The quality of education and the dissemination of evaluation systems

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tavares Júnior, Fernando
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Neubert, Luiz Flávio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2867
Resumo: In the last fifteen years, educational evaluation policies have been propagated in Brazil. The states have a special role in this process. Since the Jomtien Conference in 1990, the same has been observed on a global scale, concomitant with the first large-scale experiments in Latin America.There were two movements in Brazil: the former, from the federal Government, with biannual, diagnostic and sampling evaluations; the latter, with evaluations which were decentralized, state, annual, census and related to the management of their networks, a process which was intensified in the last decade. This article analyzes the association between the establishment of state systems of educational evaluation in Brazil and the development of the average proficiency among students of the respective state school networks. The aggregate results of the state networks in the national evaluations are used as an external parameter, and the association between the implementation of evaluations and the increase of the average proficiency in the following years is observed.
id FCC-2_e6577ec0525b14e5ce3e4d331eaf54d2
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2867
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling The quality of education and the dissemination of evaluation systemsLa calidad de la educación y la diseminación de sistemas de evaluaciónA qualidade da educação e a disseminação de sistemas de avaliaçãoAvaliação dos Sistemas de EnsinoSAEBDesempenhoPolíticas EducacionaisAvaliação EducacionalEvaluation of School SystemsSAEBPerformance Educational PoliciesEvaluación de los Sistemas de EnseñanzaSAEBDesempeñoPolíticas EducativasIn the last fifteen years, educational evaluation policies have been propagated in Brazil. The states have a special role in this process. Since the Jomtien Conference in 1990, the same has been observed on a global scale, concomitant with the first large-scale experiments in Latin America.There were two movements in Brazil: the former, from the federal Government, with biannual, diagnostic and sampling evaluations; the latter, with evaluations which were decentralized, state, annual, census and related to the management of their networks, a process which was intensified in the last decade. This article analyzes the association between the establishment of state systems of educational evaluation in Brazil and the development of the average proficiency among students of the respective state school networks. The aggregate results of the state networks in the national evaluations are used as an external parameter, and the association between the implementation of evaluations and the increase of the average proficiency in the following years is observed.Los últimos quince años se diseminaron en Brasil políticas de evaluación educativa. Los estados ejercieron un especial protagonismo en tal proceso. Desde la Conferencia de Jomtien en 1990, se observa lo mismo en escala global, de modo concomitante a las primeras experiencias em larga escala en América Latina. En Brasil ocurrieron dos movimientos: inicialmente, del gobierno federal, con evaluaciones bianuales, realizadas por medio de muestras y diagnósticas; posteriormente, evaluaciones descentralizadas, estaduales, anuales, censitarias y relacionadas a la gestión de sus redes, proceso que se intensificó en la última década. Este trabajo analiza la asociación entre la implantación de sistemas estaduales de evaluación educativa en Brasil y el desarrollo de la proficiencia media entre los alumnos de las respectivas redes estaduales de enseñanza. Se utilizan los resultados agregados de las redes estaduales en las evaluaciones nacionales como parámetro externo, y se observa una asociación entre la implantación de evaluaciones y la elevación de la proficiencia media en los años posteriores.Nos últimos quinze anos, disseminaram-se no Brasil políticas de avaliação educacional. Os estados exerceram especial protagonismo nesse processo. Desde a Conferência de Jomtien, em 1990, observa-se o mesmo em escala global, concomitante às primeiras experiências em larga escala na América Latina. No Brasil, ocorreram dois movimentos: inicialmente, do governo federal, com avaliações bianuais, amostrais e diagnósticas; posteriormente, avaliações descentralizadas, estaduais, anuais, censitárias e relacionadas à gestão de suas redes, processo que se intensificou na última década. Este trabalho analisa a associação entre a implantação de sistemas estaduais de avaliação educacional no Brasil e o desenvolvimento da proficiência média entre os alunos das respectivas redes estaduais de ensino. Utilizam-se os resultados agregados das redes estaduais nas avaliações nacionais como parâmetro externo, e observa-se associação entre a implantação de avaliações e a elevação da proficiência média nos anos seguintes.Fundação Carlos Chagas2014-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/286710.18222/eae255920142867Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 25 No. 59: set./dez. 2014; 22-48Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 25 Núm. 59: set./dez. 2014; 22-48Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 25 No. 59: set./dez. 2014; 22-48Estudos em Avaliação Educacional; V. 25 N. 59: set./dez. 2014; 22-48Estudos em Avaliação Educacional; v. 25 n. 59: set./dez. 2014; 22-481984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2867/2848Tavares Júnior, FernandoNeubert, Luiz Flávioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-06T21:18:32Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2867Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T21:18:32Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv The quality of education and the dissemination of evaluation systems
La calidad de la educación y la diseminación de sistemas de evaluación
A qualidade da educação e a disseminação de sistemas de avaliação
title The quality of education and the dissemination of evaluation systems
spellingShingle The quality of education and the dissemination of evaluation systems
Tavares Júnior, Fernando
Avaliação dos Sistemas de Ensino
SAEB
Desempenho
Políticas Educacionais
Avaliação Educacional
Evaluation of School Systems
SAEB
Performance Educational Policies
Evaluación de los Sistemas de Enseñanza
SAEB
Desempeño
Políticas Educativas
title_short The quality of education and the dissemination of evaluation systems
title_full The quality of education and the dissemination of evaluation systems
title_fullStr The quality of education and the dissemination of evaluation systems
title_full_unstemmed The quality of education and the dissemination of evaluation systems
title_sort The quality of education and the dissemination of evaluation systems
author Tavares Júnior, Fernando
author_facet Tavares Júnior, Fernando
Neubert, Luiz Flávio
author_role author
author2 Neubert, Luiz Flávio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tavares Júnior, Fernando
Neubert, Luiz Flávio
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação dos Sistemas de Ensino
SAEB
Desempenho
Políticas Educacionais
Avaliação Educacional
Evaluation of School Systems
SAEB
Performance Educational Policies
Evaluación de los Sistemas de Enseñanza
SAEB
Desempeño
Políticas Educativas
topic Avaliação dos Sistemas de Ensino
SAEB
Desempenho
Políticas Educacionais
Avaliação Educacional
Evaluation of School Systems
SAEB
Performance Educational Policies
Evaluación de los Sistemas de Enseñanza
SAEB
Desempeño
Políticas Educativas
description In the last fifteen years, educational evaluation policies have been propagated in Brazil. The states have a special role in this process. Since the Jomtien Conference in 1990, the same has been observed on a global scale, concomitant with the first large-scale experiments in Latin America.There were two movements in Brazil: the former, from the federal Government, with biannual, diagnostic and sampling evaluations; the latter, with evaluations which were decentralized, state, annual, census and related to the management of their networks, a process which was intensified in the last decade. This article analyzes the association between the establishment of state systems of educational evaluation in Brazil and the development of the average proficiency among students of the respective state school networks. The aggregate results of the state networks in the national evaluations are used as an external parameter, and the association between the implementation of evaluations and the increase of the average proficiency in the following years is observed.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2867
10.18222/eae255920142867
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2867
identifier_str_mv 10.18222/eae255920142867
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2867/2848
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 25 No. 59: set./dez. 2014; 22-48
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 25 Núm. 59: set./dez. 2014; 22-48
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 25 No. 59: set./dez. 2014; 22-48
Estudos em Avaliação Educacional; V. 25 N. 59: set./dez. 2014; 22-48
Estudos em Avaliação Educacional; v. 25 n. 59: set./dez. 2014; 22-48
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332421952995328