Information management capability and Big Data strategy implementation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maçada, Antonio Carlos Gastaud
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Brinkhues, Rafael Alfonso, Freitas Junior, José Carlos da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/80772
Resumo: Firms are increasingly interested in developing Big Data strategies. However, the expectation of the value of these benefits and of the costs involved in acquiring or developing these solutions are not homogeneous for all firms, which generates competitive imperfections in the market for strategic resources. Information Management Capability (IMC) aims to provide the required unique insights for successful Big Data strategies. This study analyzes IMC as an imperfection agent in the market for strategic Big Data resources. The hypotheses were tested using a survey of 101 respondents and analyzed with SEM-PLS. The results indicate the positive influence of IMC on value expectation and a negative effect on cost expectation. Cost expectation inverselyaffects the intent to purchase or develop the resources to implement Big Data strategies. Value expectation has a positive effect on both intents.
id FGV-7_6b4b144f66b5d55b3be9594afd57e744
oai_identifier_str oai:bibliotecadigital.fgv.br:article/80772
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling Information management capability and Big Data strategy implementationCapacidade de gestão da informação e implementação de estratégia de Big DataBig datainformation managementstrategic factor marketvalue expectationcost expectationBig Datagestão da informaçãostrategic factor marketexpectativa de valorexpectativa de custoFirms are increasingly interested in developing Big Data strategies. However, the expectation of the value of these benefits and of the costs involved in acquiring or developing these solutions are not homogeneous for all firms, which generates competitive imperfections in the market for strategic resources. Information Management Capability (IMC) aims to provide the required unique insights for successful Big Data strategies. This study analyzes IMC as an imperfection agent in the market for strategic Big Data resources. The hypotheses were tested using a survey of 101 respondents and analyzed with SEM-PLS. The results indicate the positive influence of IMC on value expectation and a negative effect on cost expectation. Cost expectation inverselyaffects the intent to purchase or develop the resources to implement Big Data strategies. Value expectation has a positive effect on both intents.O interesse das organizações em desenvolver estratégias de Big Data está aumentando significativamente. No entanto, a expectativa do valor desses benefícios e dos custos envolvidos na aquisição ou desenvolvimento dessas soluções não é homogênea para todas as empresas, gerando imperfeições competitivas no mercado de recursos estratégicos. A capacidade de gestão da informação (CGI) tem como premissa fornecer as informações necessárias para que as estratégias de Big Data sejam bem-sucedidas. Este artigo se propõe a analisar a CGI como um agente de imperfeição no mercado de fatores estratégicos de Big Data. As hipóteses foram testadas a partir de uma Survey com 101 respondentes e analisadas com a utilização de SEM-PLS. Os resultados indicam uma influência CGI positiva na expectativa de valor e uma negativa na expectativa de custo. A expectativa de custo afeta inversamente a intenção de comprar ou desenvolver os recursos para implantar estratégias de Big Data. A expectativa de valor tem um efeito positivo em ambas as intenções.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2019-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/8077210.1590/10.1590/S0034-759020190604RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 59 No. 6 (2019): november-december; 379-388RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 59 Núm. 6 (2019): novembro-dezembro; 379-388RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 59 n. 6 (2019): novembro-dezembro; 379-3882178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporenghttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/80772/77146https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/80772/77147Copyright (c) 2019 RAE-Revista de Administração de Empresasinfo:eu-repo/semantics/openAccessMaçada, Antonio Carlos GastaudBrinkhues, Rafael AlfonsoFreitas Junior, José Carlos da Silva2020-01-09T19:29:47Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/80772Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2020-01-09T19:29:47Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.none.fl_str_mv Information management capability and Big Data strategy implementation
Capacidade de gestão da informação e implementação de estratégia de Big Data
title Information management capability and Big Data strategy implementation
spellingShingle Information management capability and Big Data strategy implementation
Maçada, Antonio Carlos Gastaud
Big data
information management
strategic factor market
value expectation
cost expectation
Big Data
gestão da informação
strategic factor market
expectativa de valor
expectativa de custo
title_short Information management capability and Big Data strategy implementation
title_full Information management capability and Big Data strategy implementation
title_fullStr Information management capability and Big Data strategy implementation
title_full_unstemmed Information management capability and Big Data strategy implementation
title_sort Information management capability and Big Data strategy implementation
author Maçada, Antonio Carlos Gastaud
author_facet Maçada, Antonio Carlos Gastaud
Brinkhues, Rafael Alfonso
Freitas Junior, José Carlos da Silva
author_role author
author2 Brinkhues, Rafael Alfonso
Freitas Junior, José Carlos da Silva
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Maçada, Antonio Carlos Gastaud
Brinkhues, Rafael Alfonso
Freitas Junior, José Carlos da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Big data
information management
strategic factor market
value expectation
cost expectation
Big Data
gestão da informação
strategic factor market
expectativa de valor
expectativa de custo
topic Big data
information management
strategic factor market
value expectation
cost expectation
Big Data
gestão da informação
strategic factor market
expectativa de valor
expectativa de custo
description Firms are increasingly interested in developing Big Data strategies. However, the expectation of the value of these benefits and of the costs involved in acquiring or developing these solutions are not homogeneous for all firms, which generates competitive imperfections in the market for strategic resources. Information Management Capability (IMC) aims to provide the required unique insights for successful Big Data strategies. This study analyzes IMC as an imperfection agent in the market for strategic Big Data resources. The hypotheses were tested using a survey of 101 respondents and analyzed with SEM-PLS. The results indicate the positive influence of IMC on value expectation and a negative effect on cost expectation. Cost expectation inverselyaffects the intent to purchase or develop the resources to implement Big Data strategies. Value expectation has a positive effect on both intents.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/80772
10.1590/10.1590/S0034-759020190604
url https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/80772
identifier_str_mv 10.1590/10.1590/S0034-759020190604
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/80772/77146
https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/80772/77147
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 RAE-Revista de Administração de Empresas
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 RAE-Revista de Administração de Empresas
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 59 No. 6 (2019): november-december; 379-388
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 59 Núm. 6 (2019): novembro-dezembro; 379-388
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 59 n. 6 (2019): novembro-dezembro; 379-388
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1766160830385094656