – aunque tales objetivos también sean importantes para la formación de los alumnos –, el presente texto discute la necesidad de una evaluación externa más fiel al trabajo desarrollado en los establecimientos de enseñanza que, para consolidarse como tal, no pueden dejar de lado la multidimensionalidad del objeto a evaluar. Se discuten los procesos de evaluación de larga escala y se defiende que no se puede evaluar el aprendizaje de los estudiantes y la calidad ofrecida por las escuelas sin construir una evaluación multidimensional.  Inserido no projeto de pesquisa financiado pelo Observatório da Educação – Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, “A qualidade da escola pública: um estudo longitudinal para a sustentação da responsabilização compartilhada”, e partindo da observação de que a avaliação de larga escala atualmente praticada  abarca  um  conjunto  de  objetivos  menor  do  que aqueles da matriz de formação desenvolvida nas escolas, sendo esses demais objetivos  também importantes  para a formação dos alunos, o presente texto traz à discussão a necessidade de uma avaliação externa mais fiel ao trabalho desenvolvido nos estabelecimentos de ensino, que, para se consolidar como tal, não pode fugir à multidimensionalidade do objeto a ser avaliado. Discutem-se, assim, os processos de avaliação de larga escala, defendendo não se poder avaliar a aprendizagem dos estudantes e a qualidade ofertada pelas escolas sem a construção de uma avaliação multidimensional. Fundação Carlos Chagas2015-06-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/314010.18222/eae266103140Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 61: jan./abr.2015; 12-28Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 61: jan./abr.2015; 12-28Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 61: jan./abr.2015; 12-28Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 61: jan./abr.2015; 12-28Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 61: jan./abr.2015; 12-281984-932X0103-683110.18222/eae.v26i61reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3140/2954Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessDalben, AdilsonAlmeida, Luana Costa2023-10-06T21:23:10Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3140Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T21:23:10Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv For a large scale multidimensional evaluation
Hacia una evaluación de gran escala multidimensional
Para uma avaliação de larga escala multidimensional
title For a large scale multidimensional evaluation
spellingShingle For a large scale multidimensional evaluation
Dalben, Adilson
Avaliação da educação
Qualidade da educação
Avaliação da aprendizagem
Avaliação institucional
Evaluation of education
Quality of education
Learning evaluation
Institutional evaluation
Evaluación de la educación
Calidad de la educación
Evaluación del aprendizaje
Evaluación institucional
title_short For a large scale multidimensional evaluation
title_full For a large scale multidimensional evaluation
title_fullStr For a large scale multidimensional evaluation
title_full_unstemmed For a large scale multidimensional evaluation
title_sort For a large scale multidimensional evaluation
author Dalben, Adilson
author_facet Dalben, Adilson
Almeida, Luana Costa
author_role author
author2 Almeida, Luana Costa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dalben, Adilson
Almeida, Luana Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação da educação
Qualidade da educação
Avaliação da aprendizagem
Avaliação institucional
Evaluation of education
Quality of education
Learning evaluation
Institutional evaluation
Evaluación de la educación
Calidad de la educación
Evaluación del aprendizaje
Evaluación institucional
topic Avaliação da educação
Qualidade da educação
Avaliação da aprendizagem
Avaliação institucional
Evaluation of education
Quality of education
Learning evaluation
Institutional evaluation
Evaluación de la educación
Calidad de la educación
Evaluación del aprendizaje
Evaluación institucional
description Inserted into the research project funded by the Center of education – Coordination for the Improvement of Higher Level Personnel, “The quality of public school: a longitudinal study for the sustainability of shared responsibility”, and based on the observation that the large-scale assessment currently practiced, a smaller set of goals than those of the training matrix developed in schools is involved. Although the other goals are also important for students’ education, this article brings to discussion the need for an external and more truthful evaluation to the work developed in schools; that, in order to consolidate as such, cannot escape the multidimensionality of the object to be assessed. Therefore, the large-scale assessment processes are discussed, claiming that students’ learning and the quality offered by schools cannot be assessed without constructing a multidimensional evaluation.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3140
10.18222/eae266103140
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3140
identifier_str_mv 10.18222/eae266103140
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3140/2954
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 61: jan./abr.2015; 12-28
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 61: jan./abr.2015; 12-28
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 61: jan./abr.2015; 12-28
Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 61: jan./abr.2015; 12-28
Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 61: jan./abr.2015; 12-28
1984-932X
0103-6831
10.18222/eae.v26i61
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422001229824