Os ensinos da educação para a saúde na prevenção de HIV-Aids: subsídios teóricos para a construção de uma práxis integral
Main Author: | |
---|---|
Publication Date: | 1999 |
Format: | Article |
Language: | por |
Source: | Cadernos de Saúde Pública |
Download full: | https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1260 |
Summary: | There is an evident contrast between health education practices and theoretical reflection concerning them as models. Health education practices have undergone considerable development in terms of strategies, methods, and modalities, while theoretical models have remained deficient, reductionist, fragmentary, and focused on behavior rather than social practices. Major problems include individualism, asymmetrical "teacher-student" relationships, students as passive objects of practices, lack of social and cultural contextualism, and excessive focus on factual behavior. We propose a praxis based on ten levels of integration regarding different human dimensions: 1) complexity requires interdisciplinarity; 2) holism; 3) combined perceptual and expressive dimensions in an integrated language; 4) framing of practices in real contexts; 5) realization of the continuity between the individual and collective realms; 6) symmetrical, dialogic, and active educational practice; 7) integration of both intellectual-cognitive and affective-volitional processes; 8) risks as vulnerabilities of social groups that are capable of organization; 9) use of imagination in role-playing games; and 10) recognition of others and diversity. Political aspects of education are emphasized as promoting citizenship and social change. |
id |
FIOCRUZ-5_303e36a80f70fa587237f24e2ba3def5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/1260 |
network_acronym_str |
FIOCRUZ-5 |
network_name_str |
Cadernos de Saúde Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
Os ensinos da educação para a saúde na prevenção de HIV-Aids: subsídios teóricos para a construção de uma práxis integralEducação em SaúdeHIVSíndrome da Imunodeficiência AdquiridaComportamento SexualThere is an evident contrast between health education practices and theoretical reflection concerning them as models. Health education practices have undergone considerable development in terms of strategies, methods, and modalities, while theoretical models have remained deficient, reductionist, fragmentary, and focused on behavior rather than social practices. Major problems include individualism, asymmetrical "teacher-student" relationships, students as passive objects of practices, lack of social and cultural contextualism, and excessive focus on factual behavior. We propose a praxis based on ten levels of integration regarding different human dimensions: 1) complexity requires interdisciplinarity; 2) holism; 3) combined perceptual and expressive dimensions in an integrated language; 4) framing of practices in real contexts; 5) realization of the continuity between the individual and collective realms; 6) symmetrical, dialogic, and active educational practice; 7) integration of both intellectual-cognitive and affective-volitional processes; 8) risks as vulnerabilities of social groups that are capable of organization; 9) use of imagination in role-playing games; and 10) recognition of others and diversity. Political aspects of education are emphasized as promoting citizenship and social change.Foi constatado um contraste entre as práticas de educação em saúde e a reflexão teórica sobre as mesmas (modelos). Enquanto as primeiras têm tido um desenvolvimento considerável em estratégias, metodologias e modalidades, a segunda permanece reducionista, fragmentadora e atrelada à psicologia comportamentalista. Apontam-se como maiores problemas de tais modelos o individualismo, a alteridade nas relações educador-educando, a passividade do educando, a falta de contextualidade macrossocial e cultural, bem como a ênfase em comportamentos. Propõe-se uma práxis baseada em dez níveis de integração de dimensões múltiplas do ser humano: 1) a complexidade dos objetos requer interdisciplinaridade; 2) concepção holística; 3) integração das duas dimensões de percepção (vivência) e expressão (ação) em uma linguagem integral; 4) inserção da prática em contextos reais; 5) constatação do continuum indivíduo-coletivo; 6) educação simétrica, dialogal e ativa; 7) integração de processos intelectuais-cognitivos e afetivo-volitivos; 8) visão de riscos como vulnerabilidades de coletivos capazes de iniciativa e organização; 9) visão lúdica que inclui o real imaginado nos jogos de papéis; 10) contemplação do outro e da diversidade. Enfatiza-se o aspecto político da educação como promotora de cidadania e de mudança social.Reports in Public HealthCadernos de Saúde Pública1999-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlapplication/pdfhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1260Reports in Public Health; Vol. 15 No. 6 (1999): Supplement 2Cadernos de Saúde Pública; v. 15 n. 6 (1999): Suplemento 21678-44640102-311Xreponame:Cadernos de Saúde Públicainstname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1260/2508https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1260/2509Merchán-Hamann, Edgarinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-06T15:26:20Zoai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/1260Revistahttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csphttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/oaicadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br1678-44640102-311Xopendoar:2024-03-06T13:01:31.158473Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Os ensinos da educação para a saúde na prevenção de HIV-Aids: subsídios teóricos para a construção de uma práxis integral |
title |
Os ensinos da educação para a saúde na prevenção de HIV-Aids: subsídios teóricos para a construção de uma práxis integral |
spellingShingle |
Os ensinos da educação para a saúde na prevenção de HIV-Aids: subsídios teóricos para a construção de uma práxis integral Merchán-Hamann, Edgar Educação em Saúde HIV Síndrome da Imunodeficiência Adquirida Comportamento Sexual |
title_short |
Os ensinos da educação para a saúde na prevenção de HIV-Aids: subsídios teóricos para a construção de uma práxis integral |
title_full |
Os ensinos da educação para a saúde na prevenção de HIV-Aids: subsídios teóricos para a construção de uma práxis integral |
title_fullStr |
Os ensinos da educação para a saúde na prevenção de HIV-Aids: subsídios teóricos para a construção de uma práxis integral |
title_full_unstemmed |
Os ensinos da educação para a saúde na prevenção de HIV-Aids: subsídios teóricos para a construção de uma práxis integral |
title_sort |
Os ensinos da educação para a saúde na prevenção de HIV-Aids: subsídios teóricos para a construção de uma práxis integral |
author |
Merchán-Hamann, Edgar |
author_facet |
Merchán-Hamann, Edgar |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Merchán-Hamann, Edgar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação em Saúde HIV Síndrome da Imunodeficiência Adquirida Comportamento Sexual |
topic |
Educação em Saúde HIV Síndrome da Imunodeficiência Adquirida Comportamento Sexual |
description |
There is an evident contrast between health education practices and theoretical reflection concerning them as models. Health education practices have undergone considerable development in terms of strategies, methods, and modalities, while theoretical models have remained deficient, reductionist, fragmentary, and focused on behavior rather than social practices. Major problems include individualism, asymmetrical "teacher-student" relationships, students as passive objects of practices, lack of social and cultural contextualism, and excessive focus on factual behavior. We propose a praxis based on ten levels of integration regarding different human dimensions: 1) complexity requires interdisciplinarity; 2) holism; 3) combined perceptual and expressive dimensions in an integrated language; 4) framing of practices in real contexts; 5) realization of the continuity between the individual and collective realms; 6) symmetrical, dialogic, and active educational practice; 7) integration of both intellectual-cognitive and affective-volitional processes; 8) risks as vulnerabilities of social groups that are capable of organization; 9) use of imagination in role-playing games; and 10) recognition of others and diversity. Political aspects of education are emphasized as promoting citizenship and social change. |
publishDate |
1999 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1999-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1260 |
url |
https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1260 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1260/2508 https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1260/2509 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Reports in Public Health Cadernos de Saúde Pública |
publisher.none.fl_str_mv |
Reports in Public Health Cadernos de Saúde Pública |
dc.source.none.fl_str_mv |
Reports in Public Health; Vol. 15 No. 6 (1999): Supplement 2 Cadernos de Saúde Pública; v. 15 n. 6 (1999): Suplemento 2 1678-4464 0102-311X reponame:Cadernos de Saúde Pública instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) instacron:FIOCRUZ |
instname_str |
Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
instacron_str |
FIOCRUZ |
institution |
FIOCRUZ |
reponame_str |
Cadernos de Saúde Pública |
collection |
Cadernos de Saúde Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br |
_version_ |
1798943346919473152 |