Os ensinos da educação para a saúde na prevenção de HIV-Aids: subsídios teóricos para a construção de uma práxis integral

Bibliographic Details
Main Author: Merchán-Hamann, Edgar
Publication Date: 1999
Format: Article
Language: por
Source: Cadernos de Saúde Pública
Download full: https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1260
Summary: There is an evident contrast between health education practices and theoretical reflection concerning them as models. Health education practices have undergone considerable development in terms of strategies, methods, and modalities, while theoretical models have remained deficient, reductionist, fragmentary, and focused on behavior rather than social practices. Major problems include individualism, asymmetrical "teacher-student" relationships, students as passive objects of practices, lack of social and cultural contextualism, and excessive focus on factual behavior. We propose a praxis based on ten levels of integration regarding different human dimensions: 1) complexity requires interdisciplinarity; 2) holism; 3) combined perceptual and expressive dimensions in an integrated language; 4) framing of practices in real contexts; 5) realization of the continuity between the individual and collective realms; 6) symmetrical, dialogic, and active educational practice; 7) integration of both intellectual-cognitive and affective-volitional processes; 8) risks as vulnerabilities of social groups that are capable of organization; 9) use of imagination in role-playing games; and 10) recognition of others and diversity. Political aspects of education are emphasized as promoting citizenship and social change.
id FIOCRUZ-5_303e36a80f70fa587237f24e2ba3def5
oai_identifier_str oai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/1260
network_acronym_str FIOCRUZ-5
network_name_str Cadernos de Saúde Pública
repository_id_str
spelling Os ensinos da educação para a saúde na prevenção de HIV-Aids: subsídios teóricos para a construção de uma práxis integralEducação em SaúdeHIVSíndrome da Imunodeficiência AdquiridaComportamento SexualThere is an evident contrast between health education practices and theoretical reflection concerning them as models. Health education practices have undergone considerable development in terms of strategies, methods, and modalities, while theoretical models have remained deficient, reductionist, fragmentary, and focused on behavior rather than social practices. Major problems include individualism, asymmetrical "teacher-student" relationships, students as passive objects of practices, lack of social and cultural contextualism, and excessive focus on factual behavior. We propose a praxis based on ten levels of integration regarding different human dimensions: 1) complexity requires interdisciplinarity; 2) holism; 3) combined perceptual and expressive dimensions in an integrated language; 4) framing of practices in real contexts; 5) realization of the continuity between the individual and collective realms; 6) symmetrical, dialogic, and active educational practice; 7) integration of both intellectual-cognitive and affective-volitional processes; 8) risks as vulnerabilities of social groups that are capable of organization; 9) use of imagination in role-playing games; and 10) recognition of others and diversity. Political aspects of education are emphasized as promoting citizenship and social change.Foi constatado um contraste entre as práticas de educação em saúde e a reflexão teórica sobre as mesmas (modelos). Enquanto as primeiras têm tido um desenvolvimento considerável em estratégias, metodologias e modalidades, a segunda permanece reducionista, fragmentadora e atrelada à psicologia comportamentalista. Apontam-se como maiores problemas de tais modelos o individualismo, a alteridade nas relações educador-educando, a passividade do educando, a falta de contextualidade macrossocial e cultural, bem como a ênfase em comportamentos. Propõe-se uma práxis baseada em dez níveis de integração de dimensões múltiplas do ser humano: 1) a complexidade dos objetos requer interdisciplinaridade; 2) concepção holística; 3) integração das duas dimensões de percepção (vivência) e expressão (ação) em uma linguagem integral; 4) inserção da prática em contextos reais; 5) constatação do continuum indivíduo-coletivo; 6) educação simétrica, dialogal e ativa; 7) integração de processos intelectuais-cognitivos e afetivo-volitivos; 8) visão de riscos como vulnerabilidades de coletivos capazes de iniciativa e organização; 9) visão lúdica que inclui o real imaginado nos jogos de papéis; 10) contemplação do outro e da diversidade. Enfatiza-se o aspecto político da educação como promotora de cidadania e de mudança social.Reports in Public HealthCadernos de Saúde Pública1999-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlapplication/pdfhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1260Reports in Public Health; Vol. 15 No. 6 (1999): Supplement 2Cadernos de Saúde Pública; v. 15 n. 6 (1999): Suplemento 21678-44640102-311Xreponame:Cadernos de Saúde Públicainstname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1260/2508https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1260/2509Merchán-Hamann, Edgarinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-06T15:26:20Zoai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/1260Revistahttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csphttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/oaicadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br1678-44640102-311Xopendoar:2024-03-06T13:01:31.158473Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true
dc.title.none.fl_str_mv Os ensinos da educação para a saúde na prevenção de HIV-Aids: subsídios teóricos para a construção de uma práxis integral
title Os ensinos da educação para a saúde na prevenção de HIV-Aids: subsídios teóricos para a construção de uma práxis integral
spellingShingle Os ensinos da educação para a saúde na prevenção de HIV-Aids: subsídios teóricos para a construção de uma práxis integral
Merchán-Hamann, Edgar
Educação em Saúde
HIV
Síndrome da Imunodeficiência Adquirida
Comportamento Sexual
title_short Os ensinos da educação para a saúde na prevenção de HIV-Aids: subsídios teóricos para a construção de uma práxis integral
title_full Os ensinos da educação para a saúde na prevenção de HIV-Aids: subsídios teóricos para a construção de uma práxis integral
title_fullStr Os ensinos da educação para a saúde na prevenção de HIV-Aids: subsídios teóricos para a construção de uma práxis integral
title_full_unstemmed Os ensinos da educação para a saúde na prevenção de HIV-Aids: subsídios teóricos para a construção de uma práxis integral
title_sort Os ensinos da educação para a saúde na prevenção de HIV-Aids: subsídios teóricos para a construção de uma práxis integral
author Merchán-Hamann, Edgar
author_facet Merchán-Hamann, Edgar
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Merchán-Hamann, Edgar
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em Saúde
HIV
Síndrome da Imunodeficiência Adquirida
Comportamento Sexual
topic Educação em Saúde
HIV
Síndrome da Imunodeficiência Adquirida
Comportamento Sexual
description There is an evident contrast between health education practices and theoretical reflection concerning them as models. Health education practices have undergone considerable development in terms of strategies, methods, and modalities, while theoretical models have remained deficient, reductionist, fragmentary, and focused on behavior rather than social practices. Major problems include individualism, asymmetrical "teacher-student" relationships, students as passive objects of practices, lack of social and cultural contextualism, and excessive focus on factual behavior. We propose a praxis based on ten levels of integration regarding different human dimensions: 1) complexity requires interdisciplinarity; 2) holism; 3) combined perceptual and expressive dimensions in an integrated language; 4) framing of practices in real contexts; 5) realization of the continuity between the individual and collective realms; 6) symmetrical, dialogic, and active educational practice; 7) integration of both intellectual-cognitive and affective-volitional processes; 8) risks as vulnerabilities of social groups that are capable of organization; 9) use of imagination in role-playing games; and 10) recognition of others and diversity. Political aspects of education are emphasized as promoting citizenship and social change.
publishDate 1999
dc.date.none.fl_str_mv 1999-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1260
url https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1260
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1260/2508
https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1260/2509
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Reports in Public Health
Cadernos de Saúde Pública
publisher.none.fl_str_mv Reports in Public Health
Cadernos de Saúde Pública
dc.source.none.fl_str_mv Reports in Public Health; Vol. 15 No. 6 (1999): Supplement 2
Cadernos de Saúde Pública; v. 15 n. 6 (1999): Suplemento 2
1678-4464
0102-311X
reponame:Cadernos de Saúde Pública
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str Cadernos de Saúde Pública
collection Cadernos de Saúde Pública
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv cadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br
_version_ 1798943346919473152