Monitoring the school environment for physical education in elementary school
Main Author: | |
---|---|
Publication Date: | 2017 |
Other Authors: | |
Format: | Article |
Language: | por |
Source: | Estudos em Avaliação Educacional |
Download full: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3587 |
Summary: | School Physical education contributes to the enrichment of students’ experience in basic education, giving them access to a large cultural universe. Therefore, for teachers to exploit its content and students to benefit from the experience, the material conditions and infrastructure are important. We would conventionally call this the school environment for physical education. Thus, the purpose of this study consisted in developing an instrument for gathering information to monitor this school environment, for the teaching and practice of physical education. It uses the content proposed in the national curriculum parameters as a reference. The methodology for developing the instrument involved two steps: 1) theoretical procedures, from a literature review and a theoretical systematization and operationalization of items of the questionnaire; 2) submission to expert analysis for semantic and theoretical validation. |
id |
FCC-2_cc0ea839b6d2ec0a880eb60f9bd8ffbd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3587 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Monitoring the school environment for physical education in elementary schoolEl monitoreo del ambiente escolar para la educación física en la educación fundamentalMonitorando o ambiente escolar para a Educação Física no ensino fundamentalEscolasInfraestrutura da EducaçãoMonitoramentoEducação Física.EscuelasInfraestructura de la educaciónMonitoreoEducación Física.SchoolsEducation InfrastructureMonitoringPhysical Education.School Physical education contributes to the enrichment of students’ experience in basic education, giving them access to a large cultural universe. Therefore, for teachers to exploit its content and students to benefit from the experience, the material conditions and infrastructure are important. We would conventionally call this the school environment for physical education. Thus, the purpose of this study consisted in developing an instrument for gathering information to monitor this school environment, for the teaching and practice of physical education. It uses the content proposed in the national curriculum parameters as a reference. The methodology for developing the instrument involved two steps: 1) theoretical procedures, from a literature review and a theoretical systematization and operationalization of items of the questionnaire; 2) submission to expert analysis for semantic and theoretical validation.La Educación Física escolar contribuye para enriquecer la experiencia de los alumnos en la educación básica, viabilizando su acceso a un vasto universo cultural. De este modo, para que sus contenidos sean explorados por los profesores y su experiencia sea aprehendida de manera positiva por los alumnos, es importante que haya condiciones materiales y de infraestructura, que decidimos llamar de ambiente escolar para la Educación Física. Así, la propuesta de este trabajo consistió en la estructuración de un instrumento de recogida de informaciones para el monitoreo del ambiente escolar destinado a la enseñanza y práctica de la Educación Física, siendo su referente los contenidos propuestos en los Parámetros Curriculares Nacionales. La metodología de construcción del instrumento contó con dos etapas:1) procedimientos teóricos vía revisión de literatura y sistematización teórica y su operacionalización en ítems del cuestionario; 2) sumisión al análisis de especialistas para su validación semántica y teórica.A Educação Física escolar contribui para o enriquecimento da experiência dos alunos na educação básica, viabilizando o seu acesso a um vasto universo cultural. Assim, para que seus conteúdos sejam explorados pelos professores e sua experiência seja apreendida de maneira positiva pelos alunos, é importante a existência de condições materiais e de infraestrutura, as quais convencionamos chamar ambiente escolar para a Educação Física. Destarte, a proposta deste trabalho consistiu na estruturação de um instrumento de coleta de informações para o monitoramento do ambiente escolar para o ensino e prática da Educação Física, tendo como referencial os conteúdos propostos nos Parâmetros Curriculares Nacionais. A metodologia de construção do instrumento contou com duas etapas: 1) procedimentos teóricos via revisão de literatura e sistematização teórica e sua operacionalização em itens do questionário; 2) submissão à análise de especialistas para validação semântica e teórica.Fundação Carlos Chagas2017-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/358710.18222/eae.v28i69.3587Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 686-717Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 69 (2017): set./dez. 2017; 686-717Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 686-717Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 69 (2017): set./dez. 2017; 686-717Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 69 (2017): set./dez. 2017; 686-7171984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3587/3466Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSoares Neto, Joaquim JoséTeixeira, Raíssa Ferreira2024-01-22T15:16:43Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3587Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-22T15:16:43Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Monitoring the school environment for physical education in elementary school El monitoreo del ambiente escolar para la educación física en la educación fundamental Monitorando o ambiente escolar para a Educação Física no ensino fundamental |
title |
Monitoring the school environment for physical education in elementary school |
spellingShingle |
Monitoring the school environment for physical education in elementary school Soares Neto, Joaquim José Escolas Infraestrutura da Educação Monitoramento Educação Física. Escuelas Infraestructura de la educación Monitoreo Educación Física. Schools Education Infrastructure Monitoring Physical Education. |
title_short |
Monitoring the school environment for physical education in elementary school |
title_full |
Monitoring the school environment for physical education in elementary school |
title_fullStr |
Monitoring the school environment for physical education in elementary school |
title_full_unstemmed |
Monitoring the school environment for physical education in elementary school |
title_sort |
Monitoring the school environment for physical education in elementary school |
author |
Soares Neto, Joaquim José |
author_facet |
Soares Neto, Joaquim José Teixeira, Raíssa Ferreira |
author_role |
author |
author2 |
Teixeira, Raíssa Ferreira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares Neto, Joaquim José Teixeira, Raíssa Ferreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escolas Infraestrutura da Educação Monitoramento Educação Física. Escuelas Infraestructura de la educación Monitoreo Educación Física. Schools Education Infrastructure Monitoring Physical Education. |
topic |
Escolas Infraestrutura da Educação Monitoramento Educação Física. Escuelas Infraestructura de la educación Monitoreo Educación Física. Schools Education Infrastructure Monitoring Physical Education. |
description |
School Physical education contributes to the enrichment of students’ experience in basic education, giving them access to a large cultural universe. Therefore, for teachers to exploit its content and students to benefit from the experience, the material conditions and infrastructure are important. We would conventionally call this the school environment for physical education. Thus, the purpose of this study consisted in developing an instrument for gathering information to monitor this school environment, for the teaching and practice of physical education. It uses the content proposed in the national curriculum parameters as a reference. The methodology for developing the instrument involved two steps: 1) theoretical procedures, from a literature review and a theoretical systematization and operationalization of items of the questionnaire; 2) submission to expert analysis for semantic and theoretical validation. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3587 10.18222/eae.v28i69.3587 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3587 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v28i69.3587 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3587/3466 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 686-717 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 69 (2017): set./dez. 2017; 686-717 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 686-717 Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 69 (2017): set./dez. 2017; 686-717 Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 69 (2017): set./dez. 2017; 686-717 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332422359842816 |