Monitoring the school environment for physical education in elementary school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares Neto, Joaquim José
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Teixeira, Raíssa Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3587
Resumo: School Physical education contributes to the enrichment of students’ experience in basic education, giving them access to a large cultural universe. Therefore, for teachers to exploit its content and students to benefit from the experience, the material conditions and infrastructure are important. We would conventionally call this the school environment for physical education. Thus, the purpose of this study consisted in developing an instrument for gathering information to monitor this school environment, for the teaching and practice of physical education. It uses the content proposed in the national curriculum parameters as a reference. The methodology for developing the instrument involved two steps: 1) theoretical procedures, from a literature review and a theoretical systematization and operationalization of items of the questionnaire; 2) submission to expert analysis for semantic and theoretical validation.
id FCC-2_cc0ea839b6d2ec0a880eb60f9bd8ffbd
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3587
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Monitoring the school environment for physical education in elementary schoolEl monitoreo del ambiente escolar para la educación física en la educación fundamentalMonitorando o ambiente escolar para a Educação Física no ensino fundamentalEscolasInfraestrutura da EducaçãoMonitoramentoEducação Física.EscuelasInfraestructura de la educaciónMonitoreoEducación Física.SchoolsEducation InfrastructureMonitoringPhysical Education.School Physical education contributes to the enrichment of students’ experience in basic education, giving them access to a large cultural universe. Therefore, for teachers to exploit its content and students to benefit from the experience, the material conditions and infrastructure are important. We would conventionally call this the school environment for physical education. Thus, the purpose of this study consisted in developing an instrument for gathering information to monitor this school environment, for the teaching and practice of physical education. It uses the content proposed in the national curriculum parameters as a reference. The methodology for developing the instrument involved two steps: 1) theoretical procedures, from a literature review and a theoretical systematization and operationalization of items of the questionnaire; 2) submission to expert analysis for semantic and theoretical validation.La Educación Física escolar contribuye para enriquecer la experiencia de los alumnos en la educación básica, viabilizando su acceso a un vasto universo cultural. De este modo, para que sus contenidos sean explorados por los profesores y su experiencia sea aprehendida de manera positiva por los alumnos, es importante que haya condiciones materiales y de infraestructura, que decidimos llamar de ambiente escolar para la Educación Física. Así, la propuesta de este trabajo consistió en la estructuración de un instrumento de recogida de informaciones para el monitoreo del ambiente escolar destinado a la enseñanza y práctica de la Educación Física, siendo su referente los contenidos propuestos en los Parámetros Curriculares Nacionales. La metodología de construcción del instrumento contó con dos etapas:1) procedimientos teóricos vía revisión de literatura y sistematización teórica y su operacionalización en ítems del cuestionario; 2) sumisión al análisis de especialistas para su validación semántica y teórica.A Educação Física escolar contribui para o enriquecimento da experiência dos alunos na educação básica, viabilizando o seu acesso a um vasto universo cultural. Assim, para que seus conteúdos sejam explorados pelos professores e sua experiência seja apreendida de maneira positiva pelos alunos, é importante a existência de condições materiais e de infraestrutura, as quais convencionamos chamar ambiente escolar para a Educação Física. Destarte, a proposta deste trabalho consistiu na estruturação de um instrumento de coleta de informações para o monitoramento do ambiente escolar para o ensino e prática da Educação Física, tendo como referencial os conteúdos propostos nos Parâmetros Curriculares Nacionais. A metodologia de construção do instrumento contou com duas etapas: 1) procedimentos teóricos via revisão de literatura e sistematização teórica e sua operacionalização em itens do questionário; 2) submissão à análise de especialistas para validação semântica e teórica.Fundação Carlos Chagas2017-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/358710.18222/eae.v28i69.3587Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 686-717Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 69 (2017): set./dez. 2017; 686-717Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 686-717Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 69 (2017): set./dez. 2017; 686-717Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 69 (2017): set./dez. 2017; 686-7171984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3587/3466Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSoares Neto, Joaquim JoséTeixeira, Raíssa Ferreira2024-01-22T15:16:43Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3587Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-22T15:16:43Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Monitoring the school environment for physical education in elementary school
El monitoreo del ambiente escolar para la educación física en la educación fundamental
Monitorando o ambiente escolar para a Educação Física no ensino fundamental
title Monitoring the school environment for physical education in elementary school
spellingShingle Monitoring the school environment for physical education in elementary school
Soares Neto, Joaquim José
Escolas
Infraestrutura da Educação
Monitoramento
Educação Física.
Escuelas
Infraestructura de la educación
Monitoreo
Educación Física.
Schools
Education Infrastructure
Monitoring
Physical Education.
title_short Monitoring the school environment for physical education in elementary school
title_full Monitoring the school environment for physical education in elementary school
title_fullStr Monitoring the school environment for physical education in elementary school
title_full_unstemmed Monitoring the school environment for physical education in elementary school
title_sort Monitoring the school environment for physical education in elementary school
author Soares Neto, Joaquim José
author_facet Soares Neto, Joaquim José
Teixeira, Raíssa Ferreira
author_role author
author2 Teixeira, Raíssa Ferreira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares Neto, Joaquim José
Teixeira, Raíssa Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Escolas
Infraestrutura da Educação
Monitoramento
Educação Física.
Escuelas
Infraestructura de la educación
Monitoreo
Educación Física.
Schools
Education Infrastructure
Monitoring
Physical Education.
topic Escolas
Infraestrutura da Educação
Monitoramento
Educação Física.
Escuelas
Infraestructura de la educación
Monitoreo
Educación Física.
Schools
Education Infrastructure
Monitoring
Physical Education.
description School Physical education contributes to the enrichment of students’ experience in basic education, giving them access to a large cultural universe. Therefore, for teachers to exploit its content and students to benefit from the experience, the material conditions and infrastructure are important. We would conventionally call this the school environment for physical education. Thus, the purpose of this study consisted in developing an instrument for gathering information to monitor this school environment, for the teaching and practice of physical education. It uses the content proposed in the national curriculum parameters as a reference. The methodology for developing the instrument involved two steps: 1) theoretical procedures, from a literature review and a theoretical systematization and operationalization of items of the questionnaire; 2) submission to expert analysis for semantic and theoretical validation.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3587
10.18222/eae.v28i69.3587
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3587
identifier_str_mv 10.18222/eae.v28i69.3587
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3587/3466
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 686-717
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 69 (2017): set./dez. 2017; 686-717
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 686-717
Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 69 (2017): set./dez. 2017; 686-717
Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 69 (2017): set./dez. 2017; 686-717
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422359842816