Large-scale assessment in Brazilian municipalities: what do the numbers say?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bauer, Adriana
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Pimenta, Claudia Oliveira, Neto, João Luiz Horta, Sousa, Sandra Zákia Lian
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3207
Resumo: The article, organized in four sections, presents results of a study that aimed to map and characterize initiatives related to large-scale assessments  in  development  in  Brazilian  municipalities.  Initially, it presents a synthesis of studies already available on the subject, and then explains the methodological procedures of the study. In the third section, it discusses results obtained in the preliminary phase of the survey, which covers events from 4,309 municipalities. Finally, it draws conclusions about the concepts present in the reviews proposed by municipalities and how the results of the various existing evaluations are used by the administration of these federated entities, which highlight the consolidation of large-scale evaluation as a tool for educational management in the municipalities.
id FCC-2_b64f8102ce44dcd7376f1c92ba54e903
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3207
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Large-scale assessment in Brazilian municipalities: what do the numbers say?Evaluación en larga escala en municipios brasileños: ¿qué dicen los números?Avaliação em larga escala em municípios brasileiros: o que dizem os números?Avaliação EducacionalGestão EducacionalSurveyPolítica de Avaliação dos Municípios.avaliação em larga escalaEvaluación EducacionalGestión EducacionalSurveyPolítica de Evaluación de los Municipios.Educational EvaluationEducational ManagementSurveyEvaluation Policy of the Municipalities.The article, organized in four sections, presents results of a study that aimed to map and characterize initiatives related to large-scale assessments  in  development  in  Brazilian  municipalities.  Initially, it presents a synthesis of studies already available on the subject, and then explains the methodological procedures of the study. In the third section, it discusses results obtained in the preliminary phase of the survey, which covers events from 4,309 municipalities. Finally, it draws conclusions about the concepts present in the reviews proposed by municipalities and how the results of the various existing evaluations are used by the administration of these federated entities, which highlight the consolidation of large-scale evaluation as a tool for educational management in the municipalities.El artículo, que se organiza en cuatro secciones, presenta resultados de una investigación que tuvo el objetivo de mapear y caracterizar iniciativas relacionadas con las evaluaciones en gran escala que se llevan a cabo en los municipios brasileños. Inicialmente, expone una síntesis de estudios ya realizados sobre la temática y luego explicita los procedimientos metodológicos del presente estudio. En la tercera sección, discute resultados que se obtuvieron en la fase preliminar del survey, que abarcan manifestaciones recogidas en 4.309 municipios. Por  fin,  presenta  conclusiones  acerca  de  concepciones  presentes en las evaluaciones propuestas por los municipios y de los usos de los resultados que las gestiones de dichos entes federados hacen de las diversas evaluaciones existentes, que ponen de manifiesto la consolidación de la evaluación en gran escala como instrumento de gestión educacional en las municipalidades.O artigo, que se organiza em quatro seções, apresenta resultados de pesquisa que teve por objetivos mapear e caracterizar iniciativas relacionadas às avaliações em larga escala em desenvolvimento nos municípios brasileiros. Inicialmente, expõe-se uma síntese de estudos já  produzidos  sobre  a  temática  e,  em  seguida,  são  explicitados os procedimentos metodológicos do estudo. Na terceira seção, discutem-se resultados obtidos na fase preliminar do survey, que abarcam manifestações obtidas de 4.309 municípios. Por fim, são apontadas conclusões acerca de concepções presentes nas avaliações propostas pelos municípios e dos usos dos resultados que as gestões desses  entes  federados  fazem  das  diversas  avaliações  existentes, que evidenciam a consolidação da avaliação em larga escala como instrumento de gestão educacional nas municipalidades.Fundação Carlos Chagas2015-10-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/320710.18222/eae266203207Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 326-352Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 62: maio/ago.2015; 326-352Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 326-352Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 62: maio/ago.2015; 326-352Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 62: maio/ago.2015; 326-3521984-932X0103-683110.18222/eae.v26i62reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3207/3073Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessBauer, AdrianaPimenta, Claudia OliveiraNeto, João Luiz HortaSousa, Sandra Zákia Lian2023-10-06T21:23:22Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3207Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T21:23:22Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Large-scale assessment in Brazilian municipalities: what do the numbers say?
Evaluación en larga escala en municipios brasileños: ¿qué dicen los números?
Avaliação em larga escala em municípios brasileiros: o que dizem os números?
title Large-scale assessment in Brazilian municipalities: what do the numbers say?
spellingShingle Large-scale assessment in Brazilian municipalities: what do the numbers say?
Bauer, Adriana
Avaliação Educacional
Gestão Educacional
Survey
Política de Avaliação dos Municípios.
avaliação em larga escala
Evaluación Educacional
Gestión Educacional
Survey
Política de Evaluación de los Municipios.
Educational Evaluation
Educational Management
Survey
Evaluation Policy of the Municipalities.
title_short Large-scale assessment in Brazilian municipalities: what do the numbers say?
title_full Large-scale assessment in Brazilian municipalities: what do the numbers say?
title_fullStr Large-scale assessment in Brazilian municipalities: what do the numbers say?
title_full_unstemmed Large-scale assessment in Brazilian municipalities: what do the numbers say?
title_sort Large-scale assessment in Brazilian municipalities: what do the numbers say?
author Bauer, Adriana
author_facet Bauer, Adriana
Pimenta, Claudia Oliveira
Neto, João Luiz Horta
Sousa, Sandra Zákia Lian
author_role author
author2 Pimenta, Claudia Oliveira
Neto, João Luiz Horta
Sousa, Sandra Zákia Lian
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bauer, Adriana
Pimenta, Claudia Oliveira
Neto, João Luiz Horta
Sousa, Sandra Zákia Lian
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação Educacional
Gestão Educacional
Survey
Política de Avaliação dos Municípios.
avaliação em larga escala
Evaluación Educacional
Gestión Educacional
Survey
Política de Evaluación de los Municipios.
Educational Evaluation
Educational Management
Survey
Evaluation Policy of the Municipalities.
topic Avaliação Educacional
Gestão Educacional
Survey
Política de Avaliação dos Municípios.
avaliação em larga escala
Evaluación Educacional
Gestión Educacional
Survey
Política de Evaluación de los Municipios.
Educational Evaluation
Educational Management
Survey
Evaluation Policy of the Municipalities.
description The article, organized in four sections, presents results of a study that aimed to map and characterize initiatives related to large-scale assessments  in  development  in  Brazilian  municipalities.  Initially, it presents a synthesis of studies already available on the subject, and then explains the methodological procedures of the study. In the third section, it discusses results obtained in the preliminary phase of the survey, which covers events from 4,309 municipalities. Finally, it draws conclusions about the concepts present in the reviews proposed by municipalities and how the results of the various existing evaluations are used by the administration of these federated entities, which highlight the consolidation of large-scale evaluation as a tool for educational management in the municipalities.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-10-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3207
10.18222/eae266203207
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3207
identifier_str_mv 10.18222/eae266203207
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3207/3073
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 326-352
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 62: maio/ago.2015; 326-352
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 326-352
Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 62: maio/ago.2015; 326-352
Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 62: maio/ago.2015; 326-352
1984-932X
0103-6831
10.18222/eae.v26i62
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422006472704